..: Dráhy chtějí zrušit zastavování dálkových spojů v hraničních obcích :..

Ilustrační obrázek Praha - Vlak přejíždí státní hranice. Zastavuje na malém zapadlém nádražíčku, aby zde proběhla pasová kontrola a výměna lokomotivy. Tento scénář již brzy nebude samozřejmostí. Alespoň podle tvrzení představitelů Českých drah, majoritního železničního dopravce v naší zemi. Již od začátku tohoto jízdního řádu nezastavují dálkové spoje ve stanici Petrovice u Karviné sousedící s Polskem. ČD navrhly podobný krok i našim sousedům. Pokud by byla dohoda úspěšná, následovaly by v roce příštím například slovenské Kúty, rakouské Hohenau, či německé Bad Schandau. V Čechách se toto omezení dotkne pouze jedné obce, a to Horního Dvořiště na Českobudějovicku.

Ne všichni ale se smělým plánem souhlasí. "Němci zatím trvají na tom, aby v Bad Schandau vlaky z Česka stavěly, ani nám neříkají důvody. My ale víme, že zde tyto vlaky k výstupu a nástupu využívá minimum cestujících," tvrdí tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Město Bad Schandau ale není jediným, komu tento návrh nevyhovuje. To, že by jejich obec zmizela ze seznamu zastávek vlaků dálkové mezistátní přepravy, se nelíbí ani radním v Kútech.

Všechny výše uvedené cíle mají jednu podmínku. Tou je interoperabilita drážních vozidel. České dráhy se proto rozhodly upravit 3 lokomotivy řady 163 pro provoz v Polsku. Na síti SŽDC byl zase schválen provoz lokomotiv řad EU07, EP 09 s ET 22 patřící společnosti PKP Cargo, jež vlastní veškerý lokomotivní park provozovaný na vlacích dopravce PKP InterCity. S těmito stroji se na našem území můžeme setkat v pracovní dny na vlacích Os 2905 a Os 2910 v celé jejich trase a denně při vozbě EC 102 Polonia, EC 103 Polonia, EC 104 Sobieski, EC 105 Sobieski, EC 108 Comenius, EC 109 Comenius, R 202 Chopin, R 203 Chopin, R 208 Vltava a R 209 Vltava v úseku Bohumín - Varšava/Krakov. Naopak "polonizované peršingy" můžeme očekávat s R 200 Silesia a R 201 Silesia, a to opět mezi Bohumínem a Krakovem.

K ještě výraznější změně došlo na hranicích s Rakouskem. Drážní úřad totiž povolil zkušební provoz Taurusů řady 1216 na dráze z Břeclavi do Brna. Tato trať se tak stala druhou po již dříve schválené trase z Horního Dvořiště do Českých Budějovic. V prvním výše jmenovaném úseku tahají vlaky R 270, R 271, R 272, R 273, R 274 a R 275. V tom druhém stojí za zmínku pouze vozba Ex 100 a Ex 101 se shodným jménem Jóže Plečnik a proslulých R 206 a R 207 vezoucí přímé vozy například do Benátek nebo Curychu.

Na hranicích s Německem dojde k nejvýznamnější změně na vlacích R 454 Franz Kafka, R 455 Albert Einstein, R 456 Albert Einstein a R 457 Franz Kafka z Prahy do Mnichova a zpět. Ty by měly být výhledově vedeny v úseku Furth im Wald - Plzeň řadou ER20, známou též jako Herkules, provozovanou společností Regentalbahn AG pod značkou Alex. Tento typ je již od letošního června schválen pro provoz v Česku, a to neomezeně na síti elektrizované střídavou soustavou 25 kV 50 Hz. S omezeními se naopak můžeme setkat na tratích elektrizovaných stejnosměrným systémem 3 kV. Zde nesmějí Eurorunnery vůbec používat zařízení pro vytápění vozů elektrickým kabelem na frekvenci 50 Hz, jelikož by mohlo rušit zde instalované starší typy kolejových obvodů o stejné frekvenci. Další potenciální dopravci proto žádají výrobce (popř. půjčovny lokomotiv) o dodání vozidel s úpravou na frekvenci 22 Hz. Ta se sice nachází v ochranném pásmu pro KO 25 Hz, které jsou ale již používány pouze sporadicky a postupem času odstraňovány úplně.

Na česko-slovenských hranicích k výměnám lokomotiv již delší dobu prakticky nedochází, jelikož jsou zde jejich řady téměř sjednocené.

Zdroj: ČeskéNoviny.cz, Železniční magazín 6/2007, ŽelPage


Samir Lepara | 28.12.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel depo 
20.02.2008 (20:47)  
..nedivim se keby nezastavoval v Mostech u Jablunkova,ale Kúty sú železničná križovatka,ale všetko je možné..kravatovy manageri tim je to jedno,oni ani nevedia,že vlaky jazdia po koľajách.Tak je to spravne, čo by sme neurobili ,aby sme odradili ľudi od cestovania vlakom a troška ím to cestovanie treba znepríjemniť.
registrovaný uživatel JOHNZ 
01.01.2008 (13:51)  
M: Ono ked si to vezmeme na kontext prave oblasti Horni Lidce, kde maju ony WC (teraz uz len WEx) jazdnu dobu na vyse 120km useku (Puchov - HraNaMo) mensiu oproti Os vlaku sotva o pol hodinu (s poctom zastaveni 4 proti tusim 35) tak sa naozaj obcas nabada kategoria vlakov DOs spomenuta v aktualnom "silvestrovskom" clanku ...
registrovaný uživatel M 
01.01.2008 (12:45)  
Taktak... Kdyz se tak divam do mapy, tak mne nenapada region, ktery by byl chudy nebo neosidleny... A kdyz uz nekde ani noha nezije, tak je to aspon dulezita spojka pro 40 kilometru vzdalena mista.
Holt, jak jsem uz pravil - zrusme Sp, R, Ex, IC, EC, SC a vsechno at jsou Os. Protoze vsude ziji lide, vsude je spadova oblast (pripadne nekde maji lazne, onde JZD, proste vsude neco maji) a vsude behem roku aspon jeden clovek vystoupi:-)
31.12.2007 (22:05)  
Vidím, že do zoznamu "top klišé ŽelPage" si môžem dopísať slovné spojenie "spádová oblasť". Tu prezentovanou logikou má úplne všetko spádovú oblasť - chudáci ľudia z desaťtisícovej Bytče, autobusová stanica je tam vyťažená až-až, tak prečo len dva rýchliky denne? Tu sa to prezentuje, ako keby pohraničné valašsko či západné záhorie generovali neuveriteľnú frekvenciu cestujúcich. Ak je to tak, prečo ČD nevypravuje rýchliky z Lidče namiesto Vsetína? Zátopek, Vsacan, Matalík, Bečva a Portáš by sa snáď uživili aj bez dotácii, len by stačilo začínať v H. Lidči. Odporúčam navrhnúť MD ČR - som zvedavý, aká bude odpoveď.
Relácia Skalica-Praha je tiež extrémne vyťažená - až sa človek diví, že Hungaria jazdí cez Bratislavu a nie cez Senicu, Trnavu, Sereď a Galantu. Za zvyšok zisku by ZSSK mohla nakúpiť naklápacie jednotky...
31.12.2007 (18:54)  
Filip Karoński : ano v PuK se mění jak lokomotivní, tak vlaková četa. Já jsem byl v PuK 10. nebo 11.12., těsně po změně GVD. Příjemná bohumínská vlakvedoucí mi říkala, že vlakové čety PKP by sice měly podle nějaké dohody jezdit až do BI, ale zaměstnanci to odmítli a stalo se, že vlakvedoucí PKP dal strojvedoucímu ČD souhlas k odjezdu z peronu (vlaky v PuK výpravčí nevypravuje), takže vlak (prý EC) jel PuK - Bi tzv. 0/0-S, tedy bez vlakové čety. Čili čety BI začaly jezdit do PuK.
Pokud by měl jezdit polský strovedoucí do BI, tak by musel být podle zákona o dráhách a prováděcích vyhlášek "osobou odborně způsobilou", to znamená, že by musel složit dopravní zkoušku pro strojvedoucí podle českých předpisů. Jenže na tohle se mohou polští strojvedoucí vybodnout, mají to za stejné peníze.

Ano ta otevírací doba stánku na peroně "Bufet na peroně" mi byla záhadou. Chápal bych takovou otevírací dobu v BI nebo OV, kde jsou přestupující cestující nebo se čeká na MHD, ale to, že sem jezdí Poláci by mne nenapadlo.
registrovaný uživatel M 
31.12.2007 (16:07)  
Linka R2 ale nejezdi do Prahy...
registrovaný uživatel JOHNZ 
31.12.2007 (14:35)  
M: Ti lide z Blanenska, Boskovicka, atd. maju predsa linku R2, ktora stoji Blansko, Skalice, Letovice ... a jazdi podstatne castejsie nez tie EC ...

Zamcan: Nieco za nieco je naozaj argument tak pre mafiu ...
31.12.2007 (10:41)  
Já bych diskuzi ponechal poněkud stranou do doby zveřejnění rozšíření IDS JMK na Břeclavsko. Vím, že se jedná o možnosti rozšíření přes hranice. Jaký model dopravy vznikne na trojmezí ČR, SR a Rakouska zatím nikdo moc neví. Třeba zastavování dálkových vlaků v Kútech a Hohenau bude opravdu zbytečné.
registrovaný uživatel pekař 
30.12.2007 (23:32)  
Johnz: asi tak, prostě Lideč bych ponechal. Ale rozhodně bych počty zastávek nepřidával, Suchdol a Zábřeh už je u vlaků do Prahy jaksi navíc.
registrovaný uživatel M 
30.12.2007 (17:34)  
A je to tady - slovenskej argument, ze kdyz se zrusi neco na Slovensku, tak se neco musi zrusit i v Cesku...
Horni Lidci ale nejezdi seriozni EC - ty "spesnaky" prevleceny za EC totiz neberu (jo a vsichni ti, kteri tady horuji za zruseni zastavovani v Kutech, jiz drive mnohokrat napsali totez o horni Lidci, takze opravdu neni potreba se obavam, ze by vam nekdo chtel uprit jednu bezvyznamnou zastavku na hranicich...)

Mimochodem, co je to Senica a Skalica? Muzou lide ze Senice a Skalice dojet treba az do Breclavi? Ono lide z Blanenska, Boskovicka atd. take "musi" do Brna a nic jim tam nezastavuje...
Pokud je otazka proc do Breclavi a ne do Kutu, tak proto, ze ta krizovatka 4 dulezitych smeru je tam...
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko