Lovosice - První sezona muzejního provozu na trati číslo 113 byla úspěšná. Alespoň to tvrdí organizátoři, kteří za deset prázdninových sobot napočítali přes 900 cestujících. Každou sobotu celé letní prázdniny ukrajoval "hurvínek" M 131.1280 své kilometry při vozbě osobních vlaků z Lovosic do Mostu a zpět po trati, jíž se stále častěji říká Švestková dráha. Tyto turistické vlaky si u Zubrnické museální železnice, jíž dotyčný motorový vůz patří, objednal Svazek obcí Integro sdružující většinu obcí a měst podél Švestkové dráhy. Ačkoliv motoráček jezdil teprve prvním rokem, setkal se s organizátory nečekanou odezvou.
"Za 10 sobot bylo přepraveno celkem 911 cestujících a 11 jízdních kol," shrnuje letní provoz koordinátor projektu Karel Mikolášek. Jak dále prozradil, nejčastějším cílem cestujících bylo známé Muzeum českého granátu v Třebenicích následované zříceninou hradu Košťálov a expozicí třebívlické rodačky Ulriky von Levetzow. Krátce po skončení letního provozu a jeho rychlém vyhodnocení byly zahájeny přípravy na prázdninový provoz v příštím roce. "Příští rok bychom rádi nabídli možnost svezení jak v sobotu, tak i v neděli", upřesňuje. Dle jeho slov byla neděle poptávaná již letos, ale bohužel pro nedostatek financí nešlo na tuto poptávku reagovat.
Nedočkaví zájemci o svezení vlakem na této krásné lokálce ovšem nemusí čekat až do příštích prázdnin, neboť další vlaky vyjedou na lokálku již tuto sobotu. V tento den se v Třebívlicích koná sdružená oslava 690 let obce a první ročník Třebívlického vinobraní.
Třebívlické vinobraní: premiéra pro Unipetrol
"Zvláštní vlaky na vinobraní 27. září přináší na poli železniční dopravy i jednu premiéru", láká zájemce o svezení Mikolášek. V jejich čele se totiž objeví motorová lokomotiva řady 753.7 společnosti Unipetrol doprava, jež dosud v čele žádného osobního vlaku nejela. Místní obyvatelé tyto modernizované "brejlovce" ovšem již ze své tratě znají, neboť od letošního ledna přepravují po Švestkové dráze v nepravidelných intervalech soupravy prázdných nákladních vozů od čpavku a močoviny z lovosické Lovochemie.
Svou volbu lokomotivy zdůvodňuje Mikolášek následovně: "Lokálka letos slaví již 110 let od zahájení provozu, což nás přivedlo na myšlenku sestavit zajímavou a trochu netradiční soupravu a připomenout si tak i toto kulaté výročí. K motorové lokomotivě pak byly vybrány osobní vozy řady Bmx. Na trať budou během sobotního odpoledne vypraveny celkem dva páry vlaků pod čísly Os 39664 - Os 39667.
zdroj: www.svestkovadraha.cz; ilustrační foto © karloslt
Spotřební daň je fiskální daň, která je příjmem státního rozpočtu. Část takto vybraných prostředků jde i na "dopravní" policii, takže motoristům se část peněz vrací ve službách poskytovaných dopravní policíí, ve službách, které motoristům - pachatelům dopravních nehod, za něž jsou trestně stíháni poskytuje justice (státní zástupce, soud, případně pak vězeňská služba, je-li motorista odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody). Služby motoristům poskytují i hasiči, kteří v rámci integrovaného záchranného systému odstraňují následky nehod na pozemních komunikacích.
Pokud jsou pozemní komunikace v zanedbaném stavu a stát, potažmo kraje nemají na jejich údržbu, pak je potřeba zrušit osvobození motorovoých vozidel nepodnikatelů od silniční daně, valorizovat sazbu silniční daně stanovenou zákonem z roku 1992 o výši inflace, přesněji řečeno stanovit denní sazbu silniční daně a do státního fondu dopravní infrastruktury přiteče ročně nejméně o 30 miliard korun více, o něž se stát podělí s kraji ....
livingproof: bohužel...
Ano, to je pravda. Ale je to dobře? Pak je to dosti netranparentní.
SFDI má ve svém statutu uvedeno: Fond zabezpečuje úkoly uvedené v § 2 zákona. Využívá svých příjmů ve prospěch rozvoje, výstavby, modernizace, oprav a údržby silnic a dálnic, železničních dopravních cest a vnitrozemských vodních cest.Problém je, že z mála, co dostane, by toho měl podělit příliš mnoho. (Dotace z EU, jež jdou přes něj, jsou naštěstí další zdroj.)
Silnice 2. a nižších tříd (většinou zanedbané) předal stát krajům s nedostatečným finačním zajištěním na údržbu...
Tak by se dalo psát ještě dlouho.
Ve vztahu ke Švestkové dráze a jejímu rušení - je to na vlastníkovi (SŽDC), jestli ji udrží provozuschopnou. To je základní věc budoucího provozu - ať už po ní pak bude jezdit kdokoliv.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.