Znojmo - Po dokončení elektrifikace traťového úseku Retz-Šatov v prosinci loňského roku nyní začíná dostávat reálné obrysy i druhá fáze projektu zkvalitnění železničního spojení Vídně s jižní Moravou. Oprava a elektrifikace železnice mezi Znojmem a Šatovem začne v polovině příštího roku. V současné době se již pracuje na přípravě projektu, který bude počátkem příštího roku předložen Evropské unii s žádostí o finanční podporu pro tuto miliardovou stavbu. Nejedná se ovšem o jediný projekt v česko-rakouském příhraničí: počítá totíž i s obnovením železničního přechodu mezi Hevlínem a rakouským Laa an der Thaya, který byl fyzicky zrušen a dlouhou dobu se jej pro malý zájem nedařilo obnovit.
Na projektu rekonstrukce a elektrifikace úseku Šatov-Znojmo již pracuje firma SUDOP Brno, která vyhrála veřejnou soutěž. Předat by ho měla již za pár měsíců, na začátku příštího roku. Na základě hotových plánů se chystá žádost o příspěvek ze strukturálních fondů EU. Pokud Správa železniční dopravní cesty získá všechna potřebná povolení, začne se stavbou patrně v květnu 2008. Modernizace a elektrifikace trati podle odhadů potrvá půldruhého roku, přičemž nejvíce práce se očekává na mostě přes Dyji. V návrhu nového jízdního řádu se v úseku Znojmo-Šatov počítá s náhradní autobusovou dopravou a proto jsou časy odjezdů upraveny tak, aby nedocházelo ke zpožděním. Všechny vlaky z Vídně budou zajíždět až do Šatova; odpadne tedy přestupování v Retzu. Stejně jako již hotový přehraniční úsek, bude i zbývající část trati 248 elektrifikována systémem 15 kV / 16,7 Hz používaným na síti ÖBB.
Rekonstrukce trati by měla přinést rychlejší vlakové spojení s Vídní a kratší intervaly spojů, které by podle současných plánů měly jezdit mezi rakouskou metropolí a Znojmem v hodinovém taktu. „Po různých jednáních se vracíme k původnímu návrhu rakouské strany. Mezi čtvrtou hodinou ranní a desátou večer bude jezdit patnáct párů vlaků,“ informoval přednosta znojemské železniční stanice Pavel Karšulín. Takové rozšíření spojů by podle něj mohlo být důvodem k úvaze, zda neobnovit alespoň několik spěšných vlaků na Havlíčkův Brod, které tam dříve jezdívaly.
Spojení přes Šatov nemusí být jediné
Ve hře stále zůstává i obnova trati z Hevlína do Laa an der Thaya. Rakouská strana již v minulých letech elektrifikovala svou část trati až ke státní hranici. Podle slov ředitele olomoucké SŽDC Jiřího Mlynáře se s touto tratí stále počítá, ale zatím se nepokračuje v projektování, protože prioritu tvoří důležitějšími uzly.
Na koleje z Hevlína by ale mohla přijít řada po roce 2010. I tato akce patří mezi stavby navržené ke schválení podpory z evropských fondů. Zástupci obce přitom usilují o obnovu železnice již od počátku devadesátých let. V současné době jsou spokojeni alespoň s tím, že správce infrastruktury se záměrem stále počítá. „Je tu sice skluz, ale důležité je, že projekt zůstává živý,“ řekl starosta Hevlína Drahomír Nosek.
zdroj: Znojemský deník
Smysl přechodu Hevlín - Laa spočívá v tom, že se umožní rychlé spojení cestujícím do Mistelbachu anebo do Wien, pro cestující, pro něž je časově nevýhodné jezdit přes Znojmo nebo Břeclav. Rozhodně tudy nikdy nebudou jezdit do Wien lidé z Brna nebo Znojma.
Ještě méně rádi chodí pěšky.
To přeshraniční NIC jsme tu už měli. Jistý Husák prohlásil, že "hranice sú nie korzo" a bylo vyřešeno. Aby se těm případných chodcům ještě jejich touha chodit ztížila, kolem trati z Břeclavi do Znojma přibyl ještě jeden plot.
Kdyby se do Laa někdo vypravil na průzkum, třebas i někdejší trati z Novosedel do Laa, tak kousek od rakouského "šturcu" směrem na východ (cca 500 metrů) jsou dva hřbitovy. Ten vpravo je "provozní", ten vlevo je vojenský a jsou tam pohřbeni sovětští vojáci padlí ve II. světové válce. Na každém pomníčku, i vstupní brance, je rudá hvězda.
ad pekař : vy možná ano, je vidět, že jste zdatný chodec, který hravě zvládne pěší přesun. Pro jiné pěšáky by to ovšem bylo přijatelné řešení. Tím spíše, že místo čumění M vozu v Hrušovanech by mohl zajet do Hevlína a zpět.
Pánové z Třebíče a Znojma se neurazí, ale kolik cestujících mezi těmito dvěma městy bude jezdit???
A poslední poznámka: Znojmo mělo vždycky blíž k Rakousku/Vídni než k Moravě. Nezapomeňte, že to bylo skoro německé město, než přišel rok 45...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.