..: Vozy BRm do roka zmizí, budou se modernizovat :..

Ilustrační obrázekPraha - Osobní vozy 2. třídy s bufetovým oddílem, jak je známe dnes, do konce příštího roku zcela zmizí z našich kolejí. České dráhy vyhlásily výběrové řízení na modernizaci všech šesti kusů vozů řad BRm/BRcm na klimatizované velkoprostorové vozy 1. třídy s bistro oddílem nové řady ARmpee61. Návrh této přestavby byl na stole už před více než dvěma lety, nicméně definitivní zelenou dostal projekt až nedávno. Dodávka by měla být hotova do dvanácti měsíců od podpisu smlouvy, přičemž celkové náklady se odhadují na 200 milionů korun. Ač se pouhých šest kusů může na první pohled zdát jako malý počet, tato modernizace odstraní nejslabší článek řady IC souprav a dopravce navíc získá důstojnější náhradu klasických jídelních vozů na vybraných trasách - navíc s navýšením kapacity první třídy.

Řada ARmpee si zachová většinu pozitivních vlastností svých předchůdců, zejména kvalitní podvozky GP200, které díky odebrání nápravových generátorů nadále nebudou omezovat rychlost soupravy na 140 km/h jako dosud. Pro cestující budou rozhodně plusem lepší chodové vlastností i nový interiér. Vyměněno bude osvětlení, poloha oken se přizpůsobí novému umístění sedadel a skříň bude opatřena lepší tepelnou a hlukovou izolací.

Jak pro ŽelPage uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala, interiér vozů má být rozdělen na na 22místný velkoprostorový oddíl 1. třídy, kuchyň a samotné bistro. Prostor pro cestující bude obsahovat čtyři skupiny po čtyřech sedadlech, oddělené průhlednými stěnami, tedy uspořádání podobné slovenským vozům řady Apeer. Šest dalších míst bude umístěno samostatně na opačné straně středové uličky. Samozřejmostí bude elektrická zásuvka pro každé sedadlo. Barová část pojme celkem 14 hostů - k dispozici budou dva stoly pro čtyři osoby a podokenní pult se šesti barovými stoličkami. Chybět pochopitelně nebude ani pult barový. Podle předběžného popisu lze rozvržení interiéru dobře přirovnat k vozům ARpeer ZSSK, jež jsou v provozu od roku 2001. Celková předpokládaná hodnota zakázky činí 200 milionů korun, tedy přibližně 33 milionů na kus.

Tato koncepce umožní výhodně kombinovat kapacitu na sezení s občerstvovacími službami bez nutnosti řadit dva samostatné vozy. Můžeme se s ní setkat jak v jednotkách pendolino, tak i v některých soupravách ZSSK při nasazení řad ARpeer a ARmeer. Pro trasy kratší než 500 km využití bistra místo plnohodnotného jídelního vozu upřednostňuje hned několik evropských dopravců a lze předpokládat, že by tento model mohl být úspěšně nasazen i na trase Praha - Ostrava/Valašsko. I s nutnou provozní zálohou nová série ARmpee pokryje pět vlakových souprav.

Řady BRm/BRcm zaniknou

Ilustrační obrázekRealizace projektu ARmpee zároveň znamená brzký konec existence vozů řad BRm/BRcm. Ty byly poprvé dodány v dvacetikusové sérii tehdejším Československým státním drahám v roce 1984 pro zajišťování kombinovaných služeb na dálkových nočních vlacích a staly se svým způsobem unikátními. Vedle pěti lehátkových oddílů obsahovaly i 24místnou bufetovou část, v niž bylo možné připravovat jednodušší občerstvení. Kromě této netradiční kombinace byly ovšem tyto vagony přelomové i v jiných ohledech: jako první disponovaly podvozky GP200 s kotoučovými brzdami, předsuvnými nástupními dveřmi a byly první řadou s konstrukcí skříně typu UIC-X u ČSD. V následujících letech na ně pak navázaly početné série vozů Amee, Bmee a BDmee®, které i dnes s určitými změnami a úpravami tvoří podstatnou část dálkové flotily ČD. Po rozdělení federace zůstalo v ČR prvních sedm kusů řady BRcm, zatímco zbylých 13 přešlo pod ŽSR. Od té chvíle se osudy obou částí rodiny začaly rozcházet.

Již v roce 1994 nechaly České dráhy šest vozů rekonstruovat v ŽOS České Velenice na vagony pro denní provoz. Lehátkové stěny byly v každém oddílu nahrazeny šesticí tehdy standardních sedadel, které známe i z vozů Bee272 a upravených vozů Bmee/BDbmrsee. Poslední, sedmý kus byl vyčleněn pro zájezdy železničářů a v typickém modro-bílém nátěru dislokován v domovské stanici Bohumín. Ačkoli bufetový oddíl byl zachován, označení se změnilo na Bcm. Zbytek série již jako BRm našel uplatnění na rychlících do Německa a později i na vlacích vyšší kategorie.

Odlišně na tom byly vagony slovenské: ty ŽSR, a později ZSSK, i nadále nasazovaly na noční výkony, přičemž jejich posledním pravidelným "lehátkovým" působištěm byl pár rychlíků Vihorlat mezi Prahou a východním Slovenskem v GVD 2002/2003. To byl začátek konce této řady na Slovensku, jehož smutným symbolickým podtržením byl noční požár vozu BRm ČD čísla 001 v žst. Žilina v prosinci 2002.

Již v roce 2003 byly tři vozy BRcm přistaveny na rekonstrukci do firmy ŽOS Vrútky. Výsledkem byla nová řada ARmeer, jež představuje kombinaci oddílové první třídy a malého jídelního salónku. Tyto vozy jsou dnes v pravidelném provozu na některých rychlících, kde se nepředpokládá plná obsazenost restauračního vozu. Další etapa modernizací započala koncem roku 2007, kdy byl definitivně potvrzen záměr zbylých 9 vozů kompletně modernizovat - paradoxně na plnohodnotné jídelní vozy řady WRRmeer a jeden společenský vůz řady WGmeer - pochopitelně s dosazením klimatizace a úplně nového interiéru.

Jméno vítěze veřejné soutěže bychom se měli dozvědět koncem letošního roku. Všechny modernizované vozy by pak měly být dodány do 12 měsíců od podpisu smlouvy.

Zdroj: České dráhy, Tenders Electronic Daily

Fotografie © Marek Bičan


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 17.9.2008 (17:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
17.09.2008 (21:43)  
Deadeye: Já se nedomnívám, já se jen ptám. To, že někdo myslí zadnicí, a nečtě pořádně, mě nezajímá. Takže bych si vyprosil ironický tón, a radši doporučuji očního lékaře.

Ať už rekonstrukce "po česku" dopadne jakkoli (a že zatím všechny nedopadly kdovíjak dobře), jsem na ni zvědav. Na naše východněji položené bratry tak jako tak nebudeme mít nikdy, neb jejich modernizace dle mého soudu patří k tomu nejlepšímu v Evropě...
17.09.2008 (21:40)  
to Grill: A zaklade ceho se domnivate, ze bude urcen jen pro 1. tridu? Mate snad pocit, ze tam bude nekdo stat a kontrolova jizdenky?
registrovaný uživatel SYN 
17.09.2008 (21:36)  
No sam jsem si rikal ze by urcite bylo nanejvys vhodne aby zakaznici bistra neprochazeli masove oddilem prvni tridy ale toho by snad melo byt mozne vhodnou polohou/orientaci vozu ve vlaku dosahnout, ze?
Koneckoncu z nazvu vozu (bistro-) odhaduji ze znacna cast prodavaneho sortimentu bude v kategorii "studeny pokrm / obcerstveni" u ktereho lze ocekavat spise odneseni si s sebou na misto, takze nizsi kapacita jidelni casti se zda byt primerena.
Mozna by bylo docela fajn kdyby v oddile prvni tridy v tomto voze byla poskytovana sluzba "roznaseni objednaneho na misto", leckomu by to mohlo vyhovovat...
Celkove se mi koncepce libi, uvidi se jake bude provedeni, no a samozrejme ze zrovna levne to neni :-(
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
17.09.2008 (21:07)  
Kubíček: Nepochopil jsi mě. nechutný výstřelek je dělat separé žrádelnu pro první třídu... ;o)
17.09.2008 (21:07)  
Když se podíváte do nedávno historických zpráv, tak o tomto projektu tam není nic. Takže otázka, která se nabízí co tato zpráva znamená? Někdo dokázal přesvědčit vedení ČD že je to potřeba. Výrobce,JLV nebo marketing? Jinak z toho čiší doplnění Pendolin IC Praha-Otrava do hodinového taktu. A to by bylo asi správné.
A ví někdo zadání - třeba WIFI?
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
17.09.2008 (21:01)  
84: Myslím, že bistro část bude vždy otočena ke druhé třídě, aby se "economy" nepromenádovali kolem "business" :-)
registrovaný uživatel SergeS 
17.09.2008 (21:00)  
jeste ze nechali ten pro nas v Bohumine :-)
17.09.2008 (20:53)  
84: Takže podle tebe je pasažér 2. třídy jdoucí do jídelního vozu nechutný výstřelek?:-) Neboj, paštiky a řízky necháme v kupé...;-)
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
17.09.2008 (20:41)  
"Samozřejmostí bude elektrická zásuvka pro každé sedadlo" - to je hodně sebevědomá formulace. "Překvapením bude..." mi připadne pravdivější. Nemůžu se zbavit dojmu, že dráhy by daleko víc potřebovaly začít nahrazovat rozpadávající se béčka, nebo nebudou mít za deset let čím jezdit vnitrostátní rychlíky. A může mi nějaký odborník vysvětlit, co na tom proboha stojí 33 miliony?
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
17.09.2008 (20:37)  
Dotaz: Do takového vozu nebudou mít přístup občerstvení chtiví pasažéři druhé třídy? Pokud ano, disponují naše slavné dráhy dostatečným počtem občerstvovacíh vozů, aby si podobné nechutné výstřelky mohly dovolit? Děkuji komukoli za odpověď :o)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko