..: Regionovy na Liberecku nezvládají hornatý terén :..

Ilustrační obrázekTanvald - Vůbec první závažný problém související s novým grafikonem postihl Liberecký kraj, a to už dva týdny před začátkem platnosti nového jízdního řádu: plánované nasazení rekonstruovaných jednotek řady 814.2 (Regionova Trio) na vlaky do Harrachova se nekoná. Příčinou tohoto nepříjemného zvratu jsou potíže, se kterými se jednotky potýkají při průjezdu hornatého úseku tratě 036 mezi Tanvaldem a Harrachovem. Přestože výrobce třívozovou verzi Regionovy vyvíjel právě pro provoz na tratích s náročnějšími sklonovými poměry, výsledky zkušebních jízd nepůsobí vůbec optimisticky. Na turisticky atraktivní trati proto České dráhy budou i nadále nasazovat stará, ale zato výkonnější vozidla.

Vedení Libereckého kraje je nejnovějším zjištěním zaskočeno. Nasazení jednotek Regionova mělo na nejvytíženější trati v regionu přinést dlouho očekávané zvýšení kvality cestování pro místní obyvatele a turisty. Vzhledem k vzniklé situaci budou ale od 9. prosince modernizované soupravy zajíždět pouze do Tanvaldu, kde si cestující jedoucí do Harrachova budou muset přestoupit. Věkový rozdíl mezi modernizovanou řadou 814 a zbytkem zdejšího vozového parku přitom dosahuje mnohdy i čtyřiceti let. Krajský úřad ale další využívání zastaralého vozového parku odmítá: "Není příliš kulturní a neláká cestující. I proto nastává úbytek lidí cestujících vlakem, a tomu bychom chtěli zastavit," vysvětluje náměstek hejtmana Karel Dolejší. Zdá se ovšem, že v dohledné budoucnosti kraj nebude mít na výběr.

Regionovám se v náročném terénu nedaří

Nepříliš oslnivé jízdní vlastnosti Regionov v náročném terénu přitom nejsou novinkou: už při uvedení původní dvoudílné verze 814-914, složené z motorového a řídicího vozu, se projevovala nedostatečná adheze v prudších svazích. I proto výrobce vozidel, společnost Pars Šumperk, přistoupila k použití dvou hnacích agregátů v třivozové variantě jednotky, představené na jaře roku 2007. Tato verze, označovaná 814.2 (s nízkopodlažním vloženým vozem řady 014), měla svou premiéru ve Veselí nad Moravou a v několika kusech již doplnila řady motorových vozů i v jiných depech. Aktuální testy na nejnáročnějším úseku Tanvald - Harrachov, kde sklon trati dosahuje až 58 ‰, ovšem dokazují, že ani tato modifikace nebyla dostatečná. Soupravy při jízdě prokluzují, k čemuž momentálně ještě více negativně přispívá silná sněhová pokrývka. Lze navíc předpokládat, že podobný efekt bude mít i napadané listí a další nepříznivé vnější faktory. I přes tyto problémy se ale s technickou úpravou jednotky nepočítá: jen samotná pořizovací cena třívozové Regionovy činí přibližně 38 milionů korun.

Kopce nejsou jediný problém

Nemožnost nasadit lepší vozidla na spoje do Harrachova ovšem není jediným problémem, se kterým se Liberecký kraj v souvislosti s železniční dopravou musí vyrovnat: již krátce po zveřejnění nového tarifu ČD, platného od prosince, vyjádřili představitelé kraje obavy, že tato změna nepříznivě ovlivní zájem o regionální vlaky. Nový ceník totiž nepříznivě zasahuje do probíhajících příprav na vznik integrovaného dopravního systému, v němž by cestující platili stejnou cenu za projetou trasu bez ohledu na použitý způsob dopravy. Přestože ČD ve své reakci na stížnost kraje odkazují na možnost zakoupení In-karty s platností tři roky, po zavedení nového tarifu i tak vznikne v mnoha případech výrazný cenový rozdíl mezi autobusem a vlakem, což by v konečném důsledku mohlo ještě více prohloubit neefektivitu provozu na regionálních tratích.

zdroj: Česká televize [1] [2]


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 29.11.2007 (12:56)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
29.11.2007 (18:22)  
Frantisek:
Investice do tramvaje bis Harrachov-centrum je naprosto nereálná, stejně jako celej regiotram (kde je s tímto nakonec počítáno až v poslední etapě, takže fakt sci-fi).
Tunel do Rokytnice ? A co tam? Vzdyť trať do Rokytnice je defakto odepsaná, v tomhle GVD 1 spoj denně o víkendu (z Jablonečku), do novýho jsem se radši ani nekoukal.
29.11.2007 (18:14)  
Ad Frantisek: s dovolením,kde by jiný dopravce vzal jiná železniční vozidla?Taková,která by byla schopná na trati se sklonem 58 promile jezdit a brzdit,přitom mít vysoký spodní profil(kvůli ozubnici)mimo ČD nikde nejsou.A ono jde také o to,že soukromý dopravce musí mít i soukromé zázemí,a to se opravdu v tomto případě nevyplatí.
Ad tgw:něco o 820(dříve M 240.0)Vůz měl jen dvě hnací nápravy,ale ve směru do stoupání byly jako zadní,a to je obrovský rozdíl proti Regionova,kde je hnací náprava jako přední.Takže využití adheze bylo mnohem lepší,i když 820,zvláště na závěr své kariéry,spíše lezly než jely,o poruchách nemluvě.Navíc trať je vedená opravdu mimo obce,já osobně to vidím velmi černě.
29.11.2007 (18:05)  
knedlik: Na Pöstlingberg už plánují nasazení moderních vozů, možná budou zajíždět až do centra. Historické myslím zůstanou jako atrakce.
29.11.2007 (18:03)  
Problém přestupu na 810 není ani tak 810, jako samotný přestup. Šlo by tu 810 zapřahovat už od Liberce a v Tannenwaldu odpojit, na zvýšenou frekvenci pak 843 s nějakým tím přípojným vozem (pokud by to vyjelo) a je to. Jinak rozdíl mezi ČD a jiným dopravcem spočívá právě v tom, že jiný dopravce bude mít jiná vozidla než ČD. Taky by se mělo rozhodnout, zda tam ještě posílat něco s ozubenými koly anebo tu ozubnici snést (cenná výhybka už stejně snesena byla), aby tam mohly jiné typy vozidel. Jen by tam potom možná nevyjely některé historické soupravy. Čistě historický provoz je blbost, to už spíš ty tramvajové koleje do Harrachova a časem tunel do Rokytnice. Utlumovat drážní provoz a nečinně ustupovat autobusům všude, kde to dnes na dráze nefunguje, za chvíli bychom tu žádné dráhy neměli. Přitom stačí tak málo...
29.11.2007 (17:38)  
Nebo by z toho mohli udelat muzeini trat pro turisty se staryma vozama :-)
Meli by atrakci navic a nemuseli by se zabejvat obnovou vozovyho parku
Tuhle jsem byl v Linci, stara tramvaj na Pöstlingberg prezentovana jako turisticka atrakce (stoupani pres 100 promile), plna decek jedoucich ze skoly a mamin s nakupama... a nikdo si na nemodernost soupravy nestezoval :-D
registrovaný uživatel tgw 
29.11.2007 (17:37)  
Také je to pouze můj názor.
registrovaný uživatel tgw 
29.11.2007 (17:36)  
Nicméně podle mě moc lidí tam asi nejezdí.Asi bych také nechal 810.Pokud nemá problémy se sklonem.Zastávka blíž k městu je v Desné.Možná ještě do Desné lidi jezdí o malinko více.Pak jsou zastávky spíše v lese.Nebo za či nad městem stejně jako Harachov.A to je ten základní problém.Jsou daleko.Dnešní vedení tratě už nemá takový význam jako dříve.Kdyby jakýkoliv druh tratě byl blíže k osadám tak by cestovalo více lidí.Dnes je to i o čase.
registrovaný uživatel tgw 
29.11.2007 (17:22)  
Další možmost tratˇ sklonově poupravit aby toto vozidlo se na této trati neprokluzovalo.
Když to vezmu logicky,tak k čemu to je ,že danná tratˇ je u čd nejnáročnější sklonově ,když tam nemůže čd nasadit vozidlo ,které by ekonomicky bylo přijatelnější.Je to na h....
Také škoda že tratˇ nevede do centra Harachova jezdilo by více lidí.Ale vede na kopec nad Harachovem.
29.11.2007 (17:18)  
Asi takhle:

obsazenost na trati:
Kromě pár dní v zimě a v létě je 100 místná souprava (ať už 843+943 nebo Regionova 814.2) úplně zbytečná, na trať Tanvald - Harrachov bohatě stačí 1 810, která z Desný nahoru stejně pojede skoro prázdná. Argumentování těma tisíci cestujícíma denně jsou pro tenhle úsek úplně zbytečný, ty jezděj mezi Jabloncem - Smržovkou.
Posílení má opodstatnění jedině na ranní rychlík od Prahy a osobák od Liberce a odpolední zpátky, a to ještě jen o prázdninách/víkendech.

komfort
Až do Harrachova se jede 21-25 minut, ta chvilka v 810 ještě nikomu nemohla ublížit. 810 mi vaděj na dlouhých úsecích, tady rozhodně ne.
V Práglu lidi jezděj hnusnýma soupravama na B-čku taky tu půlhodinu, a to většinou ještě na stojáka :-)

cestující na vozíku/nízkopodlažnost
Ani teď se na to nedalo spolehnout, pořád se nasazujou náhrady v podobě 810, 743+053 (010), 854 - a když by jela jede náhodou 843 a jel by někdo na vozíku, tak pochybuju, že vlaková četa by ho uměla pomocí plošiny dostat do vozu.

přímý vlaky z Liberce jsou sice příjemný, ale je úplně zbytečný tahat nahoru velkej motorák s přívěšákem, když stejně po většinu roku pojedou prázdný.

jinej dopravce
proboha, nedokážu si představit, kdo by na týhle lokálce dokázal rejžovat (teď myslím jen Tanvald - Harrachov), a za svý tam asi těžko někdo bude jezdit

-> prachy vynaložený na udržení provozu by se daly využít 100* líp, zvlášť při nynější silně naddimenzovaný dopravě. Navíc pro většinu obyvatel je stejně dostupnější a pohodlnější doprava busem.

jen můj názor, nic víc......
29.11.2007 (17:15)  
kruta je celkem i ta varianta ze regionovy budou jezdit jen do tanvaldu,tam lidi prestoupi a pojedou dal..to je celkem zabavny...kdyz sem zjistil,ze regionovy maj jezdit na tyhle trati, tak sem presne tento problem dal ocekaval...a rek bych ze sem nebyl zdaleka jedinej...a pokud na zubacce ma regionova problem uz na zacatku zimy kdy je tam jen 10 nebo 20 cm snehu, tak jak to asi bude vypadat az tam budou dvoumetrovy bariery...a pokud pride tuha zima, muzeme ocekavat problemy i na trati liberec- tanvald...takze se muzeme tesit na zimu:-)
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko