..: SA: Jen dobrá výběrová řízení zkvalitní železniční dopravu :..

Ilustrační obrázekBrno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.

Žluté vlaky se blíže představují

Nejnovější vizualizace plánovaných žlutých vlaků. Takto má vypadat druhá třída.Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.

Třináct problémů české železnice

Student Agency má v plánu koupit šest soupravNež ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.

Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."

Takto by měl vypadat konferenční sál ve vlaku Student AgencyMateriál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.

Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.

SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná

Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.

HighJet je na cestě - více informací na podzim

Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.

Ilustrační foto: Student agency

Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008


Javy Poslat mail autorovi | 3.3.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 24      Zpráv na stránku:   
09.03.2008 (15:40)  
M: ČD jsou rádi když je to obsazený z 20%. Když to projíždí po druhej hodině Třebovou tak v tom pomalu nikdo není.
registrovaný uživatel M 
08.03.2008 (19:14)  
Hm, moc povzbudiva sluvka to teda nejsou:-)
O to zajimavejsi jsou obcasne zpravy o tom, jak jsou ty Ex super v porovnani s plnyma EC:-)

tenzor - to tvoje srovnani jsem asi podobne jako xyz ne zcela pochopil...
registrovaný uživatel mic 
08.03.2008 (15:47)  
Jojo, béčka bez plyše na BE (béčkový expres) potvrzuju, a to v dost zdemolovaném stavu. Např 2/3 byly lavice ve stavu rozloženém, tedy sedáky pošouplé a všeobecně špinavé a zadrobené. K jízdence by měl cestující nafasovat smetáček a nějaké nářadí k upevnění sedačky. Je to ostuda a v porovnání s EC obzvlášť vyniká a sváteční zážitek průjezdu ČT to silně kazí. Aještě jedna věc. Když jsem jel v oplyšovaném béčku, všiml jsem si, že některá místa vypadají ošoupaně. Ale je to jen nějaký odraz světla v určitém úhlu. Chtělo by to ten hadr nějak otočit, případně zvolit jiný chlup. Ale to bych asi chtěl příliš, aby se přemýšlelo a jinak dobrý nápad nebyl nějak pokažen. Jsu to věci, které nic nestojí, ale pokazí dojem. Škoda slov.
08.03.2008 (13:46)  
M: Ty Bčka na expresech z velké části vypadaj jako vykopaný z nejzadnější části ONJ a při pohledu na ně to nevypadá na čalouněný sedačky.
08.03.2008 (9:47)  
M - v poslední době jsem 2x viděl na BE komplet koženku. Řekl bych, že minimálně jedna souprava v tomto stavu jezdí trvale.
registrovaný uživatel xyz  mail  
07.03.2008 (23:15)  
tenzor:

No, já nijak nemám sekání rukou rád, ale kdyby mi někdo dal na výběr, že mi setne hlavu, stáhne mě zaživa z kůže nebo mi amputuje ruku, tak asi zvolím tu ruku. Ale popravdě, ani jedna ze tří možností není zrovna lákavá a neoznačili bych ji za rozumné východisko.
registrovaný uživatel tenzor 
07.03.2008 (20:31)  
M: Ano, ale waszyn to nejspis jeste nevi .)

Jinak s tou kozenkou, ja nevim, ale kdyby mi dal nekdo na vyber snist spinavy hambac ze zeme, sednout si na bezdomovcem pocuranou sedacku v saline nebo jet 3 hodiny v kozence, tak jak tu kozenku, nemam rad, muj vyber bude jasny. Nekdo mozna zvoli jinou moznost, nebudu komentovat :)
registrovaný uživatel M 
07.03.2008 (13:46)  
Moment, moment, moment... Na Ex jezdi kozenky? Nejsou ty sicny prelatkovany a predelany nahodou?
registrovaný uživatel waszyn 
07.03.2008 (11:35)  
Tak ze se da jet 3 hodiny kozenkou, je nazor mensinovy, nesdili ho valna vetsina cestujici verejnosti, a pro vetsinu necestujici verejnosti je to jeden z hlavnich argumentu pro necestovani s CD. Cestovani dopravnim prostredkem tohoto typu v roce 2008 bych srovnal napr.s tim,ze kdyz mi na vaclavaku spadne na zem hambac, ze budu pokracovat v jeho konzumaci, nebo ze si sednu v tramvaji na calounenou sedacku kterou pred chvili prochcal bezdomovec. Uz se to tady resilo tisickrat, proste byt objednatelem, spoje vedene vozidly rady B bych rozhodne nedotoval...
registrovaný uživatel tenzor 
07.03.2008 (11:12)  
waszyn: Tim ze nasadim na Brno vozy rady B, tak tam ty lidi proste do tech dobytcaku nedostanu ani za tech 35 Kc. V tom se 3 hodiny jet proste neda.

A tim je mysleno co? Jestli expresy, tak jste trochu vedle (neni na skodu nejdriv si zjistit, o cem chci psat :) ). Cestovani brnenskymi expresy je ted vetsinou daleko pohodlnejsi (a stejne rychle) nez narvanymi vlaky 'vyssi' kvality. Pravda, se SA se cestuje jeste lepe, i kdyz i tam uz se mi stalo ze jsem se modlil aby to konecne dojelo (140kg cestujici vedle + dopravni zacpa v Praze).
Jinak i kdyz rozhodne nejsem ani obhajce CD ani zastance kozenek, tak pokud to neni v lete a neni vlak narvany, tak nevim proc by se s tim 3 hodiny nedalo jet..
  1 2 3 4 5 ... 24      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko