..: Nový jízdní řád na Ukrajině :..

Ilustrační obrázekKyjev - V zemích bývalého Sovětského svazu (včetně Pobaltí) se dosud mění jízdní řád nikoliv v prosinci, nýbrž v květnu, letos konkrétně v neděli 25. Zjistit, co se vlastně mění, nebývá snadné; s příchodem internetu se sice zvětšil objem informací, nicméně také internet si dovede protiřečit. Tento článek se pokouší shrnout některé poznatky o novém jízdním řádu ukrajinských státních drah Ukrzaliznycja (UZ), přičemž se zaměřuje jen na dálkové vlaky, nikoliv příměstské „električky“.

V posledních několika letech znamená nový jízdní řád zpravidla zachování či mírné navýšení rozsahu spojů, rušení či omezování spojů je poměrně vzácné. Zřetelná je snaha (oficiálně proklamovaná UZ) zvýšit poměr denních spojů na úkor nočních; na Ukrajině je stejně jako v Rusku většina dálkových spojů noční, což při kratších vzdálenostech často znamená záměrné prodlužování jízdní doby zbytečnými zastávkami, oklikami, vypravení vlaku pozdě v noci či příjezd brzy nad ránem.

Ukrzaliznycja sice 20. května zveřejnila tiskovou zprávu, ta však není příliš podrobná a obsahuje několik nepřesností. Různé zavádějící zprávy se objevily také v internetových denících (například tato). Po jisté korektuře porovnáním s již funkčním elektronickým JŘ na uz.gov.ua můžeme shrnout změny následovně:

Vnitrostátní doprava

Na západní Ukrajině je novinkou denní rychlý spoj Lvov – Černovice a zpět; noční vlak Kovel – Lvov – Černovice (který od loňska bohužel nezajíždí do běloruského Brestu) nově jezdí denně (dosud obden) a o něco rychleji. Vlak Lvov – Kryvyj Rih – Záporoží byl mezi Žemrynkou a Smilou převeden z pomalé trasy přes Chrystynivku na hlavní trať přes Fastiv.

Již v průběhu loňského roku byla zavedena rychlá, převážně denní spojení Kyjeva s regionem Podolí (spoje Kyjev – Kam'janec Podilskyj, Kyjev – Chmelnyckyj, Kyjev – Mohyliv Podilskyj), jež se udržela se i v novém jízdním řádu. Další denní spoj je zaveden na trase Vapňarka – Oděsa. Posíleno bude také noční spojení Kyjeva a Krymu, především v létě, kdy bývají vlaky na několik dní dopředu vyprodány. Oblíbený noční spoj „Tavrija“ ze Simferopolu do Oděsy byl posunut tak, aby do Oděsy nepřijížděl v 5:43, ale v „lidštějších“ 8:10. Na východní Ukrajině je novinkou rychlý denní spoj Luhansk – Charkov a zpět, alternativa k téměř dvakrát pomalejšímu nočnímu vlaku, a pár spojů Topoli – Kup’jansk – Charkov.

Ostatní změny

V mezistátní dopravě se nově objeví několik přímých vozů spojujících různá města bývalého SSSR s Krymem; 10. VI – 30. IX bude zaveden vlak Minsk – Charkov – Jevpatorija. Kyjev a Charkov budou mít jednou týdně nové spojení s Murmanskem. Zvyšuje se četnost spojení Charkova s Brjanskem a Voroněží. Častěji budou jezdit přímé vozy také do Berlína.

Zjistit, které vlaky mají být zrušeny, je těžší. Nebude jich zřejmě mnoho; patrně končí extrémně pomalý spoj Ivano-Frankivsk – Ternopil – Šepetivka, noční přímý vůz Kremenčuk – Kyjev pojede jen v létě. Letošní rok také nebude zavedeno žádné spojení s Lotyšskem; přímé vozy (v létě z Krymu, v zimě z Kyjeva) budou končit ve Vilniusu. Spojení s Českou republikou zůstává zřejmě nezměněno.

Některé spoje se také daří postupně zrychlovat; v poslední době prošly rekonstrukcí trasy Dněpropetrovsk – Donbas a na západní Ukrajině pak Krasne – Zdolbuniv (součást nejkratší trasy Lvov – Kyjev). Pokračují také projekty elektrifikace tratí, v současnosti zejména v okolí Poltavy.

Zda se s novým jízdním řádem zvyšují také ceny lístků, se nepodařilo zjistit; každopádně však zůstávají pro Čecha velmi nízké a pro Ukrajince přijatelné: lístek na 1570 km dlouhou trasu Lvov – Simferopol v lehátkovém voze plackartnyj stál v létě 2007 necelých 100 hřiven, tedy pod 400 Kč.

zdroj: Ukrzaliznycja


wałbrzych | 21.5.2008 (17:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Ukrajina


23.05.2008 (14:03)  
Qaws : víme, až DB dodají aktuální data správci IDOSu. Italský GVD platí od prosince, ale v červnu dělají letní změnu a vydávají letní / podzimní kursbuch.
Ancona podle všeho jezdit nebude.
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
23.05.2008 (13:22)  
Fascinuje mne, že web Ukrajinských železnic je pouze v ukrajinštině. Ne že bych s tím měl problém, rusky se domluvím a ani azbuka mi problém nedělá, ale UŽ by mohly nabídnout info také přinejmenším v angličtině...
23.05.2008 (2:47)  
Ještě doplnění a upřesnění: spoj Ivano-Frankivsk – Ternopil – Šepetivka se nakonec v JŘ objevil. A pokud jde o průměrnou rychlost vlaků, zvyšuje se o 0,5 km/h na 53,5 km/h. Zpráva zde: http://uz.gov.ua/index.php?f=Doc.View&p=news_3141.0.news&lng=uk
registrovaný uživatel Qaws 
22.05.2008 (16:54)  
Trošku z Apeninského soudky: Nevíte, kdy budou na IDOSu nové JŘ pro Itálii? Prý tam má být nový grafikon v červnu. A ještě jedna otázečka - vyjede i letos sezóní rychlík Wien-Ancona? V Brně v informacích mi nikdo nebyl schopný odpovědět..
registrovaný uživatel FFMartin  mail  
22.05.2008 (9:08)  
Diky autorovi za zajimavy a prinosny clanek!
22.05.2008 (8:18)  
Ceny se zvyšovaly 10.4.2008 alespoň v okolí Užgorodu.Staniční poplatek Čop-Čierna,Zahony 6,50GRN místo dosavadních 5.Čop-Užgorod 2.45Grn električkou.Komnaty oddycha 48GRN z 32Grn.
registrovaný uživatel Best  mail  
21.05.2008 (18:47)  
wałbrzych: Nevíte jestli jsou už aktualizované i poezda.net a program Marshrut do PC?
registrovaný uživatel thingie  mail  
21.05.2008 (17:07)  
Něco se stalo, ale nevíme co :-) Hezké.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2017 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko