..: Obyvatelé Zábřehu na Moravě protestují proti protihlukové stěně :..

Ilustrační obrázekZábřeh na Moravě - V Zábřehu na Moravě vzniká v posledních dnech velice zajímavá situace. Vzhledem k připravované elektrifikaci trati do Šumperka by mělo dojít také k její celkové modernizaci, a proto by měla v místech sousedících s obytnými částmi obce vyrůst protihluková stěna. Na rozdíl od jiných případů zde proti jejímu vybudování sepsali někteří místní obyvatelé petici. Tvrdí, že si na hluk projíždějících vlaků již zvykli. Připravovaná zeď by jim prý navíc kazila výhled na okolní krajinu. "Tam to bude dva a půl metru, ale tady už vidíte, je to metr a půl a když budou ještě dva a půl, tak budem jak udušení," prohlásila obyvatelka jednoho z místních domů. "Nám by to tady omezovalo výhled a shodli jsme se všichni, že se tady budou promenádovat různí sprejeři, takže nechceme," dodala jedna z jejích sousedek.

Podle platných předpisů je výstavba zmíněné stěny nutná, jelikož v opačném případě by došlo k překročení limitů hluku a vibrací. Podle městské radnice navíc nejde o názor všech obyvatel, jichž se projekt týká, ale pouze jejich části. "Ten názor, který je v té petici obsažený, je názor části obyvatel. Už se objevily názory jiných lidí z té samé ulice, že oni by naopak ty stěny přivítali," prohlásil tiskový mluvčí místního městského úřadu Milan Kratochvíl. Výhled na krajinu by podle něj navíc měla minimálně částečně nahradit nově vysazená zeleň. "Protihlukové stěny budou vypadat jako dřevěné. Z venkovní strany je doplníme zelení, hlavně keři a popínavými rostlinami," chlácholil veřejnost.

Předpokládaný termín zahájení prvních stavebních prací je uvažován na letošní jaro. Stavaři letos zvelebí úsek mezi Šumperkem a Bludovem, inkriminovaná část příjde na řadu o rok později. Po dobu výluky budou cestující přepravováni náhradními autobusy.

Zdroj: ČT1 - Report, ŽelPage


Samir Lepara | 18.1.2008 (19:54)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
23.01.2008 (15:31)  
No, asi takto - 30 dB je myslim skoro "absolutni" ticho. Jinymi slovy, vic nez 30 dB je i v prostredi, kde je ticho, takze tahle hranice by byla naprosto vrazedna (ve smyslu, ze by steny musely byt i kolem dratu vysokeho napeti:)...

Ta Jirova ma specifikum to, ze byla stavena v dobach utuzovani komunismu a na zdravi se prilis nehledelo. Tim nerikam, ze by to slo vylozene efektivne resit (napr. ulice Bednarikova), ale dnes by se nejaka opatreni mozna udelala. Asi urcite by tam nebyl 4pruh, ale jen obyc. silnice. Na druhou stranu nejaka opatreni se snad i delala - u posty treba.
Jinak skoda to je, ale taky v tom spociva jasna vyhoda zeleznice - lze ji snadno oddelit od okoli a "uzavrit" (coz se v Lisni stalo) jeji negativni vlivy, protoze nema krizovatky atd. U silnic (nebo snad letist) tohle mozne neni. Ovsem pokud do toho vstoupi pozadavky typu neschovavejte vlak za zed nebo ze z vlaku ma byt vyhled do krajiny, tak je tato vyhoda samozrejme v trapu...

A konkretne 8 vs bus. Je to sice od prvaka, ale nejsou tam zadna moudra, na ktera by musel studovat 5 let, jsou tam spise fakta a je to dozorovane ucitelem. Za vsech okolnosti? Rekl bych, ze podstatne je neco jako prumer (Berdych taky nad Federerem vedl v prvnim setu - ale zavery o vysledku na jejich zaklade delat nelze...). Vsechny okolnosti jsou navic docela narocne na vypocet, mereni a tak. Takze nezbyva nez verit tem udajum tam (nebo je najit jinde). Zcela subjektivne si ale myslim, ze salina vetsi hluk dela a je to dane tim povrchem, od ktereho se "vetsina" hluku odviji. Hluk saliny se take asi jinak siri - pravdepodobne dal, protoze ma vyssi ton, ale to je jen muj nazor.

Jakozto Lisnak (byvaly) jsi nekdy po nocich pri dobrych podminkach jiste zaslechl hluk vlaku, ackoliv tam nikde vlak nejezdi. Jednak otazka - prichazi to z trati 340 nebo 250?:-) Dvak je to taknak dukaz toho, ze ten zeleznicni hluk ma vetsi dosah, protoze dalnici jsem neslysel nikdy, ackoliv dalnice neni z Lisne dal a vede k ni asi o neco snazsi cesta
registrovaný uživatel tenzor 
23.01.2008 (14:05)  
M: diky za informace (a vecny styl), vypada to ze jsem se skutecne mylil - vychazel z mylnych predpokladu - a protihlukove steny v Zabrehu z hlediska ochrany zdravi jsou s velkou pravdepodobnosti odpodstatnene. Pokud hluk ktery prevysuje 30 db muze mit negativni vliv na kvalitu spanku a tim padem i na zdravi lidi, je to dost varovne.

For a good night's sleep, the equivalent sound level should not exceed 30 dB(A)

Jenom je skoda, ze se stejne nepostupuje na silnicich, na hlavni silnici a kolem zastavek busu a (na Jirove je to spesl v tom ze se autobus vetsinou rozjizdi ze zastavky a hned pote jeste pri odbocovani na hlavni a motor rve fakt dost) se klidne mohly vybudovat protihlukove steny, mista je tam na to vcelku dost. Sice by to hluku uplne nezabranilo (kvuli odbockam a pruchodum na zastavky) ale aspon by ho trochu omezilo.

Ad PDFko, mel jsem na mysli neco konkretnejsiho k brnenskym salinam a lince 8 vs rozjezdovym autobusum, tady se jen konstatuje ze tramvaj je o neco hlucnejsi nez autobus (za vsech okolnosti? ais ne) a navic je to prace studenta prvniho rocniku.
registrovaný uživatel M 
23.01.2008 (13:54)  
tenzor prosil o link, tak jsem mu ho dal
registrovaný uživatel pekař 
23.01.2008 (13:49)  
R1463UPA: já myslel, že po těch čtyřech dnech už snad není o čem.:)
23.01.2008 (13:46)  
pekar: taky jsem koukal:)
registrovaný uživatel pekař 
23.01.2008 (13:03)  
Vy to tu stále ještě řešíte?
registrovaný uživatel M 
23.01.2008 (12:12)  
Napriklad: http://www.who.int/docstore/peh/noise/guidelines2.html
The primary sleep disturbance effects are: difficulty in falling asleep (increased sleep latency time); awakenings; and alterations of sleep stages or depth, especially a reduction in the proportion of REM-sleep (REM = rapid eye movement) (Hobson 1989). Other primary physiological effects can also be induced by noise during sleep, including increased blood pressure; increased heart rate; increased finger pulse amplitude; vasoconstriction; changes in respiration; cardiac arrhythmia; and an increase in body movements (cf. Berglund & Lindvall 1995). For each of these physiological effects, both the noise threshold and the noise-response relationships may be different. Different noises may also have different information content and this also could affect physiological threshold and noise-response relationships (Edworthy 1998).

U silnicnich vozidel je to zhruba tak, ze do nejakych 20-30 kmh je slyset motor, potom prevlada hluk od vozovky (valivy hluk) a na dalnici oba tyto hluky prebiji hluk aerodynamicky. Nebo plus minus tak...

Co se tyce toho, zda-li je hlucnejsi autobus nebo salina, tak k tomu asi tolik:
http://envi.upce.cz/pisprace/ks_pce/04/koznar.pdf
Podle tohoto zdroje vydava salina hluk 85-90 dB, autobus potom 84 dB (neni tam zadne rozmezi) a vlak muze jit i pres stovku. Zde si dovoluji podotknout, ze decibely nejsou jednotkou typu decimetr (tj. 80 decibelu neni dvakrat vetsi hluk nez 40 decibelu, 80 dB neni dvakrat skodlivejsi nez 40 dB a hlavne 80 dB nezanikne na dvakrat delsim useku nez 40 dB)
registrovaný uživatel tenzor 
23.01.2008 (11:20)  
A ještě dodatek, přiznávám, že občas plácnu pitomost, kterou nemám podloženou jinak, než vlastním názorem nebo zkušeností, ale aspoň se snažím nedělat z ostatních blbce. Pokud se mi to někdy nepovedlo, tak se omlouvám, arogance a demagogie jsou silně nakažlivé..
registrovaný uživatel tenzor 
23.01.2008 (11:15)  
hmm, tak pokracovani, z nejakeho duvodu se cast prispevku smazala :(

ta osmicka zpusobuje na cele trase (v kazdem jednotlivem miste) mnohem vetsi hluk nez autobus (salina proste dela mnohem vetsi kraval nez autobus, kdyz budes mlatit kopacakem do silnice, tak to taky bude slyset min nez kdyz budou o sbe mlatit dvema zeleznyma tycema

- srovnani je irelevantni, autobus produkuje vetsi hluk svym motorem. Mate to, co pisete necim podlozene? A co myslite tim jednotlivym mistem, body styku kolej/kolo - asfalt/guma?
Pridam jednu hloupou zkusenost, na Novych Sadech me malem prejela salina, kterou jsem preslechl, kdyz se blizila k zastavce (az kdyz zacala zvonit, uvedomil jsem si ze mam tak 2 vteriny na opusteni koleji). Nedovedu si predtavit ze bych ve stejne situaci preslechl motor bliziciho se autobusu. Ale mozna jen placam, takze bych prosil vice informaci.
Jinak hluk který vydává šalina, daleko více než u autobusu dost závisí na stavu vozu, kolejí a podkladu, taky si myslím že je třeba brát v úvahu že díky nižším odporům je schopna jet delší úseky setrvačností (ne, nepište mi prosím o tom, že do kopce takhle jet nemůže, to je míi jasné :) )

takovej usek Belohorska-Krasneho v prazdne saline znamena, ze neni slyset vlastniho slova a to opravdu doslova).

- absolutně nemůžu potvrdit, nikdy jsem neměl na tom úseku se s někým bavit (ani jsem o něčem takovém neslyšel). Chápu, že u nahluchlého důchodce to problém bude, ale jinak tohle tvrzení patří do stejné kategorie jako řeči o tom jak je osmička kolem osmé večer poloprázdná (na tohle vaše tvrzení jsem si vzpomínal skoro při každé cestě z práce domů, když jsem stál u dveří až k Novolíšeňské).

Ale jasny - ty mas na Jirove tunel, takze tobe salina na Jirove nevadi, takze je jasny, ze je mnohem tissi nez autobus...

- nevadí to nejen mě ale i tisícům lidí kolem Jírovy a dalším tisícům z jiných částí Líšně, to koryto kterým šalina jede, dost zvuky tlumí (nepopírám že můžou být vyjímky typu špatně udržovaný obutý vůz vs. nový autobus).

Tak nevím, jestli jsem fanatický popírač, ale pokud někdo tvrdí, že má pravdu vždy, i když ji zrovna nemá (tím neříkám že v hodně případech pravdu nemáte), nenechám to bez poznámky. I když je fakt, že výsledný efekt asi bude nulový..

PS: jen pro zajímavost, v jakém oboru pracujete?
registrovaný uživatel tenzor 
23.01.2008 (11:00)  
M:
původně jsem už nechtěl nic psát, ale tohle mi prostě nedá..

tenzor - a ta osmicka do te Lisni "priletela"? Nebo jela po Krenove, Novych Sadech a jinde?

- srovnejte si trasu 8 a rozjezdovych autobusu + kolik lidi bydli na Krenove, Novych Sadech ve srovnani s Lisni..

Demagogii? Dobre, ja tvrdim, ze hluk zpusobuje srdecni potize a zkracuje delku doziti. Mam to "podlozene" vedeckymi studiemi, ale je to prachsprosta demagogie...

- porad jsem nenasel nic co by podporovalo tvrzeni ze relativne slabe zvuky (ktere cloveka nevzbudi) zkracuji jeho zivot (podle tohoto tvrzeni samozrejme zkracuje zivot i obycejny rozhovor). Google a wikipedii pouzivat umim. Takze prosim link na studii, kde je toto jasne dokazano.

Ty zadne problemy nemas (nakymu vojtovi je 21 a protoze s tlakem problemy nema, tak je taky jasny, ze je to lez), takze z toho jasne plyne, ze to jsou zvasty postavene na vode...

- to jsem nikdy nerekl.

Jo a smrady z aut taky nejsou skodlivy. Jeste jsem neslysel o nekom, kdo by na krizovatce umrel na smrad...
Takze proc proti autum bojovat, jsou to ekologicka vozidla. Emisemi nikoho nikdy nezabila. Stejne jako nikoho nikdy nezabil hluk... Nebo je taky mozny, ze jsi o tom jeste nikdy neslysel...

- Nikoho nikdy nezabil hluk nerovna se nikdy nikoho nezabil hluk dejme tomu
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko