..: Nový tarif překvapí především pravidelné cestující :..

Ilustrační obrázekPraha - Před týdnem jsme vám po tiskové konferenci přinesli první informace o novém tarifu, který České dráhy připravily od nového jízdního řádu. Kromě jednoduchých jízdenek na krátké vzdálenosti se k nám v uplynulém týdnu dostala i další čísla. Pokud jim lze věřit, půjde pro pravidelné cestující se síťovými a traťovými jízdenkami o opravdu revoluční zdražení.

Společným jmenovatelem těchto změn je tlak na pořízení zákaznické karty, pak jsou nové ceny srovnatelné se současnými. Ani těm, kteří ji již mají, ale nový tarif zrovna radost neudělá. Tak například dnešní zákaznické jízdné (s kartou In-zákazník) je asi o 30% lacinější než jízdné obyčejné, nově bude tato sleva "jen" 25%.

U jednotlivých jízd jsou změny nadále spíše kosmetické. Za zmínku stojí změna u zpáteční slevy. Zatímco doposud byla počítána vždy ze zákaznického jízdného, nově půjde o slevu 10% z jízdného jedním směrem. Cestující bez karty tedy výrazně připlatí. Stejný zůstává princip pro výpočet skupinové slevy - první dva cestující mají slevu 25%, další již 50% z obyčejného jízdného, a to bez ohledu na "vybavení" zákaznickými kartami. Vzhledem ke změně obyčejného tarifu zde tedy též dochází jen k mírným změnám. Jeden příklad za všechny - pět cestujících z Liberce do Pardubic zaplatí za jeden směr dnes 499,- a od prosince 605,- za oba pak dnes 950,- a po novu 1087,-. Beze změny by mělo nadále fungovat nejnovější lákadlo pro váhající - kontingenční mezikrajová sleva eLiška. Ta nabízí několik jízdenek na relace mezi krajskými městy za cenu 140 Kč a je vázána právě na zákaznickou kartu.


Jednoduchá jízdenka
2. třída
Obyčejné jízdné
(bez karty)
Zpáteční jízdné
(bez karty)
In-zákazníkIn-junior
starénovéstarénovéstarénovéstarénové
Hradec Králové – Praha140,- Kč147,- Kč186,- Kč265,- Kč98,- Kč111,- Kč70,- Kč73,- Kč
Hradec Králové – Pardubice34,- Kč33,- Kč45,- Kč59,- Kč24,- Kč25,- Kč17,- Kč16,- Kč
Praha – Ostrava (vlak EC)484,- Kč435,- Kč624,- Kč784,- Kč357,- Kč327,- Kč272,- Kč218,- Kč
Praha – Ústí nad Labem130,- Kč135,- Kč173,- Kč243,- Kč91,- Kč102,- Kč65,- Kč67,- Kč
Praha – Brno294,- Kč316,- Kč391,- Kč570,- Kč206,- Kč237,- Kč147,- Kč159,- Kč
Praha – Turnov130,- Kč131,- Kč173,- Kč236,- Kč91,- Kč99,- Kč65,- Kč65,- Kč
Brno – Plzeň424,- Kč451,- Kč564,- Kč812,- Kč297,- Kč339,- Kč212,- Kč226,- Kč
Brno – Česká Třebová 120,- Kč117,- Kč160,- Kč211,- Kč84,- Kč88,- Kč60,- Kč58,- Kč
Liberec – Pardubice204,- Kč201,- Kč271,- Kč362,- Kč143,- Kč151,- Kč102,- Kč101,- Kč
Liberec – Ústí nad Labem140,- Kč144,- Kč186,- Kč259,- Kč98,- Kč108,- Kč70,- Kč72,- Kč

Svou eleganci díky zrušeným příplatkům a zrušenému pásmovému tarifu částečně ztrácí i kilometrická banka, která nově bude stát 1600,- Kč (tedy o 200 Kč víc). Přesto její největší výhoda - možnost vyhnout se potupné frontě na lístek, kterou dráhy zatím ušetřily jen několika málo procentům cestujících v nejvyšších kategoriích spojů, zůstává. Zároveň si můžete se slevou koupit pět bank se stejnou platností najednou. Elektronická verze banky, kterou již od zavedení čipových karet dráhy slibují, se však nadále nekoná.

Jak již bylo naznačeno, velkým zklamáním jsou ceny pro pravidelné cestující. Abyste si udrželi jen mírnější nárůst ceny traťové jízdenky, nezbude vám než si zákaznickou kartu pořídit.

Traťové jízdenkyměsíčnítýdenní
starénovés kartoustarénovés kartou
Hradec Králové – Jičín1296,- Kč1960,- Kč1470,- Kč389,- Kč560,- Kč420,- Kč
Hradec Králové – Pardubice648,- Kč924,- Kč693,- Kč194,- Kč264,- Kč198,- Kč
Praha – Pardubice2160,- Kč3724,- Kč2793,- Kč648,- Kč1064,- Kč798,- Kč

Nejcitelnější ranou ale budou síťové jízdenky pro mladé. Díky obecnému zdražení sítěnek a snížení slevy poskytované juniorům jejich cena vzroste na zhruba dvojnásobek a nepomůže jim v tom ani "studentský pas" - aplikace In-junior. Přitom právě tato skupina byla v uplynulých letech na síťové jízdenky lákána (jak typické při pohledu na tarifní politiku ČD). Nově sice na o čtvrtinu levnější varianty dosáhnou vlastníci jakýchkoliv In-karet, přesto zaplatí rozhodně víc než za dnešní plnocennou jízdenku.

Síťové jízdenkyKLASIK plnocenné
(bez karty)
KLASIK zlevněnéIn-gold
starénovéstaré
In-junior nebo ISIC
nové
jakákoliv In-karta
starénové
standardní
nové
all inclusive
1 den (ČD Net)390,- Kč390,- Kč390,- Kč390,- Kčn/an/an/a
2 dny580,- Kčzrušeno400,- Kčzrušenon/an/an/a
týden810,- Kč1224,- Kč590,- Kč918,- Kč810,- Kč1200,- Kč3000,- Kč
měsíc2700,- Kč4284,- Kč1890,- Kč3213,- Kč2700,- Kč3900,- Kč9750,- Kč
3 měsíce7200,- Kč11322,- Kč4000,- Kč8492,- Kč7200,- Kč9400,- Kč23500,- Kč
rokn/an/an/an/a22000,- Kč20000,- Kč50000,- Kč

Co říci závěrem? Zákaznická karta vám nově zlevní i věci, za které jste dnes museli platit plnou cenu. Přesto pro vás levnější než dnes ale nebude (téměř) nic. Systém má i nadále zřetelné znaky nepropracovanosti. Pokud si například koupíte zlatou kartu, nemůže s vámi již partnerka (rodina, přátelé) tvořit skupinu a zaplatí plné jízdné. Nenabízí se ani v zahraničí obvyklá sleva na další karty do rodiny, pro děti a "dorost". Zároveň v nabídce karetních her Českých drah zatím zcela chybí obdoba švýcarské karty Halbtax nebo německé Bahncard 50, která za vyšší cenu nabízí poloviční slevu. Sleva 25%, na kterou dosáhnu za malé peníze, ještě zdaleka nemusí na potenciálního cestujícího mít rozhodující vliv předplacené služby, kterou bude čerpat přednostně před dalšími nabídkami. A relativně výrazné zdražení traťových a síťových jízdenek může představovat další těžkou ránu v segmentech, ve kterých železnice tradičně vede - dojíždějící a volnočasové cesty.

A jak jste na tom Vy? Máte už In-kartu? Přesvědčil vás nový tarif k její koupi? Zkuste naši anketu.


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 5.11.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
11.11.2007 (10:26)  
M: Prosim, když vím, rád odpovím
registrovaný uživatel M 
11.11.2007 (9:45)  
Frantisek - takze jako v ramci vyrovnanych investici udelame sestikolejnou trat Praha-Brno-Ostrava (ano, Praha-Ostrava by se jezdilo pres Brno), udelame i sit koleji druhych a tretich trid spolujici vsechny dedinky, po kterych budou jezdit soukrome dreziny?
Ted jeste promyslet, jak bude rychlejsi drezina predjizdet tu pomalejsi...
registrovaný uživatel M 
11.11.2007 (9:41)  
LapiCB - diky za vysvetleni toho, proc platim zdravotni pojisteni. Doted jsem to nevedel...
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
11.11.2007 (8:22)  
JOHNZ: Promiň, ale nějak jsem to nepochopil... Co by měl říkat cestující v narvaném vlaku na to že si platí zdravotní pojištění?
registrovaný uživatel JOHNZ 
11.11.2007 (0:07)  
LapiCB: Ked uz hovoris o tom poisteni, co by na to povedali ludia, co cestuju napr. v nedelu vlakom len preto, ze sa nezmestili do autobusu a vlaky ich hoc na stojaka aspon odviezol ...
10.11.2007 (17:10)  
A mimochodem, nezdá se mi, že by se novým přeskupením v tarifu ČD mnoho zpřehlednilo... Občasný cestující je prostě odkázán na autobusy. Bohužel. Pořizovat foto a měsíc vyřizovat kartu jen proto, aby mohl jet vlakem, asi nebude. A že by si ji pořídil kvůli jaksi vedlejším výhodám (nákupu v označených obchodech), nepředpokládám.
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
10.11.2007 (17:05)  
Btw: Zdravotni si platíš aby až budeš nemocnej tě ošetřili. Nebo bys ho radši neplatil a kdyby se ti něco stalo dal to v hotovosti?
Zjisti si jak funguje pojištění obecně a pak budeš vědět proč ho platíš :-)
10.11.2007 (17:05)  
Myslím, že ty problémy jsou někde výš než tam, kde nyní vidíme jejich důsledky. Tržní hospodářství fakticky nefunguje, většinu trhu ovládá menšina firem. K tomu přidáme jejich rostoucí vliv na už také nikoli demokratickou samosprávu, a výsledek je na světě. Vlak prostě za současných podmínek nemůže být výrazně levnější než autobus (rozdílné ceny za dopravní cestu), obecně ani rychlejší (rozdílné investice do dopravní infrastruktury - přednost má zkapacitňování a optimalizace silnic).

Pokud jde o ztrátovost ČD, jde o státem vlastněný podnik, a stát dnes nemá skutečný zájem o efektivní fungování železnice (úspor je dosahováno na úkor výkonů). Zdražování je o to nemilejší, že i když se dotkne všech druhů dopravy, železnice z toho vyjde zase obecně nejdráž.

Podíváme-li se na to, po čem jezdí vlaky a po čem autobusy, nemůžeme se ani divit, že autobusem bývá cesta rychlejší. Tristní stav, kdy za absence druhých kolejí na hlavních tratích, neexistence paralelních rychlostních tratí respektive třetích a případně čtvrtých kolejí, a konečně při zastaralém zabezpečovacím zařízení se prosazuje stavba nových dálnic s odůvodněním, že na železnici není kapacita (!!!) pro převedení přeprav k ulehčení stávajícím silnicím, povede jen k prohloubení existující disproporce.

Takže jakékoli srovnávání vlak vs. autobus je sice hezké, ale trochu mimo. Problém je hlouběji pod povrchem. S jedním ale beze zbytku souhlasím, a to že jízdní řád by měl být konstruován tak, aby se dodržoval. Protože vydat výlukový řád a pak se vymlouvat na výluku, to už je pro cestujícího podle mě trochu moc. Škoda jen, že se vždy v předstihu se zdražením veřejné dopravy také nezdraží používání aut (zejména ve zmiňované Praze...).
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
10.11.2007 (17:00)  
OK, tak vracím: Kdyby takhle zdražila firma provozující nákladní autodopravu tak skončí. Ještě řekni že ne.
registrovaný uživatel M 
10.11.2007 (15:51)  
To je v poho - ja zase "nechapu", proc mam platit zdravotni, kdyz jsem zdravej...

Vsechno vzniklo z toho, ze jsi napsal, ze kdyby takhle zdrazila nejaka jina firma, tak skonci a to zjevne neni pravda. Takze se vrat k tomuhle a netahej do toho nejaky dotace a oddelovani carga
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko