..: Nová zastávka v Głuchołazích možná nebude :..

Ilustrační obrázekGłuchołazy - To, že jsou v Polsku na železnici možné věci, nad kterými zůstává rozum stát, ví už snad každý. Ale vždy se znovu podivíme, s čím novým ještě PKP dokáže přijít. Někdy člověka napadá, že v centrále PKP snad mají speciální odbor, který se zabývá vymýšlením absurdit. O jednu takovou absurditu se právě dnes postarala společnost PKP PLK s.a. (dceřiná společnost PKP, která je obdobou naší SŽDC), když náhle odněkud z propadliště dějin vytáhla dekret polského komunistického prezidenta Boleslava Bieruta z roku 1948.

Zastávka měla být v provozu do prázdnin

V článku z 15.1.2008 Želpage informovala, že do prázdnin by mohla být uvedena do provozu nová zastávka v Głuchołazech na ul. Powstańców Śląskych, tedy v místech, kde byla zastávka až do roku 1945 a dodnes po ní zbyl kousek perónu. Dnes se ukazuje, že možná půjde o další vítězství "betonu" z PKP nad možností rozvoje přeshraniční dopravy. V současné době musí turista, který chce vyrazit z Głuchołaz do Čech nebo naopak, jít cca 15 - 20 minut až na periférii, kde leží místní nádraží. Přitom naše peážní vlaky projíždějí přímo centrem Głuchołaz. Proto se představitelé města Głuchołazy 9. ledna dohodli s představiteli PLK, že na své náklady obnoví zastávku v centru a PLK poté hned vydá souhlas k uvedení do provozu. Jak se ukazuje, byl to asi jen krásný sen.

Nová zastávka měla přitáhnout na železnici pasažéry a Głuchołazům hosty. Nicméně jak potvrzuje místostarosta Głuchołaz Roman Sambor, který se právě vrátil z rozhovorů na ředitelství PLK, Bierutův dekret byl vytažen z hlubokého zapomění a jak se ukazuje, nyní s ním PLK straší představitele města. Ti chtěli uzavřít dohodu s PLK, aby mohli začít projektové a stavební práce. Bohužel podle tohoto dekretu údajně nelze otvírat takovéto zastávky a proto nelze být nyní v této otázce velkými optimisty.

Oficiální dopis ohledně zastávky má představitelům města dorazit ještě tento týden. Co v něm však bude, to nikdo neví. Ale pokud se obavy ukážou jako reálné, tak se s největší pravděpodobností nikomu nebude chtít podstupovat zdlouhavé martyrium ke zprovoznění malé zastávky.

Ilustrační foto: Casey_R, Zdroj: Radio Opole


Casey_R | 26.2.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bugear 
12.03.2008 (20:07)  
Nějaké nové zprávy?
Ještě jsem našel jeden článek, sice je co se týče dekretu nepřesný, ale krásně znázorňuje nepořádek na PLK, kde už zřejmě onen dopis stihli ztratit: http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080305/POWIAT02/778396320
03.03.2008 (10:43)  
V Głuchołazach je jeste ten problem, ze mistni vubec nevedi, kde maji nadrazi. Jel jsem v patek busem z Nysy a zeptal jsem se ridice o zastavku u (hlavniho) nadrazi. Ten nejdriv mi prodal jizdenku az do autobusoveho nadrazi (ktere je u zst. Glucholazy Miasto), tu jsem mu vratil, a jsem rekl, ze chci vystoupit o jednu zastavku driv, na zastavce na znameni u _hlavniho_ nadrazi. Vypadal, ze pochopil, ale stejne na te zastavce nezastavil a nechal me vystoupit az na autobusovem nadrazi. "Vzdyt jste chtel jet na hlavni zeleznicni nadrazi!" - rekl. Kratce jsem mu vysvetlil, ze hlavni nadrazi je cca. 1,5 km bliz, a že ze zst. Glucholazy Miasto vlaky nejezdi. Vypadal, ze nepochopil. Behem cesty pesky na hlavni nadrazi (mel jsem 15 min. na prestup, hodne prselo, zvladl jsem to na posledni vterinu) ptal jsem se mistnich na cestu na ono nadrazi. Tvarili se, jako bych se ptal na letiste. "Tak jdete spatnym smerem, jdete prave od nadrazi, musite zpatky" - takove komentare jsem ignoroval. A nejvic me prekvapilo, ze zenska, ktera bydli cca 500 metru od hlavniho nadrazi, vubec nevi, ze odtamtud jezdi jakekoliv vlaky do CR. Prijde mi, ze Ceskou Republiku, ktera je par kilometru dal, mistni porad si vsimaji jako neco co je dal nez konec sveta, a tam se proste nejezdi. Bohuzel takovy dojem mel jsem uz nekolikrat pobliz ceskych hranic (napr. v Krzanowicach). Myslim si, ze Mestsky urad v Glucholazach krome vystavby nove zastavky mel by taky podniknout nejakou propagacni akci o moznosti cestovani zeleznici kamkoliv z mesta ven:-) Jinak prijde mi, ze zminena neexistujici zeleznicni zastavka v centru Glucholaz porad vypada lip nez nektera z pouzivanych zastavek PKP. Mozna to, ze neni v provozu ji ponekud zachranilo. Jediny mozny problem je to, ze je umistena v oblouku. Zkusim vecer najit ilustracni fotku.
28.02.2008 (23:06)  
bugear : zapomněl jste například na Mírovou smlouvu 217/1921 Sb., dále Mírová smlouva 102/1922 Sb., kterou se mimo jiné stanovuje průběh státní hranice

nebo dokonce na Císařské nařízení číslo 90/1866 ř.z., či Císařský patent č. 253/1852 ř.z., které jsou stále platnou součástí právního řádu ČR.

Schengenská smlouva neruší platnost dvou nebo vícestranných mezistátních smluv, ale "převádí" některá smluvní ujednání do kategorie "vyhaslých", které vzhledem k později přijatým mezistátním závazkům nemají tzv. právní následky.
To je obdoba tzv. Benešových dekretů, které jsou stále platné, ale právně vyhaslé, například nikdo dnes neodsunuje německé obyvatelstvo apod.
registrovaný uživatel bugear 
27.02.2008 (21:58)  
Diskuze o článku na polském usenetu: http://usenet.gazeta.pl/usenet/0,47943.html?group=pl.misc.kolej&tid=1376586&MID=%3Cfq1ci1%244p3%241%40inews.gazeta.pl%3E
27.02.2008 (21:31)  
Vážení
dovolte mi podpořit Casey_R protože tak to tam vypadá.
je mi jasné že pro poláky tato trať není ta hlavní,ale vyhlídková 40 km rychlost je k uzoufání.
vím o čem mluvím, jezdil jsem na čundry přes Glucholazy za minulého režimu a teď za ženou do lázní.
můj malý postřeh - český celník ve stejnokroji jako policista a polák v maskáčích, jako by čekal záškodníka.
teď uvažuji jaké to je v Shengenu - jestli mne už pustí z vlaku...
27.02.2008 (23:10)  


Z vlaku už Vás pustili od prosince 2006. Jezdím tam poměrně pravidelně. Teď se Schengenem jsem tam ještě nebyl, ale chystám se. Jediné co se te´d změní bude to, že už na peróně nebude stát český policajt a polská Straź graniczna.
registrovaný uživatel bugear 
27.02.2008 (13:28)  
@Casey_R: Nikoliv, dohoda o privilegovaném průvozu je stále platná, pouze se již prakticky nepoužívá (snad vyjma článku 14, aktuální stav ovšem neznám). Na druhou stranu v ní nevidím nic, co by stavbě zastávky bránilo.
27.02.2008 (13:47)  


Díky za objasnění. Jinak jsem tam taky nenašel nic co by výstavbě bránilo. Ale jak jsem už napsal níže, je možné, že PLK vytáhlo něco úplně jiného. Konečně mluví se (i v původním polském zdroji) o dekretu prezidenta Bieruta a tohle je "jen" mezinárodní smlouva. Takže může jít o něco, o čem nemáme ani tušení. Jsem zvědavý, jak to bude dál pokračovat. V každém případě to dál sleduji.
registrovaný uživatel Wool 
27.02.2008 (11:35)  
Hranicni prechody vstupem do schengenskeho prostoru zanikly...
registrovaný uživatel P_V 
27.02.2008 (3:10)  
Ten dekret, co Wojtek linkoval, upravuje podmínky provozu jakýchsi "privilegovaných průvozních vlaků", v nichž neprobíhají pohraniční formality. Ale nijak přeci nezakazuje jízdu jiných druhů vlaků, obyčejných ne-privilegovaných, které pohraničním formalitám podléhají! (díky Schengenu jsou nyní ty formality = 0)
27.02.2008 (7:45)  


Právě že celé je to nějaké divné. Ten dekret/smlouva o privilegované dopravě umožňoval peáž do doby než došlo k otevření přechodu. Tím pádem byli minimálně všechny osobní vlaky až do prosince 2006 těmi privilegovanými. Měl jsem za to, že po otevření přechodu fakticky pozbyl platnost. Pokud teda PLK nevytáhlo ještě nějaký úplně jiný dekret, o kterém nemáme tušení. Ještě se budu snažit zjistit podrobnosti.
registrovaný uživatel bugear 
26.02.2008 (23:09)  
Mezinárodní právo sice není můj cup of tea, ale:
Proč je Dohoda z roku 1948 uvedena mezi mezinárodními smlouvami z roku 2005?
Nezdá se, že by Dohoda z roku 1948 byla zrušena, na základě jakého předpisu je tedy možný současný stav? (Je to tak, že se nejedná o tranzit a je tedy upravován touto dohodou: http://www.podnikame.cz/smlouvy07/index.php3?co=ss07006 )

@tgw: Mezi nejstarší československé stále platné zákony, které se dosud v praxi užívají nebo jejichž užití v praxi přichází v úvahu, patří:
Zákon č. 54/1946 Sb., o letním čase
Zákon č. 148/1949 Sb., o Národní galerii v Praze
Zákon č. 165/1950 Sb., na ochranu míru
Zákon č. 191/1950 Sb., směnečný a šekový
Zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu
Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon
Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád)
http://cs.wikipedia.org/wiki/Zákon_(právo)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko