..: Symbol budoucnosti ÖBB: railjet byl představen :..

Ilustrační obrázek Vídeň – Ani deštivé podzimní počasí, které nad Vídní panovalo, nemohlo zkazit náladu zástupců Rakouských spolkových drah, koncernu Siemens a dalších lidí, kteří jsou zainteresování v nejvíce skloňovaném rakouském drážním projektu současnosti. Soupravy railjet představují nejnovější akvizici ÖBB, která má pozvednout úroveň cestování na dálkových trasách v Rakousku i v okolních zemích. První soupravy již absolvovaly stovky kilometrů testovacích jízd v Rakousku, Německu a Švýcarsku, a tak v pondělí nastal ten pravý čas, aby railjet oficiálně přijel na světlo mezi veřejnost. Přidejte se s námi k prohlídce této jedinečné soupravy, jako i míst, kde dostává vlak svou finální podobu!

Ilustrační obrázek Měli jsme možnost navštívit dílny ÖBB Technische Services poblíž vídeňské Grillgasse, kde v současné době probíhá finální montáž vozů souprav railjet. S laskavým svolením a doprovodem jsme tak nahlédli doslova "pod pokličku" procesu výroby. Do Vídně přijíždí skelety vozů zcela holé a až zde se finalizuje jak elektroinstalace, výbava, tak i vlastní interiér. Každý vůz je tedy jedno velké puzzle, vedle něhož stojí stoh krabic s díly. Atmosféru výroby výborně doplňují maličkosti jako koberce s logem "railjet".

Vlak byl navržen jako maximálně konvenční, aby uplatnil co nejvíc z ověřených technologií a standardních dílů, což se zase odráží pozitivně odráží na ceně v porovnání s hi-tech soupravami typu ICE či TGV. Důraz je kladem na komfort a tichou jízdu, ačkoli podle zaintersovaných jsou soupravy i tak mírně hlučnější než ICE - alespoň tak se jevily během testovacích jízd. Nejvíce kritiky ovšem sklízí nátěr, jenž vzešel z veřejné soutěže - kombinace vínové, červené a výrazného podílu černé dělá vlak až příliš tmavým a nevýrazným.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázekFlotila vlaků railjet bude po dokončení současných dodávek čítat 67 souprav. Maximální rychlost soupravy přitom činí 230 km/h a počítá se s ní jak v konstrukci vlaků, tak i jejich hlavního působiště - rakouské Westbahn. Vozy railjetu nabídnou 408 sedadel ve třech vozových třídách. Nejvyšší "Premium class" se 16 sedadly se nachází přímo v řidícím voze řady Afmpz a nutno říci, že tato místa jsou opravdu komfortní. Ve stejném voze naleznene i malou kuchyňku pro přípravu nápojů a jídel pro cestující First a Premium class. Koncept služeb railjetu je jasný - obsluha až na místo. Možná i proto v soupravě naleznete jen bistrooddíl, a ne plnohodnotný jídelní vůz. Na špici soupravy se na jednom konci nachází zmíněný řidící vůz, na druhém lokomotiva Rh 1116 Taurus. S prosincovou změnou jízdního řádu vyjedou vlaky ÖBB-RJ na větev München - Wien - Budapest zatím v jednom páru; další soupravy budou zajišťovat spojení pouze rakouské a maďarské metropole.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Vlastní prezentace se konala v pondělí 15.9. ve večerních hodinách přímo v dílnách ÖBB TS ve Vídni. Slova "Dámy a pánové, na první nástupiště přijíždí vlak railjet" uvítala první představenou soupravu s řídícím vozem pokřtěným "Spirit of Linz". Celý vlak si bylo možné důkladně prohlédnout, navíc proběhly demonstrace konkrétních prvků, jako je bezbariérový přístup, plánované služby cateringu nebo stanoviště strojvedoucího, které je identické s lokomotivami taurus. Největšímu zájmu se pochopitelně těšily právě oddíly Premium class. Na snímcích přinášíme několik pohledů na vlak i slavnostní podpis protokolů o soupravě RJ.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Fotografie: Josef Petrák

Redakce děkuje tiskovému oddělení ÖBB Personenverkehr AG za možnost účastnit se této prezentace.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 16.9.2008 (10:26)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Rakousko


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
18.09.2008 (21:45)  
George: genialni, ty storky jsou super :)

sAD: mno, nadstandard je krasne slovo, ale überstandardu neni bez standardu, Takze definujme standard. A jsme nazpet u value proposition, jinymi slovy tim, co dostanu za svoje penize. Co kdyz konkurent (rikejme mu pracovne zlutobus) tam ty zasuvky bude mit. Uz tam ma internet, ktery me ted zmizne, bo se vydame z Trebove smer Bezpravi a podobne signalem nedotcene oblasti. A kdyz tam ty zasuvky uz nema, nenalakam nahodou klienty na to, ze muj "standard" v sobe ty zasuvky mit bude? Bacha aby ze standardu najednou nebyl podstandard. A nakonec, proc se nezeptat tech klientu? Rika se tomu marketingovy pruzkum :)

Notes vazici 2,5 kila je tezka kr... s logikou externich baterek se muzu prestehovat do pralesa a chodit se nabijet do vesnice jednou za tyden.
18.09.2008 (21:01)  
Novinář: Má dnes dvě akce, demonstraci železničářů v Praze a interview s Karlem Gottem ve Vídni , večer chce být doma v Brně a mít vše hotovo, aby měl zítra tolik vytoužené volno. Ráno nastoupí v Brně do SC Slovenská Strela směr Praha. Ve vlaku přijímá přes datovou kartu maily a ostatní pokyny od šéfredaktora. Po příjezdu utíká na metro směr Nábřeží L. Svobody. Železničáři právě protestují proti instalaci zásuvek do kolejových vozidel, (a taky proti zrušení režijek). Fotí, ptá se železničářů na názory, nahrává záběry demonstrantů. Tak, rychle sednout na lavičku (zajímavé! - zásuvka nikde, vždyť jsem myslel, že jsou dneska na každém náměstí!) připojit se přes datovou kartu na redakční systém a uploadovat rychle fotografie s nějakým stručným textem, ať to kolega rychle zpracuje. No nic, chtělo by to někde alespoň na 10 minut připojit do elektriky, ať si ho dobiju, ale není čas, za půl hoďky mi to jede z Holešovic. Tak, stihl to. Sedí v Bpee u Stolečku, zapíná NTB a upřesňuje si otázky, které chce Gottovi položit. Měl je sice připravené, ale po Gottově aféře, kterou včera zveřejnili v Blesku by se měly trošku pozměnit. Přijíždí do Vídně, notebook téměř vybitý, však ho měl zaplý téměř 8 hodin a jeho dvě cestovní baterie stačí u jeho Toshoby R600 sotva na 10, pokud nemá zrovna aktivní datovou kartu. Schůzku má v rušné kavárně, stůl je situován uprostřed sálu vedle nádherné a uklidňující skalky s vodopádem - tak jak si to před rozhovorem pan Gott přál. Vytahuje notebook, interview probíhá v příjemné atmosféře. No nic, skončeno, hurá zase na vlak! A nejlépe ve vlaku to hned zpracovat, ať to může poslat korektuře a zítra má volno. Leč bohužel, baterie docházejí, zásuvky nikde. Takže zase bude sedět unavený do noci doma u počítače, jen aby dodělal práci, kterou mohl stihnout ve vlaku...

Řešení: Zásuvky ve vlaku. Člověk sedí dost dlouhou dobu na stejném místě, aby tuhle situaci mohl využít k dobití baterií ve svém notebooku, však ho ještě bude potřebovat, až bude běhat v terénu...
registrovaný uživatel sAd 
18.09.2008 (20:51)  
George_Couser: Má poslední reakce na téma notebook. Mám pocit, že s tou výdrží už jsem to někomu před nedávnem psal. Nevím, jestli jste to nebyl přímo vy. Kupte si jakýkoliv kvalitnější HP (Compaq serie), Dell nebo Lenovo a dostanete výdrž 4 h práce s displejem téměř na max a s cenou kolem 20k s DPH. Váha 2,5 kg. Chcete-li výdrž blížící se osmi hodinám, přikupte si cestovní baterku o váze 0,4 kg. Tečka.
Když chce někdo na notebooku pracovat na cestách, je jedno jestli manažer, student, dělník, kdokoliv, má si podle toho notebook koupit. A ne se pak divit, případně nadávat, že mu jeho ultrameganabušený notebook vydrží hodinu na baterku. Tečka.
Až bude někde auto s takovými náklady (palivo, ručení, servisy, atp.), jako mě stojí cesta vlakem (nemám režijku, pouze inkartu se zákaznickou aplikací), a budu mít jistotu, že mě kdykoliv nesestřelí nějaký de*il, tak beru auto všemi deseti. Jo a případný řidič v ceně by se hodil, abych mohl pracovat třeba i ty "blbé" dvě hodiny během cesty. Tečka (už třetí :).

Dodatek k té vaši simulaci: Takového studenta jsem teda ještě neviděl. Učí se před zkouškou, pak ho vyrazí, učí se po zkoušce. Proč ho pak teda vyrazili, když se pořád učí? Nebo že by snad něco podcenil a snaží se to dohnat na poslední chvíli? To jste mě docela pobavil :D. Navíc mu nic nebrání si skripta vytisknout. Učení mu pujde lépe, nebude ho nic rozptylovat (jako třeba koukání na film, internet a podobně) a třeba ho pak příště nevyhodí...

Jiri Vosecek: Nemám nic proti využívání elektřiny. To jsem nepsal. Znovu opakuji, že jsem pouze konstatoval, že přidávání zásuvek (bavíme se o druhé třídě, ne?) není už tak palčivý problém.

zao: V případě prvních tříd by samozřejmě měly být zásuvky samozřejmostí, protože si platím za nadstandart příslušným vyšším obnosem.
18.09.2008 (20:44)  
zao, George: To nemá smysl, M s Autobusou dopravou si vymyslí další argumenty. Zdravím do skoro na čas jedoucího EC :)
18.09.2008 (20:40)  
Student: Ráno odjíždí z Opavy do Prahy na zkoušku. Cestou do Ostravy si na 20 minut zapne NTB, protože se chce podívat ještě na nějaké věci ve skriptech...na Svinově přepíná NTB do režimu spánku...přestupuje na IC/EC/SC bez zásuvek... v něm se chce další 3 hodiny učit, neb není zcela spokojen se svými znalostmi...přijíždí do Prahy a z 4 hodinové výdrže jeho superluxusního NTB mu zbývá cca půhodinka...vypíná NTB, jde na metro a jede do školy. Ve škole není na nějaké zapínání čas, jde se na zkoušku. Zkouška hotová, je čas jet domů. Cesta metrem do Holešovic, opět EC/IC/SC. Zkoušku udělal, ale do dalšího týdne se musí naučit celé další skripta k dalšímu předmětu pomalu nazpaměť, zapíná NTB ve vlaku bez zásuvek, studuje, studuje, studuje a najednou BLIK! Jeho supernotebook s výdrží 4 hodiny, co mu doporučil sAd se po půlhodině vypíná - došla energie...

Řešení: Zásuvky ve vlaku a byl by za vodou, do Opavy by dojel s baterií vybitou na cca 85% - Ze Svinova do Opavy by spotřeboval zase max 20 minut, takhle končí už na výjezdu z prahy.
18.09.2008 (20:33)  
Zajimava notebookova diskuse :) Trosku poznamenana "tridnim bojem". Ale resme produkt, protoze zasuvka ve vlaku je vlastnost produktu, ktery chci klientovi prodat. Neni to uplne o manazerskem atributu "notebook". Prave jsem na ceste z blavy a sedim v nemeckem Avmz na Dvorakovi, dve zasuvky v oddile, v jedne notes, v druhe mobil. Notes mi vydrzi na tu "manazerskou praci" ctyri hodiny, ale presto je pro me mnohem pohodlnejsi ho vrazit do te zasuvky a neresit podsviceni displeje, jestli si zhasnu v oddile nebo aby mi baterku zbytecne nezralo podsviceni klavesnice atd. Proste technologie jsou osobni a jejich rozhrannim do sveta energie neni ten panak vhodneho alkoholu, ale porad ta 220V zasuvka. A je to mobil, je to jakykoli multimedialni prehravac - a to nejsou manazerske veci. Mimo jine toto byl duvod proc DB nemaji v novych ICE hudebni jacky u sedadel, protoze MP3 player ma dneska kazdy. Hudebni technologie se stala 100% osobni. Video je dalsi kandidat. Americke airlines nabizeji konektor na iPod, ze si muzete pustit film z ipodu na "velkem" LCD v sedadle. A neni to jen o business class.

Zasuvka je pohodli, protoze nemusim cele odpoledne blbnout u klientu s hledanim zasuvky, abych do toho vlaku nastoupil s nabitym notesem. Je to pohodli, protoze si klidne muzu pustut film, ktery mi hned srazi vydrz na dve hodiny max. A kdyz chci autu konkurovat jako zeleznicni dopravce tim, ze si jako cestujici sednu v centu mesta na vlak, muzu delat, jsem 4 hodiny produktivni, nebo se bavim tim filmem, tak se s radosti smirim s tim, ze to trva o hodinu dele nez autem. To ze pulka cesty neni mobilni signal, ok, aspon me nikdo neotravuje :) Ale kdyz tu neni proud, tak abych si naplanoval papirovou praci. A to mi jako klientovi snizuje hodnotu. A pro nektere potencialni klienty muze at 5é ci 500Kc za zasuvku znicit value proposition "rychlych mezimestskych vlaku", do kterych byly investovany miliardy.
18.09.2008 (20:07)  
sAd: Co máte proti tomu, že byla objevena elektřina a lidé ji chtějí využívat tam, kde to je možné?

A jak píše George - pro rozumnou výdrž musíte pracovat s jasem na minimum. A to není moc příjemné u běžné práce.
18.09.2008 (20:06)  
sAd: Aha, takže studenti si mají pořizovat notebooky co vydrží 4 hodiny (hahaha, kolik jich je? Papírové údaje z letáků neberu - chci na tom něco dělat a ne se radovat, že to vydrží 4 hodiny, když to jen nečinně jede se ztlumeným displejem, taky nechci tahat 3,5 kilovou kraksnu, jen proto, abych tam měl 2 baterie) nejlépe každé dva roky (hraniční životnost aku, ale už po roce mají ty aku kapacitu na úrovni sotva cca 2/3 nového aku. Vždyť to stojí jen xxx tisíc. A proč vůbec mají jezdit vlakem? Vždyť auto se dá dneska koupit taky za pár šupů... inu logika...
registrovaný uživatel sAd 
18.09.2008 (19:44)  
Miroslav Zikmund: Ano, "takové ty" CD/DVD přehrávače taky fungují na baterky. Jsou právě k těmto účelům určené, ovšem o jejich smysluplnosti lze docela pochybovat.
18.09.2008 (17:17)  
Docela duchaplná debata na zdůvodnění, proč by neměly být zásuvky 230 V. Nejsem v branži odborník, ale jak je to s CD/DVD přehrávači. Ty taky fungují na baterky ? Často jsem viděl, že spolucestující si pouští nějaký film na CD/DVD přehrávači, takže se "pídí" po zásuvce ...
A jaká je asi reakce cestujícho, který si koupí jedničku, aby potomek mohl koukat na pohádku – furt lepší, než když pobíhá po vagoně – a pak zjistí, že ve vlaku, kde jezdí pravidelně Ampz se zásuvkami zrovna jede Ampz bez zásuvek náhradní vagon bez zásuvek nebo najust vypoví činnost CZE ....
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko