Praha - Bezmála rok uběhl od homologace lokomotiv řady ER20 (řada 2016 ÖBB), známějších jako Herkules, pro provoz na českých kolejích. Na vážnější nasazení ale stále čekaly a krom několika zvláštních vlaků pro německé turisty vezla tato řada jen osobní vozy do opraven v Českých Velenicích. To bylo léto 2007. S nákladem však vyjel Herkules na české koleje až letos 3. července.
Pro svůj zkušební kontejnerový vlak mezi terminály v Praze-Uhříněvsi a slovenskou Dunajskou Stredou si společnost RailTrans vybrala lokomotivu ER 20-013 společnosti MRCE Dispolok. Tuto lokomotivu má pronajatou společnost IGE Bahntouristik. "Od ledna 2008 si IGE pronajalo ještě jednu lokomotivu tohoto typu a IGE tedy nabídla společnosti RailTrans možnost využívání této původní lokomotivy," řekl ŽelPage jednatel RailTransu Petr Šimral. "Při jednání se společností Metrans jsme nabídli zkušební vlak. Navržena byla relace Praha Uhříněves - Dunajská Streda a zpět a domluvena zátěž 1400 tun," dodal Šimral.
V soupravě byla pro jistotu zařazena i další vypůjčená německá lokomotiva 202 269 (východoněmecká řada V100). V ČR totiž s lokomotivou RE 20 na těžkém nákladním vlaku nebyly zkušenosti a příprava jízdy proběhla pouze na základě zátěžových tabulek. Výkony Herkula nakonec očekávání nezklamaly, naopak.
"Vlak o hmotnosti 1450 tun a délce 650 metrů dokázal jet na rovině rychlostí 100 km/h a i v kritickém stoupání mezi Ústím nad Orlicí a Opatovem či Devínskou Novou Vsí a Bratislavou Lamač neklesla rychlost pod 46 km/h, což bylo o 8 km rychleji než vypočtená hodnota," přiblížil Šimral. Možné ale je i to, že případné opakování kontejnerových vlaků RailTransu už bude v režii jiných lokomotiv.
Stroje řady ER 20 (ÖBB 2016, výrobce Siemens) patří k nejmodernějším dieselovým lokomotivám v Evropě. Jedná se o čtyřnápravové lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu. Svou maximální rychlostí 140 km/h a výkonem 2000 kW jsou použitelné jak v osobní, tak i nákladní dopravě. Díky modernímu řídícímu systému je samozřejmostí možnost spojit lokomotivy do vícečlenného řízení, stejně jako možnost ovládání z řídicího vozu. Asi největší zastoupení mají u rakouských ÖBB, kterým bylo v letech 2002-04 dodáno 100 kusů těchto lokomotiv. Donedávna jsme se s nimi mohli setkat na vlacích Znojmo-Vídeň. V současné době pravidelně zajíždějí do Bratislavy na vlacích REx Vídeň-Marchegg-Bratislava. Ze soukromých dopravců jmenujme například společnost LTE, která s těmito lokomotivami zajíždí do slovenského Žiaru nad Hronom v čele ucelených nákladních vlaků.
Zdroj: vlastní pozorování, Petr Šimral. Text: JTB, Nick.
Autoři fotografií: Vítek_V, Jik, Josef Petrák, Jan Flieger, Milan Vojtek, Láďa Minaříková
Jiří Kareš : Asi si nerozumime. To co se tu snazim vysvetlit je ze pokud pod draty do kterych jde proud z jakekoliv ele. funi diesel tak je neco spatne. Asi jako postavit nove domy pro lidi a i presto je nechat bydlet v zemljance(pouze pr.!) Naco je elektrifikace a nasledne vhaneni ele produ do proleje kdyz se tam prohaneji tri osobaky. A co je nejveci problem elektrarna ma smlouvu na dodavku urciteho proudu do site ... nikdo nebude volat do Dukovan: hele nam tu jede jeden nakladak navic muzete trochu nazhavit trubice. Nebo ze by nekdo volal do Detmatek hele dnes se stavkuje v Polsku a ten uhlak nepojede tak prilozte o jeden vagon do kotla mene! Turbiny jsou udrzovany pod konstatnim tlakem .... az na zkouzky a mimoradnosti. Takze pokud se tam pere tolik proudu tak at to frci a necmoudi. Diky korune je nakup Ropnych produktu ze zahranici porad stagnujici ale to nebude vecne a ostatni ti uz breci ted.
Martin Grill : Jo to sem chtel rict puvodne :D Je luxusni v cernem kabatku ;) Jeste aby u nas zacal nekdo neco takoveho vyrabet ;/
@Franta Plášek: Zřejmě nebyl zájem. Příležitostí byl dostatek, a někteří (ODOS, SŽDS) je i využili.
Ztráty přenosem v energetické síti nedokážu odhadnout, pro každou trať budou navíc jiné.
Odhadneme-li ztráty přenosem na max 20%, účinnost el. lokomotivy min 90% tak pro uhelnou mi vychází 29% v celém cyklu uhlí > lokomotiva, 22% pro atomovou elktrárnu.
Pro porovnání: běžně se uvádí účinnost parního stroje okolo 10% a spalovacího motoru do 40%.
Můžeš to vysvětlit? Proč nejde?
JTB : Rozeberte ...
Waszyn : Kde ma OKD silny monopol? Vzdyt jen diky OKD se plno veci vozi vlakem a ne kamiony, ...sam jste si ten monopol ted potvrdil ... ja netvrdim ze je preci uhlak horsi nez kamiony ... ale tvrdim ze pod draze elektrifikovanou trati kreta nese znaky udrzby a jeste k tomu je do ni vhanen proud jede naftak!!! Jde to preci ekologicteji a ekonomicteji. Beru preprahani na kratke trate je u kratsiho vlaku neekonomicke ale ostatni. ,,,Proc by mu elektrarny platily 1,5x vice nez cargu? Precti si to po sobe jeste jednou a mozna zjistit jak velkou jsi napsal blbost. ,, pokud by jakakoliv jina konnkurence jela za standartni cenu tak by to dopravila samozdrejmne levneji. Nizssi naklady nizzsi cena!
,,A par ucelenymi vlaky vydelava OKDD miliardy?,, A ja mluvim jen o OKD doprava ??? Ja mluvim snad o celem podniku OKD!!!
Franta Plášek :,,Jediné, čím jsem si byl jist a za čím si stojím, že určitě si kladenská teplárna (ECK) nebude nechat vnucovat OKD-D jako dopravce, pokud dostane od ČD (ČD-C) lepší cenu.,, Hmmm ale ja to porad beru jako celkovou zakazku ... jak dopravce tak vyrobce(i kdyz se uhli tezi) Pokud by Detmarkam nabydl nekdo uhli stejne kvalvitni a z dostatecne rentabilni vzdalenosti a po kolejich by to dovezl pod draty (tydis levneji) urcite by ohrozil OKD. Tim by tu vznikla konkurence. necetl jsem moc o tom ze by Nase elektrarny menily casto dodavatele... jinak take zajimavy.
Co se tu clovek nedovi :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.