Jeseník - Počáteční nadšení z otevření stanice Głuchołazy pro mezinárodní dopravu opadlo. Před půl rokem byla zrušena smlouva, která sice umožňovala českým vlakům na trati 292 mezi Mikulovicemi a Třemešnou ve Slezku přes polské území projíždět, ale vlaky zde nesměly zastavovat. Olomoucký kraj a Opolské vojvodství si od zrušení zastaralé smlouvy a zavedení spěšných vlaků Opole(PL) - Głuchołazy(PL) - Ostružná(CZ) slibovaly významné navýšení turitického ruchu a usnadnění dojíždění do škol a zaměstnání. Nové spoje však jezdily plné zatím jen v zimě, kdy do jesenických letovisek mířili lyžaři z polské strany.
Dnes jsou tyto spoje podle starosty Mikulovic Ivana Dosta "vlaky duchů". "Kdo by jezdil tuto vzdálenost téměř čtyři hodiny, když autem se to dá zvládnout třikrát rychleji,"dodává. Vlaky zdržují výměny vlakových čet a lokomotiv v Głuchołazech, dalších nejméně dvacet minut stojí v polské Nyse, odkud pokračují úvratí.
Současné drážní předpisy neumožňují jízdu polských motorových lokomotiv na českých tratích a opačně. České dráhy podle Radka Joklíka z tiskového odboru hledají spolu s PKP řešení, jak omezit potřebu výměny lokomotiv v Glucholazech.
Starosta Jeseníku Petr Procházka také upozorňuje na chybějící oddíl pro přepravu kol, který by mohl vlaky zatraktivnit i v létě. Navrhuje také ukončení spojů už v Nyse kvůli zdlouhavé jízdě do Opole. Vlaky zde zdržuje mimo jiné i jejich údajně nízká priorita na polských železnicích.
O rušení přeshraničních vlaků zatím olomoucké hejtmanství mluvit nechce. V tomto roce česká strana tyto vlaky dotuje částkou okolo 4 miliónů korun, podobnou částkou i Opolské vojvodství. Podle radního Petra Poláška odpovědného za dopravu však existují obavy, že dotace na pokrytí ztrát nebude stačit. Možné zrušení tedy stále visí ve vzduchu.
Zdroj: iDnes.cz
Souhlasim, ze infrastruktura v Polsku obcas vypada jako po nake valce, spis Ve Slezsku. Taky souhlasim, ze na hranicich ceska kontrola se moooooooc lisila od te polske. Cesi se chovali slusne, proste normalne, zatimco polsti pohranicnici se tvarili, jako by vsichni cestujici ve vlaku spachali naky prestupek ("Kolik flasek vodky vezete, he?"). Ani nerekli "Dzien dobry" po nastupu do kupe, a kdyz jsem to jim rekl sam, tak se casto ani neodpovedeli. Jinak mi prijde, ze ty celni kontroly zmizely hned po 1.5.2004, do ted jsou jen pasove kontroly, a to uz je o necem jinem. Tarif PKP mi taky pripada podivne, chybeji mi tam zakladni slevy jako KMB, zakaznicke jizdne nebo i slevy pro skupiny. Zajem o zeleznicni dopravu v Polsku je, jen PKP vi, jak odradit pripadne zakazniky. I kdyz je nutno podotknout, ze ten zajem o zeleznicni dopravu neni v Polsku jen ze strany zakazniku. Zeleznice je pro mne jen zalibou, venuji se tomu uz asi 20 let, a neni to jen tak, ze sedim na nadrazi a cumim na vlaky;-) Hodne fotim, sem tam obcas neco napisu, sice toho zeleznicniho tisku je v Polsku min nez tady, ale podle mne je vyhovujici. A takovych lidi je tam docela hodne. Autobusovou dopravou nejezdim ze zakladu, jel jsem jednou pred 10 lety z Warszawy do Lublina [cca. 180 km] a mi to stacilo - tak vzdy pojedu vlakem i tam, kde autobusove spojeni je pomerne lepsi [treba Praha - Nachod].
A jeste jedno - taky jsem z Polska odesel, jakmile jsem mohl:-) Samozrejme do Prahy, zapad me nelaka. A vubec nelituju. Ale i tady v CR obcas se stydim za spoluobcany a se tehdy vubec nepriznavam, ze jsem Polak.
@810-024:
Tusim, ze tu neexistujici zastavku v Glucholazach nejde tak snadno otevrit [ze stejneho duvodu jako Praha Vysehrad]. Budova nadrazi Glucholazy Zdroj [na te kuse koleji] uz zmizela z povrchu, Glucholazy Miasto ted funguje jako autobusove nadrazi a je pro trat z Mikulovic [kvuli jeji vysce] taky nepouzitelne. Pred prosincem 2006 [kdyz vlaky CD jeste nezastavovaly v Glucholazach pro nastup cestujicich] parkrat jsem sel pesky z centra az do Mikulovic - vzdy me prekvapilo, ze do zastavky Kolonia Jagiellonska [par stovek metru od hranicniho prechodu] jezdi jen dva autobusove spoje za den [a to asi jen v pracovni dny]. Neprijde mi to nejak podivne, ze v Glucholazach neni vyveseny jizdni rad - v PL je to docela casta situace. Nebo reknu jinak - je to lepsi, pokud neni jizni rad vubec, nez pokud je, ale neplatny. Loni na nake zastavce u Legnicy nasel jsem celkem 3 jizdni rady na sloupech [v tom jeden vylukovy], pak jsem zjistil, ze zadny nebyl platny, vlak prijel 50 minut pozdeji. Ja to, rekneme, pochopim, ale co rekne obycejny cestujici? S tou vyukou polstinu moc fandim - Cechu mluvicich polsky je rozhodne min. Rad s tim pomuzu, staci napsat mail:-)
@wosicz: turisti o tom vlaku vedi, uz si na nej dokonce i zvykli, tak zajem o to spojeni je - pamatuji si, kolik zajemcu mely ty zvlastni vlaky z Nysy do Jesenika [poradane kdysi asi jednou za rok]. Tady spis jde o reklamu mezi mistnimi. JInak pokud by ty vlaky jezdily jen do Nysy, mozna by se podarilo zajistit vic spoju. Vlak prece ma jezdit, ne stat v konecne stanici pul dne;-)
@Casey_R:
Prijde mi, ze tenhle popis stavu zeleznici v Opolskem vojvodstvi je bezchybny, i kdyz strucny kvuli slozitosti pripadu. Priznam, ze v poslednich 2 letech jsem nesledoval vyvoj situace nejak moc pozorne, otevreni prechodu jsem si ale vsiml;-) Mozna je to kvuli tomu, ze odtamtud nepochazim. Co ale neznamena, ze okoli neznam - k turistickym zajimavostem Opola pridam jeste i tamni benatky (baraky postavene primo nad kanalem).
@Seath:
Zminene nazvy nejsou nam, Polakum, cizi. Chtel bych pripomenout jen jednu skutecnost - mam pocit, ze ukonceni provozu na trati 026 v useku Broumov - Otovice zastavka venovali se vic polsti fanousci. Usek Szklarska Poreba Gorna - Jakuszyce - Harrachov taky sledujeme, staci pripomenout zklamani, kdyz letos zacatkem cervence se nepodarilo projet tu trasu zvlastnim vlakem pri prilezitosti oslav zubacky. A Kudowa? Tu beru osobne, uz nakou dobu zajimam se o dejiny teto trati, snad brzo vznikne z toho naky clanek:-)
Pres nektere projevy frustrace (MZ) mame ve skutecnosti vsichni zajem na tom, aby nase zeme prosperovaly a jezdily mezi nimi vlacky stejne jako v lepsich casech.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.