..: On-line: konec GVD 2007 :..

Ilustrační obrázekPraha - Platnost jízdního řádu pro rok 2007 se dnes definitivně naplní. Pro železnici a její fandy to znamená řadu méně i více podstatných změn, a tak se redakce ŽelPage rozhodla je v průběhu soboty a neděle podrobně sledovat situaci a přinášet vám aktuální zprávy i fotografie. V terénu budeme mít řadu zpravodajů, ale ve spolupráci nebráníme ani vám. Víte o něčem zajímavém, co stojí za zmínku? Nechte nám vzkaz v komentářích, pošlete mail či kontaktuje zpravodajský velín, který aktuálně spravuje Juraj Kováč. Vaše redakce.

Aktuálně

Pondělí 0:30 - Krizový víkend je u konce a s ním i náš 36 hodin trvající on-line přenos. Po sobotě plné derniér přišla neděle, která měla přinést řadu novinek a zlepšení, jenže místo toho se takřka celá dálková doprava ponořila do pořádného chaosu. Situace se navíc stále ještě zcela neustálila. Babitron v tuto chvíli registruje na tratích 16 rychlíků, jenže přibližně polovina z nich si veze více než desetiminutové zpoždění, 4 z nich dokonce nad 30 minut. Přesto věřme, že se bouřlivá situace s kořeny v dnešním dopoledni ustálí a zítra již pojede provoz na kolejích i v kolejích zaběhaných a bezproblémových. Stejně bezproblémový začátek nového týdne přejeme i našim čtenářům, kteří se svým zájmem o změnu GVD postarali o nový rekord v návštěvnosti ŽelPage, který ode dneška činí více než 13 tisíc přístupů za den. V jednu chvíli dokonce přetížení nevydržel náš server. Za tuto pozornost i vstřícné reakce děkujeme. Ještě větší díky si potom zaslouží ti, kteří se o tento poměrně odvážný a nezvyklý on-line přenos starali, vedeni takřka nespícím editorem Jurajem Kováčem alias Georgem. Nesmíme ale zapomenout i na řadu z Vás, čtenářů, kteří jste přispěli tu dobrou radou, tu postřehem z terénu, jindy zase fotografií.
Za redakci ŽP,

JTB

Credits: Časový rozpis víkendu: Jan Beránek (JTB), Martin Jarath, Juraj Kováč (Georgo), Samir Lepara, Zdeněk Michl, Ondřej Pauza (Andrew33), Josef Petrák a další. Služba na velínu: Juraj Kováč, Samir Lepara, Jan Beránek. Technická spolupráce a připomínky: Administrátoři a redakce ŽP

22:45 - Autoritářský režim venezuelského prezidenta Huga Cháveze dnes v zemi zavedl vlastní časové pásmo, posunuté oproti původnímu HAE (UTC-4h) o 30 minut zpět. Podobný posun by dnes v ČR dočasně uvítala většina cestujících na dálkových spojích z a do Prahy. Právě dvouciferné hodnoty zpoždění, pohybující se kolem 30 minut, dnes postihly většinu vlaků IC Praha - Ostravsko. Z Prahy před několika minutami vyjel snad poslední výrazně zpožděný vlak dnešního dne: R 201 Silesia do Krakova. V Českém Brodě má 48 minut navíc oproti plánu . Ex/EC 121 Košičan navečer konečně dosáhl svou cílovou stanici Košice, a to o 145 minut poźději, než jak předpokládá GVD 2008.

22:30 - Podle informací v diskusi dnes EN na středoevropský způsob, Galileo Galilei, odjel z Mariánských Lázní s uzamčených lehátkovým vozem Bcmz H-START. Tím kategorie EuroNight ztrácí opodstatnění úplně, jelikož v úseku Praha - Břeclav nebude v soupravě funkční ani jeden ubytovací vůz. Nejkvalitnější spánek tedy pravděpodobně budou mít pasažéři jedoucí v chebských vozech B, pomineme-li bezpečnostní aspekty nočního cestování.

21:00 - V diskusním pořadu České Televize Otázky Václava Moravce dnes generální ředitel ČD Josef Bazala mluvil o změnách a komplikacích v GVD 2008. V souladu se včerejší reportáží ČT o kvalitě cestování na železnici zde opět odznělo, že hlavním důvodem nemožnosti posílení přeplněných rychlíků je překročení normativu souprav, důsledkem čehož by lokomotiva vlak neutáhla, nebo by se nezměstil k nástupišti. Deklarované vůli posilovat soupravy v kritických časech ovšem poněkud protiřečí běžné složení posilových rychlíků, jezdících nejen bez 1. třídy uvedené v oficiálním řazení, ale často také s nekompletní a vysloveně nouzovou soupravou vozů, pocházejících z přelomu 60. a 70. let 20. století. Padly zde i zmínky o financování dálkové železniční dopravy ze státního rozpočtu. Na toto téma přineseme v blízké době obsáhlejší článek.

20:45 - Červená barva pro dnešek zřejmě definitivně opustila Prahu. Roli epicentra zpoždění navečer převzala Česká Třebová, kde se setkaly protijedoucí ostravsko-pražské vlaky InterCity 581 Ostravan a 582 Jan Perner, a společnost jim aktuálně dělá SC 508 s hodinou a půl zpoždění.

20:00 - Mimo hlavní zájem příznivců železnice provedly ČD mimo jiné změnu, která zvýší komfort a kulturu cestování všem cestujícím rychlíků jezdících na trase Bohumín - Brno a zpět. Vybrané zrychlené spoje budou zastavovat pouze v Ostravě hl.n., Ostravě-Svinově, Přerově a Vyškově na Moravě, Na většině klasických i rychlých spojů na této trase budou navíc zařazeny dva modernizované vozy řad Beer a Bee (varianta kombinovaný - velkoprostor/oddíly). ČD tak chtějí po předloňském zrušení elitního spoje Moravan rozložit komfortní vozy na větší množství spojů na této lukrativní, ale dosud zanedbávané, trase.

19:00 - Jak se vlna dnešních zpoždění blížila k východním hranicím republiky, postihla několik dalších železničních uzlů. Díky našemu čtenáři, cestujícímu na trati 270, máme k dispozici několik dalších fotografií. které nepotřebují další komentář.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázekIlustrační obrázekIlustrační obrázek

Za fotky děkujeme uživateli Jatyrko.

17:40 - Problémy dálkových spojů pokračují. Rekordmanem dnešního dne bude zřejmě EC 109 Comenius, který opustil území hlavního města Prahy teprve před malou chvílí (pravidelný odjezd 14:06). Jeho aktuální zpoždění tak nyní činí 176 minut a dá se předpokládat jeho další navyšování. Do svého cíle v Krakově tak vlak dorazí pravděpodobně až kolem půlnoci.

17:30 - Před malou chvílí jsme ukončili hlasování v anketě týkající se změny jízdního řádu. Většině našich čtenářů (41.1%) přinese změna GVD mírné zlepšení. Na jednoznačné zlepšení odhaduje situaci 11,2% uživatelů, 14% z nich naopak nový JŘ odszuuje úplně. Dle dalších 24% půjde sice o zhoršení, ale pouze o mírné a 8,6% necítí změnu žádnou.

17:00 - Díky kolegovi J. Petrákovi máme k dispozici fotodokumentaci dnešního dění na pražském hlavním nádraží. Převládajícím motivem jsou zástupy čekajících cestujících na zpožděné spoje. Situaci v odpoledních hodinách ještě více umocní přísun studentů z jiných částí republiky po příjezdu posilových spojů a odpoledních dálkových vlaků.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

16:30 - Situace v pražském uzlu se postupně zlepšuje, vlna zpoždění z dopolende se ale přesouvá směrem na východ. Zpoždění vlaků směrujících na Slovensko se stále pohybuje nad 30 minutami, podobně jako u vlaků s cílem cesty na Valašsku. Stějně jako dřívější Polonia, i EC 105 Sobieski do Vídně dnes dorazí asi o 40 minut později.

15:30 - Rozsáhlý výpadek elektrického napájení zabezpečovacího zařízení na trati 011 způsobuje enormní zpoždění vlaků jedoucích převážně z Prahy na Ostravsko a zpět. EC 107 Praha dorazil v 15:32 do Hranic na Moravě (tj. 127 minut po svém pravidelném odjezdu), nový EC 147 Olše projíždí 129 minut opožděn Koštěnicemi. Na ostatních tratích je provoz více méně bez komplikací. Se zpožděním 11 minut dorazil do své konečné stanice Prahy hlavního nádraží v 14.55 R 455 Albert Einstein.

14:35 - Novým ředitelem ČD se zřejmě opravdu stane finančník Petr Žaluda. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek to přiznal v dnešních Otázkách Václava Moravce na ČT, za pravděpodobné datum Žaludova nástupu do funkce označil 1. únor. "Mohu potvrdit, že o nástupu Žaludy se nyní intenzivně jedná," řekl obvykle velmi diplomatický Kocourek. V témže pořadu také zaznělo, jak si ČD představují součinnost s Cargem. "Nyní dohadujeme smlouvy, na jejichž základě by si Cargo mělo nechat zajišťovat řadu služeb od mateřské ČD. Chceme, aby spolupráce respektovala dosavadní synergii nákladů," řekl Bazala. Z jeho slov vyplývá, že rezervy v kapacitách, a tedy i lokomotivách, by měla mít spíše osobní doprava, ne naopak.

14:15 - Zatímco v ředitel ČD Josef Bazala právě obhajuje nový JŘ v televizním zpravodajstív ČT24, změna jízdního řádu ŽSR na Slovensku výrazné změny nepřinesla - došlo pouze k drobné redukci spojů regionální dopravy a posunům časových poloh jednotlivých vlaků. Jedním z nejsledovanějších vlaků se tedy stal IC 511 - vůbec první vlak ZSSK nesoucí komerční název. Poněkud kuriózně se jedná o jméno "Slovenka" podle jednoho z nejdéle vydávaných časopisů v zemi. Cestující si ovšem spíše všimnou nové řady rekonstruovaných jídelních vozů WRRmeer nebo nových velkoprostorových vozů řady Bmpeer.

14:00 - Nutno zmínit, že tragická zpoždění postihují téměř bezvýhradně hlavní tranzitní tahy. Vlaky na západě republiky jezdí vesměs podle jízdního řádu, podobně dobře se drží i jižní Čechy, Vysočina, Liberecký, Královéhradecký, Olomoucký kraj a ostravská aglomerace. Problémy v Praze ale zatím neustávají - Ex 121 Košičan - poprvé po mnoha letech veden v kategorii expres - odjíždí z Malešic o dvě a půl hodiny později, než původně měl. I nový expres 523 Mojmír do Luhačovic vyjíždí výrazně opožděn. Spoje ze zahraničí se oproti dnešnímu ránu už víceméně stabilizovaly.

13:45 - České území před malou chvílí opustil vlak EC 143 Odra ve směru Žilina. Po roční pauze se tak toto jméno opět objevilo na kolejích, poprvé v historii v kategorii EuroCity. Ač se silnou převahou vozů Bmee, získává tak Ostavsko další kvalitnější spoj s městy na trati 010 i se severním Slovenskem. Dalším pozitivním bodem pro ostravské zákazníky ČD je vyslyšení opakujících se žádostí na nestavění EC 104 Sobieski v Hranicích na Moravě.

13:30 - Nešťastná situace s brněnskými spoji ohrožuje další spoje, kterým budou chybět soupravy, nemluvě o přestupních návaznostech. Zdržení dálkových i osobních vlaků na vstupu do pražského uzlu má na svědomí další výpadek zabezpečovacího zařízení - tentokrát v pražské Libni.

13:20 - Příčinou většiny zpoždění byl výpadek zabezpečovacího zařízení mezi pražským ONJ a Vršovicemi, kvůli čemuž nemohly být soupravy přistaveny včas.

Za informaci děkujeme kolegovi Kubze.

13:15 - Moc dobře si nevede ani dálková doprava: EC 103 Polonia opustí české území o hodinu později, EC 107 Praha nedorazí do Polska s méně než dvouhodinovým zpožděním. SC 504 přijíždí do Prahy se 48 minutami nad plán. Pŕed několika minutami došlo k výraznému zpomalení dopravy u Běchovic - EC 171 Hungaria pokračuje na Budapešť se 74-minutovým zpožděním; lépe na tom není ani EC 174 Jan Jesenius do Hamburku se 45 minutami.

13:00 - Mnohokrát deklarované zlepšení spojení Prahy a Brna se dnes nekoná. Cestující doufající ve zvýšení rychlosti a komfortu na dnešní den budou zřejmě při vzpomínkách na dnešní den vidět rudě - stejně jako návštěvníci Babitronu. Některé rychlíky do Brna nabraly takové zpoždění, že dojely nebo jednou až v poloze dalšího taktového spoje - R 867 vysadí své pasažéry v jihomoravské metropoli o celé dvě hodiny později oproti čerstvému jízdnímu řádu; R 869 má aktuálně na kontě hodinu a půl; R 675 dokonce dvě a půl. Poslední jmenovaný se tak dostal poměrně blízko R 677, jenž běžně jezdí o dvě hodiny později. S svou půlhodinou zpoždění je sice takt dodržen, nicméně cestující mohou na brzký příjezd do Brna zapomenout. Nedaří se ani nových expresům - Ex 577 Svitava si již z Prahy veze 20 minut, opačný Ex 572 Punkva rovných čtyřicet.

12:30 - Náš čtenář se podělil o dojmy z jeho dnešní cesty z Frenštátu pod Radhoštěm do Ústí nad Labem. Zážitky jsou pozitivní - R 622 Bečva jel prakticky v celé trase načas s prakticky prázdnými vozy. Několik mimořádností se vyskytlo pouze v Olomouci, kde byl zdržen Ex 522 Mojmír kvůli zásahu policie vůči skupině cestujících bez jízdenky. I proto zastavil vlak SC 502 mimořádně u 3. nástupiště. K třetímu nástupišti přijelo pendolino i v Praze-Holešovicích, čímž mohli cestující přímo přestoupit do přistaveného EC 370.

Za informaci děkujeme uživateli pvm.

.

11:15 - Dnes v 10:50 vstoupil na naše území 61 minut zpožděný EC 103 Polonia z Varšavy do Vídně. Nový GVD přináší hned několik novinek týkajících se tohoto vlaku. Nejvýznamnější změnou je, že vlaky vstupující na české území přes hraniční přechod v Petrovicích u Karviné od nového jízdního řádu přepřahají až v Bohumíně. Dnešní Polonia se tak stala prvním vlakem EC taženým polskou lokomotivou do českého vnitrozemí.

11:00 - Hezký Den D (nebo spíš Den gvD) všem přeje opět Georgo. Pražské Malešice a Vršovice si zřejmě na zvýšenou frekvenci vlaků ještě nezvykly: Skoro hodinu si na vstupu do metropole přivezl R 650, R 675 z Brna i <IC 580 Ostravan z Třince. Nejlepší vykročení do své nové éry bohužel neměl ani nový expres 525 Šohaj z Prahy do Veselí nad Moravou, jenž si aktuálně veze 49 minut.

9:30 - Zdá se, že jsme to s výroky o hladkosti náběhu na nový GVD zakřikli. Podle Babitronu totiž zřejmě došlo k pozdnímu přistavení dvou souprav na R 653 a R 867, což ve druhém jmenovaném případě znamená trochu ostudu, neboť právě zlepšeními ve spojení Prahy a Brna se ČD chlubily. Místo toho směřuje do Brna souprava starých görlitzských vozů s aktuálně 77 minutami zpoždění. O poznání hladčí průběh má první cesta rychlíku staronového jména R 1135 Žatecký Chmel, který právě přijel do Prahy včas. Stal se tak i prvním spojem, jenž projel v celé délce bývalou trať 120, dnes rozdělenou na dvě části.

9:00 - Dobré jitro, nový GVD už je v platnosti 9 hodin a od té doby se doprava konečně rozhýbala. Z novinek, jichž se cetující od té doby dočkali, můžeme jmenovat například začátek řazení jednotek řady 471 na trati 270. Krom toho už se dá svézt vlaky kategorie EC/IC bez příplatku. Prvním takovým spojem byl IC 583 Jan Perner, který před chvílí opustil Čechy a zamířil na Moravu, veze si také ale 30 minut zpoždění. To je ale spíše výjimečné, valná většina vlaků, které vyjely na trať až po změně, totiž zatím jede bez větších zpoždění.

3:45 - Ačkoli je nyní na tratích v ČR naprosto minimální provoz, již brzy se roztočí kola nového GVD naplno. V tutu dobu by mělo po noční pauze otevírat pražské Hlavní nádraží, na němž se pro cestující připraví první z nových bezpříplatkových expresů, Ex 141 Beskyd. Mezitím se nám na trať vydal i protisměrný Sp 1691, skutečně ožívá ale zatím jen příměstská doprava kolem Ostravy. Pozvolné probouzení do nového GVD nám ohlásil i uživatel bhn z Brna, kde se zatím přechod na nový JŘ také obešel bez větších komplikací.

Ilustrační obrázek2:45 - Provoz v novém GVD zatím probíhá stále bez větších komplikací, na trati jsou v tuto chvíli jen dálkové noční rychlíky, které nadále krátí zpoždění vzniklá přechodem na nový JŘ, výjimkou je jen R 421 Excelsior, který zpoždění spíše nabírá. Právě na Excelsioru se naposledy projela po trati 130 lokomotiva 363.170, kterou zachytil objektiv při odvěšování vozu WRm a jeho následném zařazování do soupravy na ONJ. Z Ústí n. L. mezitím zřejmě zmizely poslední jednotky řady 460, které už jsou asi na cestě do Ostravy.

Ilustrační obrázek 2:15 - Dobrou noc všem nespavcům, poslední vytrvalec z "denní směny" Juraj Kováč se odebral na kutě, od této chvíle vás bude zatím poklidnou nocí provázet JTB. Zatím první novinka se severozápadě Čech, vlak Sp 1690, překvapila řazením. V čele brněnská 363.130, souprava sestavena ze zřejmě exostravských vozů Bt279+Bt283+Bdt279. Jejích služeb využilo mezi Ústím a Teplicemi 36 cestujících, které komfortní svezení ve srovnání s dosavadním vozem řady 810 příjemně překvapilo, naopak průvodčí příliš velkou radost ze změny neměl. Přitom tentýž vlak byl v GVD 2006 zrušen a do loňského byl zapracován až po sérii připomínek veřejnosti. Z Ústí mezitím zřejmě nadobro zmizely jednotky řady 460, ani dvě neúplné jednotky už na vjezdu do DKV nestojí. Na přání jeden velmi dokumentační snímek 363.130 v Teplicích, omluvte prosím kvalitu fotografie.

1:10 - Hned první jízda nově zavedeného Sp 1690 překvapila řazením. Místo lokomotivy řady 163 bylo nasazeno "eso" 363.130.

Po nahrání nových dat do databáze ČD již opět funguje služba sledování polohy vlaků i Babitron.

0:45 - Nový GVD se začíná projevovat v praxi: informační služba o poloze vlaků přestala fungovat. Podle webu ČD se u všech aktuálně jedoucích nočních vlaků dozvídáme, že "Vlak podle jízdního řádu momentálně nejede." Babitron v důsledku tohoto výpadku zobrazuje mapu, která budí dojem generální stávky na českých železnicích.

0:30 - Podle Karla Mikoláška, organizátora rozloučkové jízdy na "Švestkové dráze" - úseku Čížkovice - Obrnice tratě 113, se akce zúčastnilo přibližně 150 lidí. "Akce se vydařila. Bylo to jen dost smutné," dodává Mikolášek.

0:20 - Podle kolegy JTB panuje klid i v stanicích na trati 090. V Kralupech nad Vltavou odpočívají dvě elektrické jednotky řady 452 označené novým logem S - Spojení pro město, jenž nově označuje linky vlakových spojů v rámci Pražské integrované dopravy. V Roudnici n.L. čeká 163.097 na svůj výkon na Os 2330 do Děčína s pravidelným odjezdem 4:37. Na stejné koleji čeká i 452.014.

Neděle 9. 12. 2007, 0:15 - GVD 2007/2008 oficálně vstupuje do platnosti. Dálkové noční vlaky od této chvíle postupně upravují trasu podle nového jízdního řádu. Vlaky s pravidelným odjezdem po včerejší půlnoci již vyjedou podle nového JŘ. Software IDOS pro PC a mobilní zařízení již lze objednat pomocí internetu, verze na CD by měla být dostupná v průběhu příštího týdne.

23:50 - Do oficiálního začátku platnosti nového jízdního řádu zbývají minuty. Jedním z prvních vlaků poznačených změnami by měl být Sp 1690 z Ústí n. L. hl.n. do Chomutova, který se stává nástupcem Os 6800. Dochází zde tedy k relativně výraznému zvýšení komfortu, byť jen v mezích možností ČD.

23:30 - Z pražského hlavního nádraží se přihlásil reportér ŽelPage sledující kritickou noc přechodu na nový GVD. Podle jeho vyjádření je na nádraží neobvyklý klid, netypický dokonce i na poměry běžného sobotního večera. "Z ospalosti a nudy to nevytrhl ani bezdomovec štrachající kusem drátu v automatu na colu, ani posunovač močící z peronu do kolejiště," popisuje své dojmy kolega Jan Beránek (JTB). Poslední lokomotivou řady 362, která táhla rychlík po ústecké spojce pod Větruší, byla 362.170 na výkonu R 421 Excelsior z Chebu. Stala se tak rovněž posledním "rychlým esem" na trati 130. V Praze byl ze soupravy odpojen vůz WRm 068, jenž byl následně odtažen v koloně vozů Aee/Bee na ONJ. K Excelsioru přistoupila lokomotiva řady 162, která s ním bude pokračovat dále na Přerov. V soupravě dnes již ale nebyl řazen přímý lůžkový vůz do Banské Bystrice.

23:00 - Stejně jako před rokem, i letos dochází k zániku jedné EC kuriozity na českých kolejích. Zatímco loni změna GVD ukončila roční existenci jediného vnitrostátního vlaku EuroCity Vyšehrad (po problémech se schvalováním pendolina byla jeho trasa trvale zkrácena z Bratislavy pouze do Břeclavi), od neděle zase končí vlak InterCity s nejkratší trasou v ČR. IC 548/549 Olše spojoval Český Těšín s Petrovicemi u Karviné, vzdálené od sebe pouhých 29 km. Souprava vozů 3×Bpee + Bee zde přecházela na EC 108 Comenius a po dvoudenním oběhu se vrátila zpět do Českého Těšína. Název Olše nově ponese "jednosměrný" vlak EC 147 z Prahy do Žiliny, jehož souprava se bude vracet do Bohumína na rychlíku 440 Budatín.

22:30 - Po minuloročním smutném zániku Ex 530/531 Moravan zítra končí další brněnský evergreen - rychlík 440/441 Beskyd spojující Brno a Žilinu. Společně s někdejším rychlíkem Kysuca představoval spojení obou měst po kuriózní trase vedoucí přes Bohumín, přičemž ještě před několika lety dosahovala jízdní doba 5 hodin 10 minut. Díky tomu byl spoj tradičně nepoužitelný pro cesty mezi oběma koncovými body, nicméně s jeho rekordním počtem zastávek (jmenujme třeba stranice Drahotuše, Prosenice nebo Chropyně) byl většinou hojně využívaný cestujícími na vnitrostátních relacích. Beskyd ve své poslední rychlíkové inkarnaci potřeboval na překonání 280-kilometrové vzdálenosti něco přes čtyři hodiny a unikátnost jeho trasy byla využita pro převoz prototypu vozu Bmpeer ZSSK od výrobce na Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně. Od neděle jméno Beskyd ponese dvojice expresů mezi Prahou a Žilinou, vedených přes Ostravu a Bohumín.

Taurus v Brně22:15 - GVD 2008 je pro českou železnici přelomový i z hlediska nasazování nových vozidel. Kromě série nových CityElefantů či rekonstuovaných Regionov plnících tiskové zprávy ČD, začínají hlouběji do českého území zajíždět i lokomotivy Siemens ES64U4 Taurus rakouského státního dopravce ÖBB. Po ročním pilotním provozu těchto strojů do Českých Budějovic jsou od minulého týdne lokomotivy řady 1216.2 C nasazovány v plné trase i na rychlících spojujících Brno s Vídní. Schválení Dražního úřadu pro trať 250 zatím není definitivní, neprodloužení povolení se už ale neočekává. Naopak existují úvahy o nasazení taurů i na mezistátní vlaky EuroCity, přičemž podle některých optimističtějších zdrojů by rakouské lokomotivy mohly táhnout soupravy z Vídně až do Prahy. Řada 1216.2 C byla softwarově upravena pro provoz na stávajících českých tratích.

22:00 - Konec železničního provozu od zítřka nepostihne pouze tratě na severozápadě země - vlaky nově nevyjedou ani na úsek trati 343 ČD/114 ŽSR Sudoměřice nad Moravou - Skalica na Slovensku. Podle dostupných informací se tak děje na základě žádosti slovenského dopravce ZSSK.

21:45 - Podle neoficiálních informací z diskuzního fóra K-report pojede zítřejší vlak InterCity 130 Moravia z Budapešti do Bohumína v nepříliš reprezentativním složení 5×B + BDs + A.

21:15 - Dnešním dnem se zastavuje dálková rychlíková doprava i na trati 110 v úseku Praha - Most. Děje se tak z důvodu neobjednání těchto výkonů ze strany Ministerstva dopravy, zatímco trať samotná podstupuje částečné přečíslování a nově už pod číslem 110 bude veden pouze úsek Kralupy nad Vltavou - Louny. Poslední rychlík 1414 do Mostu se v těchto chvílích již blíží ke svému cíli. Ve 21.43 tak uzavře 110-letou historii vozby rychlíků na trati 110 a konec GVD 2007 bude poslední tečkou i za vlaky číselné řady 141×.

Za informaci děkujeme uživateli Ppss.

20:30 - V těchto chvílích opouští území ČR vlak EC 129 Hradčany směrující do Žiliny. Jedná se o poslední vlak kategorie EuroCity na Valašsku v tomto roce a, nenastane-li změna kategorie jiných vlaků, i v celém příštím GVD. Po dvanácti měsících premiérového provozu tak vlaky "nejvyšší přepravní kategorie" opouští trať 280. Se jmény Hradčany, Fatra a Košičan se ale budeme setkávat i nadále, a to na expresech jedoucích ve stejné trase. Ex 120/121 Košičan bude na slovenském území i nadále veden jako vlak kategorie EuroCity, nově ale bude oběh sdílet s Ex 126/127 Fatra. Souprava ZSSK tak zmizí z vlaku IC Jan Perner. Drobnou změnou je řazení vozu BDshmee ZSSK místo BDbmrsee ČD, ale také plánované nasazení rekonstruovaných vozů Bmeer ZSSK. V případě Ex 128/129 se i nadále jedná o variace vozů Bpee a Bmee, tentokrát ovšem bez jídelního vozu a bez klimatizované 1. třídy v podání vozů Aee.

Pražský Semmering20.10 - Konec jedné etapy dnes zažila i zajímavá trať 122: v novém jízdním řádu z ní zcela zmizí dálková doprava z důvodu rekonstrukce pražského hlavního nádraží a plánované výluky 1. vinohradského tunelu v létě příštího roku. Spoje ve směru Chomutov budou nově vyjíždět z Masarykova nádraží, a tak se fotogenickému "pražskému Semmeringu" v novém GVD úplně vyhnou.

Foto: R 833 (Chomutov - Praha hl.n.) Autor: Jík

19:30 - Za necelou hodinu vyjede z Liberce osobní vlak 6264 do německého Cottbusu přes Zittau. Bude se jednat o poslední vlak na této trati vedený jednotkou Desiro společnosti Connex Sachsen GmbH., provozovaný firmou Connex Česká Železniční, a.s.

Za informaci děkujeme uživateli Bohumilu Stejskalovi.

19:00 - S novým jízdním řádem slibují České dráhy také zvýšení komfortu na nočních spojích. Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly budou nyní vypravovat dráhy rekordní počet nočních spojů vyšší kvality kategorie EuroNight známé především ze zemí na západ od hranic s Českem. Vlaky této kategorie by měly jezdit z Prahy do švýcarské Basileje, maďarské Budapešti a německého Berlína. České dráhy tak chtějí napravit špatnou pověst nočních spojů, jako špinavých vlaků plných všudypřítomných nebezpečných zlodějů a jiných podivných existencí.

18:30 - Poslední dny GVD 2007 nedopadly právě nejlépe pro spoj SC 507. Po střetu s člověkem v kolejišti a vykolejení soupravy 680.003 dnes byl tento spoj opět odřeknut. Důvodem bylo úmrtí cestujícího, kterému ještě před odjezdem z holešovického nádraží přišlo nevolno. Podle informací z internetových diskusí musela být souprava odtažena a příslušný vůz podroben desinfekci, jelikož se na podlaze objevila krev. Cestující odjeli do Ostravy až následujícím spojem SC 509; na vlak 510 nastoupila náhradní souprava, která se nyní (21:47) vrací do Bohumína jako SV 1. nsl. 511.

18:00 - Již za několik minut vyjíždí ze svých výchozích stanic poslední osobní vlaky na třech tratích v Ústeckém kraji. Pro tento region to ovšem není poslední změna: v 18.40 vyjede z žst. Ústí nad Labem-západ R 616 Krušnohor, jenž se stane posledním vlakem taženým lokomotivou řady 362 na trati 130. Od zítřka se trasa moravsko-krušnohorských rychlíků rozdělí v Praze na dvě vozební ramena. Vzhledem k pokroku rekonstrukčních prací se rychlíky od Prahy po roce opět podívají na ústecké hlavní nádraží, kde zároveň bude docházet k přepřahům dvousystémových a stejnosměrných lokomitv. Právě hlavní zástupce druhé skupiny - "peršingy" 163.2 se spolu s jednotkami 451/2 a 471 v GVD 2008 stanou nosnou řadou hnacích vozidel osobní dopravy v severních Čechách. Je tomu tak i díky kompletnímu přesunu jednotek řady 460 do Bohumína (nově DKV Olomouc, PJ Bohumín). I kvůli těmto změnám se po letech cestující opět setkají s pantografy v Nezamyslicích, a u několika osobních vlaků dokonce i v Olomouci.

17:00 - ČD kromě změn v jídzním řádu a tarifu nabízejí i několik novinek, o nichž se dosud příliš nemluvilo: od nového GVD lze v eShopu ČD zakoupit jízdní doklady na téměř všechny vnitrostátní dálkové spoje včetně většiny rychlíků. V této chvíli ale eShop v přehledu spojů pořád nabízí jenom vlaky vyšší kvality, takže lze očekávat postupné doplňování funkcí až po začátku platnosti nového GVD, stejně jako tomu bylo loni. Kromě pohodlí nákupu po internetu slibují ČD i možnost rezervace konkrétního místa bez dalšího poplatku - cestující bez In-karty tím ušetří 86 Kč, držitel zákaznické karty 30 korun za místenku. Tato možnost by měla ulevit osobním pokladnám na nádražích, které v určitých dnech jen stěží zvládají nápor cestujících, ale také řešit vyšší obsazenost vlaků IC/EC po zrušení šedesátikorunových příplaktů. Cestujícím má být nově k dispozici i kancelář ombudsmana, která se bude zabývat stížnostmi a připomínkami ke kvalitě vlaků.

16:00 - Nový GVD bude v mnohém přelomový. Na svou cestu se dnes naposledy vydává R 376/377 Galileo Galilei z Bratislavy, který dnes už ovšem nedorazí do svého původního cíle Dresden Hbf., ale od půlnoci bude pokračovat ve své nové trase do Františkových Lázní. Obdobně i opačný spoj tohoto jména dnes v noci neukončí svou jízdu v Bratislavě, ale bude pokračovat až do Budapešti, jež představuje nový koncový bod jeho trasy. Společně s EN 378/379 Kopernikus tak rozšíří počet moderních nočních vlaků provozovaných ČD na šest. V případě denních vlaků vyšší kvality dochází rozšíření nabídky přímých spojů mezi Prahou a Ostravou, byť s poměrně častým nasazováním vozů řady Bmee. Zrušení jednoho páru vlaků nejvyšší kategorie SuperCity chtějí ČD pro byznys klientelu částečně kompenzovat zavedením nové prémiové služby SC Class, která zákazníkům nabídne nadstandardní služby i v 1. třídě vybraných vlaků InterCity mezi Prahou a Bohumínem. Určitého zlepšení se od zítřka dočkají i cestující v relaci Brno-Praha, i když přínos nově zavedených expresů lze vidět spíše v rychlosti, než v komfortu cestování.

15:00 - S novým jízdním řádem vstoupí v platnost i nový tarif, podle nějž dojde ke zdražení jízdného. Z toho důvodu dnes začali cestující hromadně využívat poslední možnosti nákupu kilometrické banky za starou cenu. Není divu. Pokud si pořídíte KMB dnes, zaplatíte 1400 Kč. Pokud ale s nákupem počkáte na zítřek, musíte si připravit už 1600 Kč. "Když jsem si byl dneska koupit KMB, stáli přede mnou další 4 lidé, kteří si ji kupovali taky," informuje redaktor ŽP Jiří Brabec.

14:00 - Již za pár hodin vyjedou poslední vlaky s cestujícími na tratích, na kterých se Ústecký kraj rozhodl zrušit pravidelnou osobní dopravu. Na trati 113 Lovosice - Most půjde o Os 26515 z Mostu do Lovosic a Os 26514 v opačném směru. Po trati 137 Chomutov - Vejprty se mohou cestující svézt naposledy krajem objednaným vlakem Os 16817 ve směru z Vejprt do Chomutova a Os 16816 ve směru z Chomutova do Vejprt. Vlakem Os 6920 bude uzavřena éra osobní dopravy na trati 132 Děčín - Oldřichov u Duchcova ve směru od Děčína a vlakem Os 6915 ve směru opačném. Více informací o zrušení osobního provozu na těchto úsecích.

13:00 - Příprava on-line zpravodajství byla právě zahájena. Dle Babitronu jezdí vlaky více méně podle jízdního řádu. V průběhu obou dní by ale mohly nastat mimořádnosti v jejich řazení.

Přehled nejdůležitějších změn.

O situaci budeme nadále informovat.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 9.12.2007 (22:51)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 19      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
10.12.2007 (22:38)  
Georgo: Přiznejte se, kdo z Vás to zkratoval, aby byla reportáž zajímavější! :oD
10.12.2007 (15:44)  
No, začínám si myslet, jak tak pozoruji dnešní provoz, že ne všechna včerejší zpoždění měla prvotní příčinu v tom výpadku zab.zař. Protože i dnes odjíždějí vlaky z Prahy s více než půlhodinovým a některé i více než hodinovým zpožděním, většinou z důvodu pozdního přistavení soupravy z odstavné stanice. Např. souprava pro EC 107 byla z ONJ na hlavní nádraží přistavena o hodinu a půl později!
registrovaný uživatel M 
10.12.2007 (14:08)  
Podle mne to byla sabotaz
10.12.2007 (13:35)  
http://prazsky.denik.cz/kratce/kratce_region/171980.html
Praha: Dráhy našly přesné místo zkratu
dnes 9:41
České dráhy již identifikovaly přesné místo, kde v neděi po desáté hodině dopolední došlo k velkému zkratu, který na dvě hodiny vyřadil z provozu hlavní nádražní uzly v Praze. Jde o přejezd u ulice Pod Plynojemem v Libni. Přesnou příčinu zkratu zatím dráhy neznají. Poškozené místo bude opraveno tak, že část kabelu dráhy vyříznou a nahradí novým. Za rok pak na místě opravy bude zcela nové zařízení, protože tuto část železnice čeká generální rekonstrukce. (hav)
10.12.2007 (11:53)  
Já jel včera večer z Vídně Chopinem. V zhledem k délce koncertu jsem na WSued dorazil 22:25. Na tabulích nic do Varšavy nebylo, prostě se to tam nedostalo. Tak jsem trochu v šoku valil tam, kde Chopin obvykle stává - a stál tam. K sezení jediný vůz hned za lokomotivou, až do Varšavy. Hodně prodaných místenek (cedulky). Na světelné tabuli stál odjezd "22:36" (recte 22:33) - a jelo se 22:33. V Břeclavi přestup na "EN" do Brna, nával v předposledním maďarském voze s klimatizací, stání i v uličce, v ČD béčcích lůžková úprava po dvou lidech na kupé. Nicméně takřka všichni vystoupili v Brně. A a B ostuda, ten Maďar (cosi jako Bcvm?) moc příjemnej. Z Břeclavi z nepochopitelných důvodů +10 minut, vše bylo připraveno.
10.12.2007 (11:24)  
tenzor: možno v tom sedia len držitelia "šťastných eLišek" za 35,-
Inak je len otázka času, kedy tie nové spoje Pha-Brno dostanú od šotoušskej verejnosti vlastnú obchodnú značku... :)
registrovaný uživatel tenzor 
10.12.2007 (11:09)  
Dalsi lahudka, Ex 525, Praha Bechovice zpozdeni 86 minut. tak nevim, ale vazne se najdou lidi, kteri jim za to jeste plati to jejich jizdne? :)
registrovaný uživatel tenzor 
10.12.2007 (10:41)  
Nevite nekdo co se stalo s R866? Podle babitronu v Zidenicich nabral 26 minut, od te chvile se CD hrdine a uspesne snazi jeho zpozdeni navysovat, v Koline uz mel 41 minut. Zrejme lepsi spojeni Brna a Prahy v praxi.
Jinak R454 zpozdeni 56 minut na odjezdu, to asi taky nebude moc normalni.
registrovaný uživatel SergeS 
10.12.2007 (9:33)  
Vcera mel vlak 109 Comenius dosahl zpozdeni 160 minut ... a kuli tomu na ex 140 Beskyd byli nasazeny vozy rady B ( misto Bpee )
registrovaný uživatel paolo 
10.12.2007 (9:27)  
to proletar_cfr: takový režim, o jaký se na Slovensku pokouší Fico
  1 2 3 4 5 ... 19      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko