Brno - Student Agency vážně zvažuje, že zastaví přípravy projektu luxusního rychlovlaku mezi Prahou a Ostravou. Vadí jí státní podpora Českým drahám, kvůli níž vyhrožuje přenesením projektu do zahraničí, nejspíše na Slovensko. Vláda se totiž rozhodla zajistit Českým drahám finance na nákup nových vozů a souprav. "Pokud získají tyto prostředky, pak nevidím důvod dál připravovat plánovanou investici do dálkové a regionální dopravy a přesunu své železniční aktivity mimo území České republiky," tvrdí šéf a majitel Student Agency Radim Jančura.
"Zveřejnili jsme svůj záměr investovat 1,5 miliardy korun z vlastních zdrojů a bez nároků na jakékoliv dotace do dálkové železniční dopravy, ve spolupráci s třetím největším evropským soukromým dopravcem jednáme o investici dalších čtyř miliard. Pokud ovšem vyjde záměr státu obejít Evropskou komisi a zafinancuje přímo České dráhy, nezbude nám než přesunout všechny investice na Slovensko, které vytvořilo spravedlivé podmínky pro všechny dopravce," prohlásil Jančura. Přesunem ale vyhrožuje i do jiné země regionu, protože plánované soupravy HighJet jsou ze své podstaty po menších úpravách způsobilé provozu v celé střední Evropě.
Soukromému dopravci se nelíbí, jak velkou částku se nakonec vláda rozhodla do ČD napumpovat. Původní plán počítal s tím, že do ČD přiteče asi 400 milionů za odprodej majetku státní organizaci SŽDC. Majetek měl být kvůli změně provozovatele dráhy na SŽDC pouze převeden za symbolickou cenu, nakonec ale vše dopadne zřejmě zcela jinak. Týž majetek totiž stát odkoupí za 12 miliard. "Tento majetek měl od počátku stejně připadnout SŽDC, obdobně jak je tomu například na Slovensku. Rozdělení majetku státní organizace zrušil jako neústavní v roce 2003 svým nálezem i Ústavní soud. Žádná z dosavadních vlád, ani ta současná, však na tento nález nereagovala," řekl Jančura. Podle jeho slov jsou si v České republice železniční dopravci rovni stále jen papírově. Reálně však získaly ČD do svého majetku nádraží a pozemky kolem nich, každoročně dostávají od státu záruky za investice a podle Jančury přesto vozí cestující neskutečně draho. Kdyby prý měla Student Agency stejnou dotaci na vlakový kilometr, jakou nyní od státu dostávají ČD, mohli by cestující jezdit zadarmo a přesto by dopravce vydělával.
Zdroj: ČTK. Námět: Svědek
Student Agency je s.r.o., jediným společníkem a současně
jednatelem = statutární orgán je pan Jančura.
Konečně jste potvrdil realitu, že výměna nejvyššího pana železničáře nic z hlediska fungování a služeb zákazník;m nic nemění...
Chcete tím říci, že ČD dotace nedostávají? Vždyť dostávají přes 35 miliard! jako úhradu prokazatelné ztráty. A to mají jisté ani kdyby neodvezli živou duši. Co si vydělají na jízdném a jiných komerčních aktivitách to je jejich.
Jak už jsem tu jednou někde psal, pro naši malou zemičku to je fakt dost peněz. Je to 3500 na živou duši ročně, tedy nějaká průměrná rodina - babička v důchodu, máma táta a dvě děti ročně zaplatí ČD 17 500 Kč. A k tomu ještě jízdné pokud někam jedou.
Kdyby to nebyly daně a měl jsem tu částku investovat osobně, tak v ČD by mi určitě dobře zúročená nepřišla.
Druhým bodem bych viděl, že ČD a.s. není možné řídit stejně efektivně jako žluťáky. Pokud ano musel by:
Rozpustit řídící aparát a zavést jednoduchou strukturu - ředitel odboru - manažer - vedoucí - dělník, rozpustit veškerou administrativu a sestavit jí znova. Pak by věděl kde koho má a co tam dělá... atd.
MZ: Protože řídí svojí firmu. A to si neumím představit těch keců, kdyby, tak by na ČD kašlal a dál z pozadí řídil SA. Každé podnikání zabere majiteli většinu času a jak tak koukám, těch 101 důvodů proti SA z předchozí diskuze by šlo rozšířit na 1001. Možná nebude stačit ani to. V každém případě jsou některé argumenty, které padají v diskuzích zejména proti SA adepty na Darwina.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.