..: Nadějné vyhlídky regionální dopravy v Dolním Slezsku :..

Ilustrační obrázekPolsko - Z železnic Dolního Slezska, kde během let 1985–2005 z většiny vedlejších tratí zmizela osobní doprava a na hlavních byla silně redukována, přicházejí po letech opět dobré zprávy. Hovoří se o nárůstu počtu spojů a obnovení dopravy na dvou tratích. Jak už je však na PKP zvykem, není radno jim věřit, dokud se sami nepřesvědčíme.

PKP Przewozy Regionalne 2007/2008

Kromě dálkových rychlíků provozují Przewozy Regionalne také regionální dopravu, a to na základě smluv s jednotlivými vojvodstvími. Podoba jízdního řádu tedy podobně jako u nás záleží na schopnosti vyjednávat a na ochotě samospráv dopravu platit. Západopolská vojvodství – Západopomořské, Lubušské a především Dolnoslezské – dlouho platily co do nabídky regionální dopravy za nejslabší. V posledních dvou letech (kdy byla reaktivována např. trať Żary - Węgliniec) se začíná karta obracet: zatímco v Podlesí a Podkarpatí dochází spíše k útlumu, západněji položené regiony ohlašují nárůst výkonů. Mluví se mj. o obnovení příměstské dopravy na tratích Bytom - Gliwice, Katowice - Tychy Miasto (od 1. září 2008), Rzepin - Międzyrzecz či sezónně Štětín - Trzebież; v Dolním Slezsku jsou však přislíbené změny zřejmě ještě překvapivější.

Více vlaků. Ale o kolik a kdy?

Asi největší novinkou, která se zdá být jistá, je návrat osobních vlaků na dvě tratě. Prvním z nich je úsek Legnica - Lubin, kam se po čtyřech letech mají vrátit čtyři páry vlaků, z nichž tři mají z Legnice pokračovat po rekonstruované trati do Vratislavi. Druhou tratí je malebný úsek Lwówek Śląski - Zebrzydowa, který byl bez osobní dopravy od roku 1996. Nikdo však zřejmě neví, jak bude po změně jízdního řádu – tedy již za týden – zdejší provoz vypadat. Údaje serveru bahn.de (nyní i českého idosu) se s informacemi na pr.pkp.pl shodují v tom, že má jít o přímé vlaky z Jelení Hory přes Lwówek a Zebrzydowu (úvrať) do okresního Bolesławce. Nicméně zatímco "pracovní verze JŘ" zveřejněná na pr.pkp.pl uvádí 3 páry vlaků (např. odjezdy z Lwówku do Zebrzydowy v 8:34, 14:52 a 17:30), idos ukazuje 4 spoje (8:34, 11:00, 15:28, 17:30) a k tomu navíc časně ranní vlak z Jelení Hory do Lwówku. A kdyby nás snad napadlo hledat totéž na elektronickém jízdním řádu PKP, neukáže nám nic, protože nový jízdní řád ještě nezná.

Ať tak či onak, oproti současným 0 - 2 párům vlaků jde jistě o zlepšení. Více vlaků má jezdit také do Szklarské Poręby (4 páry denně i mimo sezónu, z toho 3 do Vratislavi, 1 do Poznaně), podobně do Kudowy Zdroje (byť jízdní doba z Kladska se již přibližuje dvěma hodinám), mají se objevit přímé vlaky Jelenia Góra - Węgliniec - Zielona Góra, 5-6 párů vlaků má obsluhovat trať Legnica - Jaworzyna Śl. - Świdnica - Kamieniec Ząbkowicki, více vlaků má projíždět vratislavskou aglomerací (jeden ze spojů má např. trasu Mezilesí - Vratislav - Legnica - Lubin). V sezóně má dokonce jezdit noční rychlík z Poręby a Jelení Hory podél západní hranice Polska (tj. přes Zielonou Góru) do Štětína. Smutnou zprávou je snad pouze zmizení posledního (sezónního) spoje z polorozpadlé, ale krásné trati Kladsko - Wałbrzych.

zdroj: Przewozy regionalne, rynek-kolejowy.pl, reiseauskunft.bahn.de


wałbrzych | 3.12.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Polsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
28.01.2008 (18:30)  
Naprosto souhlasím s tím,co tady řekli mnozí přede mnou. Zkrátka je to tak ,že noví obyvatelé po 45 roce neměli žádný vztah k soukromému, natož ke státnímu majetku po odsunutých Němcích. A tak dopadla i železnice. Když člověk vidí velké, nevyužité, chátrající, nádražní budovy v Bernarticích a Vidnavě, je mu z toho smutno. Tratě Vidnava-Nysa, Bernartice-Otmuchov už nikdy neožijí želez.provozem, ale co třeba cyklostezky ? A nádražní budovy využít jako turistické ubytovny. Zde však leží vina i na straně ČD, že stále nedokáže efektivně využít svůj majetek. A když se nechtějí o něj starat, odprodat jej, za ROZUMNOU CENU a využít třeba takto apod. No ne?
04.12.2007 (22:59)  
Michal Janko: vztah obyvatel byvaleho nemeckeho Slezska k zeleznici je jednim z socialne-patologickych jevu na tomto uzemi. Dnesni polske Slezsko je na tom asi 3x hur nez nejhorsi casti ceskeho pohranici: vztah k zemi je u obyvatel minimalni, vse je treba leda vyplenit a vyuzit, "nepotrebne" veci nechat spadnout nebo znicit, vcetne kdysi velkolepych staveb zeleznicnich.
A nejlepsi je, aby to pro jistotu nikdo nevidel, odtud negativni vztah k prechodum a hystericke reakce na "nelegalni" prechody hranic ze strany soudruhu ze SG.
Aneb dejte Polakum jeste sto, dveste let a Slezsko bude mozna tam, kde bylo v roce 1938...
05.12.2007 (17:31)  


Čili plné nácků? Děkuju pěkně. Ne, jinak to samozřejmě je vykořeněný kus země, ale snad to pomalu odchází. Obnovení lokálek může být jedním z příznaků.
03.12.2007 (22:48)  
mirekmir: Bohužel, ale je třeba s Vámi souhlasit, že pro PKP je každý zrušený kilometr tratě úspěch. Poláci říkají, že pro PKP je ziskový jen ten vlak, který nevyjede. Ale zpět k těm přechodům. Všechny které jste uvedl znám a byl bych rád kdyby tam zase jednou něco jelo, ale mám li se podívat prvdě do očí, tak musím říct, že tam už nepojede nic. U některých je to už opravdu nemožné a zbytku kde to teoreticky možné je, tak reálné to je asi jako to, že se tu zjeví UFO. Vždyť jen když to vememe popořadě. Bernartice - Dziewietlice, od roku 1945 se zde nejezdí, nicméně je zde teoretická možnost na obnovu, protože část tratě z Otmuchowa se využívá jako vlečka do místního cukrovaru a vzhledem ke geografickým podmínkám by nebylo snad zas tak nákladné postavit nové těleso v délce cca 12 km. Nicméně rélané je to asi jako druhé neposkvrněné početí. Vidnava - Kałkow, chybí už celá trať až do Nysy. Ještě méně pravděpodobné než předchozí. Krnov - Głubczyce, téhle trati je opravdu škoda. Přeshraniční provoz sice ustal v roce 1945 a na polské straně v roce 1970, ale až do roku 1992 zde byl oficiálně provoz nákladní a do roku 1989 trať figurovala v mobilizačních plánech Varšavské smlouvy a z toho důvodu byla udržována průjezdná až do Krnova. Od roku 2002 je pak trať neprůjezdná a fakticky odepsaná, protože při opravě silnice byl zčásti odkopán násep a silnice přes něj narovnána. Na naší straně pak byli do mostu přes Opavici až ku hranici vytrhány koleje. Takže obnovit by šlo, ale nejvhodnější doba se už propásla. Navíc PKP se už léta snaží o fyzickou likvidaci tratě Racławice Ślaskie - Racibórz přes Głubczyce navzdory tomu, že opolské vojvodství by tam chtělo obnovit provoz. Opava - Pilszcz, zde obnovit přeshraniční provoz je už fyzicky skoro nemožné. Alespoň v tělese původní trati. V Opavě už jsou po něm jen nepatrné zbytky v Městských sadech jako pilíře viaduktu apod. Chybí most přes Opavu a v polích je těleso zcela zlikvidováno a mnohdy zastavěno. Na Polské straně sice ještě fyzicky existuje, ale od roku 1991 je zde zastavena doprava a těleso je silně zarostlé a přejezdy zaasfaltované. Koleje jsou také na mnoha místech rozkradené. Obnova možná jen v čistě akademických úvahách. Proti je nutnost celý náš úsek natrasovat úplně jiným směrem a v Polsku také nutnost trať vybudovat prakticky znova. Chuchelná - Krzanowice, opět teoreticky možné, prakticky nereálné. Od roku 1945 chybí přeshraniční úsek. Navíc by na naší straně bylo třeba znovu vystavět dva silniční mosty přes trať. Na Polské straně se nejezdí od roku 1994. Trať je tam již zcela zarostlá a na mnoha místech rozkradená. V době porevolučního nadšení byly snahy o obnovení, ale jednak z důvodů poměrně vysokých nákladů na obnovu a jiných příčin ze severní strany hranice k tomu nedošlo. Částečně reálné bylo pouze do doby, než poláci zastavili provoz. Takže dnes mi nezbývá doufat, že dojde k obnově provozu, alespoň tam kde je alespoň nějaká teoretická naděje. U výše uvedených už není. Tam už je jen teoretizování co by se pro to muselo udělat, ale překážky jsou opravdu příliš velké. V Dolnoslezském vojvodství se blýská na lepší časy (snad), protože podle polských kolegů jsou maršálek a jeho kolegové fandové do mašinek. Neměli by tedy si nechat věšet od PKP bulíky na nos a hlavně souhlasit s další likvidací. Naproti tomu na Opolštině to vypadá všelijak. Po loňských volbách, kdy se vyměnil maršálek a část jeho úřadu to vypadá, že se vše vrátilo zpátky do starých kolejí, kdy si PKP dělá co chce. Ale snad i zde se má blýskat na lepší časy. Po vzoru Kujavsko - Pomořanského vojvodství chce Opolština vypsat výběrové řízení na provoz regionálních vlaků. Termín však ještě nebyl určen. Uvidíme.
03.12.2007 (20:53)  
A musí to býti jen tyto tratě ? Co např. Chuchelná - Krzanovice, Opava - Pilsz, Krnov - Glubczyce, Vidnava - Nysa ? Vše v čudu, nikdo se ani nezajímá o poslední pampelišku v profilu bývalé tratě. Pokud je někdo optimista, tak stačí připomenout průběh zřizování místních silničních přechodů v tzv. malém pohraničním styku mezi ČR a PL.
Snad je všem jasné, že pro PKP je každý km zrušené železnice naprostým úspěchem.
03.12.2007 (19:53)  
Mezi Náchodem a Kudowkou byla jen provizorní spojka, rychlost aby se neřeklo a provoz jen v nejnutnějším případě.
registrovaný uživatel maaaca 
03.12.2007 (16:06)  
Něco bylo slyšet i o obnovení tratě Otovice - Stěnava, ale ne pro osobní dopravu, ale pro vozbu štěrku z lomu někde u Nové Rudy do Valbřichu. Úseku Náchod - Kudowa je škoda, tam opravdu moc nechybí a trať mezi Kudowou a Kladskem je opravdu nádherná.
03.12.2007 (15:27)  
Wool - Trochu bych optimismem šetřil. Stačí si zjisti, jak dlouho se otevíraly Glucholazy
registrovaný uživatel Wool 
03.12.2007 (15:24)  
Situace se brzo zmeni... Snad... Mluvi se o Harrachovu a Lubawce...
03.12.2007 (15:19)  
Kolem Miedzyrzecze je to děs a hrůza. Uvedená trať do Rzepina je ještě v nejlepším stavu, úplně mimo provoz je také trať Miedz. - směr Toporow, atd. V okolí je ale mnoho tratí, kde jsou již jen tušit stopy po pražcích ( Keszyca atd. ), takže v tomto jsou zatím ČD zlaté.
03.12.2007 (15:10)  
Mezi ČR a Polskem je to vážně slabota. Úsek Náchod-Kudowa je hanbou půl na půl, koleje tam už kdysi byly kolem roku 1945, na obou stranách hranice chybí kousek. Ale jsem rád za elektrifikaci Letohrad - Lichkov - Miedzylesie!
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko