Brno - Plná nádražní hala, dlouhé fronty u několika otevřených osobních pokladen a nervózně přešlapující cestující, sledující informační tabule s odjezdy vlaků - typický obrázek libovolného rušnějšího dne na každém větším nádraží v Česku. Podle Českých drah by ale dlouhé fronty a nepříjemné čekání měly již brzo být minulostí. Po zavedení nového systému odbavení ve vybraných stanicích v polovině loňského roku teď přichází další novinka: prodejní automaty jízdenek UNIPAJ. Výraznější výhody přinesou zejména držitelům In-karty ČD, přínosem by ale měly být pro všechny cestující.
Podobně jako v případě nového způsobu odbavení cestujících, i nová generace jízdenkových automatů byla uvedena do pilotního provozu na brněnském hlavním nádraží. Děje se tak jen necelé dva roky poté, co České dráhy zcela zrušily původní prodejní automaty PAJ. Jejich využitelnost byla sice značně omezená, výhodou pro cestující naopak byla speciální sleva na takto zakoupené jízdní doklady. Nové automaty UNIPAJ by měly oproti svým předchůdcům znamenat výrazný pokrok po funkční stránce - zejména v návaznosti na nabídku zákaznických výhod pro držitele In-karty/Rail plus.
Díky integrované čtečce bezkontaktních čipových karet automat sám určí příslušnou výši slevy na právě kupovanou jízdenku. Bohužel, v testovacím provozu je možné zakoupit pouze jednosměrné jízdenky pro 2. vozovou třídu do vzdálenosti 120 km. Dopravce ovšem slibuje postupné rozšiřování nabídky jízdenek, které bude možné pomocí UNIPAJ pořídit.
Výhradně pro držitele In-karet/Rail plus je pak zajímavá možnost vyzvednout cestovní doklad k jízdence eLiška, zakoupené prostřednictvím eShopu ČD, případně přímo na místě koupit její speciální zlevněnou verzi Šťastná eLiška, určenou pouze pro aktuální den do vyprodání vyhrazeného počtu míst. Automat rovněž umožní zobrazit aktuální informace o kartě a aktivní zákaznické aplikaci.
Jako poněkud problematický se ovšem jeví způsob platby za jízdní doklady: ten je v současnoti možný pouze prostřednictvím elektronické peněženky na In-kartě. Předplacený kredit lze od 1. ledna 2008 dobít ve všech stanicích vybavených čtečkou čipových karet na síti ČD. Kromě automatů UNIPAJ lze elektronickou peněženku využít i při platbách za vnitrostátní a mezinárodní jízdenky, rezervační poplatky a zboží v osobních pokladnách vybavených čtečkou a systémem UNIPOK. Kromě dobíjení kreditu v elektronické peněžence je možné rovněž požádat o zpětné vyplacení aktuálního stavu elektronické peněženky v hotovosti
Automaty UNPAJ jsou v této chvíli umístěny pouze ve stanici Brno hl.n. V průběhu prvního čtvrletí letošního roku by ale měly být instalovány i do stanic Ostrava hl.n., Ostrava-Svinov, Olomouc hl.n., Pardubice hl.n. a Praha-Holešovice, kde by měly pomoct řešit často kritickou situaci s vytížeností osobních pokladen. Prodej jízdenek v automatech je přitom v zahraničí poměrně běžný: univerzální automaty uzpůsobené pro platbu klasickou platební kartou typu Smart Card představují primární způsob prodeje a výměny jízdenek u francouzské SNCF nebo německých DB; nákup 130 nových automatů na jízdenky před rokem avizovaly i rakouské spolkové dráhy ÖBB v rámci strategie rozvoje dálkové dopravy. Zůstává doufat, že i České dráhy využijí možnosti prodejních automatů v plné míře a poskytnou tak efektivní a univerzální alternativu k tradičnímu modelu distribuce jízdenek.
Využijete možnost nákupu jízdenky v automatu? Hlasujte v naší anketě.
Zdroj: České dráhy, Inkarta.cz
dovolím si vyjádřit jisté pochybnosti co se týká způsobu odbavení cestujících prostřednictvým automatů. Asi nyní vyzradím firemní tajemství matka ČD mi to snad promine. Úsporná opatření ČD již v r. 1995 měla v úmyslu nahradit průvodčí ve vlaku jednak převedením této povinnosti na strojvedoucího ketrý odbaví cestující kteří nebudou mít drobné do automatu na motoráčku. To se však postupem času nějak vytratilo.V zeměpisné šiřce kde dodnes provozuji službu strojvedoucího s komerčním odbavením cestujících za celých 12 let žádný automat na MV ř. 809 nebyl instalován. Urychlením obchodních transakcí mezi strojvedoucím a cestujícím je dnes zařízení POP.Strojvedoucí je dnes považován v okamžiku kdy zastaví 100% průvodčím se všemi jeho povinnostmi!!! Proč o tom tak zeširoka píši?
Všímám si že u té naší železnice české se některé činnosti dělají v obráceném pořadí.. (propustí se zaměstnanci s tím technika vás nahradí, tehcnika v nedohlednu původní zaměstnanci rovněž) výsledek nekonečné fronty u pokladen, neodbavení cestující ve vlacích obsazených pouze strojvedoucím atd.
Životu kolem kolejnic budu vždy fandit at se stane cokoli o to bolestívější jsou pro mě však dosahované výsledky zejména v regionální dopravě. Zatím jak vidím a slyším se vše řeší odvoláváním a jmenováním a odvoláváním a jmenováním .... v řídících funkcích, ředitelů a Vrchních přednostů atd.
http://fincentrum.idnes.cz/do-roka-budeme-drobne-vydaje-platit-bezkontaktne-f6l-/fi_osobni.asp?c=A080130_154234_fi_osobni_fib
ale to uz bychom chteli opravdu moc :-)
Jo ale to je hold Německo a ne českej Pytlíkov, kde jde každému o vlastní kapsu, popříkladě jak co kde zničit (viz neobsazené zastávky)
Za prvé to nemusí být konkrence, ale úplně jiný obor.
Za druhé ta firma je perspektivnější nejspíš i proto, že nekontroluje takové kraviny, jako co dělají zaměstnanci ve volném čase, zda něco nevyzradili do médií nebo kde se dají na netu stáhnout Pomůcky GVD.
Jeste k automatum. Zda se mi to, ze na jednu stranu chteji zavadet CD automaty, aby byli svetovi, ale na druhou stranu se snazi na tom nekdo snazi trhnout pekne prilepseni. Tyhle strojky co tam jsou a jestli je zavedou, tak se opravdu stejne budou muset driv nebo pozdeji vymenit, protoze nemaji zadne diry a dirky, kterymi by se mohly vkladat karty, bankovky ci mince. Navic tyhle "vkladaci" serepeticky stoji pri nejake hromadne vyrobe v cine par korun navic.. Vsechno ostatni je pouze SOFTWAROVA zalezistos. A to treba uz ono zminovane rozponani bankovky. Kdyz se prejde na euro, tak se jednoduse preprogramuje automat. Dalkove se to pusti treba nekdy o pulnoci a za pet minut by klidne mohli vsechny automaty prijmat eura misto korun.
Jinak s automaty jsem se setkal ve Francii, Svycarsku, Nemecku, Rakousku, ... a vsude je to prijemnejsi natukat v automatu, zvlast kdyz mistnim jazykem neoplyvam a automat vsude plyne zvlada anglictinu :-)
Jeste k te vzdalenosti, zda se mi to hodne uvalene, aby byl automat na kratsi vzdalenosti, spis by to mel byt opak - na delsi. Kdo jezdi kratsi vzdalenosti, tak jezdi vetsinou denne, nebo nekolikrat tydne a ma tratovou nebo podobnou nejakou vyhodnejsi jizdenku a automat nepotrebuje videt treba cely mesic....
Takze jsem silne pro automaty a vlastne celkove elektronicke odbaveni - internet. A myslim, ze by to privitala drtiva vetsina populace...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.