..: Poslanci podpořili další oddělení řízení provozu od ČD :..

Ilustrační obrázekPraha - Dolní komora českého parlamentu, Poslanecká sněmovna, v závěrečném čtení podpořila novelu, která má napomoci dokončení transformace Českých drah. České dráhy přijdou o povinnost provozovat drážní cestu, která přejde na Správu železniční dopravní cesty. Předkladatel novely, předseda hospodářského výboru Oldřich Vojíř (ODS), si od ní slibuje hlavně větší transparentnost v hospodaření drah a rovný přístup dopravců na koleje.

ČD už nebudou provozovat celostátní a regionální tratě, tato povinnost připadne Správě železniční dopravní cesty, která s dopravci bude uzavírat smlouvy o přístupu na koleje. Dráhy by si tak podle Oldřicha Vojíře již neměly vylepšovat výsledek hospodaření, který jim zhoršuje ztráta z osobní dopravy. Na SŽDC současně přejde majetek za asi 12 miliard Kč a asi 11 tisíc zaměstnanců. Poslanci chtějí znát finále transformace

Sněmovna také přijala doprovodné usnesení, ve kterém vyzývá ministerstvo dopravy, aby ji do konce roku informovalo o koncepci dokončení transformace české železnice. Poslanci zároveň rozhodli, že pokud budou ČD podnikat v něčem jiném, než je osobní železniční doprava, musí to účtovat odděleně a nesmějí peníze z veřejných rozpočtů převádět na jiné činnosti. SŽDC bude moci také provozovat i jiné dráhy na smluvním základě.

Sněmovna nepřijala doprovodné usnesení, kterým měla vyzvat vládu, aby nejpozději do 30. června příštího roku převedla potřebný majetek pro provozování dráhy na SŽDC, a to včetně nádražních budov, pozemků pod kolejemi a telekomunikačních zařízení.

zdroj: Dopravní noviny

NIcKON Poslat mail autorovi | 5.4.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
08.04.2008 (22:34)  
Luxian: zákon, nikoli podmínky SŽDC, stanoví, že provozovatel dráhy je povinen uzavřít smlouvu s porovozovatelem drážní dopravy. ve sporných případech zasáhne Drážní úřad. Pro úplnost: smlouvy jsou v současné době dvě, jedna s ČD, a druhá se SŽDC. Od 1.6. bude jen jedna - se SŽDC.
Podmínky na "soukromých" a "státních" tratích jsou zcela identické - než budete dál diskutovat, přečtete si příslušné pasáže zákona o dráhách. Pravidla pro přidělování kapacity jsou stejná a není-li kapacita vyčerpaná, tak ji žadatel dostane - má na to ze zákona nárok. Osobně neznám případ, kdy by se tak nestalo.
Příklad ŽD: dopravce je tam ten, kdo dostane dotaci (v tomto případě Connex), bez dotace tam nikdo jezdit nebude. Pokud nedotují obce, ale kraj, potom záleží na kraji, koho si jako příjemce dotace = dopravce vybere. Vlastník vozidel si dopravce ani vybírat nemůže, de facto s tím tím nemá nic společného, leda že by chtěl ztrátu z provozvání dopravy ve veřejném zájmu platit "ze svého".
ČD mají jen jedinou možnost, jak "nepustit" konkurenci: vyčerpat kapacitu dotovanými vlaky, u kterých mají právo na přednostní příděl (veřejná drážní doprava k zajištění dopravních potřeb státu a veřejná drážní osobní doprava k zajištění dopravní obslužnosti územního obvodu kraje). Ale to je spíš výjimka, dotovaných vlaků na přetížených tratích není tak moc.
registrovaný uživatel MaF 
08.04.2008 (9:56)  
Vojtěch Říha: Díky za upřesnění. Koždopádně to potvrzuje, že nářky typu "proč ČD nemůže na 'soukromé' koleje" nejsou na místě. Pravda je, že jsme se cecilkou a F.M. nechali strhnout k debatě o soukromém vlastnictví, takže se za svůj OT příspěvek omlouvám.

K tématu - jsem pochopitelně pro, ale měl by to být jen jeden z kroků, na kterém by v ideálním případě SŽDC vlastnila i budovy a spadal by pod ní personál řídící dopravu. Když nic jiného tak proto, že - dovolte mi kacířskou myšlenku - ČD tady nemusí být navěky. (A teď abych si pořídil ochranku)
07.04.2008 (19:55)  
Koukám, že mnoho lidí argumentuje, aniž by si prostudovalo zákon o drahách.

Tedy napřed obecně - ze zákona č. 266/94. Sb. ve zněné pozdějších předpisů, cituji tři paragrafy:

§ 3
Kategorie železničních drah
(1) Železniční dráhy se z hlediska významu, účelu a technických podmínek, stanovených prováděcím předpisem, člení do jednotlivých kategorií. Kategoriemi železničních drah jsou:

a) dráha celostátní, jíž je dráha, která slouží mezinárodní a celostátní veřejné železniční dopravě a je jako taková označena,
b) dráha regionální, jíž je dráha regionálního nebo místního významu, která slouží veřejné železniční dopravě a je zaústěná do celostátní nebo jiné regionální dráhy,
c) vlečka, jíž je dráha, která slouží vlastní potřebě provozovatele nebo jiného podnikatele a je zaústěná do celostátní nebo regionální dráhy, nebo jiné vlečky,
d) speciální dráha, která slouží zejména k zabezpečení dopravní obslužnosti obce.

§ 23
(1) Provozovatel dráhy celostátní a dráhy regionální je kromě povinností uvedených v § 22 povinen

a) umožnit dopravci, který má platnou licenci, přidělenou kapacitu dopravní cesty a platné osvědčení dopravce, na základě smlouvy provozovat drážní dopravu na dráze za cenu sjednanou podle cenových předpisů;

§ 34c

(1) Přídělce po projednání s provozovatelem dráhy zpracuje nejpozději 12 měsíců před platností jízdního řádu prohlášení o dráze6e) a zveřejní jej v Přepravním a tarifním věstníku.

(2) Prohlášení o dráze musí obsahovat

a) technickou povahu dopravní cesty a její kapacitu pro železniční dopravu,
b) zásady, kritéria a podmínky přidělování kapacity dopravní cesty žadatelům včetně postupů při nedostatku kapacity,
c) podmínky přístupu na dopravní cestu,
d) podmínky pro přidělení kapacity dopravní cesty na období přesahující platnost jízdního řádu a zásady uzavírání rámcových smluv o rezervaci kapacity s dopravci,
e) možnost vzdání se přidělené kapacity při jejím nevyužívání,
f) podmínky odebrání přidělené kapacity dopravní cesty při jejím nevyužívání nebo částečném využívání včetně informace o ceně za nevyužívání přidělené kapacity,
g) informace o ceně za přidělení kapacity dopravní cesty a stanovení ceny za užití dopravní cesty,
h) náležitosti žádosti o přidělení kapacity dopravní cesty,
i) podrobnosti o omezeních při přidělování kapacity dopravní cesty,
j) stanovení rezervní kapacity dopravní cesty pro opravy a údržbu a pro mimořádné případy a postup při jejím využívání; povinnou součástí jsou lhůty pro přidělování.

A nyní konkrétní aplikace:

Trať ze Šumperka do Sobotína/Koutů nad Desnou je sice trať vlastněná "soukromým" subjektem, nicméně se jedná o trať regionální, tudíž dráhu veřejnou. Trať Zábřeh na Moravě - Šumperk je trať celostátní, tedy také veřejná.

České dráhy i Connex jsou ve smyslu zákona o drahách dopravcem = provozovatelem drážní dopravy.

Dopravce je subjekt, který má licenci na provozování drážní dopravy na tratích v rozsahu daných licencí. Většina dopravců v ČR má licenci pro všechny celostátní i regionální tratě.

Zároveň jsou České dráhy dle zákona o drahách "provozovatelem dráhy". To znamená, že zabezpečují provoz dráhy tam, kde mají s vlastníkem dráhy uzavřenou smlouvu o jejím provozování, a zároveň na kterou se vztahuje jiná licence. V případě Connexu si nejsem jistý, ale domnívám se, že i on je provozovetelem dráhy na zmíněmých šumperských lokálkách.

Jednou z povinností provozovatele dráhy je každoroční vydání tzv. Prohlášení o dráze. to specifikuje § 34c.

Tudíž - má-li Connex zájem o provozování svých vlaků na trati Šumperk - Zábřeh, požádá provozovatele dráhy o přidělení kapacity a ten v případě splnění všech zákonných a smluvních náležitostí (a skutečnosti, že na trati je volná kapacita) má povinnost kapacitu přidělit. Funguje to i opačně - pokud by měl dopravce ČD zájem provozovat vlaky na lokálce do Sobotína/Koutů. Vše samozřejmě za úhradu - podmínky stanoví ono Prohlášení o dráze. A funguje to i v praxi - zmíněné osobáky Connexu do Zábřeha a také manipulační vlaky ČD-Cargo do Sobotína.

Tolik k dané problematice.

PS. Jiná situace bude pravděpodobně u tratí OKD, kdy se nejedná o tratě celostátní ani regionální, nýbrž o vlečku. Tady možná má majitel širší možnost o přístupu na dopravní cestu rozhodovat, především jedná-li se o dráhu neveřejnou. Zde ale problematiku neznám, možná mne někdo doplní.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
07.04.2008 (15:20)  
train50: No je hezké, že nám tu citujete zákon, ale podívejme se na praxi. Podmínky SŽDC stanoví, že pro přístup na trať je nutná dohoda doprace s provozovatelem. Tím jsou ze zákona ČD. V praxi to znamená, že SŽDC na kolej pustí jen toho dopravce, který se nějak dohodne s ČD, ačkoliv podle zákona by na koleje měl mít přístup bez ohledu na ČD. Asi každý tuší, že tahle dohoda je leckdy nad síly leckterého dopravce. ČD se v reálu dohodne jen s několika málo dopravci (Viamont, OKD), jejichž management má většinou dlouholeté zkušenosti (a patřičné známosti) z práce pro ČD.
Nicméně přepravce, pokud je nezávislý na dopravci, může vybírat různé dopravce pro různé výkony a to i na téže trati. Přepravce dokonce může i vlastnit (nebo mít pronajatá) vozidla, která následně může poskytnout licencovanému dopravci k provedení práce (přesně případ ŽD, kdy vlaky jsou majetkem SOÚD, ale dopravu jimi vykonává Connex). Je však zcela na přepravci, komu svoje vlaky poskytne.
Mimochodem tratě Sokolov – Kraslice, Trutnov – Svoboda nad Úpou, Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem a Česká Kamenice – Kamenický Šenov jsou tratěmi státními, které provozují soukromé subjekty na základě nájemní smlouvy. Jediné soukromé tratě, kde je provozována osobní doprava, jsou u nás dnes JHMD a ŽD.
Viz: http://www.dopravni.net/view.php?cisloclanku=2007050610
registrovaný uživatel MaF 
07.04.2008 (10:35)  
Luxian: Souhlas. Tyto koleje NEjsou státní, jsou privátní ve vlastnictví sdružení obcí. Lze doložit. Nevím, co se na tom prostém faktu snaží "cecilka" okecat a obdivuji Vaší trpělivost při házení perel...

Mazák: I když pominu, že jste se dle mého trochu minul v čase (kdy byla dotace? kdy přešlo vlastnictví na SOÚD?), tak i kdyby stát dotoval soukromníka, ona dotace implikuje vlastnictví? Jinak řečeno, pokud dostanu dotaci od státu na ekologické vytápění, pak ten kotel patří z části státu? Rád bych věděl, jak to je, abych případně stihl včas emigrovat.

Cecilka: Děsí mě představa, že nositel takových názorů by skutečně mohl pracovat na MD. (Jen za všechny perla "ŽD je spolek obcí, čili víceméně totéž co stát" - ano, stejným pohledem občan je prakticky taky totéž co stát, takže zítra skočte odevzdat někam státu Váš majetek :-)

Na druhou stranu při pohledu na Vaše příspěvky v sousední diskuzi bych Vás viděl leda na zaměstnance na MD (mateřské dovolené), ale spíš jen na provokatéra.

Franta Machalík: Lžete. Vlaky ČD na koleje SOÚD mohou. Mohu doložit fotodokumentací z roku 2006/2007.
07.04.2008 (10:12)  
Takovou hromadu nesmyslů a nepřesností je třeba uvést na pravou míru. Tak tedy:
- novela transformačního zákona zavádí tzv. mrtvou dopravní cestu, tj. na SŽDC přechází údržba dopravní cesty (SDC), energetika a tvorba jízdního řádu (SENA)spolu s kusem odboru 11 ČD. Na ČD zůstává tzv. obsluha dráhy, výpravčí, signalisté a dispečeři zůstávají dále zaměstnanci ČD a ČD budou pro SŽDC dělat řízení provozu "za peníze" (na mandátní smlouvu).
- všichni majitelé drah regionálních a celostátních (ne vleček) bez ohledu na to, zda dostávají dotace musí podle zájkona o dráhách na "své koleje" pustit všechny dopravce s licencí (= např. ČD můžou jezdit do Svobody n.Ú a KPL do K.Šenova i když si dráhu koupil Augusta ...). Že jiní dopravci po "soukromých" tratích příliš nejezdí není tak věc majitele dráhy (ten je pustit musí), ale věc ekonomická: prostě se to nevyplatí.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
07.04.2008 (1:03)  
Chikatetsujin: Ano, myslím, že kdyby u nás byla infrastruktura v takovém stavu, jako je dnes v Británii, tak bychom mohli být dost rádi.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
07.04.2008 (0:41)  
Mazák: Demagogie je to, co píšete Vy. Že někdo dostává na něco dotace ještě neznamená, že onen musí svůj majetek popustit každému, kdo si to umane. Dotace dostávají třeba zemědělci, přesto si nemůžete přijít na jejich pole a pěstovat, co chcete jen proto, že dostávají peníze od státu. Pak, dotace rozhodně nepokryjí celé náklady. Např. na rekonstrukci 810+010 na 814-914 dostal SOÚD od MF 8 mil, zbylých téměř 13 mil doplatil svazek z vlastních zdrojů. Tedy jedná se o soukromé investice! A ony dotace neplynou jen od státu, ale i od Olomouckého kraje a z fondů EU.
Navíc tehdejší oprava oné tratě byla dělána ještě v situaci, kdy trať byla pouze SOÚD pronajmuta, tedy stále patřila státu. Tudíž nikoliv stát financoval opravu sokromé ratě, ale svazek obcí (výraznou měrou i město Šumperk + EU) tehdy investoval ještě do státního majetku.
To, že po povodních chtěly ČD koleje obnovit, nicméně tehdejší Římanovo MD (podle mě nejhorší období dopravy v Česku po revoluci) chystalo kromě privatizací také rozsáhlé rušení tratí a logicky jako první na ráně byla tahle zničená lokálka, takže vedení ČD nařídilo okamžité zastavení prací na obnově trati, je holý fakt. Nebýt tehdejších aktivních představitelů obcí a následně založeného sdružení obcí, tak by dneska trať dávno neexistovala. Je to jejich zásluha a na vlastnictví tratě mají plný nárok, stejně tak na to stanovit si, kdo po nich bude jezdit.
Navíc, když mělo dojít k úplné privatizaci, tak začaly ČD svazku obcí házet klacky pod nohy seč mohly, protože se jim to samozřejmě nezamlouvalo. Ke konečné privatizaci nakonec došlo až v roce 2003.
Prostě tyto koleje NEjsou státní, jsou privátní ve vlastnictví sdružení obcí a skutečnost, že na jejich opravu šly finance od státu na vlastnickoprávních vztazích vůbec nic nemění. Dokonce se pak za ministrování Moose stal z této trati pilotní projekt privatizace (která se ovšem notně protáhla). I to byl asi další důvod, proč stát projekt podporoval.
A pokud mi je známo, tak ČD na koleje ŽD mohou. V roce 2005 se rozdělila doprava na osobní a nákladní a zatímco osobní si ponechal Connex, nákladní přešla na České dráhy, takže kde je vlastně problém? V tom, že ČD nemohou provozovat i dopravu osobní? Jistě, když si je vlastník pro ni nevybral, tak nemohou.
registrovaný uživatel ofil  mail  
06.04.2008 (23:23)  
mazak: Jest to bardzo sprawne.
06.04.2008 (23:20)  
Ta diskuse se tady strhla naprosto nesmyslným směrem, který souvisí s tématem jen vzdáleně. Přoč se má přidělit řízení dopravy k dopravní cestě samé?

Dnes máme tento model.
ČD spravují pro SŽDC dopravní cestu a zajišťují její řízení a organizaci dopravy (objednávky poloh vlaků a pod). Majoritní dopravce si tudíž na majetku který není jeho může dělat skoro co chce.

Budoucnost. Jakýkoliv dopravce objedná u SŽDC polohu vlaků, žádný dopravce nebude mít ani výhodu ani nevýhodu.

A jak tady zaznělo na začátku, něco o zanedbanosti infrastruktury a dopravy v anglii, tak to bych se v tomto státě neodvážil ani vyslovit, protože tam sice vyvstalo mnoho problémů, ale vlaky tam jezdí nesrovnatelné, frančízy po několika letech musí začít platit státu prémiovou daň (nejdříve jsou dotované a pak platí daně). Pokud pominu koridory, tak je u nás infrastruktura v totálně žalostném stavu. Že to zatím nepřineslo žádnou katastrofu ale spíše menší nehody je jen z pr... klika. Stav kdy by se méně platilo na šoupání krabiček z bodu A do bodu B a více do infrastruktury se nějak neblíží.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko