Praha - Odpovědi ministerstva dopravy na stížnosti, týkající se vysokých zpoždění železničních spojů směrujících do Prahy, obsahují i doporučení použít místo vlaku osobní automobil. Jedná se přitom o zpoždění spojů využívaných na cesty do zaměstnání, které mnohdy číní víc než patnáct minut, a tím výrazně komplikují život lidem žijícím dále od metropole.
Zpravodajský server iDNES na svých stránkách uveřejnil zkušenosti obyvatele Kutnohorska, dojíždějícího každé ráno do Prahy. Ve svém dopise adresovaném ministerstvu dopravy si stěžuje na pravidelné zpožďování vlakových spojů směrujících do Prahy, což v kombinaci s přestupem Kolíně značně znepŕíjemňuje ranní cesty do práce. "Vlak Cassovia R 422 má zpoždění každý den, a to v intervalu 15 - 45 minut. Nemám jinou možnost než jezdit právě tímto vlakem. Nevím, jak dlouho bude můj zaměstnavatel tolerovat mé pozdní příchody," píše ve svém dopisu Rostislav Štěnička z Malešova u Kutné Hory.
Odpověď ministerstva je ovšem kuriózní: zatímco stížnost na zpoždění mezistátního rychlíku posunulo příslušnému oboru generálního ředitelství Českých drah, autorovi dopisu radí na vlaky raději nespoléhat. V případě problematického dojíždění do zaměstnání v určitou hodinu ministerstvo doporučuje pokusit se se zaměstnavatelem dohodnout na flexibilní pracovní době, v otázce kvality hromadné dopravy ale otevřeně navrhuje využití osobního automobilu - zejména dojíždí-li z dané obce do Prahy více osob. Rozšiřování veřejné dopravy je v tomto případě podle ministerstva nerentabilní. Tento přístup je obzvlášťě paradoxní, když uvážíme zákonný nárok občana na tzv. Základní dopravní obslužnost a leckdy až extrémní péči, která je v tomto směru věnována jiným případům.
Proč jezdí vlaky opožděné?
Vysvětlení problematické situace železniční dopravy v úseku Kolín - Praha je hned několik: v současné době se jedná zejména o rekonstrukci traťového úseku mezi Libní a Běchovicemi, ale také o modernizaci kolínského uzlu a výstavbu Nového spojení v Praze. Podle Odboru drah, železniční a kombinované dopravy MD ČR by se situace měla zlepšit po roce 2010, kdy bude dokončena většina stavebních projektů a zároveň se uvažuje o zavedení nových spěšných vlaků spojujících Kutnohorsko s hlavním městem. Vyjádření ale dodáva, že v případě mezistátních vlaků nejsou na vině České dráhy, jelikož rychlíky již přijíždějí zpožděné ze sousedních států.
Kde zpoždění vznikají
O důvodech zpoždění většiny vlaků není třeba spekulovat: díky internetu je k dispozici statistika zpoždění, která jednoznačně prokazuje úzká místa v úseku Kolín - Praha. Například zmiňovaný R 422 Cassovia v období od 24. října do 20. listopadu 2007 nepřijel na české území opožděn o více než 18 minut. V dvou třetinách případů přitom zpoždění nedosahovalo ani pěti minut. Další čtvrtina pak nepřesáhla 15 minut. Výrazně horší je situace na příjezdu do Prahy hl.n., kde průměrné zpoždění za sledované období představuje 24 minut. V celé třetině případů přijel rychlík do cíle o více než půlhodinu později oproti jízdnímu řádu. O poznání lépe jsou na tom další ranní spoje - např. R 670 z Brna nebo R 610 Ohře z Havlíčkova Brodu, u kterých se průměrné zpoždění pohybuje v řádu minut, přestože i zde za uplynulý měsíc byly extrémní případy zpoždění dosahujícího více než jednu hodinu.
Mezi často kladené dotazy bezpochyby patří otázka, proč dlouhodobým výlukovým pracím není přizpůsoben jízdní řád, jenž by za cenu prodloužení jízdní doby mohl lépe reflektovat reálnou propustnot právě rekonstruovaných traťových úseků. Situace by se ale měla částečně zlepšit se zaveden9m nového jizdního řádu, který začne platit 9. prosince 2007. Dálkové vlaky směrující na pražské hlavní nádraží budou kvůli stavebním pracím nově vedeny přes Malešice a Vršovice. Některé vlaky regionální dopravy budou zase končit jízdu již na Smíchově nebo na nádraží Vršovice.
Mam ale pocit, ze CD si tim na sebe udelaji poradnej bic - protoze jak se tedka budou chtit vymlouvat na zpozdeni, tak to nechapu... Mezistatni vlaky asi porad na zahranici, ale vnitru uz zbydou jen ti sebevrazi:))
Za současné situace to se 120 nevidím moc růžově, protože ČD mají již velmi dlouho fóbii z vozby klasických souprav po neelektrizovaných tratích a vhodných motoráků řad 842,843 a 854 je velmi limitovaný počet. Ale v principu nevidím důvod, proč by neměly v relaci Chomutov- Pha jezdit v dvouhodinovém taktu rychlíky (nebo Sp) složené ze dvou spřažených Desir, určitě by se uživily. Ale neřeší to dopravu z Mostu, Bíliny apod., takže problematiku dopravy po Krušnohorské magistrále to neřeší, ergo tam ty vlaky stejně musí zůstat v dnešní intenzitě a bylo by na místě udělat relační slevy (např. do Mostu by s ekupoval bilet přes Slané a platilo to i přes ÚL, analogicky Chomutov). To by ovšem zase hrozilo, že by to cestující zneužívali, takže je lepší je odradit rovnou (ksindl jeden...) a je po starostech.
http://michalm.mysteria.cz/zppred/
Trochu jsem se nudil, tak jsem spachal aspon neco pro pobaveni, jak budu mit zase chvilku, tak k tomu udelam nejakou grafiku.
Jste docela legrační. Takový jakoby dětský, víte?
František: No a právě takovým lidem navrhuji vyjít vstříc těmi spěšňáky. Na 130+090 nebude vyčerpaná kapacita ještě strašně moc dlouho, navíc si patrně dost brzo někdo uvědomí určitou - řekněme - naddimenzovanost osobáků Lovosice - Roudnice (minimálně), a hned bude ještě veseleji...
Do budoucna pak navrhuji zabývat se myšlenkou využití VRT sever - díky větší rychlosti než dálnice nemusí mít tratě takovou hustotu, neb jedna (stačí-li kapacita) "dosáhne" do širší oblasti, byť na první pohled "nesmyslnou" kolikou. Řekněme Praha - Chomutov pod 1,5 hodiny, to nestačí? Kolik by se dosáhlo modernizací přes Kladno "rovně" (a proč ne Slaný, Louny?) na 100-160 km/h? Asi tak nějak podobně, že (jestli mě někdo chce pobavit, tak ať to "spočítá" trojčlenkou podle poměru maximálních traťových rychlostí)?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.