..: Nehoda vlaku EC 108 ve Studénce: 7 mrtvých a 65 zraněných :..

Ilustrační obrázekStudénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.

Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.

Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.

Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.

České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.

Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.

Mimořádná opatření v osobní dopravě

  • Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
  • Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
  • Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
  • Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.

Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.

Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato

Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger

Text: Redakce ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 8.8.2008 (20:47)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6 ... 33      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JK ml. 
09.08.2008 (12:57)  
chary: jestli dobře počítám v EC bylo řazeno 8 vozů druhé třídy, z nichž žádný neměl kupátka s osmi koženkovými místy k sezení.... A třeba by se z vlakové čety, záchranářů a hasičů našel někdo, kdo to má za 8 let do penze.... V číslech to asi fakt nebude....
09.08.2008 (12:32)  
Chary: Snad už ani ne... :D :D :D
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
09.08.2008 (12:30)  
OT: zajímavé, že se podobné eškapády (já to věděl že se něco stane, podívejte těch osmiček, už ráno v 8:08 mi bylo nějak těžko od dvanácterníku, který je vlastně 1,5 násobek osmiterníku) dělají vždy až poté, co se něco stane. Proč nějaká sybila neřekla "helejte, osmýho osmý v čase končícím na osm (plus mínus dvě minuty, věštírenská tolerance) se vlak na osm písmen s číslicí osm ve jméně vysype u města na osm písmen, okamžitě zastavte dopravu".

Ještě jste zapomněli, že
vyjel z "Krakow Glowny v Polsce" (17 písmen, 1+7=osm)
jel do "Praha hl.n." (osm písmen)
nedojel do "Hranice na Moravě" (17 písmen, 1+7=osm)
Studénka je na km 170 (1+7=osm)
trati 270 (lomeno 33,75 je osm!)
ve vlaku jelo asi 400 lidí, dva vagony jsou dlouhé asi 50m, 400/50 je osm!

zatim to neprosáklo, ale určitě se přijde na to, že dělníků bylo na stavbě 8, 17, 18, 26 a podobný "vhodný číslo", přijeli dělat už ráno v osm, možná v 8:18 (8+1+8=17 1+7=osm!)
a ta firma se jmenuje "ODS Dopravní Stavby Ostrava a.s." (26 písmen, 2+6=osm!)

zapomněl jsem na něco?
09.08.2008 (12:20)  
něco se semele a je to všude http://www.youtube.com/watch?v=4XqYuH9qKQU
registrovaný uživatel land 
09.08.2008 (12:09)  
To thingie:Já z bordelu ve stavebních firmách Vás konkrétně neviním, jen Váš argument je zcela nesmyslný a lichý - je tam stejný nebo větší bordel, než v armádě - nelegální imigranti/zaměstnanci atd., atd.

Proč si myslím, že by to bylo lepší? Proč to není jen má spekulace? Protože tu byla jistá tradice! Protože armáda (záplavy) je do odstraňování takového maléru dříve či později zapletena VŽDYCKY!!! A PROTOŽE ŽELEZNIČNÍ VOJSKO ZA CELOU DOBU SVÉ EXISTENCE NEPŘEDVEDLO ANI ZLOMEK MALÉRŮ, CO STAVEBNÍ FIRMY ZA TOHOTO BORDELU S TÍMTO PRŮSE.EM NA ZÁVĚR!!! A VY SE OPOVAŽUJETE TENTO PŘÍSTUP OBHAJOVAT A PODPOROVAT!!!
09.08.2008 (12:05)  
Bovlk: To sice jo, ale je shoda náhod, že se zrovna tolik osmiček najde a myslim, že hodně lidí považují osmičku spíše za nešťastné číslo (já ani muj táta nejsme jediní).

Já dost věřím v tyto náhody, chápu, že za to nemohou ty osmičky, ale je to prostě shoda náhod, ale nikdy bych nevěřil, že se toho najde tolik s 8, i když když se chce, tak jde všechno (téměř) :D

P.S. Dle židovského kalendáře 5768 (5+7+6+8= 26 ; 2+6 = 8) :D, ale nechci už šťourat...
registrovaný uživatel Bovlk 
09.08.2008 (12:03)  
Coby clovek verici v Krista bych rad poznamenal, ze osmicky za to fakt nemuzou. Proste vysly v datu. To se stava. Pristi rok budeme mit 9.9.2009, pak 10.10.2010 atd. Shoda nahod.

Zpusob pocitani casu si muzu zvolit naprosto libovolne. Muzu pouzivat nas letopocet (ktery se od narozeni Krista lisi o plus minus par let diky jakesi chybe ve vypoctu), puvodni Juliansky kalendar (diky nemuz jsme slavili rijnovou revoluci v listopadu), zidovsky kalendar (maji rok 5768). V Severni Koreji pouzivaji letopocet Cucche, pocitany od narozeni Kim Ir Sena. Mame tu nejake ty lunarni kalendare a pri trose fantazie se vubec nemusim drzet rozdeleni na roky, ale pocitat napriklad pocet sekund od 1.1.1970. Nebo si dny rozdelit na 16 hodin po 64 minutach a 64 sekundach. Je to zcela na nasi dohode. V kazdem z techto pristupu vyjde ten soucet uplne jinak, pritom jsou vzajemne zamenitelne.
registrovaný uživatel thingie  mail  
09.08.2008 (12:01)  
land: Jak to bude vypadat v takové stavební firmě, to bych si neidealizoval, takže mě z toho je dost zbytečné vinit. A nevím kde se bere ta jistota, že v případě železničního vojska by šlo o „finanční lumpárnu“. Odpovídající srovnání není, je to tak jak to je a úvahy coby kdyby železniční vojsko jsou čiré spekulace. A víra, že by to bylo lepší ničím nepodložená. Takže asi musím zopakovat otázku. Proč by to mělo s železničním vojskem fungovat lépe?
09.08.2008 (11:43)  
Petr Nemec: Osudové osmičky :( , spousta lidí se na toto datum žení a vdává (to jim moc dlouho stejně, troufl bych si říci, nevydrží) a shoda náhod na všechny osmičky přineslo neštěstí vlaku, ale hlavně lidem.
8.8.2008 (8+8+2+0+0+8 = 26 ; 2+6=8) naboural vlak EC 108, který vyjíždí ze stanice Oswiecim v 8:18 (8+1+8 = 17; 1+7=8),těch se najde i daleko víc (např. Bohumín 9:38, Ostrava-S 10:08; Comenius - 8 písmen, Studénka - 8 písmen; lokomotiva 151.018), ale 10 min. zpoždění se mi sem zakomponovat nepodařilo. Je to to samé, jako roky např. 1848, 1948, 1918, 1968, no prostě osudové osmičky :( , i když 1918 byl alespoň šťastně osudový (konec 1 sv. války, vznik 1 republiky ČSR)

to Petr Nemec: Promiň, že se opakuju...
registrovaný uživatel land 
09.08.2008 (11:41)  
To thingie: Mnohem raději se budu divit armádnímu (firmy jsou čisté jako lilie, podle Vás, cha cha cha chá) zmatku s potištěnými slipy, než železniční katastrofě s obětmi na životech!!! To je relace, která pro změnu nedochází Vám!!! Než začnete své finanční priority před odborně provedenou prací obhajovat, uvědomte si včerejší následky tohoto přístupu...!! Pár lidí by totiž po včerejšku nějakou finanční lumpárnu v Železničním vojsku bralo všemi deseti, příteli...
  1 2 3 4 5 6 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko