Brno - Román na pokračování připomíná diskuze o přesunu hlavního nádraží v Brně. S novým kompromisním návrhem přišel předseda komise dopravy Rady města Brna Josef Veselý na základě vypracované studie společnosti CityPlan. Dle jeho návrhu by kromě vybudování nového hlavního nádraží u Zvonařky mělo být upraveno současné hlavní nádraží na průjezdnou zastávku. Oba dva uzly by měla spojovat rychlodráha, vedená po viaduktu nad úrovní přilehlých ulic a výškově bez problémů navazující na přesunuté hlavní nádraží. Původní nádraží by prošlo výraznou rekonstrukcí, která by měla stát v první fázi asi 130 milionů korun.
„Kdyby k nádraží na jihu Brna jezdily tramvaje, jak bylo původně plánováno, musely by ve špičce odjíždět každou minutu, aby kapacitu zvládaly. Navíc je nereálné vše zapojit do stávajícího systému“, řekl Hospodářským novinám Veselý. Přímo tak potvrdil názory velké části odpůrců odsunu hlavního nádraží. Novou, dvoustanicovou variantu již podporuje část odpůrců přesunu nádraží, kterým jde především o zachování nádraží v centru.
Kompromisní návrh se zachováním provozu osobní dopravy na stávajícím nádraží by neměl být o mnoho dražší než původní, počítající s úplným přestěhováním. Podle náměstka brněnského primátora Martina Andera dojde především k úsporám na finančně náročném propojení tratí v oblasti Komárova. Navíc nová varianta umožňuje zachování jednoho křídla cenné architektonické památky – Masné burzy od architekta Bohuslava Fuchse, která měla padnout za oběť plánovanému přesunu.
Dvoustanicovou variantu jistě přivítají cestující dojíždějících do Brna. „Brněnský magistrát si u nás objednal analýzu variant přestavby železničního uzlu Brno. Pro přesun výsledek příliš příznivě nevyzníval,“ sdělil Jiří Landa ze společnosti CityPlan. „Zjistili jsme, že osmdesát procent lidí, kteří hlavní nádraží využívají, jsou cestující regionálních spojů a je pro ně výhodnější, když je nádraží v centru,“ uvádí Landa. O novém návrhu předsedy komise pro dopravu říká: „Principiálně je návrh dobrý, znám ho ale jen v obrysech“.
Nový návrh řešení železniční dopravy v Brně by mělo v nejbližší době projednat grémium projektu Europoint (dříve – Železniční uzel Brno). I případné schválení nové varianty nic nezmění na novinkách, které čekají stávající budovu hlavního nádraží, pronajatou společnosti Brno new station development. Případná zastávka Brno-střed by měla v budově jen malou část prostoru, zbytek mají zabrat komerční prostory.
Jako první projdou opravou vnitřní prostory pro cestující, fasáda budovy a některé komerční prostory. Ve výsledku vznikne ze současné nádražní budovy komfortní společenská zóna pro cestující i širokou veřejnost. Radek Konečný, ředitel společnosti Brno new station development, doplňuje, že pokud bude brněnské nádraží přesunuto, začnou okamžitě s revitalizací dalších oblastí v těsném sousedství s výpravní budovou a provozních prostor, které aktuálně slouží k řízení dopravy. Práce by měly trvat přibližně 2 roky a investovány by měly být odhadem 2 miliardy korun.
V rámci rekonstrukce brněnského uzlu už se také staví nové odstavné nádraží. Jeho stavba začala 8. října 2007 a první etapa má být hotova příští rok v květnu. Investiční náklady činí 2,7 miliardy korun a v této částce jsou zahrnuty i prostředky na výkupy pozemků ve výši více než 170 milionů a nemovitostí za 62 miliony. Samotné stavební práce vyjdou na 1,9 miliardy korun. Investorem je SŽDC a je zajištěno financování ze zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury.
zdroj: Hospodářské noviny, 12.3.2007, České dráhy, Brněnský deník a Novinky.cz, Europoint Brno
Doplnil Adys a JTB. Ilustrační foto Adys, IDeeSák, Viktor Fiker.
Sám nevím, jakou variantu zvolit a to z jednoho prostého důvodu. Argumentace se účelově mění a některé argumenty dokonce použivají obě varianty.
Nejdřív jsem byl pro přesun, protože skutečně mám pocit, že je město vlakovou tratí "zaříznuto". Před a za nádražím jsou dva světy. Nyní, když se objevila varianta nového nádraží, padá tento argument, protože škrtící smyčka z kolejnic městu zůstane.
Varianta nového nádraží slibovala rychlejší příjezd dálkových vlaků do města. Nemám odborné znalosti, abych posoudil, zda to tak je. Ale věřil jsem, že to zkrátí příjezdové časy, protože ty jsou často důvodem, proč člověk zvolí jiný druh dopravy.
Předevčírem jsem ovšem přijel do Brna R375, který vzdálenost 257 km překonává za neuvěřitelných 3h36minut, za Prahou nabral zpoždění přes 30 minut a v Brně byl zpožděn asi o 18. Průměrná rychlost 68 km/h. (Kromě toho 1. třída v takovém stavu, že ani průvodčí si zpočátku nebyl jistý, jestli sedím správně.) Na tom nové nádraží těžko něco spraví.
Nejlepší se nakonec zdá (i vzhledem k tomu, jak dlouho se problém vleče a kolik už to nyní muselo stát), aby se na projekt úplně rezignovalo, modernizovalo staré nádraží a větší usilí se věnovalo zlepšení v jiných oblastech.
ČD můžou začít vylepšovat kdekoli, ale mám pocit, že se vždycky pustí nejdřív do toho nejsložitějšího, aby v podstatě nic dělat nemusely.
Jako když místo umytí oken začnete plánovat jejich výměnu v časovém horizontu 5-12 let, zavoláte architekta (několik), uspořádáte referendum v ulici, a pak to zhodnotíte tak, že stará okna z nostalgie necháte na místě a nová uděláte vedle.
Dvě hlavní nádraží v Brně jsou opravdu nesmyslem. Podle mého názoru si cestující dojdou za spojením, které je nějak bude přitahovat. Student Agency jezdí od Grandu, ale i kdyby jezdil ze Zvonařky, nepochybuju, že by autobusy byly stejně narvané (to není hodnocení jejich kvality). A to i přesto, že ÚAN je daleko hnusnější než HBf, dál od centra, s minimem služeb atd.
Bydlím asi 50 metrů od zastávky Gajdošova a pracuji asi dvacet metrů od zastávky Sušilova, takže mám možnosti:
a) když budu líný chodit: autobusem 44/45/56/58/72/75 na Starou Osadu, tramvají 3 na Českou, trolejbusem 29/32/34/36 na Sušilovu (2 přestupy)
b) když budu líný přestupovat: pěšky asi půl kilometru na Starou Osadu a odtud na Konečného náměstí trolejbusem 25/26 přes Husovice nebo tramvají 3 přes Českou a pak asi 250 metrů pěšky (bez přestupu, ale delší úseky pěšky)
c) teoretické možnosti typu autobusem 44 na Slovanské náměstí a trolejbusem 32 na Sušilovu (1 přestup, ale okružní cesta přes půl Brna)
Myslím, že nabídka je dostatečná na to, aby si každý byl schopen vybrat, co mu nejvíc vyhovuje.
přijde mi, že měníš pravidla během hry ;) Že Novolíšeňská obsluhuje jen mizivou, okrajovou část Líšně je jasné, proto jsem ti ostatně výše přiznal ten bod, ale Komín je "zastávkama u řeky" celkem slušně pokrytý, včetně centra (Svratecká), na tom trvám.
A už jsem se trochu ztratil v tom, pro co to tady tím vlastně argumentujeme, takže opakuju otázku - a co z toho jako plyne? :)
Novolisenska-Jirova je 1,6 km, do odlehlejsich casti Lisne je to dokonce pres tri kilaky, takze ne, vazne si nemyslim, ze trolejbus nejak zasadne obsluhuje Lisen. Vlkovu maximalne... Mozna jsem linej, ale proste si to myslim.
Jestli tohle za relevantni spojeni, kterym chcete operovat povazujete, tak potom nechapu busy do Ivanovic, protoze to je od konecne v Reckach jenom slaby dva kilaky, do Medlanek je to od saliny jeste min, takze taky zbytecne spojeni, atd. atd. Jestli chcete slovickarit a ukazovat mi uzemni plany, kterym dokazete, ze Novolisenska je v Lisni nebo ze od reky je to do kominskeho sidliste jen kilometr, coz je asi tak ctvrthodinky chuze, tak muzete...
Osobne mam radsi podstatu veci, nez slovickareni o tom, jestli ve slove videt ma byt Y nebo I, protoze oboji jsem schopen pochopit, ale proti gustu... Prijde mi to podobne, jako debata nad pravni formou Ceskych drah, kde jedni argumentuji tim, ze to neni statni podnik, protoze to ma v nazvu a.s....
PS: Proti propracovanosti IDS jsem nikde nenapsal ani carecku, dokonce jsem nikde netvrdil, ze kazda dve mista musi byt spojena s jen jednim prestupem (a vic ze je chyba)
plus možnosti spojení okružními linkami 44/84 nabízejí širokou paletu kombinací spojení Komín - Líšeň s jedním přestupem:
+ 8 - přestup na Křídlovické
+ 8 - přestup Škroupova / Krásného
+ 25/26/56/58/45/78 - přestup Stará Osada
1 + 8 - přestup na Nových Sadech
3 + 25/26 - přestup Stará Osada / Konečného náměstí
30/36 + 25/26 - přestup mezi Sušilova - Konečného náměstí (asi 250 metrů pěšky)
29 + 79 - přestup Starý Lískovec - Osová
3 + 56/58/45 - přestup Stará Osada
11 + 25/26 - přestup Konečného náměstí / Lesnická
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.