Praha — PESA Bydgoszcz, dodávající regionální vozidla rozličným polským, ale třeba také italským dopravcům, získala první kontrakt na dodávku motorových jednotek nové generace. Dnes v poledne podepsaly České dráhy s výrobcem smlouvu o nákupu 31 dvoudílných dieselových jednotek LINK II. Ty vycházejí z modelové řady, v niž PESA nabízí také třídílnou verzi LINK III, stejně jako jednodílný motorový vůz LINK I na stejné bázi. Kontrakt v úhrnné hodnotě 2 miliardy korun předpokládá dodání všech souprav v rozmezí prosince 2012 a ledna 2014; část z vozidel spolufinancují kraje z evropských peněz prostřednictvím regionálních operačních programů (ROP). S nasazením se počítá v Plzeňském, Karlovarském, Ústeckém a Zlínském kraji na nejvýznamnějších regionálních tratích.
Jednotky je možné provozovat i spojené – výrobce garantuje spolupráci až tří strojů v soupravě. Jak podotkl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek, tuto schopnost využijí dráhy zejména na trati Plzeň – Domažlice, kde by s devíti jednotkami měly pokrýt veškerou regionální dopravu. Maximální rychlost vozidel činí 120 km/h, vybaveny jsou spalovacími motory splňujícími emisní normu Euro 3B. Každá poskytuje 120 míst k sezení ve velkoprostorových klimatizovaných oddílech, z toho menší část bude také v komfortu 1. vozové třídy. Vozidlo je částečně nízkopodlažní, přístupné pro hendikepované cestující v souladu s normou TSI PRM.
PESA byla poprvé účastníkem tendru na železniční vozidla v České republice a svou cenovou nabídkou pokořila slovenského výrobce ŽOS Vrútky, který nabízel motorovou jednotku řady 861 vlastní konstrukce. Účast na dalších tendrech polský výrobce nevylučuje. V současné době se třeba připravuje výběrové řízení na 9 motorových vozů pro Pardubický kraj, kde bylo původní řízení v minulém roce zrušeno, aby mohl být počet poptávaných vozidel navýšen. ČD navíc uvažují o dodatečném tendru na čtyři vozidla pro regionální dopravu, protože díky cenově nízké nabídce od PESA se podařilo nevyčerpat dostupné prostředky z ROP.
Zdroj: České dráhy, PESA Bydgoszcz
Aleš Liesk. : a jsme u jádra věci, pokud nechce dodavatel přistoupit na požadavky zákazníka, tak mu prostě smlouvu s velkou mediální publicitou vypovím ...
Zásadní je, jak je z hlediska požadavků zákazníka na změny udělána smlouva.
Přesně tak by se totiž choval Polák k českému výrobci...
Ono dost záleží na tom, čemu je člověk ochoten říkat lokálka. Tak třeba na (Pha -) Rudná - Beroun má rychlost jen 50 km/h a je zařazena do tratí celostátních a Hanušovice - Lipová Lázně se 40 km/h také. Tak to tam tedy raději Chlumec - Ostroměř se 100 km/h dali taky no. Jinak k meritu věci: Regionovy jsou nasazovány i na koridorové úseky se 160 km/h. Prostě ideální vozidlo na svém místě, 200 kusů nestačí. :-/
Jasně že pozastavovat se obecně nad "polskou kvalitou" nemá cenu. O takovém mostu jsem také neslyšel, a je jedno, že jsem slyšel naopak o polském tunelu, do kterého se nevešel pořádný vlak, protože toho dali pod pražce omylem moc, nebo o polské dálnici, kterou stavěli ze dvou konců a uprostřed se minuli o rekordních 8 kilometrů. Američani zas uměli rozmáznout o Mars družici jen proto, že část systémů pracovala v metrech a část ve stopách. A o typu auta, co zabíjelo svou osádku tím, že svévolně zrychlovalo, jsme už slyšeli také dost.
Je to prostě spíš "kus od kusu".
8. Vnitřní a venkovní kamerový systém - že by konečně něco proti vnitřnímu vandalismu?
9. Nemluvilo se předtím o tom, že z EU bude dotováno 19 souprav a nyní se mluví o dotaci jen na 17? Stejně tak byly předtím prezentovány trochu jiné trasy o který není nyní ani zmínka (Nymburk - Čáslav) i když se počet souprav (31) nezměnil...
OT:
Ad jídlo: Narozdíl od nás Poláci nechávají kvalitní potraviny doma a levně exportují to co se nepovede. Tj. přesně ten opačný systém než máme my. :-)
Ad hmotné statky: Prvně konstruktérská fakta, pak ekonomické kecy. Protože většina "ekonomů" není použitelná ani na statek... ;-)
Ad RS1: Jako "Light Rail Vehicle" ho v 90 tých letech navrhl náš VÚZ na zakázku ABB pro tratě které bych, bráno s rezervou nazval neelektrifikovaný S-bahn. Je to úzký šalinobus a myslím si, že je pro naše tratě nevhodný. Neznám parametry LINK I, ale pokud v tom není nějaká bota, nákup by byl logický.
Ad náhradní díly: Dejme tomu že v DKV jsou dva typy pracovníků. Ti kterým je "všecho jasný" a nadělají víc škody než užitku, potom ti co umí - kteří ovšem končí tak, že náhradní díly dělají ručně na soustruhu protože se jim nedovolí v rámci prevence poruch proinvestovat sto korun. Že následně vzniklá škoda přesáhne 60 000 a znamená odstavení vozidla nikdo neřeší. "Ušetřilo se". Navíc v drážním SAPu už je stejně takový bordel (viděno osobně), že to další typ vozidla zhoršit nemůže a stejnou součástku, co stojí v mototechně 1500 kupují dráhy až za 30ti násobek ceny... ...ale psst! Já to oficiálně nemám vědět ;-)
kdyz se podivam na vizualizaci jednotky tak mi nedochazi jak bude mít strojvedoucí výhled z kabiny....
celni okno je temer cele pod urovni bocnich oken, takze nebude to komplikovat prehlednost situace pri provozu???
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.