..: Ve Spálově si připomněli osmnácté výročí nehody :..

Ilustrační obrázekSpálov - Psal se 25. srpen 1990, hodiny ukazovaly jednu hodinu po poledni. Proti sobě vyjely dva vlaky. V manipulačním nákladním vlaku si neštěstí oběti nevyžádalo, zatímco v MOs 6302 zahynulo čtrnáct obětí. Mezi nimi i strojvůdce a vlakvedoucí.

Nepřehledný úsek

K nehodě došlo v nepřehledném úseku nad řekou Kamenicí na trati mezi Spálovem a Jesenným (trať Železný Brod - Liberec). Vlaky do sebe čelně narazily. Vozidlo řady 810 začal díky prasklé nádrži hořet. Od něj pak vzplál i přívěsný vůz. Podle vyprávění těch, kteří nehodu přežili, vyběhl strojvůdce vlaku před nehodou z kabiny a křikl: "Držte se dozadu!" To bylo ale poslední, co v životě udělal. Bez jeho pohotového činu by však bilance katastrofy mohla být mnohem smutnější. Cestující se díky jeho varování mohli v rychlosti připravit na náraz.

Výpravčí před srážkou zjistili, že došlo k selhání. Personál motorového vlaku se pokusili varovat prostřednictvím obsluhy restaurace nedaleko zastávky ve Spálově. To se ale bohužel nepovedlo. Železniční tragédie si vyžádala 14 obětí na životech a 32 zraněných.

"Od roku 1990 se hodně investovalo do bezpečnosti provozu. Trať je dnes vybavena zabezpečovacím systémem, které srážky vlaků znemožní," informoval Jindřich Berounský. Ten je jedním z organizátorů symbolického závodu, který se na počet obětí tragédie v blízkosti koná. Hlavním organizátorem vytrvalostního běhu a dálkového pochodu je Federace strojvůdců České republiky.

Tato nehoda je dosud největším neštěstím na kolejích v dnešním Libereckém kraji.

Zdroj: Deník, ilustrační foto: Špáňa.


jatyrko | 2.9.2008 (16:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Hejk 
04.09.2008 (2:04)  
03.09.2008 (22:16)  
Ještě návod pro nouzové situlace, okna v 810 a 010 moc nedrží, stačí okénko úplně vyklopit a potom velmi prudce zabouchnout, letí i s gumou, nedávno jsem to nechtěně vyzkoušel.
03.09.2008 (22:14)  
Údajně mělo dojít k udušení cestujících z důvodu nemožnosti úniku vyklápěcími okny. Od té doby se do vozů instalují skřínky s kladívky. Mezi mrtvými byl jeden šotouš, jméno viselo na nástěnce v Domě techniky mládeže u modelového kolejiště, jméno jsem zapoměl, stejně bych ho nesměl zveřejnit.
Tyhle jednokolejky s telefonickým dorozumíváním jsou časovaná bomba.
03.09.2008 (21:09)  
Pane wen,mýlíte se. Na vlaku 6302 byl strojvedoucí a s ním na stanovišti(v kabině)vlakvedoucí-muž. A byl to strojvedoucí,který vyběhl do oddílu a varoval cestující. V přívěsném voze byl průvodčí,také muž,ten nehodu přežil.V inkriminovaných vlacích nebyla ve službě ani jedna žena.
03.09.2008 (10:00)  
Špáňa: Za tuto dezinformaci se omlouvám, nedošlo mi, že tehdy byli na motorových vlacích ještě zdvojené vlakové čety. Já osobně měl ale zato, že tím zahynuvším byl průvodčí.
registrovaný uživatel wen 
03.09.2008 (9:40)  
Pokud si vzpomínám, byla to průvodčí (žena), která vyběhla z kabiny strojvedoucího a vykřikla: "Držte se, narazíme!"
03.09.2008 (0:07)  
Mirek Hruška: Ve svém příspěvku píšete "odkud však většina cestujících, včetně vlakvedoucího, stihla utéci do blízkého lesa" vlakvedoucí už nic nestihl, byl to průvodčí ;-/
02.09.2008 (22:58)  
Wan-To: Je to poněkud zavádějící, ale v té době skutečně rozdělení bylo na trať 036 Železný Brod - Tanvald - Liberec a 035 Tanvald - Harrachov.

JTB: Dobře uznávám, ale to by tam potom mohlo být rovnou napsáno třeba "Deník..., autorem je přispivatel" aby to nebylo matoucí.

Ke struktuře článku, jak je uznáno, jsou mé výhrady ale opodstatněné. Dle nadpisu bych čekal popis vzpomínkové akce a krátké připomenutí proč tato vzpomínková akce proběhla a nikoliv popis události z doby před 18ti lety a pak jen absolutně nenavazující Ten je jedním z organizátorů symbolického závodu, který se na počet obětí tragédie v blízkosti koná. Hlavním organizátorem vytrvalostního běhu a dálkového pochodu je Federace strojvůdců České republiky.

Jen doplním, že běh se konal již 23.8.2008.
registrovaný uživatel Wan-To 
02.09.2008 (22:12)  
Akorát to není trať Železný Brod - Liberec, ale Železný Brod - Tanvald. Liberec je trochu jinde.
02.09.2008 (20:45)  
Ještě jedno upřesnění:opravdu shořely jak motorový(810 280-8),tak i přívěsný vůz,mně čísla neznámého. Vlakvedoucí (domovská stanice Tanvald) byl na stanovišti strojvedoucího a spolu s ním na místě zahynul. V přípojném voze byl průvodčí(domovská stanice Tanvald),ten přežil,ale i v přípojném voze byly oběti na životech. 743 010-1 byla opravena ve spolupráci ČKD Trakce a Lokomotivka v Kořenově,velkou měrou přispěly i zaměstnanci tehdejšího LD Liberec,Strojové stanice Tanvald,kteří na ní jezdili v turnuse (při nehodě byl na ní strojvedoucí z jiného turnusu). Při opravě dostala nový barevný nátěr,originální v tehdejší ČSD.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko