..: Nehoda vlaku EC 108 ve Studénce: 7 mrtvých a 65 zraněných :..

Ilustrační obrázekStudénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.

Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.

Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.

Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.

České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.

Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.

Mimořádná opatření v osobní dopravě

  • Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
  • Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
  • Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
  • Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.

Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.

Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato

Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger

Text: Redakce ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 8.8.2008 (20:47)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus ČR Moravskoslezský


  1 ... 28 29 30 31 32 33      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Mato 
08.08.2008 (12:05)  
AŽD: pozor, ono je taky něco na tom co píše Railman, jakto, že někdo nechal pod opravujícím se mostem vlaky lítat 140km/h a nezavedl pomalou jízdu. ČD i SŽDC urřitě věděli o opravě toho mostu, to není práce na jedno odpoledne.
08.08.2008 (12:04)  
nj život je krutý :( .. kdyby to aspoň zůstalo "jenom" u těch 100zraněných, ale ti mrtví tam nemuseli být :(
Korrespondent oder ŽP Mitglied Miloš  mail  
08.08.2008 (12:04)  
To je to datum 08.08.08, sere mě, že tam nebyla pomalá jízda, ale kdo by se od SŽDC zabýval tím, aby zjistil dny, ve které se bude na stavbě dít něco "velkého", aby přizpůsobil rychlost na železnici v daném místě...
Registrierter Benutzer milan 
08.08.2008 (12:03)  
Podle ČT24 ta konstrukce spadla přímo na lokomotivu a první vůz, ne tedy před. 9 mrtvých potvrzeno.
08.08.2008 (12:01)  
To Mato H.
Na řešení podstatných věcí musí být schopní a inteligentní lidé. Kde je chceš v jakémkoli managementu hledat? Najdeš tam jen všehoschopné ničemy, nebo blbce, kteří se domohli špičkových pozic povyšováním po průserech, které prováděli na pozicích nižších. Že někdo lituje lokomotivu, není až tak zcela od věci, seděl v ní strojvedoucí, který, aspoň podle toho, co se píše, zaplatil za lajdáctví stavební firmy daň nejvyšší. A o tom, že bude potrestán někdo, kdo je za nehodu skutečně odpovědný, silně pochybuji. To bychom nesměli být v ČR!
Registrierter Benutzer Petr Nemec  mail  
08.08.2008 (12:01)  
Podle ČT minimálně 9 mrtvých a minimálně 150 zraněných. Dále se kus mostní konstrukce zřítil přímo na lokomotivu a první dva vagony.
Minimálně 4 vážně zranění hospitalizované v Ostravské nemocnici.
Poškozeny první tři vagony pímým zásahem mostní konstrukce. Trať neprůjezdná.
Registrierter Benutzer wen 
08.08.2008 (12:00)  
Obávám se, že ČD teď musí řešit trochu jiné problémy, než jak rychle uvést na webu informace o výluce nebo aktualizovat polohu vlaků. Prosím Vás, přemýšlejte, než sem něco napíšete :-(
Registrierter Benutzer mato H 
08.08.2008 (12:00)  
myslim, ze tito fuseri budu znamy na celom svete
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7549083.stm

v takom pripade by malo platit oko za oko zub za zub
08.08.2008 (12:00)  
Už 10 mrtvých minimálně - to je hrůza - 8.8.08 se zapíše do historie.
Registrierter Benutzer mat.mt  mail  
08.08.2008 (11:56)  
Pavel480: Těch 10 minut tam je proto, že vlak ještě neprojel další stanicí s časomírou.
  1 ... 28 29 30 31 32 33      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko