..: Konec elektrické jednotky 470.001/002 :..

Ilustrační obrázekPraha - V průběhu těchto dní vykonala elektrická jednotka 470.001/002 "Zelený Kraken" svou pravděpodobně poslední jízdu. Dne 1. listopadu tohoto roku byla jednotka převezena z Odstavného nádraží Jih v Roztylech do stanice Praha-Vršovice. Odtud byl "zelený kraken" odtažen do České Třebové, kde bude odstaven minimálně do roku 2012, kdy dojde k jeho účetnímu odpisu. Stalo se tak po třech a půl letech od ukončení provozu této jednotky z důvodu poruchy pastorku.

Pohled do historie

V roce 1982 se tehdejší ministerstvo dopravy rozhodlo obnovit vozový park ČSD novými elektrickými jednotkami, které měly nahradit dožívající řady EM475.1/EM475.2 (451/2) a omezit počet osobních vlaků tažených lokomotivami. Vývoj jednotky byl zadán Vagónce Studénka a započal v druhém pololetí roku 1986. Podle vládního rozhodnutí mělo jít o dvoupatrové jednotky. Z důvodu příliš vysoké váhy motorových vozů bylo nakonec rozhodnuto o úpravě motorových vozů na jednopodlažní. Práce na soupravě komplikoval nedostatek kvalitních komponentů způsobený tehdejší politikou, a proto bylo nutno některé součástky vyvinout vlastními silami.

První jednotka byla dodána až v roce 1991 a to do lokomotivního depa v Bohumíně. V prvních dnech po dodání probíhal zkušební provoz bez cestujících v úsecích Bohumín - Hranice na Moravě s možností servisní zastávky ve stanici Studénka a Bohumín - Dětmarovice - Petrovice u Karviné. Na první výše zmíněné trase probíhají zkušební jízdy nových jednotek (ovšem řady 471) dodnes. Pravidelný provoz s cestujícími byl zahájen 13.5.1991 na trase Ostrava-Svinov (tehdy Ostrava-Poruba) - Český Těšín. Koncem června roku 1991 byla jednotka převzata zástupci LD Praha a chopila se provozu na trati Praha - Beroun. Po dodání druhé jednotky byly tyto soupravy turnusovány na vlacích z Prahy do Pardubic, kde mohly oproti jednotkám 451/2 využít AVV. Odtud byly soupravy řady 470 staženy po příchodu dostatečného množství jednotek 471 a 470.003/004 se vrátila na trať z Prahy do Berouna.

Současnost

Jelikož jednotky 470 byly již po dodání velmi zastaralé a atypické, nebyla sériová výroba nikdy objednána. To ztěžuje i jejich údržbu. Udržení provozu druhé soupravy 470.003/004 je velmi problematické. Náhradních dílů je velmi málo, jejich cena je navíc velmi vysoká. Z toho důvodu byla jednotka 001/002 před odjezdem zbavena všech zbylých použitelných součástek. Těch ovšem není příliš, jelikož jich bylo velké množství odcizeno různými vandaly. I proto se uvažuje o odstavení "modrého krakena" ihned po další závažné poruše.

Zdroj: Diskuzní fórum K-report, ŽM Atlas vozdiel 4 - Elektrické vozy a jednoty ČD a ZSSK

Foto: pantograf.wz.cz


Samir Lepara | 3.11.2007 (14:19)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bazala68  mail  
08.11.2007 (22:20)  
re 860 003: s EM475.0 to bylo trochu jinak.Předně byly opravdu dva.Byla to koncepce,kdy hnací byl vždy jeden podvozek na jednom voze.Po elektrické stránce v podstatě podobný jako EM475.1 ale tam již byly motorové a vložené vozy.Regulace automatického rozjezdu shodná,koncepce EDB měla jen dva stupně.S rekuperací,která nikdy pořádně nefungovala se nepočítalo.Jednotku EM475.001-2 postihl poměrně brzy požár a 003-4 dojezdila v šedesátých letech na rameni Poříčany-Nymburk.Do osmdesátych let přežil jeden zdevastovaný vůz na EKV Vítkov.Podrobnosti o jednotkách na www.pantograf.wz.cz tam najdete mnohé odpovědi na otázky.
07.11.2007 (17:01)  
Asi to dopadne jako s 020/021. Elektrické vozy 451 se rozpadnou a z 051 se udělají 059 a bude to tahat Žehlička. Už vidím tu nádheru, Žehlička a 5 drncavých vozů třeba na 221 v největší špičce.
dopisovatel nebo člen ŽP Dandy1 
07.11.2007 (16:02)  
Tak zrovna v patek jsem na ni s kamaradkou ve Vrsovicich koukal z posledniho vlaku na Dobris. Zhasnuta, pocmarana - smutnej pohled. Bohuzel jsem jeji posledni cestu vytusil spravne:(
registrovaný uživatel SzKT  mail  
07.11.2007 (15:54)  
Za situace, kdy se řeší, jestli přijde příští rok aspoň 5 nových jednotek řady 471 a v roce 2009 dalších 7 (ovšem jen za předpokladu, že Brusel bude hodný a zaplatí jim aspoň část z ceny), tak se k plačkům za 470 připojuju. Co do komfortu sice nic moc, ale pojezd byl dobrý a sedadla pohodlná. Ve srovnání např. s patrovými vozy Bmo (které nahrazují chybějící jednotky) to bylo přímo ICE! A představa, že se budou žabotlamem vozit ještě moji vnuci mi rozhodně příjemná není- ty vraky už měly jít dávno do kovošrotu!! A i když 470 byly jen 2, tak zaplaťpánbůh za to a rušit je bylo přinejmenším velmi předčasné! Je jisté, že údržba těch jednotek asi byla poměrně drahá (ekonomie je neúprosná), ale nákup dvou nových jednotek 471 vyjde nepochybně mnohem dráž.
registrovaný uživatel Micke 
05.11.2007 (21:23)  
Nevím proč tak nad tím brečíte? Byl to jenom prototyp a ještě nepovedenej, cestování daleko méně pohodlné než v 451/2 co se týče prostoru. Jinak v motorákách randál, ve vložákách bzukot, v létě hrozný vedro a v zimě, už si to nepamatuji. Nejvíc mě na tom štvalo že když jel člověk domů z práce a bylo to plný tak měl nohy mezi nohama protějšího cestujícího a to měřím normálních 176cm. Táta co mi vyprávěl, když na tom jezdil, tak to bylo akorát pro zlost. Pamatuji si, když mě na to vzal jako malého vzal, zrovna to tenkrát přišlo ze studénky a já na to koukal ještě víc vykuleně než oni, byla to zajímavá jednotka…
S ČD mimořádně souhlasím, na co držet dvě atypické jednotky, svoje se na tom odzkoušelo a nyní do šrotu.
Jak mi táta vyprávěl o prototypech EM 475.0 tak já budu vyprávět svému synovi o 470...
registrovaný uživatel Honza  mail  
05.11.2007 (10:20)  
To tu jendotku 470 nemůžou po menší úpravě použít pouze jako vložené vozy, když je to tak těžký to dát do provozu?
05.11.2007 (9:36)  
Co má být ten PASTOREK? Je to to malé ozubené kolečko na elektromotoru? Taková věc je snad normalizovaná, neexistuje pastorek pro 470, 471, 363, E225 0 nebo cokoli jiného. Existuje pastorek počet zubů x délka x průměr nebo tak nějak a určitě se nepoužívá jenom u vozidel. Jinak EM 475 0 byly taky 2 prototypy někdy v roce 1960 a moc dlouho do provozu nezasahovaly a pro atypyčnost byly vyřazeny. Pak že se dějiny neopakují.
05.11.2007 (9:29)  
Plně souhlasím s tím, že je to blbost, rušit takovouhle soupravu. Ještě nedávno jsem se s ní svezl, jezdila celkem pravidelně na spojích Praha - Beroun a musím říci, že měla daleko větší kouzlo než Elefanty. Snad ty náhradní díly by vyrobit šly, ale zřejmě v ČD opravdu chybí dobrá vůle!
registrovaný uživatel Bram 
05.11.2007 (7:00)  
Milé ČD, nezlobte se na mne, ale za odstavení jedné elektrické jednotky řady 470 a plánované odstavení druhé téhož typu, byste potřebovaly nakopnout do prdele. Nezajímá mne, že jsou jen dvě, že jsou údajně poruchové a náhradní díly drahé. Jde o to, že jste vyřadily relativně novou věc a s vraky řad 451 a 452 dále hodláte obtěžovat cestující. Mimochodem nové elektrické jednotky řady 471 jsou také dosti poruchové, ale ty nekritizujete, protože jejich výrobce existuje a hodlá je dodávat i nadále. Řada 470, protože je relativně nová a zachovalá, si zaslouží rokonstrukci. Vyřadit ji kvůli pastorku je evidentně zastírací manévr. Je snad takový problém si ho nechat vyrobit? Pokud vím, tak mnoho firem je schopno takovou součástku vyrobit. Jen asi nejsou spřáteleny s ČD a proto nic takového vyrobit nemohou.
Také si uvědomte, že tyto jednotky vám koupil stát, to nešlo z vaší kapsy. Konec zbytečného nářku.
04.11.2007 (23:27)  
Tak mě napadá, když to byly vlastně jen 2 prototypy, to měly řádné papíry od DÚ?

Pro všechny teoretiky-pokud existovaly jen 2 kusy, tak podpora v podobě náhradních dílů je skutečně velmi drahá a ekonomičtější pro majitele je tyto stroje nahradit něčím jiným, i kdyby to měl být rozvrzaný CityFrog, protože pro něj existuje jiště dílů více (třeba i kanibalizací získaných).
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko