Budapešť - Veřejná soutěž na prodej nákldní divize maďarských státních železnic (MÁV) do soukromých rukou byla ve středu 28. listopadu ukončena. Na základě výsledků ji získá konsorcium složené z rakouské společnosti Rail Cargo Austria, dceřiné společnosti státního podniku Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), a maďarsko-rakouské dopravní společnosti Györ-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GySEV), které v druhém kole privatizačního tendru nabídlo 102,5 miliardy forintů (10,6 miliardy Kč). Dokončení prodeje v tuto chvíli podléhá schválení maďarského antimonopolního úřadu i Evropské komise. V případě pozitivního výsledku by měl být proces prodeje uzavřen na začátku roku 2008.
Společnost MÁV Cargo byla vyčleněna ze státního podniku Magyar Államvasutak v roce 2006. V současnosti se v jejím vozovém parku nachází přibližně 13 tisíc vagonů a zaměstnává kolem 3200 osob. Objem přepraveného zboží v roce 2006 dosáhl 46,8 milionů tun - o 6 % více než v předchozím roce. Společnost za stejné období dosáhla obrat 352,4 milionu eur (9,36 miliard Kč) a její aktuální tržní podíl v Maďarsku dosahuje 92,2 %.
Do druhého kola tendru na prodej MÁV Cargo postoupilo sedm společností, z nichž čtyři ve stanoveném termínu podaly závazné nabídky. Mezi rozhodující faktory přitom nepatřila pouze kupní cena, ale také postoj zájemců k otázce udržení zaměstnanosti. Kromě vítězného konsorcia RCA/GySEV se do druhého kola zapojila i společnost New World Resources Transportation B.V., americko-slovenské konsorcium Cargo Central Europe a aliance slovenských firem Spedtrans a Slavia Capital. Právě poslední jmenovaný zájemce v červenci letošního roku zvítězil v prvním kole privatizačního tendru se svou nabídkou 81 miliard forintů. Kvůli malým rozdílům v jednotlivých nabídkách privatizační komise koncem srpna rozhodla o zvýšení počtu účastníků druhého kola z pěti na sedm.
Zisk z privatizace převyšuje očekávání
Druhá nejvyšší nabídka ve druhém kole činila 80 miliard forintů. Maďarská vláda přitom očekávala, že z privatizace získá 60 miliard. Zisk z prodeje Carga hodlá použit na stabilizaci financování státních drah včetně vyrovnání stávajících dluhů. MÁV Cargo až do roku 2006 představovalo jednu z pěti hlavních divizí státních železnic. V souvislosti s liberalizací evropské železniční dopravy se v lednu 2007 od mateřské společnosti oddělila i divize osobní dopravy pod novou značkou H-START. V předchozích letech již Maďarsko prodalo většinu státního majetku a nákladní dopravce patří mezi několik posledních významných položek na privatizačním seznamu. Stát přitom vlastní i 61-procentní podíl ve společnosti GySEV; v niž dalších 33 procent akcií pak patří Rakousku a 4,2 procenta společnosti Hamburger Hafen und Logistik AG.
Holding Českých drah plánuje vyčlenění nákladní divize ČD Cargo do samostatné dceřiné společnosti k 1. prosinci letošního roku, přičemž se dále zvažuje její fúze se slovenským dopravcem ŽS Cargo Slovakia. Nákladní doprava v rámci ČD je s ročním objemem 80 milionů tun přepraveného zboží pátou největší v Evropské unii. Jako jediná ve střední Evropě však dosud nefunguje jako samostatný subjekt. Kvůli tomu se už nejednou stala terčem kritiky za netransparentní křížové financování ztrátové osobní dopravy provozované ČD, jež činí skoro 600 milionů korun ročně.
Co je to za blbost. Proto koupily Tauruse, Flirty, Marfuše, Talenty a od DB 300 osobních vozů? Takhle bych si představoval "likvidaci" železnice i u ČD, teda až na ty Marfuše.
Cargo SK s českým nesloučí, neb majorita by byla na české straně, následným prodejem by se výsledné Cargo asi dostalo do cizích rukou a to není v zájmu SK.
Tak to se moc nepovedlo, když to koupilo konsorcium dvou rakousko-uherských státních společností. Docela dobrá trapárna.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.