Praha - Před týdnem jsme vám po tiskové konferenci přinesli první informace o novém tarifu, který České dráhy připravily od nového jízdního řádu. Kromě jednoduchých jízdenek na krátké vzdálenosti se k nám v uplynulém týdnu dostala i další čísla. Pokud jim lze věřit, půjde pro pravidelné cestující se síťovými a traťovými jízdenkami o opravdu revoluční zdražení.
Společným jmenovatelem těchto změn je tlak na pořízení zákaznické karty, pak jsou nové ceny srovnatelné se současnými. Ani těm, kteří ji již mají, ale nový tarif zrovna radost neudělá. Tak například dnešní zákaznické jízdné (s kartou In-zákazník) je asi o 30% lacinější než jízdné obyčejné, nově bude tato sleva "jen" 25%.
U jednotlivých jízd jsou změny nadále spíše kosmetické. Za zmínku stojí změna u zpáteční slevy. Zatímco doposud byla počítána vždy ze zákaznického jízdného, nově půjde o slevu 10% z jízdného jedním směrem. Cestující bez karty tedy výrazně připlatí. Stejný zůstává princip pro výpočet skupinové slevy - první dva cestující mají slevu 25%, další již 50% z obyčejného jízdného, a to bez ohledu na "vybavení" zákaznickými kartami. Vzhledem ke změně obyčejného tarifu zde tedy též dochází jen k mírným změnám. Jeden příklad za všechny - pět cestujících z Liberce do Pardubic zaplatí za jeden směr dnes 499,- a od prosince 605,- za oba pak dnes 950,- a po novu 1087,-. Beze změny by mělo nadále fungovat nejnovější lákadlo pro váhající - kontingenční mezikrajová sleva eLiška. Ta nabízí několik jízdenek na relace mezi krajskými městy za cenu 140 Kč a je vázána právě na zákaznickou kartu.
Jednoduchá jízdenka 2. třída | Obyčejné jízdné (bez karty) | Zpáteční jízdné (bez karty) | In-zákazník | In-junior | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
staré | nové | staré | nové | staré | nové | staré | nové | |
Hradec Králové – Praha | 140,- Kč | 147,- Kč | 186,- Kč | 265,- Kč | 98,- Kč | 111,- Kč | 70,- Kč | 73,- Kč |
Hradec Králové – Pardubice | 34,- Kč | 33,- Kč | 45,- Kč | 59,- Kč | 24,- Kč | 25,- Kč | 17,- Kč | 16,- Kč |
Praha – Ostrava (vlak EC) | 484,- Kč | 435,- Kč | 624,- Kč | 784,- Kč | 357,- Kč | 327,- Kč | 272,- Kč | 218,- Kč |
Praha – Ústí nad Labem | 130,- Kč | 135,- Kč | 173,- Kč | 243,- Kč | 91,- Kč | 102,- Kč | 65,- Kč | 67,- Kč |
Praha – Brno | 294,- Kč | 316,- Kč | 391,- Kč | 570,- Kč | 206,- Kč | 237,- Kč | 147,- Kč | 159,- Kč |
Praha – Turnov | 130,- Kč | 131,- Kč | 173,- Kč | 236,- Kč | 91,- Kč | 99,- Kč | 65,- Kč | 65,- Kč |
Brno – Plzeň | 424,- Kč | 451,- Kč | 564,- Kč | 812,- Kč | 297,- Kč | 339,- Kč | 212,- Kč | 226,- Kč |
Brno – Česká Třebová | 120,- Kč | 117,- Kč | 160,- Kč | 211,- Kč | 84,- Kč | 88,- Kč | 60,- Kč | 58,- Kč |
Liberec – Pardubice | 204,- Kč | 201,- Kč | 271,- Kč | 362,- Kč | 143,- Kč | 151,- Kč | 102,- Kč | 101,- Kč |
Liberec – Ústí nad Labem | 140,- Kč | 144,- Kč | 186,- Kč | 259,- Kč | 98,- Kč | 108,- Kč | 70,- Kč | 72,- Kč |
Svou eleganci díky zrušeným příplatkům a zrušenému pásmovému tarifu částečně ztrácí i kilometrická banka, která nově bude stát 1600,- Kč (tedy o 200 Kč víc). Přesto její největší výhoda - možnost vyhnout se potupné frontě na lístek, kterou dráhy zatím ušetřily jen několika málo procentům cestujících v nejvyšších kategoriích spojů, zůstává. Zároveň si můžete se slevou koupit pět bank se stejnou platností najednou. Elektronická verze banky, kterou již od zavedení čipových karet dráhy slibují, se však nadále nekoná.
Jak již bylo naznačeno, velkým zklamáním jsou ceny pro pravidelné cestující. Abyste si udrželi jen mírnější nárůst ceny traťové jízdenky, nezbude vám než si zákaznickou kartu pořídit.
Traťové jízdenky | měsíční | týdenní | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
staré | nové | s kartou | staré | nové | s kartou | |
Hradec Králové – Jičín | 1296,- Kč | 1960,- Kč | 1470,- Kč | 389,- Kč | 560,- Kč | 420,- Kč |
Hradec Králové – Pardubice | 648,- Kč | 924,- Kč | 693,- Kč | 194,- Kč | 264,- Kč | 198,- Kč |
Praha – Pardubice | 2160,- Kč | 3724,- Kč | 2793,- Kč | 648,- Kč | 1064,- Kč | 798,- Kč |
Nejcitelnější ranou ale budou síťové jízdenky pro mladé. Díky obecnému zdražení sítěnek a snížení slevy poskytované juniorům jejich cena vzroste na zhruba dvojnásobek a nepomůže jim v tom ani "studentský pas" - aplikace In-junior. Přitom právě tato skupina byla v uplynulých letech na síťové jízdenky lákána (jak typické při pohledu na tarifní politiku ČD). Nově sice na o čtvrtinu levnější varianty dosáhnou vlastníci jakýchkoliv In-karet, přesto zaplatí rozhodně víc než za dnešní plnocennou jízdenku.
Síťové jízdenky | KLASIK plnocenné (bez karty) | KLASIK zlevněné | In-gold | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
staré | nové | staré In-junior nebo ISIC | nové jakákoliv In-karta | staré | nové standardní | nové all inclusive | |
1 den (ČD Net) | 390,- Kč | 390,- Kč | 390,- Kč | 390,- Kč | n/a | n/a | n/a |
2 dny | 580,- Kč | zrušeno | 400,- Kč | zrušeno | n/a | n/a | n/a |
týden | 810,- Kč | 1224,- Kč | 590,- Kč | 918,- Kč | 810,- Kč | 1200,- Kč | 3000,- Kč |
měsíc | 2700,- Kč | 4284,- Kč | 1890,- Kč | 3213,- Kč | 2700,- Kč | 3900,- Kč | 9750,- Kč |
3 měsíce | 7200,- Kč | 11322,- Kč | 4000,- Kč | 8492,- Kč | 7200,- Kč | 9400,- Kč | 23500,- Kč |
rok | n/a | n/a | n/a | n/a | 22000,- Kč | 20000,- Kč | 50000,- Kč |
Co říci závěrem? Zákaznická karta vám nově zlevní i věci, za které jste dnes museli platit plnou cenu. Přesto pro vás levnější než dnes ale nebude (téměř) nic. Systém má i nadále zřetelné znaky nepropracovanosti. Pokud si například koupíte zlatou kartu, nemůže s vámi již partnerka (rodina, přátelé) tvořit skupinu a zaplatí plné jízdné. Nenabízí se ani v zahraničí obvyklá sleva na další karty do rodiny, pro děti a "dorost". Zároveň v nabídce karetních her Českých drah zatím zcela chybí obdoba švýcarské karty Halbtax nebo německé Bahncard 50, která za vyšší cenu nabízí poloviční slevu. Sleva 25%, na kterou dosáhnu za malé peníze, ještě zdaleka nemusí na potenciálního cestujícího mít rozhodující vliv předplacené služby, kterou bude čerpat přednostně před dalšími nabídkami. A relativně výrazné zdražení traťových a síťových jízdenek může představovat další těžkou ránu v segmentech, ve kterých železnice tradičně vede - dojíždějící a volnočasové cesty.
A jak jste na tom Vy? Máte už In-kartu? Přesvědčil vás nový tarif k její koupi? Zkuste naši anketu.
Ted jeste promyslet, jak bude rychlejsi drezina predjizdet tu pomalejsi...
Zjisti si jak funguje pojištění obecně a pak budeš vědět proč ho platíš :-)
Pokud jde o ztrátovost ČD, jde o státem vlastněný podnik, a stát dnes nemá skutečný zájem o efektivní fungování železnice (úspor je dosahováno na úkor výkonů). Zdražování je o to nemilejší, že i když se dotkne všech druhů dopravy, železnice z toho vyjde zase obecně nejdráž.
Podíváme-li se na to, po čem jezdí vlaky a po čem autobusy, nemůžeme se ani divit, že autobusem bývá cesta rychlejší. Tristní stav, kdy za absence druhých kolejí na hlavních tratích, neexistence paralelních rychlostních tratí respektive třetích a případně čtvrtých kolejí, a konečně při zastaralém zabezpečovacím zařízení se prosazuje stavba nových dálnic s odůvodněním, že na železnici není kapacita (!!!) pro převedení přeprav k ulehčení stávajícím silnicím, povede jen k prohloubení existující disproporce.
Takže jakékoli srovnávání vlak vs. autobus je sice hezké, ale trochu mimo. Problém je hlouběji pod povrchem. S jedním ale beze zbytku souhlasím, a to že jízdní řád by měl být konstruován tak, aby se dodržoval. Protože vydat výlukový řád a pak se vymlouvat na výluku, to už je pro cestujícího podle mě trochu moc. Škoda jen, že se vždy v předstihu se zdražením veřejné dopravy také nezdraží používání aut (zejména ve zmiňované Praze...).
Vsechno vzniklo z toho, ze jsi napsal, ze kdyby takhle zdrazila nejaka jina firma, tak skonci a to zjevne neni pravda. Takze se vrat k tomuhle a netahej do toho nejaky dotace a oddelovani carga
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.