..: Student Agency vyhrožuje přesunem na Slovensko. Nelíbí se jí podpora ČD :..

Brno - Student Agency vážně zvažuje, že zastaví přípravy projektu luxusního rychlovlaku mezi Prahou a Ostravou. Vadí jí státní podpora Českým drahám, kvůli níž vyhrožuje přenesením projektu do zahraničí, nejspíše na Slovensko. Vláda se totiž rozhodla zajistit Českým drahám finance na nákup nových vozů a souprav. "Pokud získají tyto prostředky, pak nevidím důvod dál připravovat plánovanou investici do dálkové a regionální dopravy a přesunu své železniční aktivity mimo území České republiky," tvrdí šéf a majitel Student Agency Radim Jančura.

Ilustrační obrázek"Zveřejnili jsme svůj záměr investovat 1,5 miliardy korun z vlastních zdrojů a bez nároků na jakékoliv dotace do dálkové železniční dopravy, ve spolupráci s třetím největším evropským soukromým dopravcem jednáme o investici dalších čtyř miliard. Pokud ovšem vyjde záměr státu obejít Evropskou komisi a zafinancuje přímo České dráhy, nezbude nám než přesunout všechny investice na Slovensko, které vytvořilo spravedlivé podmínky pro všechny dopravce," prohlásil Jančura. Přesunem ale vyhrožuje i do jiné země regionu, protože plánované soupravy HighJet jsou ze své podstaty po menších úpravách způsobilé provozu v celé střední Evropě.

Soukromému dopravci se nelíbí, jak velkou částku se nakonec vláda rozhodla do ČD napumpovat. Původní plán počítal s tím, že do ČD přiteče asi 400 milionů za odprodej majetku státní organizaci SŽDC. Majetek měl být kvůli změně provozovatele dráhy na SŽDC pouze převeden za symbolickou cenu, nakonec ale vše dopadne zřejmě zcela jinak. Týž majetek totiž stát odkoupí za 12 miliard. "Tento majetek měl od počátku stejně připadnout SŽDC, obdobně jak je tomu například na Slovensku. Rozdělení majetku státní organizace zrušil jako neústavní v roce 2003 svým nálezem i Ústavní soud. Žádná z dosavadních vlád, ani ta současná, však na tento nález nereagovala," řekl Jančura. Podle jeho slov jsou si v České republice železniční dopravci rovni stále jen papírově. Reálně však získaly ČD do svého majetku nádraží a pozemky kolem nich, každoročně dostávají od státu záruky za investice a podle Jančury přesto vozí cestující neskutečně draho. Kdyby prý měla Student Agency stejnou dotaci na vlakový kilometr, jakou nyní od státu dostávají ČD, mohli by cestující jezdit zadarmo a přesto by dopravce vydělával.

Zdroj: ČTK. Námět: Svědek


Honza Beránek / JTB | 12.5.2008 (11:35)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 24      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
13.05.2008 (14:46)  
sAd
1) v cem na ucet a ucetnictvi prodavajici je mi naprosto a uplne jedno, mne zajima jen to, jake akceptuje meny
1a) Pokud bude cena v CZK a ja platim v EUR (stane se napriklad nemeckemu turstovi, ktery si v Cesku neco koupi), tak je cena prepocitana ne podle kurzu stred centralni banky, ale podle kurzu devizy prodej banky nemeckeho turisty (a aby to bylo jeste slozitejsi, tak se to neprepocitava podle kurzu v den nakupu, ale v den odecteni z uctu - aspon teda u Sporky, rovnez tak u eBanky, ale nevim, jestli tohle maji vsechny banky stejne:)
1b) Tohle nastane v pripade, ze Nemec neco nakupuje v Nemecku. K zadnemu prepoctu v tomto pripade nedochazi.
1c) Tento pripad je nesmysl. Pokud je cena v CZK, tak nemuzu platit v EUR. Muzu platit jedine v mene, ve ktere je cena

2) opet zcela nepostatna vec, ale OK
2a) Nakup Cecha v Cesku. Nic se podle niceho neprepocitava. Z moji banky jde presne cena zbozi na ucet prodavajiciho (zanedbejme poplatky:) Jak se ty moje koruny prepoctou tomu prodavajicimu na Eura neni moje starost a nezajima mne to
2b) Nelze provest. Pokud je cena v EUR, tak nelze platit v CZK (zkus si v Berline koupit pivo a dat barmanovi papirovou stovku:)
2c) Pripad, kdy cesky turista plati v Nemecku. Prepocet probehne podle kurzu devizy prodej banky, u ktere ma cesky turista ucet.

Snahu uprit nechci, ale nevysvetlil jsi to

Tomu pripadu, co "resime" odpovida v podstate ten priklad 2c (s tim, ze v cem je vedene ucetnictvi neni dulezite). Cena je v EUR (ano, cena jizdenky je opravdu uvedena i v EUR), ja platim v EUR (v cem mam ucet neni podstatne; pokud je cena v EUR, tak ani v nicem jinem platit nemohu) a ucet mam v CZK (ano, mam).
Mozne to samozrejme je ("institucionalne" jde o totez jako o nakup v Nemecku) a dvoji prepocet tam neni, je tam jen jeden. Jestli je to vyhodne nebo nevyhodne, tak to zalezi na tom, podle jakeho kurzu si prodejce vypocitava tu cenu v EUR. Pokud je tenhle kurz vyssi nez kurz v tvoji bance, tak se vyplati napred vymenit penize na eura a potom v nich zaplatit (tyhle dve operace jsou pri platbe kartou slouceny do jedne), protoze v korunach zaplatis stejne.

Jestli teda budes mit opravdu snahu, tak si vem tohle. CD maji kurz CZK/EUR 40, banka 20. CD nabizeji listek za 400 CZK (nebo za 10 EUR). Co je pro tebe vyhodnejsi? Koupit si ten listek v CZK nebo EUR? Pokud to fyzicky zaplatis v CZK, tak zaplatis 400 CZK. Pokud tu transakci ale fyzicky provedes v EUR, tak zaplatis jen 200 CZK (platis 10 EUR a tvuj kurz je 20 - to, jaky kurz maji CD (nebo v cem maji ucet a ucetnictvi) do tvoji casti vypoctu vubec nevstupuje!!).
Tak co myslis - hraje roli v cem to bude platit? A hraje roli v cem mas ucet? Pokud jsou tve odpovedi nez ano-ne, tak si to predstav v hotovosti.
(Pozn.: Ty kurzy jsou prehnane, ale je fakt, ze ten kurz CD je vyssi nez kurz jakekoliv banky. Akorat bys na tom neusetril 200, ale treba jen 40 korun)
13.05.2008 (14:40)  
sAd: Nejsem odborník na placení kartami, ale mám pocit, že toho víte ještě míň než já a to, co jste napsal, jsou nesmysly. (Když je cena v eurech a já platím v eurech, pak prodávající určuje, kolik korun se mi odečte z účtu??)
13.05.2008 (14:32)  
M: Vždyť Vy tady taháte z rukávu jedno pěkné přirovnání za druhým. Od doby, co jste se tu objevil, je to tu daleko zábavnější. :-)
registrovaný uživatel sAd 
13.05.2008 (14:20)  
M: Na který můj příspěvěk reagujete? Na ten první nebo na ten druhý?
registrovaný uživatel M 
13.05.2008 (14:17)  
babilon - to s tema "jizdenkama" se mi libi. Mam rad takove priklady. Trefne, vtipne, vystizne. Taky bych nekdy takovy chtel vymyslet:-(

sAd - prosim, prosim. Nepis o necem, cemu nerozumis... Pokud hraje roli v jake mene mas ucet, tak mi teda rekni, jak to udelas, ze s korunovym uctem zaplatis v Nemecku? Ze lze platit kartou vedenou v eurech vedi "vsichni" - plati tak napriklad Nemci, kdyz nakupuji v Cesku... Je to smutny zjistis, ze nemas pravdu, ale to, v jake mene probehne transakce (tj. co a kolik dostane obchodnik) je zcela nezavisle na tom, v jake mene mas ucet (kdyby to dulezite bylo, tak bys nemohl stejnou kartou platit v Cesku i v Nemecku).
Ze nakonec dojde u korunoveho uctu k prepoctu na koruny, tak to je (opet "vsem") jasne, ale pro ten problem, ktery jsem resil a ktery zjevne pochopila jen hrstka lidi, NIJAK nesouvisi... Pokud si to nedovedes predstavit s platebni kartou (zjevne ne), tak si to predstav s hotovosti, pripadne srovnej nakup tehoz zbozi v CR a v ne-CR. Princip je uplne stejny, jen si napred musis vymenit penize, pripadne vycestovat do ciziny.
A pokud je oficialni menou v Cesku CZK, tak jak je mozne, ze mezinarodni jizdenky u CD (stejne jako nakup v Bille nebo obed v lepsich restauracich) muzes zaplatit v eurech?
registrovaný uživatel sAd 
13.05.2008 (14:12)  
babilon: Myslím, že vím, kam tou otázkou míříte, ale není to tak jednoduché vysvětlit, ale zkusím to.

1) Prodávající má účet a účetnictví vedené v CZK.
1a) Cena bude v CZK, vy platíte v EUR. Cena je přepočítána kartovou organizací podle kursu střed daného centrální bankou. V případě Visa to je Vaše měna -> EUR -> měna prodávajícího, tzn. CZK.
1b) Cena bude v EUR, vy platíte v EUR. Dochází k přepočtu podle kursu, který si stanoví prodávající, tzn. ve většině případů je méně výhodný než kurs daný centrální bankou.
1c) Cena bude v CZK, vy chcete platit v EUR, ale máte účet v CZK. Tahle varianta podle mě možná není, protože si nemůžete platit jinou měnou, než je vedený účet, navíc to je hodně nevýhodná varianta, protože dochází k dvojímu přepočtu.

2) Prodávající má účet a účetnictví v EUR.
2a) Cena je v CZK, vy platíte v CZK. Přepočet podle prodávajícího.
2b) Cena je v EUR, vy platíte v CZK. Přepočet podle centrální banky.
2c) Cena v EUR, vy chcete platit v EUR, ale účet máte v CZK. Opět podle mě nemožné a navíc nevýhodné kvůli dvojímu přepočtu.

Nevím, jestli se mi povedlo to vysvětlit, ale snažil jsem se.

Ještě pokud myslíte mezinárodní jízdenky, tak ty jsou vždy kalkulovány v EUR a pak dochází k přepočtu na měnu, ve které prodávající hospodaří podle kursu prodávajícího. Jestli by prodávající přijal jinou měnu, třeba právě EUR, popravdě nevím.

Ještě dodatek k tomu mému případu. Já jsem platil jízdenku, která byla vykalkulovaná v CZK. Z účtu se mi strhla částka v EUR, která byla podle přepočtu kursu střed.
registrovaný uživatel M 
13.05.2008 (14:07)  
Anri - jeste mi ale rekni tohle. Pokud podle tebe plati, ze snizeni objednane dopravy statu u CD, bude mit za nasledek zvyseni absolutni dotace pro CD, tak plati tohle i naopak? Pokud stat tu objednavku zvysi, tak tim obsolutni dotace pro CD klesnou?
13.05.2008 (13:28)  
sAd: Jistěže pokud mám účet v korunách, tak mi z něho zmizí koruny. Jenomže může být podstatný rozdíl, jestli se ten převod odehraje podle kursu ČD, VISA nebo banky. A o to M-ovi jde, jestli může platit jízdenku v eurech, což by bylo výhodnější.
Když jste platil z účtu v €, zaplatil jste částku na jízdence nebo jste si připlatil za směnu na koruny a zpět?
13.05.2008 (13:11)  
Pár otázek pro zastánce SA od skeptika, dejme tomu, že jezdit skutečně chtěli:
1. Počítala SA s tím, že bude na spoje dostávat dotace?
2. Pokud ano, počítala s tím, že na dotované vlaky kategorie IC Praha-Ostrava bude mít monopol? Pokud opět ano, byl by monopol SA lepší než monopol ČD?
3. Pokud dotace ne, na čem vlastně chtěla vydělávat a jak si představovala, že na její cenovou politiku budou reagovat ČD?
4. Vlaky SA měly být ušité velice přesně na míru. Jaká byla představa jejich financování? Klasický úvěr zajištěný majetekem chápu dejme tomu u letadla pro SkyEurope, které v případě problému se splácením může létat druhý den u jiné aerolinky na opačném konci světa. Jak velké % by ale banka financovala u vlaku, jehož případná prodejnost je nejistá?
Díky.
registrovaný uživatel waszyn 
13.05.2008 (13:05)  
Tady se bavíme o dopravě v ČR, konkrétně Praha-Ostrava.
Čili bych do toho Švýcarsko, kde při stejné pořizovací ceně vozidel stojí jízdné na stejnou ujetou vzdálenost i 10x tolik, vůbec nepletl. Až bude stát lístek Praha-Ostrava 2.500 a ty vlaky budou jezdit plné tak se můžeme o tomto bavit.
Taky mi je úplně šum a fuk jestli si na přípojný panťák budu muset koupit další lístek, stejně jako 99% dalších platících cestujících mi jde o to cestovat jako člověk, za přijatelnou cenu a aktivity p.Jančury v tomto směru prostě vítám. Chce nabídnout cenu a vozidla na úrovni IC a servis mnohem lepší než v Pendolínu. ČD je jasný, že si pak to pendolíno budou moci strčit na klobouk, proto ten řev..
  1 2 3 4 5 ... 24      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko