..: Ostrava: Zveřejněny podrobnosti o nehodě, město vyvodí důsledky :..

Ilustrační obrázekOstrava - Podle tiskové zprávy, vydané ostravským dopravním podnikem v sobotu, pokračuje vyšetřování tragické nehody dvou tramvají na jednokolejné trati Vřesina - Zátiší, která si v pátek odpoledne vyžádala tři lidské životy a více než tři desítky raněných. Na základě zasedání zvláštní komise k této mimořádné události město i provozovatel městské dopravy vyvodí důsledky a bude usilovat o obnovení bezpečného provozu tramvají ve zmiňovaném úseku. Radnice plánuje rovněž odškodnit účastníky nehody a pozůstalé po obětech.

Zvláštní komise zasedla dnes v 9.00 za účasti primátora Ostravy Ing. Petra Kajnara a zástupců institucí kompetentních ve vyšetřování závažné páteční nehody. Hlavním cílem zasedání bylo určení dalšího postupu s důrazem na co nejlepší odstranění následku a zabránění opakování podobné situace v budoucnosti. Vedení města se nyní snaží zaevidovat všechny cestující, jež se v kritickém momentu nacházeli v obou soupravách, a snaží se dále sledovat zdravotní stav raněných, které po vyproštění odvezla záchranná služba do ostravských nemocnic. Komise vyjádřila hlubokou soustrast pozůstalým po obětech neštěstí a účast s poškozenými. Dopravní podnik jim společně se Statutárním městem Ostrava zároveň vyplatí finanční odškodné.

Trať se dočká lepšího zabezpečení

Představitelé města i DPO se shodují, že jednokolejný úsek se střídavým obousměrným provozem si bezodkladně vyžaduje vyšší úroveň zabezpečení. Dopravní podnik v tomto ohledu zintenzivní přípravné práce na vybudování zabezpečovacího zařízení tak, aby bylo nové technické řešení funkční ještě před obnovením pravidelného provozu s cestujícími v tomto úseku tramvajové linky č. 5. Z pohledu financování bude nyní město analyzovat všechny platné druhy pojištění, jež by se na daný případ mohly vztahovat.

Přestože se již v minulosti v tomto úseku jeden incident odehrál, bezpečí provozu stále stojí výhradně na lidském faktoru, což se stalo osudným při včerejším čelním střetu dvoudílné tramvaje typu K2 a soupravy dvou vozů řady T3. Na základě předběžných informací byla vzájemná rychlost obou souprav při střetu přibližně 72 km/h. V průběhu dnešního dne proběhne protokolární vytěžení záznamů tachografů obou čelních vozů pro vyhotovení písemného přepisu relevantních údajů. Dosavadní šetření prokázalo, že brzdy obou souprav byly v době střetu v činnosti. Tramvajový spoj jedoucí z výhybny Vřesina měl před zahájením brždění rychlost 61,9 km/h, která po místo střetu vlivem brždění klesla na 40 km/h. Maximální povolená rychlost v úseku přitom činí 60 km/h. Protijedoucí tramvaj zahájila brždění v rychlosti 55,5 km/h a v momentě nárazu se pohybovala rychlostí 33,2 km/h. V době, kdy tramvaje začaly brzdit, byla jejich vzdálenost necelých 74 metrů.

Zástupci Drážní inspekce konstatovali, že dosavadní šetření neprokázalo zavinění na straně provozovatele dráhy. V souladu s požadavky vyšetřovatelů proběhne v pondělí 14. dubna prověření situace při vzniku mimořádné události (zkouška rozhledových poměrů); ve středu 16. dubna pak bude komisionálně posouzen technický stav tramvajových vozidel, která se střetu účastnila.

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku Ostrava, a.s.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 12.4.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tenzor 
17.04.2008 (15:11)  
geotekk: no tak každý to asi nevěděl, jinak by cestující začali řvát na řidiče, aby zastavil, ne?
Když tam jezdíte denně tak určitě víte, že v pozdějších hodinách už se tam nekřižuje, slyšel jsem dokonce, že to byl poslední spoj který se měl křižovat, takže si s největší pravděpodobností myslel, že už se křižovat nemá.
17.04.2008 (10:09)  
Já jako cestující na té trati jezdím od malička (přes 25 let) a opravdu nechápu řidiče, proč jel dál :) Rozhodně to byla jeho nepozornost, protože každý věděl, že se křižovat má. Kolikrát se čekalo na výhybně i 10 min. Ale tím neříkám, že má být odsouzen, to ať posoudí policie. Tolik moje poznámka :)

Ale jen doufám, že tam tramvaje budou jezdit co nejřív, protože náhr. autobusovou dopravou se tam jezdí dost hnusně. ... chudáci lidi.
registrovaný uživatel tenzor 
16.04.2008 (18:37)  
Jiří Kareš: čekal jsem že to někdo napíše - nevím jestli to bylo 'velmi často' ale z důvěryhodných zdrojů vím o dvou takových případech, DP o tom musel vědět a neudělal nic - čekalo se opravdu jen na to, až tam budou mrtví, což se stalo..
16.04.2008 (18:04)  
MZ: Jenže v tomto případě je majitelem pozemku a dráhy Dopravní podnik Ostrava (parcela 2131, k.ú. Vřesina).
Takže koleje i vozidla mají téhož vlastníka, v tomto případě zřejmě provozovatel dráhy = provozovatel drážní dopravy. Takže Vaše nářky nějak nechápu.
registrovaný uživatel fazik 
15.04.2008 (19:32)  
add. JnR:
přečtěte si popis na webu:historie signalizace tram.trati Lbc-Jbc a na dalším: návěstní soustava a bude jasno.Hledejte,bádejte.Vše už tu bylo....Na "11" od uvedení do provozužádná vážnější nehoda.
15.04.2008 (15:19)  
Vážení, dnes ČT24 bude k tomu rozhovor, lze koukat i na internetu.

Já jsem to hlediska pojal z pohledu "ekonoma" nesoucího odpovědnost za vyrovnanost hospodaření provozovatekle dráhy a drážní dopravy.

Investice do zabezpečovacího zařízení jsou náklady, které nese provozovatel dráhy, zatímco škoda vzniklá při provozování drážní dopravy se uhradí buď z pojistky viníka nebo pojistky provozovatele drážní dopravy.
Stejné to máte na železnici. Proč by měla SŽDC investovat do zabezpečovacího zařízení na D3 (analogie), když případné škody dopravců vzniklé při nehodových událostech se zaplatí z pojistek ...
Že to je postavené na hlavu, to jasné ...
15.04.2008 (11:05)  
MZ: Nezlobte se na mě, ale tohle opravdu nebyla vina jen toho řidiče.
Zcela nejjednodusší zabezpečení provozu je takové, kdy se řidiči protijedoucích vozidel vidí na dvounásobek zábrzdné vzdálenosti jednoho vozidla (to je například požadováno Silničním zákonem - řidič je povinnen přizpůsobit rychlost jízdy ... bezpečně zastavit).
Zde to dodrženo nebylo, přitom stačilo jednou za rok až 2 roky vzít motorovou pilu a křovinořez a rozhledopvé poměry upravit (rozuměj: popílit to křoví) nebo upravit traťovou rychlost (tj. jízdní řád) tak, aby rozhledové poměry dodrženy byly, když už není ani těch pár stokorun na vyřezání náletových dřevin.
Nu což, raději škoda 2,7 milionu, 2 mrtví a několik zraněných, než bychom vyhodili desetitisíce za údržbu či snad statisíce investovali.... všecko špatně :(
registrovaný uživatel MirekM  mail  
15.04.2008 (8:15)  
Přidávám se k Chikatetsujinovi. Pokud nezabezpečíme křižování na jednokolejné trati, můžeme veškerou zabezpečovací techniku poslat do háje. Tohle je prostě základ. A když se opomene takovýhle základ, jsou z toho nejhorší nehody, i když se předtím v pořádku jezdí 5, 10, 50 let. Například dvakrát na D3 kolem Bavorova. A pokaždé to má firma na koho svést…

Investice do ZZ jsou v tomto případě určitě nižší než následky střetu. Vždyť by (pro jeden „mezistaniční“ úsek) snad stačily dva počítače náprav, klubko kabelu a pár relátek.
15.04.2008 (2:27)  
MZ: Přestože s velkou částí mohu souhlasit s jednou dost významnou nikoliv. "Je to drsné, ale z hlediska provozovatele drážní dopravy je to levnější......"

MYslím, že toto je velmi relativní a značně provoplánové. Všichni asi víme, že při křižováních bez "strojového zajištění" se chyby stávají a následky bývají tragické. Stačí přehlédnutí v jízdním řádu. Provozovatel by měl počítat s nejhorší eventualitou a učinit opatření aby chyba nastat nemohla. Tramvaje mají dobré brzdy, co mi víme kolikrát se zde vydali proti sobě, ale měli tu kliku, že se řidiči viděli...

Problém je v tom, že tato událost převýší jakékoliv investice do ZZ. Byla zničena tři vozidla, zásah jednotek stál jistě ohromnou částku, ale pak tu máme ošetření zraněných, trvalé následky těžce raněných, invalidní důchody... a lidský život nelze vyčíslit... externality.

Pro dopravce jsou tu následky zejména ve ztrátě důvěry v bezpečnost daného systému (to může být u takto specifické a lidem blízké linky dost fatální).
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko