..: Odstraňování části předválečné protitankové překážky v Lichkově :..

Ilustrační obrázekLichkov - Ve dnech 4. - 7. května 2008 probíhala v rámci rekonstrukce tratě 021 v km 110,0 mezi zastávkou Mladkov a stanicí Lichkov zajímavá operace. Položení nových podélných betonových odvodňovacích žlabů překážela část předválečné protitankové překážky - ve zmíněném místě totiž trať křižuje starou linii těžkého opevnění. Mezi dvěma jejími objekty, konkrétně pěchotními sruby K-S30 a K-S31, byl vybudován typ protitankové intervalové překážky, jejíž součástí byl i v zemi vybetonovaný práh s obdélníkovými otvory, do kterých byly zasouvány ocelové sloupky, tzv. jehly, bránící průjezdu techniky útočníka. Na straně trati ke srubu K-S31 byl práh vybetonován až těsně ke koleji a v místě původního křížení s podélným odvodňovacím příkopem v něm byl zřízen žlábek pro umožnění průtoku vody. Nově položené žlaby jsou ovšem hlubší a práh by v nich působil jako nežádoucí hráz. Díky vstřícnosti investora a zhotovitelů nedošlo k pouhé likvidaci překážející části, ale k jejímu oddělení, rozdělení a odvozu do Muzea Československého opevnění při dělostřelecké tvrzi Bouda a do Vojenského muzea v Králíkách.

nakládání prahu, foto VT V neděli 4. května došlo k obnažení překážející části prahu. Na jedné z fotografií je dobře vidět původní žlábek. V následujících dvou dnech pak bylo přistoupeno k provedení řezů diamantovým lanem. Řezy profilu 110 x 100 cm byly provedeny dva, přičemž každý trval okolo tří hodin. Společně s přípravou zařízení se během dne stihl pouze jeden. 7. května byly obě části jeřábem naloženy na nákladní automobil a odvezeny do expozic obou zmíněných muzeí.

Na následujících fotografiích si můžete prohlédnout, jak dotyčné místo ještě se zasunutými jehlami vypadalo v roce 1938, dále záběry vlastního průběhu prací a výkres křížení z knihy Val na obranu republiky. Na pozadí dobové fotografie je nad tratí vidět impozantní pěchotní srub K-S31, který společně se za ním stojícím srubem K-S32 muzejně zpřístupňuje její poskytovatel, družstvo ForteG. Bližší popis křížení naleznete v článku Přechody předválečného opevnění přes železnici v Kladském sedle. Za současné fotografie a za informace o průběhu prací děkuji Václavovi Tomanovi.

K-S31 v roce 1938, sbírka ForteG Obnažený práh, foto VT řezání prahu, foto VT část prahu na Boudě, foto VT výkres původního křížení, zdroj Val

Zdroj: Tvrz Bouda


Railfort Poslat mail autorovi | 24.5.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

dopisovatel nebo člen ŽP Jakuza  mail  
24.05.2008 (15:32)  
Omyl. poslední GVD do 31.3.07 jezdil Spěšňák z ústí nad Orlicí s 749/750 do Polska. GvD předtím to vozila 810 která se vracela na závěsu.Tomuhle výkonu jsme říkali SP "sudety". Kdysi zde něco takového snad jezdilo, tak proto
24.05.2008 (12:53)  
Velmi velmi zajimavy clanek!! Mohu se zeptat, co je to za ilustracni obrazek toho brejlovce a pouze jednoho vozu B? to bylo pravidelne razeni??diky moc

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko