..: Herkules poprvé v ČR s nákladním vlakem. Možná ne naposledy. :..

ER 20-013 Praha-Radotín, autor: Vítek_VPraha - Bezmála rok uběhl od homologace lokomotiv řady ER20 (řada 2016 ÖBB), známějších jako Herkules, pro provoz na českých kolejích. Na vážnější nasazení ale stále čekaly a krom několika zvláštních vlaků pro německé turisty vezla tato řada jen osobní vozy do opraven v Českých Velenicích. To bylo léto 2007. S nákladem však vyjel Herkules na české koleje až letos 3. července.

ER 20-013 Dlouhá Třebová, autor: Jan Flieger

Pro svůj zkušební kontejnerový vlak mezi terminály v Praze-Uhříněvsi a slovenskou Dunajskou Stredou si společnost RailTrans vybrala lokomotivu ER 20-013 společnosti MRCE Dispolok. Tuto lokomotivu má pronajatou společnost IGE Bahntouristik. "Od ledna 2008 si IGE pronajalo ještě jednu lokomotivu tohoto typu a IGE tedy nabídla společnosti RailTrans možnost využívání této původní lokomotivy," řekl ŽelPage jednatel RailTransu Petr Šimral. "Při jednání se společností Metrans jsme nabídli zkušební vlak. Navržena byla relace Praha Uhříněves - Dunajská Streda a zpět a domluvena zátěž 1400 tun," dodal Šimral.

ER 20-013 Břeclav, autor: Milan Vojtek

V soupravě byla pro jistotu zařazena i další vypůjčená německá lokomotiva 202 269 (východoněmecká řada V100). V ČR totiž s lokomotivou RE 20 na těžkém nákladním vlaku nebyly zkušenosti a příprava jízdy proběhla pouze na základě zátěžových tabulek. Výkony Herkula nakonec očekávání nezklamaly, naopak.

"Vlak o hmotnosti 1450 tun a délce 650 metrů dokázal jet na rovině rychlostí 100 km/h a i v kritickém stoupání mezi Ústím nad Orlicí a Opatovem či Devínskou Novou Vsí a Bratislavou Lamač neklesla rychlost pod 46 km/h, což bylo o 8 km rychleji než vypočtená hodnota," přiblížil Šimral. Možné ale je i to, že případné opakování kontejnerových vlaků RailTransu už bude v režii jiných lokomotiv.

ER 20-013 na MIQ, autor: Jik

Stroje řady ER 20 (ÖBB 2016, výrobce Siemens) patří k nejmodernějším dieselovým lokomotivám v Evropě. Jedná se o čtyřnápravové lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu. Svou maximální rychlostí 140 km/h a výkonem 2000 kW jsou použitelné jak v osobní, tak i nákladní dopravě. Díky modernímu řídícímu systému je samozřejmostí možnost spojit lokomotivy do vícečlenného řízení, stejně jako možnost ovládání z řídicího vozu. Asi největší zastoupení mají u rakouských ÖBB, kterým bylo v letech 2002-04 dodáno 100 kusů těchto lokomotiv. Donedávna jsme se s nimi mohli setkat na vlacích Znojmo-Vídeň. V současné době pravidelně zajíždějí do Bratislavy na vlacích REx Vídeň-Marchegg-Bratislava. Ze soukromých dopravců jmenujme například společnost LTE, která s těmito lokomotivami zajíždí do slovenského Žiaru nad Hronom v čele ucelených nákladních vlaků.

ER 20-013 na MIQ, autor: Josef Petrák ER 20-013 Praha-Radotín, autor: Vítek_V ER 20-013 Praha-Uhříněves, autor: Láďa ER 20-013 Praha-Uhříněves, autor: Láďa ER 20-013 Praha-Uhříněves, autor: Láďa

Zdroj: vlastní pozorování, Petr Šimral. Text: JTB, Nick.

Autoři fotografií: Vítek_V, Jik, Josef Petrák, Jan Flieger, Milan Vojtek, Láďa Minaříková


Nick Poslat mail autorovi | 7.7.2008 (22:07)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel sames1 
08.07.2008 (15:20)  
Franta Plášek : Myslim si ze jsi tu kalkulaci soukromnika predhazoval me. No pokud nema konkurenci tak muze nahodit cenu odberateli i s odvozem na kerozin. Pokud by ale nekdo zacal opravdu pocitat tak jako nizkonakladove letecke spolecnosti tak by OKD prisli bud o zakazku anebo by se museli prizpusobit pronajem nakup ekonomictejsich taznych prostredku a planovite je preprahat. I kdyz je to jejich uhli neznamena to ze by si na to nemohli najmout jinu spolecnost co to odveze levneji.
A dalsi problem je ze zeleznice u nas (a ne jen u nas) neni drana jako dopravni cesta ... na silnici musi kamion platit vyzzsi dan nez auto protoze ji vice nici a protoze je i vice neekologicky. Pokud SZDC nebude kontrolovat jak se vyuziva jeji trat tak bude porad nevyhodna. Proc nedavat soukromnikovy ktery jede po me koleji kde sem draze vybudoval ekologictejsi odber proudu drazsi prujezdnost (km/koruny)... el.trat - bobina 1kc/Km brejlovec 2kc/Km (zase dodavam ze ceny sem si vymyslel pro nazornou ukazku)bylo by to vice papirovani ale ve svete pocitacove tech. preci neni problem zjistit kde jaky brejlovci tahli neco pod troleji a nauctovat to zakaznikovy. Zeleznice v CR jeste musi projit veeeelkou cestu k tomu byt opravdu efektivni.
registrovaný uživatel JK ml. 
08.07.2008 (15:19)  
Stoupa: z tohoto úhlu pohledu bych se nebál tvrdit že nejúčinější lokomotiva je parostroj :-) (Na elektriku která dá 1kw výkonu spálíte 3 kw uhlí v elektrárně, něco spotřebuje přenos, chlazení, kompresory, atd atd....účinnost dieselu je vyšší než parostroje, ale zase potřebujete energii na výrobu nafty, tu musíte od účinnosti odečíst........Jen ta pára si pro to uhlí dojede až k šachtě.....Ale je to úvaha nad tím co je nejúčinější, ne nejlevnější.
08.07.2008 (14:37)  
Ono je asi celkem jedno, jestli OKD-D má 1 nebo 3 šestikola....jak jsem psal nedávno pod jednou fotografii..soukromník si asi lépe spočítá, jestli se mu vyplatí odvézt vlak kus pod dráty 1x (2x182) a přepřah na několik kilometrů na 4x (2+2) 753.7...viz prakticky každodenní situace Světec-Ledvice - Kladno (via Kralupy)

Navíc. (trochu off topic) Jak je dobře p.t. veřejnosti známo, hodně 182 ČD a ZSSK (ZSCS) je pronajato do Polska (taky nějaké Bobiny)..zbytek až na několik kusů -> autogen. Nabízí se otázka, proč nevydělat raději na odprodeji soukromníkům, třeba z ČR na Slovensko a opačně???....každý asi ví, jak dopadlo šestikolo ŽSR určené pro OKD-D...... :-(((
08.07.2008 (14:35)  
Pokud vím, tak elektrika se platí na paušál a je jedno, zda jde o ČD nebo jiné dopravce. Tedy elektroměr tam být může, ale nejspíš to nebude nikoho zajímat.
registrovaný uživatel SergeS 
08.07.2008 (14:31)  
JTB: Okd myslimn ma 3 sestikolaky a SD ma nekolik 130 a 4 184
08.07.2008 (14:21)  
Vlad: ano. Ostatně, ono to s těmi elektrikami u sokromníků není tak hrozné, několik bobin má snad stále k dispozici ODOS, jednu 181 má OKD-D, nějaké 130ky používá Viamont. A na trať SŽDC občas zavítají i vozidla Dolů Tušimice. Kdyžtak mne doplňte nebo opravte, prosím. Moc tohoho není, něco však přece.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
08.07.2008 (13:53)  
Duke123:

No ono o s tou úcinností ve vazbe na hmotnost a vnitrni technicke reseni je docela pravda. Moderni diesel i pres vesi "mrtvou" hmonost strojniho zarizeni muze byt ucinnejsi (fixni i variabilni naklady), nez elektrika, dozajista takova ona milovaná, lec historická, s odporovou regulaci. Vykony od-do, no vezmu-li v uvahu i naklady (vsechny) s porizenim, provozovanim a udrzbou TV, meniren, trafostanic etc. pak mne jeste napadlo slovo Dash-9....

Jinak Herkul, kdyz veze ony 3 rakouske kocary osobacku, tak mi pripada, ze ani nevyjde z volnobeznych otacek...
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
08.07.2008 (13:52)  
(OT) Mohl by mi někdo, pls, vysvětlit, když by neČD elektrická lokomotiva vyrazila na trať, jak se jí bude počítat/účtovat spotřeba? To bude v každé lokomotivě elektroměr?
08.07.2008 (12:19)  
JnR: Existovalo pár výjimek potvrzujících pravidlo, např. loko SD.
Duke: Porovnávat účinnost spalovaní nafty a spalování uhlí/ uranu, je trochu mimo mísu. Jediné o čem se má smysl bavit je cena elektřiny v místě odběru spotřebované loko a cena nafty spotřebované loko. V těchto cenách by měli již být zahrnuty všechny náklady.
registrovaný uživatel JnR 
08.07.2008 (12:13)  
astray: Další důvod k používání dieslu pod dráty je, že donedávna se elektrické lokomotivy dělily pouze do dvou kategorií:
1) elektrické lokomotivy neschválené pro provoz v Česku
2) elektrické lokomotivy ve vlastnictví ČD (a ČD rozhodně neměly zájem poskytovat tyto lokomotivy konkurenci)
Pokud chtěl na české koleje soukromník, neměl jinou možnost, než dieslovou lokomotivu, drát nedrát.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko