..: Transrapid u Mnichova jezdit nebude :..

Ilustrační obrázekBerlín - Přílišné náklady dnes definitivně ukončily vyhlídky na stavbu magnetické rychlodráhy Transrapid na mnichovské letiště. Náklady na vybudování čtyřicetikilometrové tratě totiž v posledních letech dramaticky rostly a už dosáhly téměř dvojnásobku původně kalkulovaných 1,85 miliard eur (asi 47 miliard korun). Dnes to oznámil německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee po krizovém jednání s bavorským zemským premiérem Güntherem Becksteinem a šéfem koncernu Siemens Peterem Löscherem.

Cenový růst mají na svědomí především stavební firmy, ale také malá podpora mnichovské radnice, ovládané levicovou SPD. Ta vloni přislíbila maximálně 925 milionů eur, zatímco pravostředová vláda v Bavorsku by poskytla asi 500 milionů. Právě politici z Křesťanskosociální unie CSU patřili k hlavním zastáncům Transrapidu, proto je tento výsledek pro ně dvojnásob nepříjemný.

Nepříjemné důsledky může mít neuskutečněný projekt i pro konsorcium firem Siemens a Thyssen-Krupp. Do vývoje technologie magnetické levitace investuje už od osmdesátých let a zatím ji zpeněžilo jen v čínské Šanghaji. Vzápětí po vývozu technologie pak zahájili Číňané vývoj konkurenčního rychlovlaku.

zdroj: České Noviny/ČTK


Honza Beránek / JTB | 27.3.2008 (19:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
01.04.2008 (0:32)  
Rekl bych, ze lze uzit naprosto stejnych argumentu pro a proti jako s tou prazskou "rychlodrahou" na letiste
31.03.2008 (18:18)  
Co budou dělat se spojením na letiště ?
Celkem nic složitého.

Mezi München Hbf a München Flughafen jedou "dnes" 123 vlaky, v opačném směru 121 vlak linek S1 / S8 (S–Bahn München) v průměrném intervalu 20 minut na každé trase = průměrný interval 10 minut na obou trasách. Tak tam prostě ty vlaky budou na obou trasách jednak jezdit v intervalu kratším, např. 5 minut, čímž se kapacita zvýší o 300 % a další možností je nasazení patrových souprav, která zvýší kapacitu jednotlivé soupravy řekněme o 50 %, čili kombinací obou opatření se zvýší kapacita o 450 % proti současnému stavu. Ty "nové" vlaky mohou jezdit jako "expresní", čili nebudou zastavovat v mezilehlých stanicích a zastávkách, takže jízdní doba se může ze 41 minuty zkrátit na nějakých 25 - 30 minut.
(zdroj – elektronický jízdní řád HAFAS / IDOS)
registrovaný uživatel sames1 
30.03.2008 (17:48)  
Tak to je jednoduche na http://mapgoogle.com/ zadej bod A bod B. Da se tam urcit jak letecka vzdalenost tak po silnici v i v km. Myslim ze i vyskove body a previseni. Na http://www.wikipedia.org/ zjistis pocet obyvatel jakehokoli mesta. Bohuzel musel by se udelat statisticky pryzkum a vypocet kolik cestujicich by cestovalo mezi temi mesty. (s ohledem lidi co by z okoli tez vyuzily tohoto rychleho spojeni) Napriklad trat Berlin - Praha - Brno - Widen (do okoli vidne by se urcite zapocital cely okres i s Bratislavou kde by urcite Bratislavak jedouci na schuzi do Prahy) Samozdrejme je to Sci-fi priklad. U nas je Sci-fi i VRT. Dnes i v Americe spousta lidi nevyuziva vlak protoze by museli jet od nekud nekam a pomalym spojem zase nekam. Pokud ale stezejni cast jejich trasy bude extremne urychlena nema prece problem clovek sjet treba na placene parkoviste a potom fiiiiiii :) Porad ale rikam je to na Dopravcich. Jak rekl jeden moudry clovek. ,,Vse uz je vymysleno ted jde o to to aplikovat (objevit ;),, Od padesatych let jsme mohli myt fuzni elektrarny a ted byt skoro nezavily na fosilnich palivech. A jeste dlouho budeme.
registrovaný uživatel M 
29.03.2008 (22:35)  
Ja tam teda furt neco kolem 12 liber nevidim, ale to je asi fuk:)

Jinak spojit s necim Londyn, ale s cim - s Parizi uz spojeny je, Bruselem taky. Do Madridu je to daleko a po ceste "pustina". Jedine Nemecko...
Kdyz pominu Japonsko a "prilehle zeme", tak sance tak mozna na vychodnim pobrezi USA (ale ted na rovinu reknu, ze nevim, jak daleko ty mesta jsou od sebe, protoze na te mape cele Ameriky to zkresluje:-)))
29.03.2008 (0:31)  
Jojo, dík za odkazy. S tou ekonomikou to je problematické dokonale srovnat, ale jisté je, že letadla jsou na rozdíl od aut a autobusů absolutně závislá na ropě. Tudíž budou postupně zdražovat. Letadlo je nepřekonatelná věc (i ekonomicky) na transkontinentální lety, skoky po Evropě už jsou horší (používají se menší letouny a kratší doba se tráví ve vysoké letové hladině s nízkým odporem vzduchu).

Maglev má oproti letadlu tu nevýhodu, že se musí pohybovat v přízemní vrstvě atmosféry a ta je bohužel nejnepříznivější pro vysoké rychlosti. Meteorologické jevy jako sníh, kroupy, vychřice, ale i turbolence v přízemní vrstvě na rychle se pohybující vlak působí nepříznivě. A hlavně je zde vysoký odpor vzduchu. Letadla to elegantně řeší prudkým stoupáním, kdy se během 10 minut nachází v podstatně příznivějších podmínkách. Nepříznivé vlivy je ovlivňují jen v místě přistání, ale zato fatálně.

Ale to nemá smysl rozebírat. Budoucnost je v závislé trakci a to Maglev je. Já budu rád když bude Evropa prosíťovaná VRT pro 300 - 350 km/h. Bohužel se bojím, že v ČR se jí nedožiju.
registrovaný uživatel sames1 
28.03.2008 (23:02)  
jeste k tem VRT mozna by tohle Chikatetsujin zajimalo : http://www.novinky.cz/clanek/36511-v-cesku-se-vybuduje-nova-vysokorychlostni-trat.html je tam odhadovana cena.
registrovaný uživatel sames1 
28.03.2008 (22:20)  
To get the details and summary of the journey combination that you have selected
Total: £12.20
chackuj na : http://ojp.nationalrail.co.uk/en/pj/fa
Nemluvil jsme o first clas za az 25GBP.
Mostni konstrukce pro Maglev : Podotykam ze ve prospech hovori cinska zaangazovanost. Evropani si je muszou nechat objednat za zlomek ceny pokud by se do toho pustlily s patentem i jine spolecnosti nebo staty(specialne z Asie) tak jsou pro tvorbu mnohem vyhodnejsi. Samozdrejne porad mluvim o aglomeracich jako je Londyn spojeny s podobnym mestem kde maji 4 letiste a prece nestihaji. Nizkonakladove spolecnosti dnes letaji i trikrat denne do stejneho mesta po evrope v letadlech prepravi v stisnenych podminkach mnohe mensi mnozstvi lidi nez by prevezl magneticky polstar. Nemluve o nynejsim krachu na Heatrowe (novy terminal 5) A stejne jako evropska unie investuje do dalnic ktere jsou sestiproude a s dalsimi 2 odstavnymi proudy. Muze investovat do odlehceni exhalaci do vzduchu letadly. tim ze postavi drahu ktera nebude vadit ani prirode jelikoz ji nerozdeli. Co se tyce zrychleni a brzdeni. Staci neco vedet o ucinosti elektromagneticke brzdy. potřebuje jen 5 km dlouhou dráhu, aby zrychlil z klidu na rychlost 300 km/h. http://en.wikipedia.org/wiki/Transrapid kdezto letadlo spotrebuje na 1 sedadlo mnohem vice paliva pri startu k tomu bych dodal tohle: http://hn.ihned.cz/1-10084250-18895820-500000_d-80 . Kazdemu dobremu podnikateli v doprave staci aby si nakreslisl mapku evropy udelal graf prepravnuch kapacit a podle toho postavil trat dvou dostatecne blizkych mest (kvuli cene drahy) s vysokou kulminaci lidi nateto relaci (od letecke pres zelznicni a az po automobilovou) aby se vratili nejake prostredky rychleji nez z spoju. Samozdrejme to chce pocitat nesmi to byt prilis dlouha draha aby nebyla stratova na vyuzite energii a ani prilis kratka aby se neoplatila. Povrch relativne dovny..apd. chce to studie pro kazdou trat ne jenom rict jo to bude fajne jezdit 400 z centra mesta na nejake letiste. stale podotykam ze nevidim transrapid jako konkurenci TGV apd. Chci jeste k te sisce pri 500 kilometrech ... bezne se stava ze na letisti skonci nejakej ten okridlenec v letadle a dost tim znebezpecnuje letadlo. Asi by nenchal nikdo rust stromy vysoke tak aby ohrozovali tuto drahu. VRT jsou oplocene a maji xm bezpecnostni zonu ke koleji. Krom toho maglev je testovanej kadej den a az na nestasnou nehodu z minuleho roku je bezpecnejsi nez Shinkansen ktery take jeste nemel vaznnejsi nehodu. tohl eje na dlouhe povidani a nejsme statistik ekonom podnikatel ani politik takze to nevyresim, Ale verim tomu projektu. VIc duvery by mu pomohlo. Ale ne nasi

Chikatetsujin:
Lze předpokládat, že v Evropě by to stálo mnohem více, pokud bychom si tedy nenajali pracovní sílu z levných končin.

PS: No co ja vim tak v Nemecku maji az premiru levne pracovni sily z Turecka ;) aprichazeji porad Polaci a Bulhari s Rumunama :)
28.03.2008 (21:01)  
Já bych byl celkem pesimista ve smyslu realizovatelnosti v Evropě v nejbližších letech. Samozřejmě s tím jak poletí cena ropy nahoru budou růst náklady na leteckou dopravu a VR dráhy dostanou ještě šanci, ale vyžaduje to také prozíravost úřadů a celé EU vůbec.

To že je maglev ekonomické harakiri dokládá i projekt "paralení dráhy" Tokaido šinkansenu jménem Čúó šinkansen. Pokud se váhá na úseku, kde 16ti vozové vlaky jezdí v intervalu od 7 minut, tak v Evropě je šance na zhodnocení značně slabší. I když zde je šance na skutečně dálkovou maglev linku zatím největší.

Náklady dle Wikipedie.

Kilometr maglevu při prodložení v Šanghaji - limit - 24.6 mil. USD
Kilometr osmiproudé dálnice v USA - 31 mil USD.
Letiště v Hong Kongu (umělý ostrov) - 20 mil USD
Konvenční VRT jsem nenašel...

Lze předpokládat, že v Evropě by to stálo mnohem více, pokud bychom si tedy nenajali pracovní sílu z levných končin.
registrovaný uživatel M 
28.03.2008 (19:48)  
Mno, ti betonari se ale rvou i ty mosty:-)
Ale jinak dekuji, samesi, za zajimave komenty... Jeste snad napis, jak to delas, ze za Stansted Express davas jen 12 liber:) Nakej ISIC nebo co?
registrovaný uživatel Web 
28.03.2008 (19:29)  
NIcKON: Bohužel jsem srovnání nenašel, všecky materiály sou jenom technokratické "jak to postavit?" nikde "proč a co z toho" :(

sames: Ale to nejsou jenom mosty, to je v podstatě X set kilometrů dlouhá půlka elektromotoru :-) Samozřejmě že se o to poperou, ale cena bude pořád sáákra vysoko. A místo podloží budete zakládat piloty pro sloupy, hm. Přičemž to všechno samozřejmě údržbu potřebuje. O "výhybkách" vůbec nemluvě :-)

No a pak tu jsou ty drobnosti, jako že to tu jede zbytečně hustší atmosférou, než létají letadla (to vede k úvahám o "podtlakovém metru" a já nevím čem), že tu máte celkem dobrou šanci něco sestřelit (co s tím asi udělá jenom blbá šiška v 500kmph?) - mnohem lepší než u běžné železnice. A pro teroristy by to byl cíl uplně dokonalý - neuhlídatelná liniová stavba, kde stačí drobnost k nehodě.

Já v tomhle opravdu budoucnost nevidím, snad jedině pro spojení nějakých extrémně lidnatých měst s ohromnou poptávkou, kde by to jezdilo jedno za druhým (ale to vlastně taky nejde, páč kapacita téhle trati bude 00nic, neb nemáte rychlé výhybky a do stanice se brzdí X km). Pro Evropu nic zajímavýho, nechme superrychlou dopravu tam kam patří - na obloze.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko