..: ČD možná připravují zrušení příplatků pro vlaky vyšší kvality :..

Ilustrační obrázekPraha - Podle dosud nepotvrzených informací uveřejněných zpravodajským serverem iDNES se České dráhy chystají od 9. prosince 2007 zrušit povinné příplatky pro vlaky vyšší kvality InterCity a EuroCity, které v současné době platí cestující ve vnitrostátní přepravě. Tato změna by měla být součástí celé řady tarifních novinek připravovaných pro GVD 2007/2008, jež budou ČD oficiálně prezentovat na tiskové konferenci v úterý 30. října.

Pokud se tato informace potvrdí, budou mít cestující na vnitrostátních relacích nově k dispozici i spoje, jejich použití dosud vyžadovalo zakoupení příplatku ve výši 60 Kč. Redakce MF DNES dává tuto změnu do souvislosti se změnami ve financování, které ČD již brzy potkají. Díky oddělení divize nákladní dopravy ČD Cargo zanikne možnost křížového financování ztrátové osobní dopravy, která není zahrnuta do základní dopravní obslužnosti - tedy právě vlaky vyšší kvality provozované na vlastní podnikatelské riziko ČD. Generální ředitel společnosti Josef Bazala již dříve naznačoval, že chybějící prostředky na provoz vlaků vyšší kvality zřejmě bude chtít po státu, stejně jako tomu je v současnosti v případě rychlíků a expresů. Jak uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr, vláda minulý týden na svém zasedání možnost dotace ve výši šesti set milionů korun sice projednala, nicméně ČD zatím žádný konkrétní příslib nedostaly.

Právě možné zahrnutí vlaků vyšší kvality do závazku veřejné služby zřejmě znamená nutnost zrušit veškeré příplatky za spoje EC. Ty by zřejmě byly objednávány v rámci základní dopravní oblužnosti, a následně i dotovány ze státních peněz. Již nyní přitom dráhy dostávají na dotacích ročně kolem 9 miliard Kč; z toho 4,5 miliardy platí kraje a zbytek je hrazen v rámci objednávky Ministerstva dopravy. Tyto informace vyznívají zajímavě vzhledem k posledním aktualizacím návrhu GVD pro příští rok, ve kterém jsou některé spoje vyšší kvality nově přeřazeny do kategorie expres - např. Ex 120/121 Košičan spojující Prahu a Košice má být v původní kategorii EC veden už jen na Slovensku.

Možnost zrušení příplatků v spojích kategorie IC/EC pochopitelně okamžitě vyvolala diskuse o dopadech na kulturu cestování v těchto spojích, které až dosud byly prezentovány jako výrazný nadstandard z hlediska rychlosti a pohodlí. Ačkoli je i v současnosti možné tyto spoje využívat za určitých podmínek bez příplatku (Kilometrická banka, internetové relační jízdenky eLiška, síťové jízdenky), v případě uvažovaných změn se tyto spoje stanou lákavými i pro cestující na kratších trasách, pro které dosud jízdné s příplatkem nebylo výhodné. To může mít zásadní negativní dopad na celkový komfort cestování v těchto vlacích pro primární cílovou skupinu zákazníků, tedy cestující na delší trasy, ochotné připlatit za vyšší standard.

Zůstává rovněž otázkou, zda se tyto změny - zejména s ohledem na model financování - nějakým způsobem nedotknou i elitních spojů přepravní kategorie "SuperCity", které jsou ve skutečnosti jen jinak pojmenovanými vlaky IC, resp. EC. Dostupné podklady k novému GVD přitom nenaznačují, že by se ČD chystaly zavést vlaky vyšší kvality jako povinně místenkové, jak je tomu právě u spojů SC nebo vnitrostátních spojů v jiných zemích, přestože by podobný krok do značné míry řešil potenciální problém přeplněnosti těchto spojů (povinná rezervace by se navíc vztahovala i zákazníky, kteří dosud díky výše zmiňovaným nabídkám příplatek platit nemuseli).

zdroj: iDNES, konečný návrh GVD 2008 a související informační podklady


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 28.10.2007 (21:20)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Anowis 
04.11.2007 (20:32)  
sefik: Uvědom si, že ostravaci dostali Pendolina. ČD mají koleje i jinde. A i v jiných oblastech ČR chtějí lidé vlakem cestovat důstojně.
registrovaný uživatel RIS  mail  
03.11.2007 (11:14)  
Sefik: kup Čd vozy, budou nadšeny, jeden stojí 60 milionů... už teď není 50% vozů, co jezdí na EC adekvátních této kategorii (nemá tam např. co dělat Bmee, Beer, ale i takové Bee/Bpee bez klimy...)
registrovaný uživatel Sefik  mail  
02.11.2007 (21:17)  
750,752,753,754,755: No já bych neřekl, že teď s příplatkem zrovna jezdí EC/IC poloprázdné...
No bez toho příplatku to bude hlavně na relacích z/do Prahy psycho.
Přimlouval bych se o zvýšení kapacity na nejzatíženějších spojích, myslím, že 15 vozů by nemusel být problém.
A kategorii EC/IC bych viděl jako rychlejší verzi klasických rychlíků, kdy se čas ušetří menším počtem zastávek. Např. relace Pha-Ova by zastavovala Pardubice, ČT, OL, Svinov
registrovaný uživatel RIS  mail  
02.11.2007 (15:12)  
750,752,753,754,755: já bych se až tak nebál, protože v plném vlaku ti nikdo nic ničit nebude... a pokud jde o velkou vytíženost, tak s tou mají vozy zkušenost například z Hašků
01.11.2007 (17:49)  
Od prosince to bude ve vlacích IC/EC opravdu super.Všude plno a hlavně máme nové vozy řady Bee,Bpee,Bmz,Apee,Aee,Ampz a necháme je zničit,když stály takový prachy,když teď budou jezdit teda bez těch příplatků.
31.10.2007 (0:17)  
Omlouvám se za pozdní reakci, TK byla naplánována na 9:00, první echo od našeho redaktora na ní přišlo kousek před 9:30.
registrovaný uživatel Vampir  mail  
30.10.2007 (21:06)  
Anowis:Tak Manažer pojede bez toho maďara Amz a ten zůstane na Hungarii :-)Jinak máš Anowisi pravdu,o ty Bmz mám velký strach jak dopadnou,jestli budou jako většina Béček(bohužel) tak tedy pánbů potěš :-((((((((((
registrovaný uživatel Anowis 
30.10.2007 (20:20)  
No nazdar!!! To bude tragedie.
Pravidelně jezdím z Praha do Ústí. Už dnes je EC Hungaria 16:34 v tomto úseku plná. Kam se ty lidi nacpou ted?
Když jedu zpět EC 371 18:15 to samé.
K tomuto vlaku mám ještě jeden zážitek. Někdy letos v březnu se objevily nové vozy Bmz24173. Voněly novotou, krásné tmavě modré sedačky atd. Seděl jsem v kupé se studentkou VŠE (měla skripta) ta si dala obuté nohy na protejší sedadlo, rukou si trhala řízek, prsty pak otřela do toho sedáku. Prostě hnus.
Jak dlouho asi sedačky vydrží tento nápor?
registrovaný uživatel M 
30.10.2007 (19:39)  
A neni nahodou ten tarif postaveny prave na tech kilometrech?
30.10.2007 (15:01)  
mouka : ted se plati podle tarifu
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko