..: RegioJet přijel do Olomouce, pojízdná prezentace ČD následuje :..

Desiro Classic dopravce RegioJet, Olomouc hl.n., foto: Juraj KováčOlomouc — Po dvou týdnech od začátku českého železničního jara se závan 21. století na kolejích přesouvá ze severních Čech do Olomouckého kraje, kam RegioJet v pátek ráno dovezl první propagační žluté Desiro Classic, zatímco druhé dorazilo v sobotu, doprovázené posílenou reklamní letkou Českých drah. Cestující na Olomoucku si tak teď mohou až tři týdny užívat úroveň železničních vozidel, jakou dosud nezažili a patrně ještě dlouho let nezažijí. Z pohledu žlutého dopravce je olomoucké hejtmanství další v řadě, které jeho nabídku na provoz osobních vlaků ani neposoudilo a smlouvu na 10-15 let uzavřelo přímo s Českými drahami, ačkoli byla o 40 milionů dražší a úřad v ní vyjednal jedny z nejhorších podmínek v oblasti obnovy vozového parku ze všech krajů ČR. RegioJet teď bude týden jezdit s cestujícími na trati Olomouc - Uničov a poté se přesune na "městskou" trať 275 v úseku Olomouc - Senice na Hané. Na druhé straně obyvatelé Nezamyslic poprvé v životě uvidí na svém nádraží CityElefanty, a to dokonce až do 31. května. Na olomouckých lokálkách zase cestující sveze Regio-Shuttle. Již teď je tedy jasné, že i když obyvatelé Olomouce letos ještě zažijí velkou rekonstrukci hlavního nádraží, největší železniční událostí roku i tak zůstane žluté jaro s modrou ozvěnou.

První žluté Desiro se na olomouckém hlavním nádraží objevilo v pátek ráno v rámci tradiční prezentace pro novináře. Předváděcí jízda do Přerova a zpět ani nemohla být lépe načasována – zástupci médií si totiž krátce předtím mohli vyslechnout vyjádření olomouckého hejtmana Martina Tesaříka k celé kauze dlouhodobé smlouvy pro ČD. Hejtman samotný přitom čelí trestnímu oznámení poté, co v médiích úmyslně uvedl chybné informace o ceně zakázky na provoz regionálních vlaků.


VIDEO: Úvod prezentace Student Agency v Olomouckém kraji

Desiro Classic dopravce RegioJet, Olomouc hl.n., foto: Juraj KováčK časování akce přispělo i to, že v době konání tiskové konference ještě do Olomouce nestihla dorazil prezentační flotila ČD, a tak se zde na předpoledním jarním slunci vyhřívaly zejména červenorůžové vozy řad Btx761, Btx763 a jeden pantograf řady 460, který letos zajišťuje většinu osobních vlaků do Nezamyslic přes Prostějov a od Přerova dále na východ. Po stránce vozového parku ale i tak olomoučtí cestující v současné době nejvíce ocení dálkovou dopravu – na místních tratích z těch modernějších vozidel jezdí v podstatě jen Regionovy a motorové vozy řady 843 s odpovídajícími soupravami. Na druhé straně, častým jevem stále zůstávají krokodýli ze začátku 60. let, kulaté vozy Bmx765, a není to tak dávno, co se na trati 290 do Šumperka proháněly ještě poválečné motoráky řady 831.

Desiro Classic - interiér, RegioJet, foto: Juraj Kováč Desiro Classic - interiér, RegioJet, foto: Juraj Kováč Stanoviště strojvedoucího - Desiro Classic, foto: Juraj Kováč

Šumperk, motorový vůz řady 831, foto: Ic 540V následujících třech týdnech však bude mít veřejnost na Hané možnost svézt se hned několika zajímavými exponáty, z nichž dva budou německé motoráky: zatímco žluté Desiro bude týden jezdit z Olomouce do Uničova a dalších 5 dnů z Olomouce do Senice na Hané, České dráhy odvetně nasazují od soboty až do konce měsíce dvě jednotky řady 471 na osobní vlaky Nezamyslice - Přerov - Zábřeh na Moravě - Šumperk a v nezávislé trakci využijí přítomnost zapůjčeného Regioshuttlu německé Erfurter Bahn. Ten, v kombinaci s Regionovami, cestující sveze střídavě na spojích Olomouc - Troubelice, Olomouc - Moravský Beroun a od 17. do 20. května i na lokálce do Drahanovic, kde v uplynulých dvou letech Regionovy nahradily motorové vozy 810 a 850 s téměř historickými soupravami.

Jízdní řády spojů RegioJet

Uničov - Šternberk - Olomouc hl.n. (8. 5. - 16. 5. 2010)
Uničov 5.52 8.57 12.02 14.10 17.23 20.20
Uničov zastávka 5.55 9.00 12.0514.14 17.26 20.23
Újezd u Uničova 6.02 9.04 12.1214.22 17.33 20.26
Mladějovice ----- 9.08 12.17 14.26 ----- 20.31
Babice u Šternberka ----- 9.12 12.21 14.30 ----- 20.34
Šternberk 6.12 9.16 12.33 14.35 17.43 20.39
Štarnov ----- 9.20 12.37 14.40 ----- 20.43
Bohuňovice 6.22 9.23 12.48 14.48 17.53 20.50
Hlušovice 6.26 9.27 12.52 14.51 17.57 20.53
Olomouc hl.n. 6.32 9.33 12.58 14.57 18.03 20.59
Olomouc hl.n. - Šternberk - Uničov (8. 5. - 16. 5. 2010)
Olomouc hl.n. 8.04 9.55 13.20 15.40 18.23 21.55
Hlušovice 8.10 10.01 13.26 15.46 ----- 22.01
Bohuňovice 8.17 10.09 13.30 15.54 ----- 22.09
Štarnov 8.20 10.13 13.33 ----- ----- 22.12
Šternberk 8.25 10.20 13.38 16.01 18.36 22.17
Babice u Šternberka 8.28 10.24 13.41 ----- ----- 22.20
Mladějovice 8.32 10.28 13.45 ----- ----- 22.24
Újezd u Uničova 8.44 10.44 13.55 16.14 18.50 22.29
Uničov zastávka 8.48 10.48 13.58 16.18 18.54 22.33
Uničov 8.51 10.51 14.02 16.21 18.57 22.36
Olomouc hl.n. - Olomouc město - Senice na Hané (17. 5. - 21. 5.)
Olomouc hl.n. 7.06 9.40 11.54 14.53 17.53 20.53
Olomouc-Smetanovy sady 7.11 9.45 11.59 14.58 17.58 20.58
Olomouc-Nová ulice 7.14 9.47 12.01 15.00 18.00 21.00
Olomouc město 7.20 9.51 12.05 15.04 18.04 21.04
Olomouc-Hejčín 7.22 9.52 12.0615.05 18.05 21.05
Olomouc-Řepčín 7.26 9.56 12.1215.12 18.12 21.12
Horka nad Moravou 7.30 9.59 12.1515.15 18.15 21.15
Skrbeň 7.33 10.02 12.18 15.18 18.18 21.18
Příkazy 7.37 10.06 12.22 15.22 18.22 21.22
Senice na Hané 7.43 10.12 12.2815.28 18.28 21.28
Senice na Hané - Olomouc město - Olomouc hl.n. (17. 5. - 21. 5.)
Senice na Hané 6.13 8.13 10.2813.28 16.28 19.28
Příkazy 6.20 8.20 10.34 13.34 16.34 19.34
Skrbeň 6.24 8.24 10.37 13.37 16.37 19.37
Horka nad Moravou 6.28 8.28 10.4013.40 16.40 19.40
Olomouc-Řepčín 6.33 8.33 10.4713.47 16.47 19.47
Olomouc-Hejčín 6.36 8.36 10.5013.50 16.50 19.50
Olomouc město 6.42 8.42 10.53 13.53 16.53 19.53
Olomouc-Nová ulice 6.44 8.44 10.55 13.55 16.55 19.55
Olomouc-Smetanovy sady 6.46 8.46 10.57 13.57 16.57 19.57
Olomouc hl.n. 6.51 8.51 11.0214.02 17.02 20.02

regio_shuttle, foto: Tomáš PoslušnýProdloužená propagační aktivita se nepochybně cení, přestože se nasazení CityElefantů vyhne ranní špičce z Nezamyslic, a naopak zvýšené odpolední frekvenci ze Šumperka, kdy by se jejich kapacita využila nejlépe. I tak ale posun v kvalitě cestování bude pro dojíždějící lidi drastický, byť vydrží pouze do konce května. Největším paradoxem prezentace ČD v Olomouckém kraji tak bude skutečnost, že ani jedno z dvojice představovaných nových vozidel ve skutečnosti v tomto regionu v dohledné době nebude jezdit. Národní dopravce zde naopak plánuje nákup nízkopodlažních dvousystémových jednotek s kapacitou 160-240 cestujících, které se ale na trati Zábřeh - Olomouc - Nezamyslice objeví nejdříve v roce 2014.

Jízdní řád Cityelefantů ČD

Šumperk - Nezamyslice (8. 5. - 31. 5. 2010)
  Os 3732 Os 3736 Os 3740 Os 3744
Šumperk 5.21 7.14 10.54 12.54
Zábřeh na Moravě 5.48 7.38 11.38 13.38
Olomouc hl.n. 6.31 8.31 12.31 14.31
Přerov 7.00 9.00 13.00 15.00
Nezamyslice 7.33 9.33 13.33 15.33
Nezamyslice - Šumperk (8. 5. - 31. 5. 2010)
  Os 3708 Os 3710 Os 3712 Os 3714
Nezamyslice 10.22 12.22 14.22 16.22
Přerov 11.05 13.05 15.05 17.05
Olomouc hl.n. 11.38 13.38 15.38 17.38
Zábřeh na Moravě 12.16 14.16 16.16 18.16
Šumperk 12.33 14.33 16.33 18.33

Nasazení Regioshuttlu RS1

8.-16. 5.střídavě Olomouc hl.n. - Troubelice / Olomouc hl.n. - Moravský Beroun
17.-20.5.Olomouc hl.n. - Drahanovice

Zdroj: ŽelPage, RegioJet, České dráhy


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 9.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
11.05.2010 (0:11)  
No hlavne každá dotovaná doprava má automaticky prednosť pred všetkým ostatným - na to ostatne poukazoval už kedysi Petr Šimral z Railtransu. Ak teda máte súkromný vlak, musí nechať priestor všetkému, dokonca tuším aj vlakom kategórie NEx.
10.05.2010 (21:24)  
4 Laborec 9:15 : K reakci stevardky - ČD to mají opravdu zařízené tak, že jejich vlaky mají přednost před ostatními dopravci (tedy i RegioJet). Neznám místní podmínky, ale dovedu si představit, že zpoždění vzniklo tímhle způsobem. Paní si asi myslela, že když je to skoro zadarmo, může to být pro ní úplně zadarmo!
10.05.2010 (20:45)  
Miroslav Zikmund: A neměly by mít vlaky EC přednost před vnitrostátními vlaky IC? Protože SC mají přednost úplně před vším. Ale nejhůře z těch různých předností stejně vycházejí nákladní vlaky, a to mnohdy úplně nesmyslně...
10.05.2010 (20:13)  
Jsou někde ve světě zkušenosti nejen s nákupem vozidel pro kraje či stát, ale i se změnou provozovatele takto pořízených/vlastněných vozidel? Pak by tošanci na napodobení dávalo.

V Nemecku takto postupuje napr. spolková zeme Dolni Sasko (Niedersachsen). Jejich Landesnahverkehrsgesellschaft (LNVG) objednava provoz u dopravcu, vyhlasuje vyberova rizeni a porizuje veskera vozidla. Uchzeci o nekterou trat (vetsinou se jedna o svazek souvisejicich trati) pak podava nabidku ve ktere nejsou zakalkulovany porizovaci naklady za vozidla. Vitezny dopravce pak je smluvne povinen nasazovat vozidla, ktera dostane od LNVG k dispozici po dobu smlouvy.
Vyhoda tohoto systemu je, ze napr. velci dopravci (jako DB) kteri takova vozidla jiz maji, nejsou ve vyhode proti jinym, kteri by vozidla museli jeste nakupovat, s nejistotou, co s nima, kdyz pristi soutez na trat nevyhraji.

http://de.wikipedia.org/wiki/Landesnahverkehrsgesellschaft_Niedersachsen
registrovaný uživatel M 
10.05.2010 (20:10)  
Ta sponzorska akce s detickami - za tu sponzor neplati?

Jinak uz jsem se mozna ptal, ale co ma prednost? Vlak s mensim zpozdenim nebo s vetsim? (Aneb cilem je, aby aspon neco prijelo nacas nebo aby vsichni mely "optimalizovane" zpozdeni?)
registrovaný uživatel M 
10.05.2010 (20:08)  
Nerekl bych vylozene, ze se toho obava hrozne. Jen pojmenovava negativa, ktera to skutecne ma
10.05.2010 (20:07)  
Sim : nikdo není rovnější, ale operátor obsluhy dráhy postupuje podle článku 187, resp. 185 předpisu SŽDC (ČD) D2, který vychází z § 22 odst. 2 vyhl. č. 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah (obecně závazný předpis). O tom, který vlak pojed dřív rozhoduje tzv. pořadí důležitosti, dané kategorií vlaku.
SC jsou dopravně vedeny jako vlaky kategorie IC, proto mají přednost. U vlaků stejného pořadí o přednosti rozhoduje větší hodnota zpoždění nebo vyšší technická rychlost vlaku.
Komerčnost nebo dotovanost vlaku nerozhodují. Proto i zvlášní vlak s dětičkami vedený jako násled Ex (ve formě sponzorské akce) má přednost před pravidelným R ... s platícími zákazníky ...
10.05.2010 (19:47)  
M: I proto raději leasingovou společnost. Ve Velké Británii dochází celkem běžně i k těm změnám provozovatelů, kterých se tak hrozně obává Mites, a žádné problémy tam s tím snad nejsou...
registrovaný uživatel M 
10.05.2010 (19:36)  
doom: OK. Ono ale v podstate ten leasing je neco podobnyho - provozuje to jeden, vlastni to jiny. Pokud to funguje u leasingovky, tak neni nejaky "technicky" duvod, proc by fungujicim majitelem nemohl byt i kraj.
Dovedu se ale predstavit nekolik netechnickych:-(
registrovaný uživatel Mites 
10.05.2010 (19:20)  
Problém vidím v tom, že ten, kdo má na starosti svěřené věci, má taky nějakého vlastníka. A ten se bude určitě dožadovat toho, aby jeho prostředky byly vynakládány co nejúsporněji (podniká se, aby se vydělalo). Bude se tedy bránit vkládat peníze do čehokoliv (opravy, údržba), co by se dalo odepisovat ještě po skončení období. Očekával bych také, že bude snaha optimalizovat provoz tak, aby další výraznější údržba byla třeba nedlouho po předání vozidel novému provozovateli.

Možná by to šlo ošetřit smluvně, ale nejsem si jist, jaká je šance z právnické osoby vydolovat peníze za škodu, která je větší, než její jmění. Obávám se, že reálně se dají získat jen částky výrazně nižší.

Jsou někde ve světě zkušenosti nejen s nákupem vozidel pro kraje či stát, ale i se změnou provozovatele takto pořízených/vlastněných vozidel? Pak by tošanci na napodobení dávalo.
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko