..: Herkules poprvé v ČR s nákladním vlakem. Možná ne naposledy. :..

ER 20-013 Praha-Radotín, autor: Vítek_VPraha - Bezmála rok uběhl od homologace lokomotiv řady ER20 (řada 2016 ÖBB), známějších jako Herkules, pro provoz na českých kolejích. Na vážnější nasazení ale stále čekaly a krom několika zvláštních vlaků pro německé turisty vezla tato řada jen osobní vozy do opraven v Českých Velenicích. To bylo léto 2007. S nákladem však vyjel Herkules na české koleje až letos 3. července.

ER 20-013 Dlouhá Třebová, autor: Jan Flieger

Pro svůj zkušební kontejnerový vlak mezi terminály v Praze-Uhříněvsi a slovenskou Dunajskou Stredou si společnost RailTrans vybrala lokomotivu ER 20-013 společnosti MRCE Dispolok. Tuto lokomotivu má pronajatou společnost IGE Bahntouristik. "Od ledna 2008 si IGE pronajalo ještě jednu lokomotivu tohoto typu a IGE tedy nabídla společnosti RailTrans možnost využívání této původní lokomotivy," řekl ŽelPage jednatel RailTransu Petr Šimral. "Při jednání se společností Metrans jsme nabídli zkušební vlak. Navržena byla relace Praha Uhříněves - Dunajská Streda a zpět a domluvena zátěž 1400 tun," dodal Šimral.

ER 20-013 Břeclav, autor: Milan Vojtek

V soupravě byla pro jistotu zařazena i další vypůjčená německá lokomotiva 202 269 (východoněmecká řada V100). V ČR totiž s lokomotivou RE 20 na těžkém nákladním vlaku nebyly zkušenosti a příprava jízdy proběhla pouze na základě zátěžových tabulek. Výkony Herkula nakonec očekávání nezklamaly, naopak.

"Vlak o hmotnosti 1450 tun a délce 650 metrů dokázal jet na rovině rychlostí 100 km/h a i v kritickém stoupání mezi Ústím nad Orlicí a Opatovem či Devínskou Novou Vsí a Bratislavou Lamač neklesla rychlost pod 46 km/h, což bylo o 8 km rychleji než vypočtená hodnota," přiblížil Šimral. Možné ale je i to, že případné opakování kontejnerových vlaků RailTransu už bude v režii jiných lokomotiv.

ER 20-013 na MIQ, autor: Jik

Stroje řady ER 20 (ÖBB 2016, výrobce Siemens) patří k nejmodernějším dieselovým lokomotivám v Evropě. Jedná se o čtyřnápravové lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu. Svou maximální rychlostí 140 km/h a výkonem 2000 kW jsou použitelné jak v osobní, tak i nákladní dopravě. Díky modernímu řídícímu systému je samozřejmostí možnost spojit lokomotivy do vícečlenného řízení, stejně jako možnost ovládání z řídicího vozu. Asi největší zastoupení mají u rakouských ÖBB, kterým bylo v letech 2002-04 dodáno 100 kusů těchto lokomotiv. Donedávna jsme se s nimi mohli setkat na vlacích Znojmo-Vídeň. V současné době pravidelně zajíždějí do Bratislavy na vlacích REx Vídeň-Marchegg-Bratislava. Ze soukromých dopravců jmenujme například společnost LTE, která s těmito lokomotivami zajíždí do slovenského Žiaru nad Hronom v čele ucelených nákladních vlaků.

ER 20-013 na MIQ, autor: Josef Petrák ER 20-013 Praha-Radotín, autor: Vítek_V ER 20-013 Praha-Uhříněves, autor: Láďa ER 20-013 Praha-Uhříněves, autor: Láďa ER 20-013 Praha-Uhříněves, autor: Láďa

Zdroj: vlastní pozorování, Petr Šimral. Text: JTB, Nick.

Autoři fotografií: Vítek_V, Jik, Josef Petrák, Jan Flieger, Milan Vojtek, Láďa Minaříková


Nick Poslat mail autorovi | 7.7.2008 (22:07)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel sames1 
08.07.2008 (23:23)  
Kocurek Jiří : Zajimavy odkaz (asi to melo byt i me :)
Jiří Kareš : Asi si nerozumime. To co se tu snazim vysvetlit je ze pokud pod draty do kterych jde proud z jakekoliv ele. funi diesel tak je neco spatne. Asi jako postavit nove domy pro lidi a i presto je nechat bydlet v zemljance(pouze pr.!) Naco je elektrifikace a nasledne vhaneni ele produ do proleje kdyz se tam prohaneji tri osobaky. A co je nejveci problem elektrarna ma smlouvu na dodavku urciteho proudu do site ... nikdo nebude volat do Dukovan: hele nam tu jede jeden nakladak navic muzete trochu nazhavit trubice. Nebo ze by nekdo volal do Detmatek hele dnes se stavkuje v Polsku a ten uhlak nepojede tak prilozte o jeden vagon do kotla mene! Turbiny jsou udrzovany pod konstatnim tlakem .... az na zkouzky a mimoradnosti. Takze pokud se tam pere tolik proudu tak at to frci a necmoudi. Diky korune je nakup Ropnych produktu ze zahranici porad stagnujici ale to nebude vecne a ostatni ti uz breci ted.

Martin Grill : Jo to sem chtel rict puvodne :D Je luxusni v cernem kabatku ;) Jeste aby u nas zacal nekdo neco takoveho vyrabet ;/
registrovaný uživatel bugear 
08.07.2008 (22:15)  
@Miroslav Zikmund: Jen malý detail: v době srážky toho kamionu zákaz jízdy neplatil.
@Franta Plášek: Zřejmě nebyl zájem. Příležitostí byl dostatek, a někteří (ODOS, SŽDS) je i využili.
08.07.2008 (21:30)  
Ad Duke123:dovolím si odpovědět za p.Miroslava Zikmunda a připojit vlastní zkušenost. Na stejnosměrné trakci opravdu nelze klasický elektroměr použít-pracuje na Ferrarisově indukčním principu a ten na stejnosměrný proud nefunguje. Nejen na laminátkách,ale ani na novějších 242 se elektroměry nepoužívaly,i když tam byly a většinou i funkční. To bylo v r.2005,možná se to změnilo.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
08.07.2008 (20:57)  
Jediná krásná mašina od Siemensu je tady...a v té brutální černé jí to nesporně sluší :o)
08.07.2008 (20:07)  
Jiří Kareš: Ohledně těch účinností jednotlivých typů elektráren, tak atomovka reálně 30-35% (Proatom WEB), uhelná 40-47% (http://www.allforpower.cz/clanek/65), vodní až 90% (z Francisovy turbíny dostanete až 95% - ten člověk byl génius), přečerpávačka 70-75% (PVE Dlouhé stráně 76,5% - světová špička) s dodatkem, že se de facto jedná jen o velkokapacitní akumulátor.
Ztráty přenosem v energetické síti nedokážu odhadnout, pro každou trať budou navíc jiné.

Odhadneme-li ztráty přenosem na max 20%, účinnost el. lokomotivy min 90% tak pro uhelnou mi vychází 29% v celém cyklu uhlí > lokomotiva, 22% pro atomovou elktrárnu.
Pro porovnání: běžně se uvádí účinnost parního stroje okolo 10% a spalovacího motoru do 40%.
08.07.2008 (19:53)  
Miroslav Zikmund: na "stejnosměrných" lokomotivách nebo vícesystémových lokomotivách na = trakční soustavě nelze elektroměr nelze elektroměr použit.

Můžeš to vysvětlit? Proč nejde?
registrovaný uživatel sames1 
08.07.2008 (19:11)  
Jiří Kareš : No ele. v tomhle state je teda jasna. Ale ted by me zajimala teda porovnavaci studie diesel * para ... nebudeme brat v podtaz narocnost udrzby parniho stroje a jeho provozni udrzbu a spoustu nedostatku vcetne cistoty a ekologie a bezpecnostnich podminek (vzplanuti okoli od jisker) jeho neustale udrzovani zahrateho i v momentalnim neprovozu a jeho dlouhodobejsi nastartovani ..atd. ale to uhli se do te masinky nejak dostat musi! A nevim kdo z vas kdy byl v stole a kdo z vas ma prurez technologii razby sloji ale bez energie (a notne pomoci polskych delniku delajicich za mnohem nene) by to neslo. Uhelne doly ale mame tady coz nahrava levnejsimu dovozu ale i presto se mi nezda ze by to bylo zase tak vyhodne(parni loko) ty stroje tam dole potrebuji elektrinu tudis je to neco co se zase vyrabi nekde strasne daleko a strasi to na sve sile (do toho koupeneho uhli co vhodite do kotle musite totiz zapocitat vsechny naklady i ten proud co jde do toho dulniho vlacku co veze ty havire na tu smenu a jejich platy ale to uz odbyham od tematu ..tedy energie) mate nekdo realnou studii o tom ze parni loko a diesel loko na stejne trati se stejnym zaprahem a se stejnou jizdni dobou by byli v neprospech ropnemu derivatu? Docela by me to zajimalo ..mozna bych zacal konkurovat CD, OKD a spol. s nekterou babickou z muzea :D Ne vazne by me to zajimalo. Asi jako by me zajimalo kde jsou nejake konkretni cisla o ekonomicke hospodarnosti jakehokoliv stroje ... je to problem sehnat ja opravdu nevim kolik papa bobinka a kolik Brejlovec ... a tabulku kde se da urcit podle nakladu a klonu kolikkrat s zvysil vykon ...
registrovaný uživatel JK ml. 
08.07.2008 (18:35)  
sames1: no stoupa by to asi objasnil jak to je s energetikou v této zemi a účinnostmi elektráren. Hlavní podíl mají uhelné elektrárny a tam +- platí že 3 spálím a 1 dodám. Atomu a vody - toho tolik rozhodně není.....A problém atomek je v tom, že účinný reaktor předává teplo přes výměník do parní turbíny s účinností blížící se ke 40% (myslím že tohle číslo je spíš zbožné přání). Takže nejlíp jsou na tom elektrárny vodní (větrné, kogenerační, solární apod fakt zanedbávám) kde vstupní energie je zdarma, ale při přepočtu kolik energie z vody potřebuješ abys pohnul kolem turbíny, tak je to myslím zase +- 3 dodané a 1 vyrobený, proto ta narážka na to,že pára se mi zdá jako nejúčinnější lokomotiva, protože energii, kterou spotřebovává si v podstatě sama vyrábí, elektrika a diesel to mají jaksi předžvýkané.
registrovaný uživatel sames1 
08.07.2008 (18:14)  
Miroslav Zikmund , pekař : O tom jak by se dalo dostat dost kamionu ze silnic se kouknete sem : http://logistika.ihned.cz/1-10004920-20220810-B00000_d-8e Pri rychle logistice by mohly tyhle zeleznicni dalnice v dvou -tri... hodinovem taktu dosti pomoci. Na konci clanku je rozbor.
registrovaný uživatel sames1 
08.07.2008 (18:05)  
Mirek 1 : To je jenom dobre. Doufam ze tyto mene zname fakty budou bezne dostupne na strankach SZCD jako jedna ze sluzeb teto spolecnosti. Dekuji za informace. Bohuzel se neorientuju na dopravni prepravu (a jeji smluvni ceny) a tudis me nafta pod dtraty dosti rozciluje :)
JTB : Rozeberte ...
Waszyn : Kde ma OKD silny monopol? Vzdyt jen diky OKD se plno veci vozi vlakem a ne kamiony, ...sam jste si ten monopol ted potvrdil ... ja netvrdim ze je preci uhlak horsi nez kamiony ... ale tvrdim ze pod draze elektrifikovanou trati kreta nese znaky udrzby a jeste k tomu je do ni vhanen proud jede naftak!!! Jde to preci ekologicteji a ekonomicteji. Beru preprahani na kratke trate je u kratsiho vlaku neekonomicke ale ostatni. ,,,Proc by mu elektrarny platily 1,5x vice nez cargu? Precti si to po sobe jeste jednou a mozna zjistit jak velkou jsi napsal blbost. ,, pokud by jakakoliv jina konnkurence jela za standartni cenu tak by to dopravila samozdrejmne levneji. Nizssi naklady nizzsi cena!
,,A par ucelenymi vlaky vydelava OKDD miliardy?,, A ja mluvim jen o OKD doprava ??? Ja mluvim snad o celem podniku OKD!!!
Franta Plášek :,,Jediné, čím jsem si byl jist a za čím si stojím, že určitě si kladenská teplárna (ECK) nebude nechat vnucovat OKD-D jako dopravce, pokud dostane od ČD (ČD-C) lepší cenu.,, Hmmm ale ja to porad beru jako celkovou zakazku ... jak dopravce tak vyrobce(i kdyz se uhli tezi) Pokud by Detmarkam nabydl nekdo uhli stejne kvalvitni a z dostatecne rentabilni vzdalenosti a po kolejich by to dovezl pod draty (tydis levneji) urcite by ohrozil OKD. Tim by tu vznikla konkurence. necetl jsem moc o tom ze by Nase elektrarny menily casto dodavatele... jinak take zajimavy.
Co se tu clovek nedovi :)
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko