..: Olomoucký kraj pokutuje České dráhy za zpoždění vlaků :..

Ilustrační obrázek Olomouc - Olomoucký kraj zakročil proti zpožďování vlaků ve svém regionu. ČD udělí pokutu ve výši asi 5,4 milionu korun. Je to vůbec poprvé v Česku, co se kraj takto postavil železnici. Hejtmanství opatření už schválilo, chybí mu jen podpis. Podle radního Petra Poláška pak musí ČD peníze uhradit v řádu několika dnů. "Rozhodli jsme se tak na základě výkazů, které nám dodávají samy České dráhy. Za květen bylo zpožděných asi 16 spojů, v září kolem 50," říká Polášek. Nejčastěji jde o vlaky na trase Nezamyslice - Olomouc, nebo spoje na Hranicku.

Některé vlaky byly dopravcem dokonce odřeknuty, tedy vůbec nevyrazily na trať. Sledují se přitom jen zpoždění delší než 15 minut. Nepostihují se ani zpoždění, na něž se vztahuje tzv. vyšší moc, tedy nejen živelné pohromy, ale i stavby na koridoru. ČD se o pokutě dozvěděly z médií. Podle mluvčího Ondřeje Kubaly proto neznají podrobnosti o jednání zastupitelstva, ani důvody uložení pokuty. Tvrdí, že nejsou výsledky špatné. "Například v měsíci září jsme jízdní řád v osobní dopravě v celé republice plnili na 87,1%. S ohledem na rozsáhlou stavební činnost, kterou na kolejích provádí stát, je to velmi dobrý výsledek," uvádí Kubala. Radní Polášek připouští, že chápe zásah vyšší moci, jako je rekonstrukce koridorů. Důvodem zpoždění ale prý v řadě případů bylo pozdní přistavení soupravy či pozdní nástup personálu. Olomoucké hejtmanství může pokutu udělit, protože sankční podmínky zahrnulo do smlouvy o provozování spojů. Kraj ročně přispívá na tzv. prokazatelnou ztrátu asi 350 miliony korun.

Kde není smlouva, není pokuta

Ne každý kraj ale na případné sankce myslel. To je případ Pardubic. "Současná smlouva nám neumožňuje sankcionovat ČD. Nová smlouva se bude sestavovat v prosinci, podepisovat v lednu, a zatím nevíme, zda do ní možnost sankcí vložíme," řekl serveru iDNES Ondřej Tušl z tiskového oddělení Pardubického kraje. Drobné problémy se zpožděním mají i na Ústecku, smlouva ale neumožňuje ČD pokutovat. Mluvčí krajského úřadu Veronika Kindlová uvádí, že uvažují o tom, že to změní, ale to by mohlo jít až od roku 2009, do té doby platí současná 30 smlouva. Na regionální tratě přispívá kraj drahám 375 milionů korun.

Naproti tomu v jiných regionech se zpožděním problémy nemají. "My o pokutě neuvažujeme. Zpoždění jsou v přijatelné míře a dána především technologickými problémy," uvedl Petr Vinklář z tiskového oddělení Královéhradeckého kraje.

Podobně se chovají v Českých Budějovicích. Mluvčí Maria Ptáčková sděluje, že kraj v příštím roce přispěje drahám 328 milionů korun. "Připravujeme zpřesňování smlouvy tak, aby se zlepšila kultura cestování. Chceme tlačit na vyšší kvalitu cestování, to znamená, že budeme požadovat například lepší stav a čistotu vagonů," nepřímo vyvrátila sankce za zpoždění. Někteří Jihočeši však s tím, že vlaky jezdí přesně podle jízdního řádu, nesouhlasí. "Jedná se o absolutní nesmysl. Jen v posledním týdnu má vlak z Ražic do Tábora zpoždění téměř každý den zhruba 20 minut. Za poslední více než rok odjel vlak do Tábora pouze ve dvou případech na čas. Ve zbylých případech se zpozdí," říká cestující Michal Vrkoč.

zdroj: Deník a iDNES


Adys Poslat mail autorovi | 11.11.2007 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
12.11.2007 (10:55)  
ježura - já když jedu načas, tak to považuji za pořádný důvod k oslavě - pěkně to zapiju. V poslední době díky ČD jsem abstinent. A to přes Olomoucký kraj nejezdím.
12.11.2007 (9:28)  
Na trati Olomouc - Prostějov jezdím skoro denně. Ještě se mi nestalo, že bych do cíle přijel včas. Zpoždění jsou nehorázně velká. Jsem rozhodně pro sankce. Otázkou je, zda udělená pokuta něco změní. Aby těch 5 miliónů místo těch, co ta zpoždění způsobují, neodnesli sami cestující na snížené kultuře cestování. Každopádně výmluvy mluvčího dráhy beru jako pohrdání cestujícími. Kam jedu, tam má vlak zpoždění. Buď dráhy mlží a nebo mám prostě smůlu na spoje.
12.11.2007 (7:25)  
Škoda, že Praha (nebo ROPID) neztrestá ČD za zpoždění Městské linky. Ráno je normálka 7 min, teď bylo i 2x po sobě 15 min. Kvůli čekání v Libni na vlaky od Kolína. I kdydyž mají ty vlaky ML symbol(•). Škandál!
12.11.2007 (6:25)  
A ne snad? :-)
registrovaný uživatel M 
12.11.2007 (4:14)  
Tohle je jak "vymluva" z pera Ceske posty... Kdyz mame denne tisic baliku, tak tech tricet ztracenych je kapka v mori a jestli se vam to nelibi, tak jste si to meli pojistit:-))
12.11.2007 (1:23)  
M. Zikmund - nějak mi to párově nesedí. Nebo se nějaké soupravy zpozdily během několika obratů?
11.11.2007 (23:41)  
Podle toho, co zaznělo v pátek v pořadu Události, komentáře na ČT 2 /24 se jedná o 202 vlaky za období 9 měsíců (=273 dny), přičemž ČD uznávají 99 vlaky a u zbylých 103 vlaků se jedná o vlaky "kategorie B", tj. vlaky, které byly zpožděny v důsledku technologického obratu náležitostí nebo personálu od zpožděného vlaku "kategrie A".
Čili v přepočtu uvedených údajů se jedná v průměru o 5 zpožděných vlaků za týden … To je skutečně skandální záležitost, jestliže jsou v průměru denně vypraveny 694 vlaky.
Na jeden zpožděný vlak z cca 200 tak připadá "smluvní pokuta" 27 500 Kč.
Mám pocit, že zastupitelé, kteří o tomto hlasovali (podle radního Poláška ve čtvrtek = 8.11.2007) buď jednali pod vlivem kocoviny z předcházející bujaré oslavy 90. výročí VŘSR a v duchu revolučních idejí VŘSR se rozhodli k radikálnímu vypořádání se s nenáviděnými Českýni drahami, anebo jsou zralí na podání návrhu na zbavení způsobilosti k právním úkonům.
11.11.2007 (22:08)  
Vousáč: Lidovky si upravily zprávu ČTK. Celé znění najdete zde:
http://www.financninoviny.cz/zpravodajstvi/doprava/index_view.php?id=280996

V článku je také napsáno, cituji:
Hejtmanství již v minulosti udělilo několikrát pokutu autobusovým dopravcům, mimo jiné v souvislosti s tím, že dotaci použili jiným způsobem, než jim ukládala smlouva.
To pro ty, co tvrdili, že pokutu dostávají jenom ČD.
11.11.2007 (21:13)  
V sobotu byl v Lidových novinách článek,že pokutování ČD za zpoždění vlaků je příjemná novinka.Také tam bylo napsáno,že to krajští zastupitelé udělali proto,aby si zajistili znovuzvolení.I když já osobně pokládám toto periodikum za pokleslé a rektálně alpinistické,taková drzost mne opravdu překvapila.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
11.11.2007 (20:35)  
LapiCB: to asi moc nepujde, soupravy musi mit pro odklonovou trat prechodnost, jsou treba firove s poznanim apod.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko