Polsko, Porajów - Na trati Liberec - Varnsdorf by mohla být vybudována zastávka i pro obyvatele polského Porajówa, kteří o to začali usilovat. Vlaky směrující do Německa po trati 089 sice jezdí částečně přes Polsko, tímto územím však pouze projíždějí. To může být jedním z důvodů, proč je asi tříkilometrový úsek trati ve špatném stavu. Poláci se totiž o koleje zatím prakticky nestarají.
Shnilé, často i chybějící pražce - tak vypadá polský úsek železnice mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou. Vlaky tudy jezdí maximálně třicetikilometrovou rychlostí. Dle Jaroslava Šrajera, bývalého přednosty uzlové železniční stanice Liberec, může vzhledem ke kritickému stavu trati bez údržby dojít i k vykolejení vlaku a tím k ohrožení bezpečnosti cestujících.
Tento stav se ale možná už brzy změní: lidé v Porajówě totiž chtějí, aby tu vlak stavěl. Vznik zastávky na polském území podporuje také vedení radnice v blízké Bogatyni. S tím, že bude oprava trati stát miliony eur, prý počítají.
Podle starosty Hrádku nad Nisou by to však mohla být motivace i pro polské dráhy k tomu, aby úsek opravily. Navíc, České dráhy by pak zřejmě nemusely platit za průjezd polským územím jako doposud. Dle Šrajera se jedná o částku v řádu milionů korun ročně. K předpokladu, že polská strana změní kvůli zastávce svůj přístup, jsou skeptičtí krajští úředníci: podle kraje bude dobré, pokud se podaří trať v dohledné době alespoň zmodernizovat.
Casey: Škoda, že nikdo z našich hejtmanů není podobně "ujetý", speciálně třeba Jiří Šulc
Myslím, že s cenou jízdenky nemusí být problém. Funguje to tak v Hlucholazích (Głuchołazy - PKP). Cestující do stanice Głuchołazy jsou odbaveni podle vnitrostátního tarifu. Cestující ze stanice Głuchołazy jsou obaveni jako z neobsazené zastávky v CZK.
Dále má vzniknout zastávka Głuchołazy - miasto a snad Pokrzywna. V pohraničí má většina Čechů nějaké ty zloté v kapse a obráceně - Poláci koruny.
Nicméně největší problém začnou dělat ČD z hlediska odbavení cestujících, pokud tam nebude vytvořen nějaký IDS s jízdenkou platnou ve všech třech zemích.
Zastávka je na polském území, tudíž (podle stávající logiky ČD) se jedná o mezistátní přepravu, která se musí uskutečňovat za zvláště "mastný" tarif, protože jedině tak ČD nezkrachují.
Bude třeba vyvinout hodbně úsilí k tomu, aby byly ČD donuceny k tomu, že se tam bude jezdit za vnitrotarif ČD a průvodčí bude inkasovat za jízdenky nejen v Kč, ale také v PLZ (dokud nebude v Polsku platit taky EURO) nebo EURO.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.