Praha - Bezmála rok uběhl od homologace lokomotiv řady ER20 (řada 2016 ÖBB), známějších jako Herkules, pro provoz na českých kolejích. Na vážnější nasazení ale stále čekaly a krom několika zvláštních vlaků pro německé turisty vezla tato řada jen osobní vozy do opraven v Českých Velenicích. To bylo léto 2007. S nákladem však vyjel Herkules na české koleje až letos 3. července.
Pro svůj zkušební kontejnerový vlak mezi terminály v Praze-Uhříněvsi a slovenskou Dunajskou Stredou si společnost RailTrans vybrala lokomotivu ER 20-013 společnosti MRCE Dispolok. Tuto lokomotivu má pronajatou společnost IGE Bahntouristik. "Od ledna 2008 si IGE pronajalo ještě jednu lokomotivu tohoto typu a IGE tedy nabídla společnosti RailTrans možnost využívání této původní lokomotivy," řekl ŽelPage jednatel RailTransu Petr Šimral. "Při jednání se společností Metrans jsme nabídli zkušební vlak. Navržena byla relace Praha Uhříněves - Dunajská Streda a zpět a domluvena zátěž 1400 tun," dodal Šimral.
V soupravě byla pro jistotu zařazena i další vypůjčená německá lokomotiva 202 269 (východoněmecká řada V100). V ČR totiž s lokomotivou RE 20 na těžkém nákladním vlaku nebyly zkušenosti a příprava jízdy proběhla pouze na základě zátěžových tabulek. Výkony Herkula nakonec očekávání nezklamaly, naopak.
"Vlak o hmotnosti 1450 tun a délce 650 metrů dokázal jet na rovině rychlostí 100 km/h a i v kritickém stoupání mezi Ústím nad Orlicí a Opatovem či Devínskou Novou Vsí a Bratislavou Lamač neklesla rychlost pod 46 km/h, což bylo o 8 km rychleji než vypočtená hodnota," přiblížil Šimral. Možné ale je i to, že případné opakování kontejnerových vlaků RailTransu už bude v režii jiných lokomotiv.
Stroje řady ER 20 (ÖBB 2016, výrobce Siemens) patří k nejmodernějším dieselovým lokomotivám v Evropě. Jedná se o čtyřnápravové lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu. Svou maximální rychlostí 140 km/h a výkonem 2000 kW jsou použitelné jak v osobní, tak i nákladní dopravě. Díky modernímu řídícímu systému je samozřejmostí možnost spojit lokomotivy do vícečlenného řízení, stejně jako možnost ovládání z řídicího vozu. Asi největší zastoupení mají u rakouských ÖBB, kterým bylo v letech 2002-04 dodáno 100 kusů těchto lokomotiv. Donedávna jsme se s nimi mohli setkat na vlacích Znojmo-Vídeň. V současné době pravidelně zajíždějí do Bratislavy na vlacích REx Vídeň-Marchegg-Bratislava. Ze soukromých dopravců jmenujme například společnost LTE, která s těmito lokomotivami zajíždí do slovenského Žiaru nad Hronom v čele ucelených nákladních vlaků.
Zdroj: vlastní pozorování, Petr Šimral. Text: JTB, Nick.
Autoři fotografií: Vítek_V, Jik, Josef Petrák, Jan Flieger, Milan Vojtek, Láďa Minaříková
A dalsi problem je ze zeleznice u nas (a ne jen u nas) neni drana jako dopravni cesta ... na silnici musi kamion platit vyzzsi dan nez auto protoze ji vice nici a protoze je i vice neekologicky. Pokud SZDC nebude kontrolovat jak se vyuziva jeji trat tak bude porad nevyhodna. Proc nedavat soukromnikovy ktery jede po me koleji kde sem draze vybudoval ekologictejsi odber proudu drazsi prujezdnost (km/koruny)... el.trat - bobina 1kc/Km brejlovec 2kc/Km (zase dodavam ze ceny sem si vymyslel pro nazornou ukazku)bylo by to vice papirovani ale ve svete pocitacove tech. preci neni problem zjistit kde jaky brejlovci tahli neco pod troleji a nauctovat to zakaznikovy. Zeleznice v CR jeste musi projit veeeelkou cestu k tomu byt opravdu efektivni.
Navíc. (trochu off topic) Jak je dobře p.t. veřejnosti známo, hodně 182 ČD a ZSSK (ZSCS) je pronajato do Polska (taky nějaké Bobiny)..zbytek až na několik kusů -> autogen. Nabízí se otázka, proč nevydělat raději na odprodeji soukromníkům, třeba z ČR na Slovensko a opačně???....každý asi ví, jak dopadlo šestikolo ŽSR určené pro OKD-D...... :-(((
No ono o s tou úcinností ve vazbe na hmotnost a vnitrni technicke reseni je docela pravda. Moderni diesel i pres vesi "mrtvou" hmonost strojniho zarizeni muze byt ucinnejsi (fixni i variabilni naklady), nez elektrika, dozajista takova ona milovaná, lec historická, s odporovou regulaci. Vykony od-do, no vezmu-li v uvahu i naklady (vsechny) s porizenim, provozovanim a udrzbou TV, meniren, trafostanic etc. pak mne jeste napadlo slovo Dash-9....
Jinak Herkul, kdyz veze ony 3 rakouske kocary osobacku, tak mi pripada, ze ani nevyjde z volnobeznych otacek...
Duke: Porovnávat účinnost spalovaní nafty a spalování uhlí/ uranu, je trochu mimo mísu. Jediné o čem se má smysl bavit je cena elektřiny v místě odběru spotřebované loko a cena nafty spotřebované loko. V těchto cenách by měli již být zahrnuty všechny náklady.
1) elektrické lokomotivy neschválené pro provoz v Česku
2) elektrické lokomotivy ve vlastnictví ČD (a ČD rozhodně neměly zájem poskytovat tyto lokomotivy konkurenci)
Pokud chtěl na české koleje soukromník, neměl jinou možnost, než dieslovou lokomotivu, drát nedrát.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.