Brno - V pondělí 22. září se už posedmé připojí Jihomoravský kraj k Evropskému týdnu mobility. Stejně jako po minulé roky bude tento den možné v zónách 100 + 101 cestovat bezplatně městskými linkami 1 až 99. V ostatních zónách brněnské MHD a také na dalších jihomoravských linkách zapojených do IDS pak cestujícím postačí speciální pamětní jízdenka z letáku, který cestující získají zdarma v informačních kancelářích DPMB (např. Novobranská 18), jež je ovšem nutné před jízdou označit. "Kolik cestujících nabídky využije, nevíme. Měřitelné to není. Akci pojímáme hlavně jako propagaci městské dopravy," komentuje předpokládaný zájem veřejnosti mluvčí DPMB Hana Pohanová. Jihomoravský kraj je přitom jedním z nejvýraznějších příkladů integrace různých druhů veřejné dopravy v Česku. Do sítě IDS JMK je v současnosti zahrnutých i 15 vlakových linek, provozovaných dopravcem České dráhy a zahrnujících osobní a spěšné vlaky a vybrané rychlíky v regionu.
Istanbul neznam, ale pokud mám porovnat MHD měst, které znám tj. Brno (v Brně jsem žil 9 let do 08/2008), České Budějovice, Olomouc, Plzeň, Praha (řazeno dle abecedy).
Tak dle mého názoru má nejefektivnější systém odbavení Plzeň (čipové karty tu už fungujou 4 roky). I když Praha má výhodu zavedením SMS jízdného (díky tomu odpadla jakákoliv starost se sháněním jízdenek pro jednmotlivou jízdu po Praze), ale zase má chaotické značení a tarifování zón.
Ale nezoufejte, pro milovníky papírových starých jízdenek (připomínám, že pomocí ČK si v Plzni ve vozidle koupíte papírovou jízdenku) máme v PLzni něco ještě zaostalejšího a konzervativnějšího něž ve slavném IDSJMK, může te si tu koupit i papírovou jízdenku na procvaknutí pomocí děrovače stejnou jako za socialismu a jet na ni pomocí MHD, není to pouze pro sběratele.
co se týče slavného IDSJMK, tak si tu zatím nikdo neuvědomil jeho základní problém, snahu nacpat lidi za každou cenu do vlaku, tam kde se před IDSJMK dalo jet bez přestupu přímím buse za 1/2 hodiny do centra Brna, tam se ted jezdi hodinu s jedním i dvěma přestupy.
prostě IDS by se neměl omezit jen na navážení lidí na vlak, ale snažit se i zachovat určitou efektivitu pro cestujícího, a to IDSJMK naprosto postrádá
ale souhlasím, že ke skutečnému IDS je IDSJMK opravdu nejblíže ze všech v republice
Aha, takže (dle níže uvedeného) je nejpokrokovějším městem v odbavování v MHD Istanbul a od Nového roku k nim bude patřit i Praha, a to k velké spokojenosti Pražanů...
VÁŠ "BOJ" JE MARNÝ, PŘEDEM ZTRACENÝ A PROHRANÝ!!
Pokud jde o univerzální jízdenku, letos jsem při svých cestách po JMK spotřeboval dvě, tato jízdenka pro mě byla nejvýhodnější tím způsobem, že jsem předem nevěděl, kolikazónovou jízdenku budu potřebovat, a nechtěl jsem kupovat jízdenku u řidiče, která se tiskne na termopapír a rychle bledne (mám pár takových jízdenek z loňska a už to "není ono"...)
protoze jsem 9 let zil v Brne (jeste v srpnu 2008 tedy letos), tak univerzalni jizdenku znam. kdyz jsem ji jednou koupil pro kamaradku, tak se kazdej autobusák divil co to je, ze to jeste nevidel :-D
kdyz je tak uzasna, tak proc ji nikdo nepouziva????
NOSIT U SEBE SALINKARTU NEBO UNIVERZALNI JIZDENKU VAM NEVADI????
Jak funguje čipová (plzeňská) karta v Plzni (dále jen „PK“)?
(veškeré info: http://www.plzenskakarta.cz)
1) funkce PK
a) předplatní kupon (časová jízdenka, alias legitka, šalinkarta, či tramvajenka)
nahrajete si do čipu informaci o koupi kuponu, který může být pololetní, roční (tyto dvě jsou vázány svoji platností na kalendářní období) nebo tzv. volný tarif (v Brně klouzavý), který může být v délce 1-123 dní a počátek platnosti může být libovolné datum. Předprodej všech druhů kuponů je až 100 dní dopředu.
b) hotovost uložená v elektronické peněžence (dále jen „EP“)
uložíte si hotovost až 4000 Kč (legislativní omezení) a z ní lze hradit: nákup předplatního kuponu, jednotlivé jízdné (MHD i příměstské busy), vstupné do plzeňských divadel, ZOO, bazénu a některých služeb soukromého sektoru (seznam míst na http://www.plzenskakarta.cz/index.php?id=227#346)
2) dobití PK
a) na přepážce předprodejního místa (osobně nevyužívám)
b) pomocí „Samoobslužné zóny“, těch je v Plzni a nejbližším okolí 25 (přímo v Plzni 16). Do „automatu“ vložíte svoji PK, vyberete zda chcete dobít hotovost nebo předplatní kupon a po navolení výše či druhu zaplatíte pomocí platební karty.
Návod je v PDF zde (je tam vyobrazen i „automat“): http://www.plzenskakarta.cz/fileadmin/pk/files/formulare/navod_sam_zony.pdf
3) úhrada jízdného/kontrola kuponu
a) kupon – revizor má čtečku, ke které přiložíte svoji PK a čtečka ověří platnost kuponu, nabití kuponu kontroluje jen revizor. Při nástupu s platným časovým kuponem se nikde nic nekontroluje (nikde se nemusí přikládat PK).
b) jednotlivé jízdné – v každém vozidle jsou minimálně dva odbavovací terminály CARDMAN (v delších vozech, např. KT8D5, jich je víc-nevím z hlavy kolik).
Obsluha terminálu CARDMAN je k prohlédnutí zde: http://www.plzenskakarta.cz/index.php?id=92#, kde je i interaktivní prezentace. Stisknete na dotykovém displeji druh jízdenky, přiložíte kartu a vyjede Vám papírová jízdenka. Výjimečně se stane, že k jednomu terminálu čeká víc lidí (přeci jen většina má časový kupon).
4) zjištění zůstatku
a) ukáže terminál CARDMAN po přiložení, včetně posledních (6) transakcí
b) ukáže samoobslužná zóna
c) na internetu je přístupná služba přehledný účet, kde lze vše potřebné (zůstatek, pohyby) zjistit snadno a rychle
Obecně nemám nic proti technickému pokroku, ale domnívám se, že pokud lze potřebu nákladného zařízení eliminovat bez vzniku dalších nevýhod, je dobré je nezavádět. Mě třeba čipová karta otravuje už tím, že ji musím nosit s sebou. Dnes Vám strkají plastové karty v kdejakém obchůdku a každopádně v každé knihovně apod. Navíc se domnívám, že výhody čipových karet s předem vloženým vkladem stoprocentně nahrazuje například obyčená univerzální jízdenka IDS JMK, která se bohužel moc nepoužívá, ale pro cestující je obrovským usnadněním. Zde jsou informace o ní:
http://www.e-salina.cz/c/03-2008/znate-univerzalni-jizdenku.htm
Stačí mít s sebou jednu jízdenku (případně dvě do rezervy) a to je vše.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.