Polsko - Z železnic Dolního Slezska, kde během let 1985–2005 z většiny vedlejších tratí zmizela osobní doprava a na hlavních byla silně redukována, přicházejí po letech opět dobré zprávy. Hovoří se o nárůstu počtu spojů a obnovení dopravy na dvou tratích. Jak už je však na PKP zvykem, není radno jim věřit, dokud se sami nepřesvědčíme.
PKP Przewozy Regionalne 2007/2008
Kromě dálkových rychlíků provozují Przewozy Regionalne také regionální dopravu, a to na základě smluv s jednotlivými vojvodstvími. Podoba jízdního řádu tedy podobně jako u nás záleží na schopnosti vyjednávat a na ochotě samospráv dopravu platit. Západopolská vojvodství – Západopomořské, Lubušské a především Dolnoslezské – dlouho platily co do nabídky regionální dopravy za nejslabší. V posledních dvou letech (kdy byla reaktivována např. trať Żary - Węgliniec) se začíná karta obracet: zatímco v Podlesí a Podkarpatí dochází spíše k útlumu, západněji položené regiony ohlašují nárůst výkonů. Mluví se mj. o obnovení příměstské dopravy na tratích Bytom - Gliwice, Katowice - Tychy Miasto (od 1. září 2008), Rzepin - Międzyrzecz či sezónně Štětín - Trzebież; v Dolním Slezsku jsou však přislíbené změny zřejmě ještě překvapivější.
Více vlaků. Ale o kolik a kdy?
Asi největší novinkou, která se zdá být jistá, je návrat osobních vlaků na dvě tratě. Prvním z nich je úsek Legnica - Lubin, kam se po čtyřech letech mají vrátit čtyři páry vlaků, z nichž tři mají z Legnice pokračovat po rekonstruované trati do Vratislavi. Druhou tratí je malebný úsek Lwówek Śląski - Zebrzydowa, který byl bez osobní dopravy od roku 1996. Nikdo však zřejmě neví, jak bude po změně jízdního řádu – tedy již za týden – zdejší provoz vypadat. Údaje serveru bahn.de (nyní i českého idosu) se s informacemi na pr.pkp.pl shodují v tom, že má jít o přímé vlaky z Jelení Hory přes Lwówek a Zebrzydowu (úvrať) do okresního Bolesławce. Nicméně zatímco "pracovní verze JŘ" zveřejněná na pr.pkp.pl uvádí 3 páry vlaků (např. odjezdy z Lwówku do Zebrzydowy v 8:34, 14:52 a 17:30), idos ukazuje 4 spoje (8:34, 11:00, 15:28, 17:30) a k tomu navíc časně ranní vlak z Jelení Hory do Lwówku. A kdyby nás snad napadlo hledat totéž na elektronickém jízdním řádu PKP, neukáže nám nic, protože nový jízdní řád ještě nezná.
Ať tak či onak, oproti současným 0 - 2 párům vlaků jde jistě o zlepšení. Více vlaků má jezdit také do Szklarské Poręby (4 páry denně i mimo sezónu, z toho 3 do Vratislavi, 1 do Poznaně), podobně do Kudowy Zdroje (byť jízdní doba z Kladska se již přibližuje dvěma hodinám), mají se objevit přímé vlaky Jelenia Góra - Węgliniec - Zielona Góra, 5-6 párů vlaků má obsluhovat trať Legnica - Jaworzyna Śl. - Świdnica - Kamieniec Ząbkowicki, více vlaků má projíždět vratislavskou aglomerací (jeden ze spojů má např. trasu Mezilesí - Vratislav - Legnica - Lubin). V sezóně má dokonce jezdit noční rychlík z Poręby a Jelení Hory podél západní hranice Polska (tj. přes Zielonou Góru) do Štětína. Smutnou zprávou je snad pouze zmizení posledního (sezónního) spoje z polorozpadlé, ale krásné trati Kladsko - Wałbrzych.
zdroj: Przewozy regionalne, rynek-kolejowy.pl, reiseauskunft.bahn.de
1 2 | Zpráv na stránku: |
A nejlepsi je, aby to pro jistotu nikdo nevidel, odtud negativni vztah k prechodum a hystericke reakce na "nelegalni" prechody hranic ze strany soudruhu ze SG.
Aneb dejte Polakum jeste sto, dveste let a Slezsko bude mozna tam, kde bylo v roce 1938...
Snad je všem jasné, že pro PKP je každý km zrušené železnice naprostým úspěchem.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.