..: Železnice Desná slaví 10 let své existence :..

Ilustrační obrázekRapotín - Již deset let jezdí údolím říčky Desné vlaky s logem Železnice Desná, a to na trati 293 Šumperk - Kouty nad Desnou s odbočkou z Petrova nad Desnou do Sobotína. V roce 1997 trať totálně zničila povodeň. Ministerstvo dopravy a České dráhy ji poté označily za ztrátovou a neperspektivní. 30. dubna 2008 uplynulo deset let od chvíle, kdy znovu vyjely vlaky v úseku Šumperk - Sobotín. O rok později se znovuzrodila celá opravená trať až do Koutů nad Desnou.

Dnes dvaadvacet kilometrů dlouhá trať patří Svazku obcí údolí Desné, jež vznikl ihned po povodních v roce 1997. Dopravu zajišťuje společnost Connex Morava a.s. Cesta k renesanci zdejší kolejové dopravy však rozhodně nebyla jednoduchá. Starostové obcí podél trati si museli vše tvrdě vybojovat. „Pro mě to byl zázrak. Když jsem po povodních viděl pokroucené koleje na nádraží v Loučné a taky způsob, jak se ke trati stavěly České dráhy, nic dobrého jsem nečekal,“ vzpomíná Lubomír Kováčik z Loučné nad Desnou. Jak do boje z Českými drahami, jim napověděl šumperský primátor Adolf Jílek. „Přesvědčil jsem je, aby šli do obnovy společně,“ vzpomíná. Úředníci na ministerstvu si žádost o privatizaci mezi sebou jen přehazovali. Nikdo nevěděl, jak pronajmout zničený a „neperspektivní" státní majetek. Poslanci museli dokonce změnit zákon. Obce pak dostaly trať do pronájmu.

zdroj: MF DNES


PPeťa | 6.5.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Olomoucký


registrovaný uživatel stoupa  mail  
06.05.2008 (17:44)  
Tomuhle je třeba fanditi, neb trať ona vede od někud někam a zejména to (v dobrém slova smyslu) "Někam" a i to "Po cestě" má zájem. Souhlas, regionálky obcím.

Jinak to bude asi v případech "Od nikud kamsi", nebo přes "cosi", co spádově dominantním zájmem o přepravu patří prostě jinam. (Např. Vejprty asi nejsou spádově závislé na Chmutovu, Křímov má malou poptávku a nová silnice - nesrovnatelná časová úspora. Snad ti chataři a kolaři o víkendu)
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
06.05.2008 (16:33)  
Ano, CD pracovali spatne podle tehdejsich "vyssich" zajmu politickych a povodne udelaly peknou praci na hrobecku trati.
Z tohoto hrobecku se ale trat dostala a ja bych si predstavoval, aby vsechy lokalky spadly pod svazky obci, ktere se o ne budou starat. Tim myslim opravdu lokalky z horni dolni, ktere konci "kusou koleji". To proto, ze nektere kraje se o trate na svem uzemi staraji dost spatne (ale nepatri jim nastesti).
06.05.2008 (15:56)  
Jílek není primátor ale senátor. Jinak je ten článek ale pěkný. Obnovení trati v údolí Desné byl malý zázrak, za což je třeba před místními lidmi smeknout.
registrovaný uživatel Semík  mail  
06.05.2008 (15:32)  
Jak probíhají oslavy, bude nějaký zvláštní vlak? Uvítal bych na odkaz s plakátem oslav.
registrovaný uživatel k.vojta  mail  
06.05.2008 (15:21)  
Také bych se zmínil o té nové Regionově.
06.05.2008 (14:31)  
Hlavně ČD jsou vlastněny státem, takže se musí chovat podle vládních zájmů. Zlepšovat, aby bylo co vykázat, ale zase ne moc, aby někteří dostáli svým politickým slibům.
registrovaný uživatel happy 
06.05.2008 (14:23)  
No jo typicky novinářské,zase jsou na vině čd.Ovšem každý normální ví,jaká byla Římanovská politika.Vše zrušit a tedy se to MD hodilo pěkně do krámu,jak to tu zrušit,proto každý normální s IQ vyšší než 100 pochopí,že čd přeci nebudou vrážet prachy do něčeho,co má nejasnou budoucnost.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko