Praha - Jsou to již dva měsíce, co došlo k účetnímu oddělení nákladní dopravy Českých drah do samostatného podniku známého jako ČD Cargo. Podle oficiálního tvrzení drah hospodaří tato divize úspěšně. V poslední době navíc dochází k neustálému nárůstu poptávky po přepravě zboží právě po železnici. Situace se v kvantitě transportovaných produktů se tak vrací do stavu před prudkým poklesem v devadesátých letech minulého století. Současně s tím dochází ke změně povahy přepravovaných komodit. Zatímco dříve šlo především o hromadné substráty, dnes vedou produkty automobilek.
"Pozorujeme stále větší zájem o to posílat svoje zásilky po železnici. Nejsou to jenom třeba tradiční oceláři, ale také automobilový průmysl," prohlásil tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala. Jednou z možných překážek dalšího růstu je to, že ne všechny nově budované průmyslové zóny mají spojení firemními vlečkami s veřejnou železniční sítí. Z toho důvodu připravili odborníci z oboru speciální řešení. Zboží z nových továren by podle podle nich mělo být sváženo do speciálně vybudovaných skladů. "Co ještě by bylo dobré, uvažovat o tom, spojit se lépe se zákazníky, vytvářet vlečky u velkých logistických center," řekl České Televizi Ing. Petr Moos z ČVUT.
Ne všechno je ale tak ideální, jak to na první pohled vypadá. I přes nárůst výkonů totiž zisky a celkový hospodářský výkon firmy klesá. To ovšem nedělá vedení Carga příliš těžkou hlavu. "Je třeba si uvědomit, že ten výsledek je vlastně jenom výsledek účetního okruhu, protože až vlastně od prvního prosince loňského roku došlo k vyčlenění Carga do samostatné společnosti, to zaprvé," upozorňuje ředitel ČD Cargo Josef Bazala. Klesající výdělek je prý dále způsoben nyní probíhající obnovou chátrajícího vozového parku. "A za druhé je tam další fenomén. Tím, jak se zlepšují celkové výsledky Českých drah a okruhu osobní dopravy, je samozřejmě více umožněno, aby se investovalo do nákladní dopravy, do nákladních vagónů a aby se řešil letitý problém, kdy v minulosti z důvodu nedostatku finančních prostředků se postupně snižoval použitelný nákladní park nákladních vozů a samozřejmě i technický stav lokomotiv, který nebyl na dostatečné úrovni," dodává Bazala. Jakákoli další podezření na nečisté hospodaření společnosti odmítá.
Nákladní doprava národního železničního dopravce byla do samostatné společnosti vyčleněna v rámci restrukturalizace drah. Osobní doprava by jí měla brzy následovat. Mateřská společnost tak bude v budoucnu zajišťovat pouze koordinaci činnosti všech svých dcer. Samotná restrukturalizace byla zahájena před vstupem ČR do Evropské unie. Postupně tak dochází k odstraňování monopolního chování státních koncernů ve všech členských zemích. Hospodaření ČD se v nejbližších týdnech stane i jedním z témat některé reportáže v pořadu Reportéři ČT vysílaném pravidelně v pondělí ve 21:30 na ČT1.
Zdroj: ČT2 - Události, komentáře
1 2 | Zpráv na stránku: |
Diskutovat by se dalo i o termínu "národní dopravce", protože to legislativa od doby oddělení SŽDC nezná a oporu to má jen v tom, že ČD dosud obstarávaly řízení provozu. Oddělení Carga tomu dalo další rovinu, ale nechme to takto, chybně to taky není.
Co se té kvantity výkonů týče, tak ten trend je dlouhodobě pozitivní, byť v řádech jednotlivých procent a v první polovině devadesátých let byl pokles násobně větší. Podstatné to ale určitě je a důkazem budiž nedostatek lokomotiv u Carga.
No to tedy ještě ani náhodou.
"Nákladní doprava národního železničního přepravce..."
S matením pojmů dopravce a přepravce se lze setkat často, ale na serveru, který je přímo zaměřen na železnici, by k tomu docházet nemuselo.
A kdo říká, že dopravce třeba Hyundai budou zrovna ČD Cargo?
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.