..: Hospodaření ČD Cargo :..

Ilustrační obrázekPraha - Jsou to již dva měsíce, co došlo k účetnímu oddělení nákladní dopravy Českých drah do samostatného podniku známého jako ČD Cargo. Podle oficiálního tvrzení drah hospodaří tato divize úspěšně. V poslední době navíc dochází k neustálému nárůstu poptávky po přepravě zboží právě po železnici. Situace se v kvantitě transportovaných produktů se tak vrací do stavu před prudkým poklesem v devadesátých letech minulého století. Současně s tím dochází ke změně povahy přepravovaných komodit. Zatímco dříve šlo především o hromadné substráty, dnes vedou produkty automobilek.

"Pozorujeme stále větší zájem o to posílat svoje zásilky po železnici. Nejsou to jenom třeba tradiční oceláři, ale také automobilový průmysl," prohlásil tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala. Jednou z možných překážek dalšího růstu je to, že ne všechny nově budované průmyslové zóny mají spojení firemními vlečkami s veřejnou železniční sítí. Z toho důvodu připravili odborníci z oboru speciální řešení. Zboží z nových továren by podle podle nich mělo být sváženo do speciálně vybudovaných skladů. "Co ještě by bylo dobré, uvažovat o tom, spojit se lépe se zákazníky, vytvářet vlečky u velkých logistických center," řekl České Televizi Ing. Petr Moos z ČVUT.

Ne všechno je ale tak ideální, jak to na první pohled vypadá. I přes nárůst výkonů totiž zisky a celkový hospodářský výkon firmy klesá. To ovšem nedělá vedení Carga příliš těžkou hlavu. "Je třeba si uvědomit, že ten výsledek je vlastně jenom výsledek účetního okruhu, protože až vlastně od prvního prosince loňského roku došlo k vyčlenění Carga do samostatné společnosti, to zaprvé," upozorňuje ředitel ČD Cargo Josef Bazala. Klesající výdělek je prý dále způsoben nyní probíhající obnovou chátrajícího vozového parku. "A za druhé je tam další fenomén. Tím, jak se zlepšují celkové výsledky Českých drah a okruhu osobní dopravy, je samozřejmě více umožněno, aby se investovalo do nákladní dopravy, do nákladních vagónů a aby se řešil letitý problém, kdy v minulosti z důvodu nedostatku finančních prostředků se postupně snižoval použitelný nákladní park nákladních vozů a samozřejmě i technický stav lokomotiv, který nebyl na dostatečné úrovni," dodává Bazala. Jakákoli další podezření na nečisté hospodaření společnosti odmítá.

Nákladní doprava národního železničního dopravce byla do samostatné společnosti vyčleněna v rámci restrukturalizace drah. Osobní doprava by jí měla brzy následovat. Mateřská společnost tak bude v budoucnu zajišťovat pouze koordinaci činnosti všech svých dcer. Samotná restrukturalizace byla zahájena před vstupem ČR do Evropské unie. Postupně tak dochází k odstraňování monopolního chování státních koncernů ve všech členských zemích. Hospodaření ČD se v nejbližších týdnech stane i jedním z témat některé reportáže v pořadu Reportéři ČT vysílaném pravidelně v pondělí ve 21:30 na ČT1.

Zdroj: ČT2 - Události, komentáře


Samir Lepara | 11.2.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
12.02.2008 (11:19)  
JTB: Měl jsem na mysli hlavně to, že ta kvantita (i podíl železnice na celkové přepravě) byla v 90. letech furt ještě mnohem větší než teď. Takže situace v kvantitě se nevrací do stavu před poklesem.
12.02.2008 (9:35)  
Mě spíš zaráží navrhované řešení - svážet kamiony do logistických center a odtud rozvážet vlakem. Nebylo by už jednodušší podniky prostě zavlečkovat a zboží rovnou nakládat do železničních vozů? Neřeknu u kontejnerových přeprav, ale co u těch ostatních? Nebo se bude nakládat do kontejnerů úplně vše jen proto, že podniky nemají vlečky? Jak daleko bude od výrobce takové logistické centrum? Vyplatí se to překládat i pro vnitrostátní přepravy? (Vše pod heslem "ani metr nových kolejí"?)
12.02.2008 (2:20)  
Doomlukas: beru na sebe, zprávu jsem vydával já a měl si toho všimnout. Samozřejmě, ČD Cargo je dopravcem, u něhož si dejme tomu TPCA coby přepravce objednává přepravu zboží. Nebo spíš nějaká externí firma, jíž to TPCA zadává:). Kdysi jsem z týhle terminologie dělal zkoušku, starý docent Eisler by mne asi hnal:)

Diskutovat by se dalo i o termínu "národní dopravce", protože to legislativa od doby oddělení SŽDC nezná a oporu to má jen v tom, že ČD dosud obstarávaly řízení provozu. Oddělení Carga tomu dalo další rovinu, ale nechme to takto, chybně to taky není.

Co se té kvantity výkonů týče, tak ten trend je dlouhodobě pozitivní, byť v řádech jednotlivých procent a v první polovině devadesátých let byl pokles násobně větší. Podstatné to ale určitě je a důkazem budiž nedostatek lokomotiv u Carga.
registrovaný uživatel leon 
11.02.2008 (23:10)  
a divite se, kdyz je to po zeleznici pro podnikatele drazsi a navic je u cd znacna nespolehlivost?
registrovaný uživatel Semík  mail  
11.02.2008 (16:56)  
2 SergeS: Podívej se někdy kolem sebe. Ještě v polovině devadesátých let expedovala škodovka v rámci ČR auta po železnici. Pamatuju si dobře jak každý týden vykládali ve Zlíně několik vagónů s autama. Když jsem si koncem devadesátých let kupoval auto, tak mi bylo řečeno, že v rámci celé ČR se žádná auta vlakem nevozí. Takže si vem jenom kolik nových škodovek se tu prodá a připočítej si k nim kamiony. Tuším, že to vozí po 10. Něco podobného platí třeba u Renoltu. Tam auta naloží na trajekt, z něj do vlaku no z Prahy to zas v rámci ČR vozí kamiony. Takže pokud si nové auto nekoupíš přímo u výrobce, poveze se v ČR kamionem. Postav se klidně nahlavu, ale nic stím neuděláš. A ČD Cargo asi taky ne.
registrovaný uživatel SergeS 
11.02.2008 (14:47)  
Semik - to te chci videt jak povezes takovych 400 aut kamiony z bodu A do bodu B ;-)
11.02.2008 (14:37)  
"Situace se v kvantitě transportovaných produktů se tak vrací do stavu před prudkým poklesem v devadesátých letech minulého století."
No to tedy ještě ani náhodou.
"Nákladní doprava národního železničního přepravce..."
S matením pojmů dopravce a přepravce se lze setkat často, ale na serveru, který je přímo zaměřen na železnici, by k tomu docházet nemuselo.
registrovaný uživatel Semík  mail  
11.02.2008 (14:02)  
No jen jestli ten zájem o nákladní dopravu není vyvolaný tím, že je nedostatek řidičů kamiónů a hold železnice je poslední možnost jak to zboží někam poslat.
11.02.2008 (12:59)  
Proč bazal zmiňuje osobní dopravu? Naprosto nechápu, vždyť by ho mělo zajímat jen Cargo...
registrovaný uživatel M@ra 
11.02.2008 (12:45)  
zaza: To by to dopadlo...

A kdo říká, že dopravce třeba Hyundai budou zrovna ČD Cargo?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko