Brno - Brňané jsou zase o krok blíže rekonstruovanému vlakovému nádraží. Vedení města už má k dispozici výsledky srovnávací analýzy dvou poloh nádraží, kterou dělala pražská firma Cityplan. Protože je spis velmi obsáhlý a na výšku měří zhruba 15 cm, vzal si primátor Roman Onderka a jeho náměstci čas na prostudování. „Analýzu jsme předali, a tím jsme dodrželi podmínky smlouvy,“ uvádí ředitel a jednatel společnosti Cityplan Ivan Beneš. O konkrétních závěrech nechtěl mluvit, protože ho k tomu váže smlouva s městem. To za dokument zaplatilo 3,5 milionu korun.
Obsah analýzy zatím vedení města komentovat nechtělo. „Práce je velmi obsáhlá a já ji mám zatím jen chvíli. Nejsem proto schopen teď ve třech větách popsat závěry v ní uvedené,“ říká brněnský primátor Roman Onderka a dodal, že ji nejprve musí projednat celé vedení města.
U předání a krátké prezentace byli kromě primátora i jeho náměstci Oliver Pospíšil a Barbora Javorová, ale ani oni nebyli o moc sdílnější. „Zpráva obsahuje spoustu čísel. Před vyřčením jakéhokoli soudu ji musím prostudovat. Primátor nás navíc vyzval, abychom se zatím jakýchkoliv komentářů zdrželi,“ říká náměstek primátora Oliver Pospíšil. Podle něj závěry analýzy magistrát zveřejní příští týden ve středu na tiskové konferenci.
zdroj: Deník
Shrnuto : Ať už začnou něco dělat! Kde, to už ztrácí na významu..
Jen doplním pár poznámek k připravenosti variantního řešení - jinak vypadal návrh v centru před volbami krajskými, jinak před loňskými komunálními vč. prezentace před OD Centrum, něco jiného šlo do analýzy (např. zachování nákladního průtahu ve stávající stopě a tudíž omezené možnosti rozvoje jižní části centrální oblasti města. A podle kolegy přicházel zástupce v centru i v průběhu zpracování analýzy s návrhem, zda se může posoudit nově upravený návrh...
Některý z předřečníků vzýval vize ing. Dukáta, ano, návrh v centru je postaven na jeho myšlence, sám ale uznává, že bez současné realizace diametru (nikoli krajem prověřovaného cca 2004, ale vlastního, rozsáhlejšího Dukátova), nebude navržené nádraží v centru funkční.
Z dosaavadní diskuze vidím, že v dosažitelnosti cílů cestujících nejsou brány v potaz přestupní uzly IDS Bubeníčkova (vlak Židenice/tram, trolej, bus), Černovická (vlak Černovice, tram, trolej, bus), Vídeňská (vlak/tram/bus), který přinese přehodnocení dosavadních proudů cestujících. S již rostoucím vlivem jižní a jihovýchodní části města v otázce pracovních příležitostí se také samotné hlavní nádraží přenáší blíže k jejich těžišti.
Bylo by toho víc, přiznám se, že podobné diskuze vnímání problému moc nepomáhají, protože většinou účelově vytrávají jednotlivosti a tvrzení k nim. Jak řekl primátor, jednovětné vyjádření je čirý populismus..
Ideesak napsal: Posune-li se nádraží libovolným směrem, dojde u většiny využívajících cestujících k prodloužení cesty (časově, délkově).
Vy že jste odborník na dopravu? Pro dojíždějící je přece jedno jestli pojedou vzdálenost x+y vlakem a poté z MHDčkem nebo x vlakem a y+z MHDčkem. Pokud chcete argumentovat tím, že MHDčko bude na trase y pomalejší (o kolik, když půjde jen o pár set metrů a na nádraží vlaky stejně vjíždí krokem?), tak může taky dojít k situaci, že ti, jejichž cílem je jižní část města to budou mít naopak blíže. To samé platí o brňácích kteří budou chtít cestovat.
Jediní, pro koho odsun může znamenat zátěž, budou turisté, které vlak nepřiveze až do centra.
Jinak podle vačí logiky je systém IDS JMK špatný - protože spousta autobusů už nejezdí až na Zvonařku, podle vás se tedy většině dojíždějících prodloužila doba cesty. To ale vůbec není pravda..
Jinak ad Úrazovka - z dopravního hlediska asi není ideální nemocnice ve středu města, kam není úplně jednoduché se v dopravní špiččce dostat, ale má i vlastní heliport a pokud se vše přesune do Bohunic (kde jen tak mimochodem nemají potřebnou kapacitu), tak odhaduju že to bude každý měsíc znamenat několik mrtvých jen z toho důvodu, že se pacient dostane do rukou lékařů příliš pozdě (nemluvě o tom, že mu neposkytnou tak dobrou péči jako v úrazovce)
Souhlasím s tím, že se jedná o urbanistický problém. Jenže o dopravní projekt jde přinejmenším stejnou měrou. Hromadná doprava vs automobil. Parkování je problém, o nedostatku parkovacích míst se přesvědčil každý, kdo jel do centra autem. Autobus a trolejbus stojí ve stejné zácpě jako auta. Tolik k "zachraňování" železnice.
Vřed? Souhlasím. Důvod? nejistota, stavební uzávěra, celkové zanedbání...
Vycizelované projekty? Po stránce architektonicko-urbanistické bych i souhlasil. Po stránce prováděcích projektů, dle kterých by bylo možno do roka zahájit stavbu toho moc nemáme. Od DUR k DPS je dlouhá cesta. Pokud vezmu v potaz zkušenosti mého táty (dnes na důchodě) se stavěním v místě staré zástavby (tzv. brownfields), tak platí, že skutečné problémy a prostoje přijdou až když se kopne do země. Bývalý rybník, archeologové, neznámé sítě...
Ohledně ceny stavby používáte stejnou argumentaci, jako je ta, kterou kritizujete.
Já se prorokovat neodvažují. A snažím se k technickým problémům přistupovat bez emocí a bez vznosných hesel.
Kocurek Jiří, a jaké levné a snadné řešení je pro rozšíření mostů nad Kolištěm, Křenovou, Úzkou, Opuštěnou a Svratkou?
Od roku 1993, kdy byla provedena analýza variant řešení nádraží (a veškerá brněnská veřejnost byla s jejími výsledky seznámena letákovou akci v městském zpravodaji) ekoaktivisté významně vyspěli ve využití zákonných a mediálních prostředků k prosazování svých ideí.
Brňanům, přijímajícím realitu odsunu nádraží, na které se město připravuje více než padesát let (a jejíž první vlaštovkou bylo vybudování ÚAN Zvonařka v roce 1978), byla podsunuta myšlenka "že zlí radní chtějí hodným brňanům ukrást nádraží". K vyššímu efektu těchto tvrzení přispělo samo profláknuté vedení (převážně ODS) brněnské radnice, vyznačující se neobyčejnou bohorovností až arogancí.
Na vzedmuté mediální vlně proti odsunu (vedená především brněnskou redakcí MF Dnes) začala surfovat celá řada politiků (včetně socdem, která ucítila příležitost) a architektů, co nebyli právě "u lizu". I senátor(a dnes radní) Zlatuška.
Ukradené nádraží se stalo předmětem referenda, kterého se zúčastnili ti, kteří na takto formulovanou propagandu skočili... (jak mi říkal kamarád - vysoce vzdělaný člověk:
"já vůbec nevěděl, kde to odsunuté nádraží má být - ale teď jsem to zjistil - a ono je to úplně ideální místo...")
Ano, všichni byli informováni, že nádraží má být odsunuto už ne o 700metrů, ale o KILOMETR (!!!!!) - kamsi do polí kdesi - když na jih tak snad v Komárově či kde. A že to bude stát dvacet miliard a jak se kvůli tomu měst zadluží... Aktivisté jen jaksi zapomněli svým hlasujícím říct, že když nebude nádraží odsunuto o oněch 700metrů, tak bude odsunuto o 400 metrů (na Nové Sady) - a problémy, kterými strašili, se přesunou tam. A že těch dvacet miliard nebude z peněz města, ale státu a EU. A že kolik bude stát neodsunutá varianta, že neví... (přece určitě míň, když je to na stejném místě...)
A především zatajili to, že přesun nádraží není problém dopravní, ale urbanistický, že se hraje o osud obrovského, až doposud katastrofálně zanedbaného, kusu města, kde většina hlasujících v životě nebyla, protože neměla šanci se tam vůbec nějak dostat a o kterém znalí lidé ví, jak strašlivým vředem ta oblast je.
Referendum zůstalo po zásluze neplatné, škody však zůstaly trvalé. -
Senátor Zlatuška jako již protřelý politický matador ví, jak špatně se vyvrací pomluvy a lži. Proto zcela křivácky porušil pravidla - a před stanoveným termínem prohlásil něco o tom, že z analýzy CityPlanu vyplývá, že odsun je špatný. - Postavil tak primátora do velmi prapodivné role...
Dle mého z analýzy CityPlanu nemůže vyplynout nic jiného, než že se jedná o rozhodnutí nikoliv technické, nýbrž politické - jestli chceme mít město sic hnusné, s navěky zanedbaným jihem (všem mimobrněnským doporučuji vylézt na terasy pod Petrovem - tak si mohou inkriminované území pár set metrů od centra vychutnat v celé své kráse) a s rozpadajícím se, s prominutím poch.aným, nádražím nebo s nádražím novým a moderním velkoměstem kolem něho.
Nové nádraží může být jen odsunuté. Žádné jiné nebude. Důvod je prostý. Jak již jsem řekl, na odsunutou polohu se město chystá padesát let. Projekty jsou vycizelované, je vychytaný kdejaký problém, kdejaký detail. - Rozhodne-li se současná městská garnitura pro svoji variantu odsunu na Nové sady - začne se projektovat. Troufám si odhadnout, že náklady na tuhle variantu budou tak 50 - 100 miliard korun (těch nečekaných situací a problémů, se kterými se nepočítalo, a které bude třeba řešit...). Ale než se k téhle cifře projektanti dopracují, bude dávno po roce 2013 - a v Praze (kde mezi tím za peníze z evropských fondů dostaví nové spojení) se požadavkům z Hlupákova na Moravě jenom zasmějí...
A IDeeSákovi mezi tím od nového roku zvednou ceny hromadné dopravy o deset - dvacet procent, to povede k úbytku přepravovaných, pro které se stane individuálka levnější, proto bude nutno kvůli konstantním nákladům zvednout opět ceny...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.