Olomouc — Po dvou týdnech od začátku českého železničního jara se závan 21. století na kolejích přesouvá ze severních Čech do Olomouckého kraje, kam RegioJet v pátek ráno dovezl první propagační žluté Desiro Classic, zatímco druhé dorazilo v sobotu, doprovázené posílenou reklamní letkou Českých drah. Cestující na Olomoucku si tak teď mohou až tři týdny užívat úroveň železničních vozidel, jakou dosud nezažili a patrně ještě dlouho let nezažijí. Z pohledu žlutého dopravce je olomoucké hejtmanství další v řadě, které jeho nabídku na provoz osobních vlaků ani neposoudilo a smlouvu na 10-15 let uzavřelo přímo s Českými drahami, ačkoli byla o 40 milionů dražší a úřad v ní vyjednal jedny z nejhorších podmínek v oblasti obnovy vozového parku ze všech krajů ČR. RegioJet teď bude týden jezdit s cestujícími na trati Olomouc - Uničov a poté se přesune na "městskou" trať 275 v úseku Olomouc - Senice na Hané. Na druhé straně obyvatelé Nezamyslic poprvé v životě uvidí na svém nádraží CityElefanty, a to dokonce až do 31. května. Na olomouckých lokálkách zase cestující sveze Regio-Shuttle. Již teď je tedy jasné, že i když obyvatelé Olomouce letos ještě zažijí velkou rekonstrukci hlavního nádraží, největší železniční událostí roku i tak zůstane žluté jaro s modrou ozvěnou.
První žluté Desiro se na olomouckém hlavním nádraží objevilo v pátek ráno v rámci tradiční prezentace pro novináře. Předváděcí jízda do Přerova a zpět ani nemohla být lépe načasována – zástupci médií si totiž krátce předtím mohli vyslechnout vyjádření olomouckého hejtmana Martina Tesaříka k celé kauze dlouhodobé smlouvy pro ČD. Hejtman samotný přitom čelí trestnímu oznámení poté, co v médiích úmyslně uvedl chybné informace o ceně zakázky na provoz regionálních vlaků.
VIDEO: Úvod prezentace Student Agency v Olomouckém kraji
K časování akce přispělo i to, že v době konání tiskové konference ještě do Olomouce nestihla dorazil prezentační flotila ČD, a tak se zde na předpoledním jarním slunci vyhřívaly zejména červenorůžové vozy řad Btx761, Btx763 a jeden pantograf řady 460, který letos zajišťuje většinu osobních vlaků do Nezamyslic přes Prostějov a od Přerova dále na východ. Po stránce vozového parku ale i tak olomoučtí cestující v současné době nejvíce ocení dálkovou dopravu – na místních tratích z těch modernějších vozidel jezdí v podstatě jen Regionovy a motorové vozy řady 843 s odpovídajícími soupravami. Na druhé straně, častým jevem stále zůstávají krokodýli ze začátku 60. let, kulaté vozy Bmx765, a není to tak dávno, co se na trati 290 do Šumperka proháněly ještě poválečné motoráky řady 831.
V následujících třech týdnech však bude mít veřejnost na Hané možnost svézt se hned několika zajímavými exponáty, z nichž dva budou německé motoráky: zatímco žluté Desiro bude týden jezdit z Olomouce do Uničova a dalších 5 dnů z Olomouce do Senice na Hané, České dráhy odvetně nasazují od soboty až do konce měsíce dvě jednotky řady 471 na osobní vlaky Nezamyslice - Přerov - Zábřeh na Moravě - Šumperk a v nezávislé trakci využijí přítomnost zapůjčeného Regioshuttlu německé Erfurter Bahn. Ten, v kombinaci s Regionovami, cestující sveze střídavě na spojích Olomouc - Troubelice, Olomouc - Moravský Beroun a od 17. do 20. května i na lokálce do Drahanovic, kde v uplynulých dvou letech Regionovy nahradily motorové vozy 810 a 850 s téměř historickými soupravami.
Jízdní řády spojů RegioJet
Uničov - Šternberk - Olomouc hl.n. (8. 5. - 16. 5. 2010) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Uničov | 5.52 | 8.57 | 12.02 | 14.10 | 17.23 | 20.20 |
Uničov zastávka | 5.55 | 9.00 | 12.05 | 14.14 | 17.26 | 20.23 |
Újezd u Uničova | 6.02 | 9.04 | 12.12 | 14.22 | 17.33 | 20.26 |
Mladějovice | ----- | 9.08 | 12.17 | 14.26 | ----- | 20.31 |
Babice u Šternberka | ----- | 9.12 | 12.21 | 14.30 | ----- | 20.34 |
Šternberk | 6.12 | 9.16 | 12.33 | 14.35 | 17.43 | 20.39 |
Štarnov | ----- | 9.20 | 12.37 | 14.40 | ----- | 20.43 |
Bohuňovice | 6.22 | 9.23 | 12.48 | 14.48 | 17.53 | 20.50 |
Hlušovice | 6.26 | 9.27 | 12.52 | 14.51 | 17.57 | 20.53 |
Olomouc hl.n. | 6.32 | 9.33 | 12.58 | 14.57 | 18.03 | 20.59 |
Olomouc hl.n. - Šternberk - Uničov (8. 5. - 16. 5. 2010) | ||||||
Olomouc hl.n. | 8.04 | 9.55 | 13.20 | 15.40 | 18.23 | 21.55 |
Hlušovice | 8.10 | 10.01 | 13.26 | 15.46 | ----- | 22.01 |
Bohuňovice | 8.17 | 10.09 | 13.30 | 15.54 | ----- | 22.09 |
Štarnov | 8.20 | 10.13 | 13.33 | ----- | ----- | 22.12 |
Šternberk | 8.25 | 10.20 | 13.38 | 16.01 | 18.36 | 22.17 |
Babice u Šternberka | 8.28 | 10.24 | 13.41 | ----- | ----- | 22.20 |
Mladějovice | 8.32 | 10.28 | 13.45 | ----- | ----- | 22.24 |
Újezd u Uničova | 8.44 | 10.44 | 13.55 | 16.14 | 18.50 | 22.29 |
Uničov zastávka | 8.48 | 10.48 | 13.58 | 16.18 | 18.54 | 22.33 |
Uničov | 8.51 | 10.51 | 14.02 | 16.21 | 18.57 | 22.36 |
Olomouc hl.n. - Olomouc město - Senice na Hané (17. 5. - 21. 5.) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Olomouc hl.n. | 7.06 | 9.40 | 11.54 | 14.53 | 17.53 | 20.53 |
Olomouc-Smetanovy sady | 7.11 | 9.45 | 11.59 | 14.58 | 17.58 | 20.58 |
Olomouc-Nová ulice | 7.14 | 9.47 | 12.01 | 15.00 | 18.00 | 21.00 |
Olomouc město | 7.20 | 9.51 | 12.05 | 15.04 | 18.04 | 21.04 |
Olomouc-Hejčín | 7.22 | 9.52 | 12.06 | 15.05 | 18.05 | 21.05 |
Olomouc-Řepčín | 7.26 | 9.56 | 12.12 | 15.12 | 18.12 | 21.12 |
Horka nad Moravou | 7.30 | 9.59 | 12.15 | 15.15 | 18.15 | 21.15 |
Skrbeň | 7.33 | 10.02 | 12.18 | 15.18 | 18.18 | 21.18 |
Příkazy | 7.37 | 10.06 | 12.22 | 15.22 | 18.22 | 21.22 |
Senice na Hané | 7.43 | 10.12 | 12.28 | 15.28 | 18.28 | 21.28 |
Senice na Hané - Olomouc město - Olomouc hl.n. (17. 5. - 21. 5.) | ||||||
Senice na Hané | 6.13 | 8.13 | 10.28 | 13.28 | 16.28 | 19.28 |
Příkazy | 6.20 | 8.20 | 10.34 | 13.34 | 16.34 | 19.34 |
Skrbeň | 6.24 | 8.24 | 10.37 | 13.37 | 16.37 | 19.37 |
Horka nad Moravou | 6.28 | 8.28 | 10.40 | 13.40 | 16.40 | 19.40 |
Olomouc-Řepčín | 6.33 | 8.33 | 10.47 | 13.47 | 16.47 | 19.47 |
Olomouc-Hejčín | 6.36 | 8.36 | 10.50 | 13.50 | 16.50 | 19.50 |
Olomouc město | 6.42 | 8.42 | 10.53 | 13.53 | 16.53 | 19.53 |
Olomouc-Nová ulice | 6.44 | 8.44 | 10.55 | 13.55 | 16.55 | 19.55 |
Olomouc-Smetanovy sady | 6.46 | 8.46 | 10.57 | 13.57 | 16.57 | 19.57 |
Olomouc hl.n. | 6.51 | 8.51 | 11.02 | 14.02 | 17.02 | 20.02 |
Prodloužená propagační aktivita se nepochybně cení, přestože se nasazení CityElefantů vyhne ranní špičce z Nezamyslic, a naopak zvýšené odpolední frekvenci ze Šumperka, kdy by se jejich kapacita využila nejlépe. I tak ale posun v kvalitě cestování bude pro dojíždějící lidi drastický, byť vydrží pouze do konce května. Největším paradoxem prezentace ČD v Olomouckém kraji tak bude skutečnost, že ani jedno z dvojice představovaných nových vozidel ve skutečnosti v tomto regionu v dohledné době nebude jezdit. Národní dopravce zde naopak plánuje nákup nízkopodlažních dvousystémových jednotek s kapacitou 160-240 cestujících, které se ale na trati Zábřeh - Olomouc - Nezamyslice objeví nejdříve v roce 2014.
Jízdní řád Cityelefantů ČD
Šumperk - Nezamyslice (8. 5. - 31. 5. 2010) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Os 3732 | Os 3736 | Os 3740 | Os 3744 | ||||||||
Šumperk | 5.21 | 7.14 | 10.54 | 12.54 | |||||||
Zábřeh na Moravě | 5.48 | 7.38 | 11.38 | 13.38 | |||||||
Olomouc hl.n. | 6.31 | 8.31 | 12.31 | 14.31 | |||||||
Přerov | 7.00 | 9.00 | 13.00 | 15.00 | |||||||
Nezamyslice | 7.33 | 9.33 | 13.33 | 15.33 |
Nezamyslice - Šumperk (8. 5. - 31. 5. 2010) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Os 3708 | Os 3710 | Os 3712 | Os 3714 | ||||||||
Nezamyslice | 10.22 | 12.22 | 14.22 | 16.22 | |||||||
Přerov | 11.05 | 13.05 | 15.05 | 17.05 | |||||||
Olomouc hl.n. | 11.38 | 13.38 | 15.38 | 17.38 | |||||||
Zábřeh na Moravě | 12.16 | 14.16 | 16.16 | 18.16 | |||||||
Šumperk | 12.33 | 14.33 | 16.33 | 18.33 |
Nasazení Regioshuttlu RS1
8.-16. 5. | střídavě Olomouc hl.n. - Troubelice / Olomouc hl.n. - Moravský Beroun |
17.-20.5. | Olomouc hl.n. - Drahanovice |
Zdroj: ŽelPage, RegioJet, České dráhy
V Nemecku takto postupuje napr. spolková zeme Dolni Sasko (Niedersachsen). Jejich Landesnahverkehrsgesellschaft (LNVG) objednava provoz u dopravcu, vyhlasuje vyberova rizeni a porizuje veskera vozidla. Uchzeci o nekterou trat (vetsinou se jedna o svazek souvisejicich trati) pak podava nabidku ve ktere nejsou zakalkulovany porizovaci naklady za vozidla. Vitezny dopravce pak je smluvne povinen nasazovat vozidla, ktera dostane od LNVG k dispozici po dobu smlouvy.
Vyhoda tohoto systemu je, ze napr. velci dopravci (jako DB) kteri takova vozidla jiz maji, nejsou ve vyhode proti jinym, kteri by vozidla museli jeste nakupovat, s nejistotou, co s nima, kdyz pristi soutez na trat nevyhraji.
http://de.wikipedia.org/wiki/Landesnahverkehrsgesellschaft_Niedersachsen
Jinak uz jsem se mozna ptal, ale co ma prednost? Vlak s mensim zpozdenim nebo s vetsim? (Aneb cilem je, aby aspon neco prijelo nacas nebo aby vsichni mely "optimalizovane" zpozdeni?)
SC jsou dopravně vedeny jako vlaky kategorie IC, proto mají přednost. U vlaků stejného pořadí o přednosti rozhoduje větší hodnota zpoždění nebo vyšší technická rychlost vlaku.
Komerčnost nebo dotovanost vlaku nerozhodují. Proto i zvlášní vlak s dětičkami vedený jako násled Ex (ve formě sponzorské akce) má přednost před pravidelným R ... s platícími zákazníky ...
Dovedu se ale predstavit nekolik netechnickych:-(
Možná by to šlo ošetřit smluvně, ale nejsem si jist, jaká je šance z právnické osoby vydolovat peníze za škodu, která je větší, než její jmění. Obávám se, že reálně se dají získat jen částky výrazně nižší.
Jsou někde ve světě zkušenosti nejen s nákupem vozidel pro kraje či stát, ale i se změnou provozovatele takto pořízených/vlastněných vozidel? Pak by tošanci na napodobení dávalo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.