Brno - Firma Cityplan již předala hotovou studii v rozsahu cca 200 stran, která má zodpovědět otázku, zda je vhodnější nádraží v centru nebo v odsunuté poloze. Magistrát ji nyní zkoumá, zda je opravdu kompletní a kvalitní a až poté jí oficiálně převezme a zaplatí za ní 3,5 mil. Kč.
Studie obsahuje spoustu faktů a spoustu srovnání. Některá z nich vyznívají lépe pro současnou polohu, některá naopak pro polohu odsunutou. Brněnský magistrát zatím studii zveřejnit nechce, dokonce je na informace o ní uvaleno informační embargo, ale radní města Brna a děkan Fakulty informatiky Masarykovy univerzity profesor Jiří Zlatuška o studii pro ČT a brněnské deníky promluvil.
Podle Zlatušky je hlavním důvodem pro zachování stanice na stávajícím místě především dobrá poloha vůči středu města. Studie uvádí, že žst. Brno hl.n. využívají cestující především ke každodennímu dojíždění za prací a do škol, přičemž přesun do nové polohy by znamenal zátěž městské hromadné dopravy. Ve výsledku pak dojde ke značnému zvýšení finančních prostředků, kterými bude muset Magistrát každoročně dotovat Dopravní podnik města Brna pro zachování stávající dopravní obsalužnosti nádraží. Studie však na druhou stranu varuje, že v současné době jsou Vláda a Evropská unie připraveny financovat pouze přesun nádraží, nikoliv jeho zachování a modernizaci ve stávající poloze.
Studie jednoznačně poukazuje na fakt, že je více než nutné brněnské hlavní nádražím modernizovat, protože jeho současný stav a vybavení je nevyhovující. Z tohoto důvodu je vhodnější odsunuté nádraží, protože je připraven projekt. pokud by se nyní začala řešit varianta modernizace nádraží v centru, bylo by možné zahájit modernizaci až v letech 2012 - 2014, po připravení všech projektů a souvisejících dokumentů, které v současnosti chybí.
zdroje: Česká televize, brněnské mutace deníků
Související odkazy z minulosti:
13.5.2007 - O poloze vlakového nádraží rozhodnou v Praze
11.12.2006 - Brnem jezdí více vlaků
6.4.2006 - Zrušení zakázky na odstavné nádraží v Brně
9.10.2004 - Brněnské referendum: účast jen 24,9% voličů - > referendum je neplatné
12.9.2004 - Referendum o zachování či odsunutí žst. Brno hl.n. se koná již 9.10.2004
30.6.2004 - Petice za vyvolání referenda o poloze Brna hl.n. úspěšná
MildaIV, s těmi vlaky pod okny, já to doslova za srandu nepovažuju, třeba jsem chtěl do debaty vnést nový prvek, jasně, že hlučí i auta, šaliny psi, fabriky, děcka...
M, a teď možná trochu ze srandy, ale před 150 lety jich denně nejezdilo 250 denně, na to můžete kontrovat, že některými dnes obdivované parní lokomotivy kouřily, vypouštěly saze, hlučnost občas jezdících sergejů byl taky rachot, atd. atd....
Hlavni budova nadrazi se da kontrolovat dokonale a bezdomovci tam jsou... Jednak proto, ze je nikdo nedokaze vypakovat (z Vankovky by je asi taky nehnala PCR), dvak maji tam (nebo v blizkem doslova high society okoli) zajisten prisun "kvalitnich" lihovin. Kdyby v nadrazni restauraci varil Goth a dvojka cervenyho stala 150 kacek (a i ostatni prostory nadrazi by CD udrzely na urovni), tak pochybuju, ze by tam bezdomovci byli...
Pokud to chcou udrzet (jenze kde budeme za 20 let...) v nove budove, tak neverim tomu, ze by to neslo ve stare. Proste novy baraky z ciganu z Chanova sporadane obcany neudelaly, protoze to v tech baracich neni...
Takže co se na nádraží v Trutnově tak zásadně změnilo po rekonstrukci, že už tam nejsou? Posunuli nádraží dále? Zbourali budovu a postavili novou? Nebo prostě přednostu (nebo někoho) začla fackovat hanba teprve když viděl bezdomovce v opraveném prostoru, zatímco ve starém mu to bylo fuk?
Stávající budovu nádraží budete předělávat kvůli její památkové ochraně, nepřerušenému provozu a nedostatku místa jen nákladně a s velkými potížemi -- výsledek přesto nebude optimální, jaký by byl tehdy, když to všechno postavíte na zelené louce, bez omezení a bez provozu.
A mimoto věřím v psychologii nových, čistých věcí: Že se člověk lépe chová k čistému, pěknému WC ve vlaku EuroCity než k zapáchajícímu, špinavému WC ve voze typu B. Tahle psychologie by samozřejmě fungovala i na celkově zrekontruovaném nádraží v přisunuté poloze.
Jestliže dnes stojíme na prahu renesance kolejové dopravy (a my všichni tady v to doufáme), pak nové nádraží musí vyhovovat nejen stávajícím potřebám, ale být připraveno i na ty budoucí.
Web: I když označíte Trutnov jako "městečko", počítejte se mnou: Je-li v Brně nějakých 250 bezdomovců (myslím, že jich je ještě více), pak přímou úměrou na "maličký" Trutnov připadá 20 bezdomovců. Na jeho hlavním nádraží, pokud vím, přespávali pravidelně 3 bezdomovci.
Nádraží se staví "navěky", takže argument o vysychajícím zdroji Eurocentů mi zkrátka nepřijde vhodný, pokud je kvůli němu upřednostňována nevýhodnější varianta (která město ve svém důsledku bude stát mnoho peněz navíc).
Bezdomovci a humus na nádraží NENÍ otázka jeho polohy (ba naopak, pokud je nemovitost blíže živému centru města a je živá i v noci, je zde větší šance udržet pořádek - samozřejmě pokud nepočítáte se zavřením nového nádra 22-05).
To že v městečku jako je Trutnov vůbec kdy byli na nádraží bezdomovci je jenom smutná vizitka.
Pár úvah k MHD: Nemyslím, že současný stav je ideální. V noci je to skvělé, ale nevidím důvod, proč by všechny tramvajové linky měly procházet pouze dvěma uzly. Požadavek jediného přestupu lze zachovat i jinak. Proč třeba linky 12 + 13 a 3 + 11 jezdí prakticky po stejné trase? Proč tram 1 nepokračuje od hlavního nádraží po trase linky 8 (a naopak)? O -- podle mého názoru krajně nevyhovujícím -- vedení linky 4 jsem se tu už kdysi zmiňoval. Zatímco na okraji Brna je cestovní rychlost tramvají dobrá, v centru dost mizerná. Nová nezávislá tělesa tramvajových tratí by to jistě zlepšila.
K intermodalitě: V nové poloze by se mohly snoubit jak příměstská, tak dálková autobusová doprava s ČD i MHD. To stávající poloha neumožňuje. Vzdálenost nějakých 1100 metrů od hlavního náměstí pořád považuji za centrum 400tisícového města, Svinov je snad od centra Ostravy vzdálen ještě víc a nikomu to zjevně nevadí.
M tu zpochybňoval souvislost mezi polohou + novostavbou a vzhledem místa. Mohu posloužit vlastní zkušeností: V Trutnově po rekonstrukci zmizeli bezdomovci z nádraží a je tam čisto. Lublaň má taky nepěkná místa a bezdomovce, ale nádraží je hezké, čisté, mramorové a upravené. V brněnském Tesku se to pochybnými existencemi jen hemží, zatímco Vaňkovka jich je prostá. Když za mnou přijedou přátelé na návštěvu do Brna vlakem, stydím se za prostředí, ve kterém se hned na úvod ocitnou. Jak jim mám vysvětlit, že Brno není město bezdomovců, špíny, zmatku, videochatů a stánků s pochybným zbožím?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.