Berlín - Přílišné náklady dnes definitivně ukončily vyhlídky na stavbu magnetické rychlodráhy Transrapid na mnichovské letiště. Náklady na vybudování čtyřicetikilometrové tratě totiž v posledních letech dramaticky rostly a už dosáhly téměř dvojnásobku původně kalkulovaných 1,85 miliard eur (asi 47 miliard korun). Dnes to oznámil německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee po krizovém jednání s bavorským zemským premiérem Güntherem Becksteinem a šéfem koncernu Siemens Peterem Löscherem.
Cenový růst mají na svědomí především stavební firmy, ale také malá podpora mnichovské radnice, ovládané levicovou SPD. Ta vloni přislíbila maximálně 925 milionů eur, zatímco pravostředová vláda v Bavorsku by poskytla asi 500 milionů. Právě politici z Křesťanskosociální unie CSU patřili k hlavním zastáncům Transrapidu, proto je tento výsledek pro ně dvojnásob nepříjemný.
Nepříjemné důsledky může mít neuskutečněný projekt i pro konsorcium firem Siemens a Thyssen-Krupp. Do vývoje technologie magnetické levitace investuje už od osmdesátých let a zatím ji zpeněžilo jen v čínské Šanghaji. Vzápětí po vývozu technologie pak zahájili Číňané vývoj konkurenčního rychlovlaku.
zdroj: České Noviny/ČTK
Duvod, proc tohle stoji v Cine je jen jeden jediny a v diskusi uz padl. Kdyby to melo nejakou souvislost se zbrojenim, tak by to pravdepodobne meli uz i v Rusku...
A navíc budou chtít trumfnout Číňany. :-P
Tenzor: Pravda je, že s rozšířením technologie se náklady snižují, ale oproti VRT tady asi bude pár drahostních faktorů. Zejména: komplikovaná a aktivní infrastruktura (výstavba a údržba) a značný aerodynamický odpor (provoz).
tenzor: Tady nejde o nějaké odmítání technologie protože je nová. MagLev je zkrátka věc, která se nevyplatí ekonomicky, energeticky ani ekologicky. Už jenom výstavba je ekonomická a ekologická katastrofa - představte si most dlouhý desítky a stovky km! A ještě kolem toho mostu pokudmožno nějak vyvrbit protihlukovky :-) Proč by se to mělo stavět? Aby se ukázalo že to umíme? Pro koho? Čína to staví proto, že chce dokázat jak jsou schopní, toť vše.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.