Tanvald - Vůbec první závažný problém související s novým grafikonem postihl Liberecký kraj, a to už dva týdny před začátkem platnosti nového jízdního řádu: plánované nasazení rekonstruovaných jednotek řady 814.2 (Regionova Trio) na vlaky do Harrachova se nekoná. Příčinou tohoto nepříjemného zvratu jsou potíže, se kterými se jednotky potýkají při průjezdu hornatého úseku tratě 036 mezi Tanvaldem a Harrachovem. Přestože výrobce třívozovou verzi Regionovy vyvíjel právě pro provoz na tratích s náročnějšími sklonovými poměry, výsledky zkušebních jízd nepůsobí vůbec optimisticky. Na turisticky atraktivní trati proto České dráhy budou i nadále nasazovat stará, ale zato výkonnější vozidla.
Vedení Libereckého kraje je nejnovějším zjištěním zaskočeno. Nasazení jednotek Regionova mělo na nejvytíženější trati v regionu přinést dlouho očekávané zvýšení kvality cestování pro místní obyvatele a turisty. Vzhledem k vzniklé situaci budou ale od 9. prosince modernizované soupravy zajíždět pouze do Tanvaldu, kde si cestující jedoucí do Harrachova budou muset přestoupit. Věkový rozdíl mezi modernizovanou řadou 814 a zbytkem zdejšího vozového parku přitom dosahuje mnohdy i čtyřiceti let. Krajský úřad ale další využívání zastaralého vozového parku odmítá: "Není příliš kulturní a neláká cestující. I proto nastává úbytek lidí cestujících vlakem, a tomu bychom chtěli zastavit," vysvětluje náměstek hejtmana Karel Dolejší. Zdá se ovšem, že v dohledné budoucnosti kraj nebude mít na výběr.
Regionovám se v náročném terénu nedaří
Nepříliš oslnivé jízdní vlastnosti Regionov v náročném terénu přitom nejsou novinkou: už při uvedení původní dvoudílné verze 814-914, složené z motorového a řídicího vozu, se projevovala nedostatečná adheze v prudších svazích. I proto výrobce vozidel, společnost Pars Šumperk, přistoupila k použití dvou hnacích agregátů v třivozové variantě jednotky, představené na jaře roku 2007. Tato verze, označovaná 814.2 (s nízkopodlažním vloženým vozem řady 014), měla svou premiéru ve Veselí nad Moravou a v několika kusech již doplnila řady motorových vozů i v jiných depech. Aktuální testy na nejnáročnějším úseku Tanvald - Harrachov, kde sklon trati dosahuje až 58 ‰, ovšem dokazují, že ani tato modifikace nebyla dostatečná. Soupravy při jízdě prokluzují, k čemuž momentálně ještě více negativně přispívá silná sněhová pokrývka. Lze navíc předpokládat, že podobný efekt bude mít i napadané listí a další nepříznivé vnější faktory. I přes tyto problémy se ale s technickou úpravou jednotky nepočítá: jen samotná pořizovací cena třívozové Regionovy činí přibližně 38 milionů korun.
Kopce nejsou jediný problém
Nemožnost nasadit lepší vozidla na spoje do Harrachova ovšem není jediným problémem, se kterým se Liberecký kraj v souvislosti s železniční dopravou musí vyrovnat: již krátce po zveřejnění nového tarifu ČD, platného od prosince, vyjádřili představitelé kraje obavy, že tato změna nepříznivě ovlivní zájem o regionální vlaky. Nový ceník totiž nepříznivě zasahuje do probíhajících příprav na vznik integrovaného dopravního systému, v němž by cestující platili stejnou cenu za projetou trasu bez ohledu na použitý způsob dopravy. Přestože ČD ve své reakci na stížnost kraje odkazují na možnost zakoupení In-karty s platností tři roky, po zavedení nového tarifu i tak vznikne v mnoha případech výrazný cenový rozdíl mezi autobusem a vlakem, což by v konečném důsledku mohlo ještě více prohloubit neefektivitu provozu na regionálních tratích.
Celé je to o tom, že se jedná o "horskou" trať s extrémními sněhovými podmínkami, takže je potřeba, aby tam jezdilo pokud možno těžké vozidlo, které nevypadne na trochu zaváté koleji nebo kusu ledu, resp. dokáže si poradit s přijatelnou sněhovou nadílkou napadanou mezi vlaky. Ta zubatice tam nebyla vymyšlena kvůli něčím krásným očím nebo šotoušům.
Napadlo mě, že bysme mohly udělat čárku za každý dojezd do Harachova, myslím že papír A5 by stačil.
V zimě se to škrábe jako favorit.
Jedna hnací náprava ,kopec a regionova konec.
Pravděpodobnost, že v zimě pojede vlakem do Harrachova vozíčkář je sice stejná, jako že se v zimě narodí v liberecké porodnici paterčata … ale to nevadí.
Tak se holt vydá "politické" rozhodnutí, že se tam nasadí 814.2 a pudy budou ukojeny. Že se jako nedaří, smůla …
Že by jako výrobce řekl NE, protože trakční zkoušky probíhaly jenom v létě, to je iluze.
743 s "těžkým" řídícím vozem (954 ????) by jistě byla v zimním provozu vítaná kombinace i pro trať z Liberce do Tanvaldu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.