..: Aktualizováno: Nelehký start pražských karet Opencard :..

Ilustrační obrázekPraha - Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od podzimu zavádí novinku v jízdném – bezkontaktní čipové karty Opencard, na které půjde nahrát jak samostatné jízdné, tak i mnoho dalších aplikací, využitelných při pohybu v metropoli. Její zavedení ovšem přináší i určité komplikace při zpracování a kontrole ve vlacích v síti Pražské integrované dopravy (PID). Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah informoval veřejnost, že kvůli tomu budou průvodčí na příměstských vlakových linkách od podzimu nosit s sebou hned dvě čtečky. Jeden z přístrojů bude provádět kontrolu jízdních dokladů ČD, zatímco druhý bude sloužit k prověření časových kupónů nahraných na kartu Opencard.

Je zajímavé, že ČD používají podobné In–karty, avšak po několika náročných jednáních mezi ČD a DPP vyšlo najevo, že technické zpracování pro účely kontroly není se zákaznickými kartami ČD kompatibilní. Průvodčí tedy budou na vlakových linkách S nosit s sebou dvě čtecí zařízení. Martin Opatrný, mluvčí projektu zavádění karet Opencard, soudí, že s jejich použitím v příměstských linkách nebude problém; do budoucna však nevylučuje ani bližší spolupráci s drahami, které už čipové karty delší dobu využívají. Ty kromě zákaznických aplikací v současnosti nabízejí i další zvýhodnění a do konce června byly zapojeny i do partnerského programu SphereCard.

Průvodčí ve vlacích: 2 čtecí zařízení s sebou

Ilustrační obrázek Podle slov Martina Opatrného by měl být systém městských karet zaveden v příměstských vlacích od začátku října letošního roku. Středočeský kraj zatím neplánuje užší spolupráci s projektem Opencard. Jeho mluvčí Martin Kupka informoval, že se ale kraj chystá na zavedení samostatné karty pro platbu cestovného, která by fungovala jak ve středočeské, tak i v pražské integrované dopravě. Soudí, že se tak výrazně zjednoduší pohyb cestujících napříč metropolí a krajem. V této chvíli ale nelze než čekat, jak se situace vyvine a zda se Středočeský kraj připojí k DPP a oba tyto subjekty budou na systému karet spolupracovat.

Obyvatelé metropole a lidé, kteří budou do hlavního města s použitím Opencard cestovat, mají možnost využít i její další aplikace, jako je elektronická průkazka do městské knihovny nebo aplikace pro vstupné do vybraných pražských muzeí či platby v "modrých" parkovacích zónách v Praze 1. Tyto aplikace budou rovněž platné až od října. Chtějí–li si cestující však zakoupit roční kupon pro rok 2009, budou muset již vlastnit právě tuto kartu. Při koupi ročního kuponu na rok 2009 do konce měsíce září nabízí ovšem Dopravní podnik slevu 10%, což způsobuje místy davové šílenství. Dopravní podnik se snaží stále rozšiřovat pracoviště pro OpenCard. V současné době je po Praze něco kolem 25 přepážek, kde se dá OpenCard vyřídit. Nutno však říci, že ostatní papírové časové jízdenky platí i nadále podle našich informací až do roku 2010

Ilustrační obrázek Ostrý start městských karet však provází několik značných problémů. Například software, vyvinutý speciálně pro dobíjení jízdného, nebyl před zahájením prodeje plně testován, a tak se v mnoha případech stane, že si jízdenku nelze dobít či obnovit. Potíže se objevují i v podávání samotných žádostí o kartu, odkazované informační prvky podávají rozdílné informace s médii a tak vzniká nejedna konfliktní situace u přepážek. Při zrodu projektu před třemi lety se uvažovalo o vytvoření karty, která by opravňovala ke vstupu do muzeí, knihoven a také k bezhotovostním platbám za parkování. Záměr se však setkal s neúspěchem, kdy si "Kartu Pražana" pořídilo jen asi 5 tisíc obyvatel metropole. S řešením nedávno přišel až dopravní podnik, který se nabídl, že kartu využije jako náhradu za klasické tramvajenky, čímž celý tento nákladný projekt prakticky oživil.

Více informací o kartě Opencard


Vítek_V | 26.8.2008 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
30.08.2008 (20:46)  
Kladu si mimo jiné otázku, jak to bude v případě, že CARD čtečka nepřečte a cestující bude tvrdit, že je OK. Když je něco problémové s IN–Kartou, tak průvodčí zavolá službu konajícího šmudlu u počítače a ten mu ověří, co je v databází. Bude stejného šmudlu provozovat DPP nebo správce CARD ? Průvodčí ČD pro IN–Kartu ČD používá služební mobil. Jenže proč by měl služební mobil ČD používat pro ověřování platnosti CARD, čili průvodčí ČD by měli nafasovat od DPP služební mobily pro komunikace se správcem databáze CARD.
27.08.2008 (20:09)  
No teda já mám papírové "roční" kupóny 4. Ale DPP jde především o únik tržeb pokud se cestující donutí k nákupu ročních kupónů. A to jak správně předpokládali současná kampaň přesně dělá - teda pokud pro technické nevyjasněnosti se nakonec roční e-kupón nestihne - to by bylo ale silné kafe. Ale co čtu usnesení rady města na netu tak jak knihovna tak dpp snad nějaké penízky navíc na to dostanou (ale jen letos).
27.08.2008 (19:33)  
waszyn : neobrátil, tahle "komedie" se odehrává v rámci jednoho obchodníka, navíc je to analogie švýcarského Halbtaxabo, kde si musíte koupit roční kartu za 150 Sfr (dvouletá 250, tříletá 350), abyste měl nárok na 50 % slevu na jízdném. Podobně to je s rakouskými nebo německými "…card".
Jenže v PHA kartu nevydává DPP (dopravce), ale MĚSTO, které s ní má i jiné záměry.

Borovička : elektronicky vydanou ročku v papírové podobě představuje jeden kupon.

Navíc dnes DPP vydá "kmenový" list fakticky na počkání, takže řekněmě za 10 minut máte ročku a můžete začít rejdit. Trvá–li vydání "CARD" několik dní, tak je zákazníkovi fakticky odpírána možnost zakoupení roční jízdenky. Argunet, že si může na dobu vyrobení CARD pořídit měsíční jízdenku mi připadá drobet padlá na hlavu.

Jaký te technický rozdíl mezi vydáním měsíčního a ročního kuponu elektronickou cestou ? Žádný.
27.08.2008 (14:34)  
O nikoliv kvůli kartě, ale zdražit bude chtít proto, že všichni přejdou na tu výhodnou roční jízdenku místo aby si kupoval 4 papírové čtvrtletní kupóny. Takže začne právě tou roční.
registrovaný uživatel Pavel480  mail  
27.08.2008 (14:29)  
Vsaďte se, že na konci roku 2008 přijde DPP se zdražením jízdného pro všechny cestující a bude ho zdůvodňovat zvýšenými náklady na zavedení OpenCard, která přináší větší komfort a plno výhod :-)
27.08.2008 (13:58)  
waszyn: Také není nikde psáno, že jízdné na železnici musí být stejné, jako v autobuse.
registrovaný uživatel waszyn 
27.08.2008 (11:48)  
MZ: a co CD & inkarta & zakaznicke jizdne? Taky jste se obratil? Aby se clovek dostal na 1.5 ceny busu musi prihodit dokonce 600..
27.08.2008 (9:00)  
Pracovník samosprávního úřadu města jedná samozřejmě na rozkaz vedení města (voleného = to nejsou pracovníci). A ti volení zase plní příkazy své strany. A tam vejš se tomu říká lobbování. Firma dostane peníze, strana třeba sponzoring apod. Občas je nějaká aférka zaměstnance či radního s úplatkem, ale to jsou obvykle jen drobty a jen skutečné špičky berou bank.
27.08.2008 (8:48)  
Jeste je moznost dohodnout se na zakoupeni Popek, ktere umi cist oboji - s tim ze magistrat na ne CD prispeje, kdyz je to jeho napad.

Stavajici Popky se samozrejme nemusi vyhodit, ale daji se dat do jinych regionu.
27.08.2008 (8:18)  
Borovička: Na to právě spoléhám, že to funguje stejně. Jinak bych si ji po sdělení o citlivosti na elektrické a magnetické pole (bez udání rozsahu) ani nepořizoval. A pokud jde o tu provizi, pokud by tedy nějaká byla, pak jelikož je Opencard prosazována zástupci města Prahy, bylo by logické, aby jejími příjemci byli oni. Možná je jen nesrovnalost v rozsahu pojmu Magistrát. Nebo že by to dostali rozkazem?
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko