Pec pod Sněžkou - Poslední rok provozu zřejmě čeká starou lanovku na naší nejvyšší horu. Radnice v Peci pod Sněžkou se totiž konečně dohodla s Krkonošským národním parkem na výstavbě nové lanovky na Sněžku a vláda v pondělí schválila záměr ji v první zóně národního parku vybudovat. Její stavba přijde na zhruba 400 milionů a za přispění rozvojových fondů EU měla být zahájena již příští rok. První cestující by měla odvézt v roce 2009.
Starou lanovku vyrobila Transporta Chrudim v licenci legendárního lanovkáře - švýcarské firmy Von Roll v letech 1946-1950 a jedná se tak svým způsobem o unikátní technickou památku, v podstatě nejstarší provozovanou svého druhu v Evropě. Nová lanovka povede ve stejné trase.
V roce 1997 předaly České dráhy lanovku městu jako zbytný majetek, do jehož obnovy je třeba investovat nemalé prostředky. Dodnes ji v podstatě bez úprav provozuje akciová společnost, ve které má město majoritní podíl, ale jednání o její rekonstrukci se správou národního parku se protahovalo.
Nová lanovka, o které se diskutuje již od sedmdesátých let, by podle návrhu města měla mít čtyřmístné kabinky. Město chtělo kapacitu lanovky navýšit na 400 osob za hodinu, správa parku v zájmu ochrany prostředí vrcholu Sněžky ale prosadila současnou kapacitu 250 osob. Město upustí od vize lyžařského střediska na Růžové Hoře a změní politiku povolování apartmánových domů.
Od devadesátých let, kdy v ČR jezdila zhruba dvacítka lanovek, se mnohé změnilo. Jejich počet brzy zřejmě převýší sedmdesátku. V provozu národního železničního dopravce však z většiny z těch původních dnes už zůstává poslední - kabinková lanovka z Liberce na Ještěd.
další informace: Lanová dráha Sněžka, a. s., technický přehled
Ad Polaci - ac je to neuveritelne, jsou jeste shnilejsi nez Cesi. Pokud ma tady auto skoro kazdy, tak v Polsku uplne kazdy a ujit dva kilometry po svych (po rovine) tam mnozi povazuji za neuveritelny vykon..
A pokud jde o neukaznene turisty, myslim ze v drtive vetsine jde prave o ty, kteri si nahoru vyjedou lanovkou a dolu jdou pesky.
Proč tedy Poláci můžou stavět, modernizovat svoje lanovky. Asi tam nemají tolik ochranářů, nebo tito jsou o něco uvědomělejší. Lanovka určitě přiláká mnoho turistů, kteří určitě nahoru/dolů nepůjdou pěšky. Ochranáři by se měli spíš zaměřit na neukázněné turisty. Ostatní by se neměli nijak omezovat - vždyť udržují alespoň těch pár obyvatel, co tu žijí na jejich místě. Nebo cílem jsou liduprázdné kopečky, protože nikdo by zde neměl důvod žít? To by nebylo dobře.
na některých součástech lanovky na Sněžku jsou cedulky WERK BERN, takže je to asi jasné. Likvidace zřejmě čeká i lanovku na Skalnaté pleso (1939)...
Tak me napada: Bohosudov asi tim padem zustava posledni "vonrollkou" (byt tehdy uz Transporta, avsak nejsem si jist tou licenci v pripade Snazky - mel jsem za to, ze tu jeste staveli Svycari) Evropy? No aspon jedna by zustat mohla - tam nejsou takove tlaky na kapacitu a obchodne taky zadny zazrak.
Ze šotohlediska by ale nebylo špatné zachovat nějaký původní stožár a postavit ho vedle nové dolní stanice jako pomník.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.