..: Regionovy na Liberecku nezvládají hornatý terén :..

Ilustrační obrázekTanvald - Vůbec první závažný problém související s novým grafikonem postihl Liberecký kraj, a to už dva týdny před začátkem platnosti nového jízdního řádu: plánované nasazení rekonstruovaných jednotek řady 814.2 (Regionova Trio) na vlaky do Harrachova se nekoná. Příčinou tohoto nepříjemného zvratu jsou potíže, se kterými se jednotky potýkají při průjezdu hornatého úseku tratě 036 mezi Tanvaldem a Harrachovem. Přestože výrobce třívozovou verzi Regionovy vyvíjel právě pro provoz na tratích s náročnějšími sklonovými poměry, výsledky zkušebních jízd nepůsobí vůbec optimisticky. Na turisticky atraktivní trati proto České dráhy budou i nadále nasazovat stará, ale zato výkonnější vozidla.

Vedení Libereckého kraje je nejnovějším zjištěním zaskočeno. Nasazení jednotek Regionova mělo na nejvytíženější trati v regionu přinést dlouho očekávané zvýšení kvality cestování pro místní obyvatele a turisty. Vzhledem k vzniklé situaci budou ale od 9. prosince modernizované soupravy zajíždět pouze do Tanvaldu, kde si cestující jedoucí do Harrachova budou muset přestoupit. Věkový rozdíl mezi modernizovanou řadou 814 a zbytkem zdejšího vozového parku přitom dosahuje mnohdy i čtyřiceti let. Krajský úřad ale další využívání zastaralého vozového parku odmítá: "Není příliš kulturní a neláká cestující. I proto nastává úbytek lidí cestujících vlakem, a tomu bychom chtěli zastavit," vysvětluje náměstek hejtmana Karel Dolejší. Zdá se ovšem, že v dohledné budoucnosti kraj nebude mít na výběr.

Regionovám se v náročném terénu nedaří

Nepříliš oslnivé jízdní vlastnosti Regionov v náročném terénu přitom nejsou novinkou: už při uvedení původní dvoudílné verze 814-914, složené z motorového a řídicího vozu, se projevovala nedostatečná adheze v prudších svazích. I proto výrobce vozidel, společnost Pars Šumperk, přistoupila k použití dvou hnacích agregátů v třivozové variantě jednotky, představené na jaře roku 2007. Tato verze, označovaná 814.2 (s nízkopodlažním vloženým vozem řady 014), měla svou premiéru ve Veselí nad Moravou a v několika kusech již doplnila řady motorových vozů i v jiných depech. Aktuální testy na nejnáročnějším úseku Tanvald - Harrachov, kde sklon trati dosahuje až 58 ‰, ovšem dokazují, že ani tato modifikace nebyla dostatečná. Soupravy při jízdě prokluzují, k čemuž momentálně ještě více negativně přispívá silná sněhová pokrývka. Lze navíc předpokládat, že podobný efekt bude mít i napadané listí a další nepříznivé vnější faktory. I přes tyto problémy se ale s technickou úpravou jednotky nepočítá: jen samotná pořizovací cena třívozové Regionovy činí přibližně 38 milionů korun.

Kopce nejsou jediný problém

Nemožnost nasadit lepší vozidla na spoje do Harrachova ovšem není jediným problémem, se kterým se Liberecký kraj v souvislosti s železniční dopravou musí vyrovnat: již krátce po zveřejnění nového tarifu ČD, platného od prosince, vyjádřili představitelé kraje obavy, že tato změna nepříznivě ovlivní zájem o regionální vlaky. Nový ceník totiž nepříznivě zasahuje do probíhajících příprav na vznik integrovaného dopravního systému, v němž by cestující platili stejnou cenu za projetou trasu bez ohledu na použitý způsob dopravy. Přestože ČD ve své reakci na stížnost kraje odkazují na možnost zakoupení In-karty s platností tři roky, po zavedení nového tarifu i tak vznikne v mnoha případech výrazný cenový rozdíl mezi autobusem a vlakem, což by v konečném důsledku mohlo ještě více prohloubit neefektivitu provozu na regionálních tratích.

zdroj: Česká televize [1] [2]


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 29.11.2007 (12:56)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
30.11.2007 (16:13)  
Naši předci dobře věděli, proč tuto trať osadit ozubnicí. I jejich následovatelé věděli, proč je třeba vyrobit lokomotivy řady 743. Naši současníci nasadili při zkouškách adheze 814.0+914.0. Výsledek byl tristní. Zcela jasně se dalo očekávat, že to nedopadne dobře s 3-dílnou 814. Nedovedu pochopit myšlení "vědců" na O12 GŘ a jejich nápad ji tam nasadit. Před deset lety se vyrobila řada 843, která je výkonná a hlavně má hnané 4 dvojkolí. Je k ní i řídící vůz 914 a vložený 043. Také nedovedu pochopit, proč nebyly tyto vozy nasazeny na trať Praha-Tanvald-Harrachov a bylo naprosto zbytečně a finančně náročné laborování se soupravami 3-vozové Regionovy, zvláště, když i lidé z provozu, i když ne s vysokoškolským titulem, předpovídali, že to nedopadne dobře. A už je to tady. Myslím si, že celá záležitost je zralá na trestní oznámení pro trestný čin "Porušování práv a povinností při správě cizího majetku". FRK
registrovaný uživatel JK ml. 
30.11.2007 (10:30)  
A co z 814.2 udělat 815 s pohonem na zuby? :-)))
30.11.2007 (9:04)  
Ad Miroslav Zikmund:dovolím si maličko doplnit.Vozidlo,o kterém mluvíte ve druhém odstavci ČD má-je jím 743,pro tuto trať konstruovaná a ve službě osvědčená.Ale je provozně nešikovná a drahá,představuje 66 tun,,mrtvé váhy". Možná by se dalo vypočítat,co je ekonomicky výhodnější-jestli úplně nové,ve všech aspektech vyhovující vozidlo,nebo 743,eventuelně doplněná řídícím vozem(jistý návrh na reko už tu byl).Vaše přirovnání ve třetím odstavci je opravdu velmi výstižné,a netýká se jen zubačky,ale celé železnice.
registrovaný uživatel DavidM  mail  
30.11.2007 (7:52)  
Nemyslím si, že řešení s přestupem na 810 v Tanvaldu bude bez problémů. Jel jsem 6.3.2006 z Tanvaldu do Kořenova a dva valníky sunula do kopce stejně 743. Cestou tam i zpátky si nebylo pomalu kam sednout.
Podle mě je zimní provoz 743 na osobních vlacích nevyhnutelný. Stejně by měla být v Tanvaldu v pohotovosti kvůli sněhovému pluhu.
30.11.2007 (6:13)  
a ja osobne bych na Tanvaldsky Spicak nesel lyzovat ani kdybych to mel pod nosem. To radeji pojedu do Jos. Dolu mj. soucasny i novy grafikon pocita v zimni sezone s primym vlakem Liberec - Jos. Důl, ktery stavi jednak u Spicaku, ale taky cca 300 m od sjezdovky v Jos. Dole. Ale to uz jsem trosku utekl od tematu... jsem rad ze ty osklivy zluty hosenky nahoru (= do Korenova) nebudou moct :) Navic si nedokazu predsatvit kam by v RN behem letni sezony naskladaly vsechny ty cyklisty co tam jezdi. Myslim ze 015 je do kapacity neprekonatelna (i kdyz setrnost prepravy nic moc) V souvislosti s tim by mozna stalo za uvahu podobnym zpusobem vykuchat i 943
registrovaný uživatel SergeS 
29.11.2007 (22:25)  
knedlik: no s tim busem to vychazi na 2 hodiny a neco

jinak zajimavejsi by bylo prime spojeni na Tanvaldsky spicak nez do Harrachova - kuli umisteni zastavek - v Harrachove je to mimo mesto , kdyzto Tanvaldsky spicak je par metru od lanovky ... a ja osobne kdybych byl na Tanvaldskem Spicaku za 2-2,5 hodiny ( coz je teoreticky mozna ) - tak bych jel na den zalyzovat ... a nemyslim ze budu sam s takovym napadem
29.11.2007 (22:09)  
SergeS: Jesli chces jet na Tanvaldsky Spicak busem, tak nejezdi pres Tanvald, ale pres Jablonec - neco pres hodinku do Jablonce + pul hodinky vlakem na Spicak :-)

ad. rychliky Praha - Harrachov - nevim, v cem je problem, liberecky 854 na zubacce normalne jezdi, prazsky od rychliku v Tanvalde zbytecne min. 1,5 hod. cekaj...
registrovaný uživatel SergeS 
29.11.2007 (21:48)  
Taky sem si par krat zamyslel jak by bylo hezke kdyby vlak v Rokytnici stavil k sjezdovce ... ale to je preci moc nakladne stavet nove koleje :-D ... lidi si maji zvyknout na to ze zastavka je 2 km za mestem aspon :-D

A jinak s nynejsimi kolejemi nejlepsi reseni by asi bylo pres Liberec vlak pres zastavku Tanvladsky spicak - pri dibrem case cesty by to bylo zajimave i pro lidi co nemaji ubytovani v Tanvaldu
29.11.2007 (21:43)  
Miroslav Zikmund: Presne tak! Proc to, co u busu funguje cela leta, nefunguje u vlaku? proc kraj(objednavatel neprispeje)na modernizaci vozoveho parku? jedina vyjimka je snad v obcich v udoli Desne..myslim, ze je to velka skoda, kdyby se dalo do vlaku aspon pulka penez jako do busu, tak po tech letech uz by to bylo znat..Bohuzel, ten kdo fandi ekologictejsi zeleznicni doprave ma v tomhle state smulu. Jinak jsem take pro propojeni Harrachova a Rokytnice. Co jsem mel moznost videt, tak regiotram pocita se stanicemi v tesne blizkosti sjezdovek a lanovek, napr. H. Domky..bohuzel je to scifi, ale jesli se zacne stavet koridor na Liberec, cesta do Tanvaldu se casove znacne zkrati..A pak by mohli lidi z milionove Prahy a stotisicoveho Liberce jezdit vlakem az na sjezdovky, jako ve Svycarsku..Kdyby to promyslel nekdo, kdo tomu rozumi a mel by zajem, mohlo by byt tohle vsechno realne. Jenze kdyby chyby:(
registrovaný uživatel SergeS 
29.11.2007 (21:28)  
http://www.zubacka.cz/aktualne/20071112_rada_814_2_v_pravidelnem_provozu/index.htm // me pak zajima kolikrat vubec dojede do Harrachova :-D

Knedlik: Tak pro me osobne je vlak lepsi - auto nemam
EDIT: ale po prozkoumani moznosti vlaku na lyzovani do Tanvaldu sem narazil na problem - a to ze abych jel lyzovat na Tanvladsky spickak nebo do Harrachova - tak zvolim spis bus - protoze - do Harrachova je jeden prestup ( v Tanvaldu z R na Os - lepsi reseni neni ) a je to na 3 hodiny 30 min , busem je to na 2 hodiny 50 minut .... v Tanvaldu je zas hacek ze ski areal neni vlastne v tanvaldu ale u zastavky Tanvladsky spicak ... kam uz to trva taky pres 3 hodiny a s vice prestupy ( min 2 - v Tanvaldu a ve Smrzovce ) , busem je to s prestupem v Tanvaldu - a 3 hodiny 5 minut ... kdyby byl primy a o neco rychlejsi vlak primo PrahaHarrachov by to bylo zajimavejsi uz :-) ... i kdyz stejne stavi uplne mimo mesto ...
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko