Tanvald - Vůbec první závažný problém související s novým grafikonem postihl Liberecký kraj, a to už dva týdny před začátkem platnosti nového jízdního řádu: plánované nasazení rekonstruovaných jednotek řady 814.2 (Regionova Trio) na vlaky do Harrachova se nekoná. Příčinou tohoto nepříjemného zvratu jsou potíže, se kterými se jednotky potýkají při průjezdu hornatého úseku tratě 036 mezi Tanvaldem a Harrachovem. Přestože výrobce třívozovou verzi Regionovy vyvíjel právě pro provoz na tratích s náročnějšími sklonovými poměry, výsledky zkušebních jízd nepůsobí vůbec optimisticky. Na turisticky atraktivní trati proto České dráhy budou i nadále nasazovat stará, ale zato výkonnější vozidla.
Vedení Libereckého kraje je nejnovějším zjištěním zaskočeno. Nasazení jednotek Regionova mělo na nejvytíženější trati v regionu přinést dlouho očekávané zvýšení kvality cestování pro místní obyvatele a turisty. Vzhledem k vzniklé situaci budou ale od 9. prosince modernizované soupravy zajíždět pouze do Tanvaldu, kde si cestující jedoucí do Harrachova budou muset přestoupit. Věkový rozdíl mezi modernizovanou řadou 814 a zbytkem zdejšího vozového parku přitom dosahuje mnohdy i čtyřiceti let. Krajský úřad ale další využívání zastaralého vozového parku odmítá: "Není příliš kulturní a neláká cestující. I proto nastává úbytek lidí cestujících vlakem, a tomu bychom chtěli zastavit," vysvětluje náměstek hejtmana Karel Dolejší. Zdá se ovšem, že v dohledné budoucnosti kraj nebude mít na výběr.
Regionovám se v náročném terénu nedaří
Nepříliš oslnivé jízdní vlastnosti Regionov v náročném terénu přitom nejsou novinkou: už při uvedení původní dvoudílné verze 814-914, složené z motorového a řídicího vozu, se projevovala nedostatečná adheze v prudších svazích. I proto výrobce vozidel, společnost Pars Šumperk, přistoupila k použití dvou hnacích agregátů v třivozové variantě jednotky, představené na jaře roku 2007. Tato verze, označovaná 814.2 (s nízkopodlažním vloženým vozem řady 014), měla svou premiéru ve Veselí nad Moravou a v několika kusech již doplnila řady motorových vozů i v jiných depech. Aktuální testy na nejnáročnějším úseku Tanvald - Harrachov, kde sklon trati dosahuje až 58 ‰, ovšem dokazují, že ani tato modifikace nebyla dostatečná. Soupravy při jízdě prokluzují, k čemuž momentálně ještě více negativně přispívá silná sněhová pokrývka. Lze navíc předpokládat, že podobný efekt bude mít i napadané listí a další nepříznivé vnější faktory. I přes tyto problémy se ale s technickou úpravou jednotky nepočítá: jen samotná pořizovací cena třívozové Regionovy činí přibližně 38 milionů korun.
Kopce nejsou jediný problém
Nemožnost nasadit lepší vozidla na spoje do Harrachova ovšem není jediným problémem, se kterým se Liberecký kraj v souvislosti s železniční dopravou musí vyrovnat: již krátce po zveřejnění nového tarifu ČD, platného od prosince, vyjádřili představitelé kraje obavy, že tato změna nepříznivě ovlivní zájem o regionální vlaky. Nový ceník totiž nepříznivě zasahuje do probíhajících příprav na vznik integrovaného dopravního systému, v němž by cestující platili stejnou cenu za projetou trasu bez ohledu na použitý způsob dopravy. Přestože ČD ve své reakci na stížnost kraje odkazují na možnost zakoupení In-karty s platností tři roky, po zavedení nového tarifu i tak vznikne v mnoha případech výrazný cenový rozdíl mezi autobusem a vlakem, což by v konečném důsledku mohlo ještě více prohloubit neefektivitu provozu na regionálních tratích.
Ja to plne chapu, s propojejim by urcite atraktivita trati vzrostla, tahle myslenka je uz 100 let stara, lec nikdy nebyla naplnena... a v dnesni dobe a v Cesku je to fakt sci-fi, je spousta dalsich dulezitejsich mene financne narocnych projektu, a dokud se z Prahy do Tanvaldu pojedou 3 hodiny, tak stejne valna cast lyzaru pojede autem
Podobný "sněhový" problém na méně sklonově náročné trati do Vejprt se kvůli sněhu řeší tím, že 010 táhne 742.
Věta :
"Není příliš kulturní a neláká cestující. I proto nastává úbytek lidí cestujících vlakem, a tomu bychom chtěli zastavit", je kouzelná.
Co brání kraji v tom, aby navrhl ČD (jinému dopravci), že se bude finančně podílet na nákupu moderního kolejového vozidla, vyhovujícímu jednak představám krajských úředníků (těch co jsou voleni nebo těch, kteří jsou zaměstnání na základě pracovní smlouvy ?????), jednak sklonovým poměrům dané trati a povětrnostním podmínkám v dané oblasti … ?
Kraj požaduje za málo peněz hodně muziky (rád by, aby za honorář pro obecní amatéry hrál symfonický orchestr) a současně tvrdí, že za hodně peněz dostal málo muziky (amatérský houslista neměl Stradivárky).
Nejezdi se od valky, po revoluci se pravidelne mluviva o znovuzprovozneni, ale nic moc se pro to neudelalo (krome reci)....
ted se zase blyska nadeje, ze to Polaci daj do kupy, uvidime...
koukni na zubacka.cz
Ale ta regionova se mi zda jako dobra varianta "tramvaje" za dobrou cenu na Liberec - Tanvald, a kvuli Tanvald - Harrachov nema cenu vyvijet neco extra (staci ta 810, o vikendu posileni)
hold se bude prestupovat, to snad neni takova tragedie, za GJW se od Liberce taky prestupovalo (jezdilo se Harrachov - Zelezny Brod)
a zase je blbost striktne regionovy na zubacku nepoustet, kdyz do Desny vyjedou, tak vlaky koncici v Desny by klidne jezdit mohly
Aha něco jako favorit a škoda 120.U favorita přední náhon a u škody 120 zadní náhon.Hmm.
Já to s tou tratí nevidím moc růžově.
Příští rok bych chtěl ale jet na horáku z Haraachova na Sněžku.Tak snad to stihnu příští rok si kolo vyvést ho Harachova vlakem.Dokud ještě bude jezdit
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.