..: Reformě PKP hrozí paralýza :..

Ilustrační obrázekPolsko - V článku "Polská vojvodství odmítají převzít zadluženou železnici" z 25.4.2008 informovala ŽelPage o právě probíhající reformě společnosti PKP s.a., spojené s převedením její dceřiné společnosti PKP Przewozy Regionalne Sp.z.o.o. (dále jen PKP PR) na jednotlivá vojvodství. Tehdy jsme psali, že vojvodství nemají velký zájem o o tuto společnost, pokud převod proběhne tak, jak je plánován. Od té doby se situace značně vyhrotila. Převedení podílů samosprávám v PKP PR se tak nakonec možná ani neuskuteční. Z okruhu představitelů vojvodských samospráv se totiž ozývá stále více hlasů proti převzetí.

zdroj: Gazetaprawna.pl

Podmíněná reforma

Regiony požadují, aby vláda nejprve zajistila dodatečné finanční prostředky na modernizaci regionální dopravy. Jde o velmi vysoké částky. Podle Władysława Husejka, maršálka Západopomořanského vojvodství, by bylo zapotřebí až 15 mld zlotých (cca 107,25 mld Kč) během deseti let, to znamená 100 mil zlotých (cca 715 mil Kč) ročně na každé vojvodství. Přitom žádné vojvodství tolik peněz nemá. Je to dvakrát více, než v současné době platí Západopomořanské vojvodství za realizovaná spojení.

Zástupce maršálka Podkarpatského vojvodství Bogdan Rzońca dodává, že jsou ochotni převzít regionální železniční dopravu, ale na partnerských základech. Tedy s úplným oddlužením, spravedlivým rozdělením majetku a zajištěním finančních prostředků pro regiony na další rozvoj. Další postup převzetí regionální železnice samosprávami bude už tento čtvrtek řešit Konvent maršálků. Možný je prakticky jakýkoliv výsledek, protože regiony jsou již zoufalé ze současného dění na polské železnici v předvečer začátku platnosti zákona, který umožní reformu PKP. Zástupce maršálka Slezského vojvodství odhaduje, že během posledních měsíců se postoj samospráv vůči převzetí PKP PR změnil z pozitivního na negativní.

Převody majetku

Situaci nezlepšuje ani fakt, že vedení PKP s.a. nečeká na zesamosprávnění PKP PR a začalo s převody majetku v dalších společnostech PKP. Samosprávy si to vysvětlují jako snahu o vyjmutí nejcennějších částí z PKP PR před jejím převodem do rukou regionů. Ze společnosti už byly odděleny ziskové meziregionální rychlíky, které mají připadnout společnosti PKP Intercity (dále PKP IC), tedy nynějšímu konkurentovi v segmentu dálkových meziregionálních vlaků.

Mluvčí Grupy PKP to popisuje jako převod vozového parku PKP PR do PKP IC, který je určen pro pro meziregionální dopravu. Tvrdí, že samosprávy tyto vlaky provozovat nechtějí a proto padlo rozhodnutí převodu majetku do jiné železniční společnosti.

Regiony požadují podporu

Tyto převody se ale nelíbí regionům, protože PKP převádí majetek do jiné společnosti bez ohledu na mínění samospráv. V PKP PR by pak zůstal vozový park, vhodný tak na generální opravu. Podle představitelů samospráv vede oddělení mezivojvodských vlaků ke snížení ziskovosti PKP PR. V takovém případě budou muset vojvodství doplácet ještě více než dosud. Jak odhaduje Bogdan Rzońca, v případě Podkarpatského vojvodství se bude jednat o 80 - 120 mil zlotých (cca 572 - 858 mil Kč) ročně. V současné době platí toto vojvodství PKP PR 40 mil zlotých (cca 286 mil Kč) ročně. Podle Rzońcy nemá smysl vlastnit společnost bez peněz na její rozvoj. Vede to prý k rušení spojů a protestům železničářů před úřady maršálků, kteří se budou od nových majitelů domáhat investic.

Z těchto důvodů chtějí samosprávy, aby se státní rozpočet podílel na údržbě PKP PR, až bude v rukou samospráv. Jde nejen o budoucí investice, ale také o kompenzaci za vyjmutí dálkových vlaků ze struktury společnosti. Władysław Husejko k tomu dodává, že musí vzniknout Železniční fond, garantující zvýšené investiční náklady. Regiony taktéž očekávají zvětšení podílu z daně právnických a fyzických osob.

I když svoji nespokojenost samosprávy ohlašovaly již počátkem roku, nezablokovaly práce na zákoně, umožňujícím restrukturalizaci PKP. Tento zákon byl začátkem června podepsán prezidentem a čeká na zveřejnění. Regiony urychleně zareagovaly tři týdny před tím. Tehdy se odehrálo setkání s představiteli ministerstev financí a infrastruktury. Role mediátora se ujal Michał Boni, ministr Kanceláře premiéra.

Včera pak vypršelo ultimátum, které daly samosprávy vládě. Požadují pozastavení dalších prací spojených s převodem PKP PR do chvíle podpisu dohody o podmínkách, za jakých přejde regionální železnice pod křídla regionů. Do této chvíle však zatím vláda nepřijala žádné rozhodnutí v této záležitosti.

Restrukturalizace PKP

Ilustrační obrázek

Převod PKP PR se má odehrát dvoustupňově. Nejprve má být společnost oddlužena. Na to dostane 2,16 mld zlotých (cca 15,44 mld Kč). Peníze budou převedeny po několika částech. Další etapou je převod PKP PR samosprávám. Oproti původní zprávám zůstane dále jako jedna společnost a nebude rozdělena na regionální dopravce.


Casey_R | 19.6.2008 (1:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Polsko


registrovaný uživatel happy 
19.06.2008 (17:13)  
Už je konečně na čase,aby se s polskou železnicí začalo něco dít.Tratě zpustlé,jízdní řády prázdné.Kdejaká hlavní trať v Polsku by mohla závidět české lokálce
registrovaný uživatel stoupa  mail  
19.06.2008 (10:53)  
Prevov regionalek na kraje nepovazuji za blbost. Ovsem oddluzene.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko