..: Kozí dráhu SŽDC opraví, přesto pochybuje o jejím smyslu :..

Ilustrační obrázekPraha - Trať 132 zřejmě jen tak nezanikne. Nebo zanikne dříve či později. Vyberte si, která interpretace je vám sympatičtější. Obě totiž vystihují zvláštní budoucnost, která patrně čeká na kdysi živou trať mezi Děčínem a Oldřichovem u Duchcova. Ta je letos poprvé bez pravidelné osobní dopravy a od minulého týdne navíc i zcela mimo provoz; nad její budoucností se vznáší otazník. Trať se sice do provozního stavu ještě načas vrátí, protože je to povinností SŽDC, ta ale sama doporučuje drážnímu správnímu úřadu zvážit její zrušení.

"Trať byla vyloučena z důvodu špatného stavu mostnic na mostech a také železničního svršku a spodku," vysvětlila ŽelPage vynucenou výluku tratě Anna Kodysová ze SŽDC. Podle jejích slov by se trať měla vrátit do provozuschopného stavu, otázkou je jen kolik peněz se do oprav investuje. Je pravděpodobné, že dojde k opravení tratě tak, aby byla sjízdná alespoň sníženou rychlostí. A zanedlouho ji drážní správní úřad zruší zcela.

Zdánlivě nelogický postup vyplývá z české legislativy. "Správa železniční dopravní cesty v pozici vlastníka dráhy nemůže rozhodnout o zrušení trati. Toto rozhodnutí přísluší podle zákona o dráhách výlučně Drážnímu správnímu orgánu," vysvětluje Kodysová. Lze očekávat, že v brzké budoucnosti se o zrušení tratě skutečně jednat začne. Ve většině délky tratě totiž schází nákladní doprava, která se omezuje jen na její počáteční úseky. A od prosince 2007 už po trati nejezdí ani ještě nedávno velmi využívané osobní vlaky, které se rozhodlo po několika letech bezkoncepčních změn vedení Ústeckého kraje zcela zrušit.

I u SŽDC připouští, že za stávajícího stavu existuje pro trať v podstatě jen jedna buduoucnost. "Udržovat traťový úsek v provozuschopném stavu pouze pro občasný nebo nárazový provoz je – pokud situaci hodnotíme pouze ekonomicky – velmi neefektivní," dodala Kodysová.

zdroj: ŽelPage

Aktualizace: Omlouváme se za nepřesnou citaci. O zrušení dráhy rozhoduje drážní správní úřad. Tím je podle § 56 odst. a) zákona č.266/1994 Sb., o dráhách ve znění pozdějších předpisů Ministerstvo dopravy, které rozhoduje o zrušení celostátní nebo regionální dráhy po dohodě s Ministerstvem obrany, nikoliv Drážní úřad, který není účastníkem řízení.


Honza Beránek / JTB | 11.6.2008 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
16.06.2008 (10:33)  
Paninaro: Asi budu opakovat svůj komentář stojící o něco níže, ale nevím co spatřujete špatného na zrušení tratí 113 a 137 (v pracovní dny). Kromě toho že asi stejně jako já máte vlaky rád. Také nevím, odkud čerpáte informace že tratě 114 a 126 (rakovnická část) jsou ohroženy, vždyť letos tam byl zaveden hodinový takt. Přípojovým vazbám v Lounech chybí k dokonalosti už jen modernější soupravy které by jely v úseku Louny - Louny město spřažené. Píšete, že kraj tvoří GVD bez přípojů, přitom Ústecký kraj má podle mého nejlepší přípoje ze všech krajů, na to jak je jeho síť složitá. A nakonec, proč myslíte že kraj jde na ruku autobusovým dopravcům?
Jen na okraj, kdyby třeba trať 134 ležela ve kterémkoliv státě co s námi sousedí, už dávno by po ní osobní vlaky nejezdily. Neříkám že je to směrodatné, ale je to tak.
15.06.2008 (7:09)  
Paninaro: A kde jste přišel na to, že chce Ústecký kraj zrušit 114? To máte nějaké informace, nebo je to jenom Váš pocit? Já mám naopak informace takové, že dojde na této trati k výběrovému řízení na dopravce....
14.06.2008 (23:45)  
Likvidace regionálních tratí je z dlouhodobého hlediska velmi špatné řešení. Ústecký kraj je v republikovém průměru přeborník na rušení tratí. 137 (pouze víkendový provoz), 113 zrušena, 132 zrušena. 114 na seznamu ohrožených, trať Louny - Rakovník rovněž na seznamu ohrožených. Problémem jsou lobby autobusových dopravců, kterým jde modrý Ústecký kraj na ruku. A jak se to dělá, když se chce zrušit trať. Vytvoří se zcela nevyhovující jizdní řád bez přípojů. Pak je přirozené, že lidé železnici opouštějí a přesedají do autobusu. Na to příjde Ústecký kraj s prohlášením, že provoz regionální trati je neekonomický, že šetří musí s penězi daňových poplatníků nakládat šetrbě a trať se zruší... Jistě - osobní železniční doprava nikdy nevydělávala, ale je to doprava ekelogičtěší, bezpečnější (přeplněné silnice). No na podzim se situace v Ústecké Kraji zajisté obrátí... Volby to jistí!!
registrovaný uživatel pekař 
13.06.2008 (17:14)  
JTB: ok, možná jsem se v trati 130 zmýlil, ale tohle je potíž velké části hlavních tahů. Ve špičku plno, ale mimo ní do 50lidí.
13.06.2008 (17:12)  
JTB: Tak ono je to takhle složité říct. Když vidím v Děčíně třeba v pět hodin naplnění vlaků směrem na Ústí, kde sedí pár lidí v každém vagonu, tak opravdu v těchto spojích se ušetřit dá. Zvláště, když v trase Děčín-Ústí jezdí každou hodinu Rychlík, každé dvě hodiny EC a navíc každou hodinu osobák...
13.06.2008 (16:30)  
Pekař: na trati 130 je problém maximálně v nevyhovujícím vozovém parku, navíc z UL odešly i poslední jakž takž vhodné 460 a nahradily je...ano, zase jen 163. Ale jinak meleš dost z cesty. Průměrná obsazenost oněch Os z DC do MO je cca. 80-150 lidí. Pozorováno osobně, právě z pánve pocházím. Ve špičkách se jezdí i na čtyři plné vozy, tj. nějakých 300 lidí. Který autobusový dopravce to prosím odvozí v hodinovém taktu a za 20 minut z centra UL do centra Teplic?:))
registrovaný uživatel pekař 
13.06.2008 (16:15)  
Tahle panika kolem lokálek mi přijde hloupá. V republice existuje pár tratí, které moc smyslu nemají, budiž. Ale zásadní potíž jsou osobáky na některých hlavních tazích. Vždyť to, co jezdí například mezi Ústím a Chomutovem osobáky by autobusy odvezly taky, místo toho jezdí příšerně drahá lokomotiva s třemi vozy. Tím nechci volat po rušení spojů, ale chci říct, že si myslím, že úspory by se měly hledat hlavně zde.:)
13.06.2008 (15:00)  
Asi tu také budu za psa, ale nesouhlasím s názorem, že Ústecký kraj je ten nejšpatnější a že nepodporuje veřejnou dopravu. Jeho dopravní politika je z určitého pohledu bezpochyby kontroverzní, a některé kroky vůči železnici byly skutečně dosti drastické. Příkladem může být právě záměrné zrušení tratě 132, kde jsem se ještě v polovině října málem nevešel do vlaku, nehledě k tomu že jeden konec vozu byl zcela vyskládán bicykly, a přitom to navazovalo akorát na EC.
Obecně je ale pravda, že některé tratě v Ústeckém kraji jsou perspektivní, jiné méně. Například zrušení pravidelné dopravy na trati 113 zcela schvaluji, ten motorák se nikdy nenaplnil a frekvence cyklistů tam pokud vím nikdy nebyla. Teď jezdí autobusy ve stejném rozsahu a přípoje v Lovosicích zůstaly. Totéž autobusy na trase Roudnice - Budyně - Libochovice. Na Moldavu by také v pracovní dny nic jezdit nemuselo.
Mnozí si tu stěžují, jak Ústecký kraj hromadně ruší vlakové spoje. Já nemám před sebou číselné údaje, ale pohledem do JŘ bych řekl že oproti loňsku vlaků naopak přibylo - kdy předtím se v pracovní dny odpoledne dalo jet každou hodinu z Loun do Litoměřic, Domoušic, nebo Žatce? Stejně tak luxusní mi přijde nabídka vlaků ve Šluknovském výběžku.
Mnohem horší kraje jsou v tomto ohledu například Jihočeský a Vysočina. V Jihočeském kraji se během 15 let jízdní řády téměř nezměnily a bez úhony přežívá trať do Netolic, odkud i v neděli odpoledne jedou v prvním vlaku dva lidi a ve druhém tři. Na Vysočině se škrtá a škrtá, spoje se čím dál více trhají na úseky a o víkendu jede v celém kraji tak deset regionálních autobusů. Spojení do druhého největšího města Pelhřimova je příšerné. Zónový IDS, který by se dal krásně postupně zavést, kraj ani do budoucna neplánuje, že to prý nejde. Tak nevím, jestli není zcestné dělat z Šulce lucifera.
13.06.2008 (8:38)  
Tak podruhé, doplňuji sám sebe:

Opravdu neznám lokální poměry právě na této dráze. Je jasné, že pokud se "znesmyslní" jízdní řád, lidé přestanou určitý druh dopravy využívat, a pak je lehké najít argumenty pro zrušení.

Opakuji: problém je 1) v zaslepenosti 2) v nedostatku relevantních podkladů

Ad zaslepenost:
Pokud se problém zvrhne v politicky podbarvený boj, ve kterém se obě strany sporu obviňují velkými slovy a zaštiťují zájmy všech občanů, naší krásné vlasti, neporušené přírody a podobných emotivních spojení, konce se dobrat nelze.
Je ale fakt, že na tohle obvykle slyší novináři, zejména ti aktivističtí, respektive ti, kteří praktikují tzv. názorovou žurnalistiku i u zpravodajských textů (Respekt, Reflex, Aktuálně.CZ) Když to přeženu jen trochu, stačí své nové občanské sdružení pojmenovat ve stylu "Zdrcení občané neporušené přírodní krajiny proti obludné devastaci betonovou dálnicí", máte v očích velké části novinářů automaticky vyhráno, a nikdo se neptá na relevanci argumentů, či na to, koho vlastně zastupujete. Automaticky jste "ti dobří". Jak říkám studentům, nezáleží na tom, co se děje, ale jak to zvenku vypadá. (Viz filmy Vrtěti psem či Děkujeme, že kouříte)

Ad nedostatek relevantních podkladů
Předpokládám, že nikdo nikdy neviděl racionální čísla.
Autobus (jeho dotování krajem) stojí tolik, vlak (jeho dotování krajem směrem k ČD, potažmo dotování státem směrem k SŽDC) stojí tolik. Milí občané, při teoretické maximální obsazenosti X - chcete-li dotovat oba druhy dopravy, bude to kraj stát Y peněz (které si stáhne od obcí), chcete-li to jinak, pojďme se dohodnout jak.
Takto racionální diskuse asi hned tak neproběhne, protože vděčnější jsou mediální přestřelky s emocemi a politikou...
On někdy někoho nakonec ukřičí.

A dráha chátrá.

Ale znovu: opravovat něco jen proto, že by tam něco mělo jezdit, je argument aktivistický. Bez racia (tedy bez toho, kdo to bude platit) to, bohužel, nejde.
registrovaný uživatel JnR 
12.06.2008 (22:28)  
Pro příznivce spikleneckých teorií tady mám sousto:
http://supermapy.atlas.cz/?bbox=3431730,5594780,3442850,5599580&poi=2,6,7 (přibližte si mapu na max)
V mapě chybí železniční trať z Vraňan do Děčína!
:-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko