Česko - V minulých dnech, kdy se v médiích spekulovalo o osudu zličínského Siemensu a odpočítavaly se poslední hodiny do prezentace lokomotivy Škoda 109E, projel Českem zvláštní nákladní vlak Rn 33805/33804 s jaderným palivem do temelínské jaderné elektrárny. Mluvčí JETE Marek Sviták tuto informaci zpočátku nepotvrdil ani nevyvrátil. Konstatoval pouze, že "Informace o převozu jaderného paliva jsou běžně ve světě utajenou informací. České jaderné elektrárny v tom nejsou výjimkou." Poslední takový transport se uskutečnil 10. ledna tohoto roku, kdy napříč Českem vyrazila podobná vlaková souprava.
Temelín – největší česká jaderná elektrárna potřebuje za rok vyměnit přibližně jednu čtvrtinu palivových souborů v blocích reaktorů. Proto se palivo vozí na jih Čech dvakrát do roka. Dodávky nového uranu doposud realizovala americká společnost Westinghouse. Od roku 2010 však bude dodávky zajišťovat ruský koncern TVEL, s nímž elektrárenská společnost ČEZ podepsala smlouvu za několik miliard korun. Kontrakt na dodávky uranu bude platit pět let. Za tu dobu bude do Temelína přivezeno kolem 400 tun jaderného paliva. TVEL tak bude zajišťovat zásobování našich obou jaderných elektráren.
Tyto transporty jsou vždy doprovázeny mnohými bezpečnostními opatřeními a manévry - počínaje přelety vrtulníku a hlídkujícími policisty na přejezdech konče. Dle předpisů „uranový“ vlak nesmí nikde zastavit a po celé své trase a má absolutní přednost před všemi spoji. Soupravu tvořila motorová lokomotiva 750.333 v čele, sedm plošinových vozů a čtyři salónní vagony pro doprovod. Na konci soupravy byla jako postrk řazena lokomotiva 750.277. Ta mimo to vypomáhala i při jízdě přes úvraťové stanice a odpadala nutnost přepřahů.
Doplnil: Vítek_V
Použité fotografie: Petr Dungl - Czech Trainspotters, Jakuza, Vojta Jelínek
Denně se po železnici přepraví mnoho vozů s chlorem nebo jinými chemickými produkty zařazenými do kategorie nebezpečných látek, které by dokázaly napáchat mnohem více škody než přepravované palivové tyče. Vlaky nejsou doprovázeny policií, vozy s tímto nákladem stojí bez jakéhokoli dohledu.
EDIT: Kdyz jsme u druhe fotky tak me zarazilo razeni 810+053 :) (aspon to tak vypada)
Ten vlak stejně musel stát nějakou dobu v přechodové stanici, protože se měnily polské za české lokomotivy. Nebo jely české už z přístavu? O tom dost pochybuju...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.